Side 1 av 1

Kjøp av 2008 120

Lagt inn: ons jan 13, 2021 7:17 pm
av warmastodon
Hei!

Jeg har drømt om LandCruiser i hele mitt voksne liv.
Hadde i utgangspunktet lagt drømmen på hylla i og med staten gjør LC så sinnsvakt dyrt i Norge...

Men har registrert meg her på forumet i dag da jeg ønsker deres syn på et mulig kjøp av en 120.

Jeg har da blitt tilbudt en 2008 mod 120 GX autolat med 135000km på telleren til 280 000,-

Ut over GX har bilen skinn interiør, hengerfeste, Ebersprecher med fjernkontroll, gummimatter og panserbeskytter.

Eieren har hatt bilen siden den var ny, kjøpte den rett etter han ble pensjonist.
Pent kjørt, blitt vasket, polert og stelt nøye med. Er i meget god stand. Nesten aldri dratt henger.
Den har fullstendig service historikk fra Toyota.
Oljeskiftservice hver 15 000. Nå senest på 135 000km (ink regreim). Hovedservice hver 30 000 (ink diffoljer)
Han har tatt vare på alle kvitteringer på alt som er gjort med bilen siden den var ny.
Ut over service er det kun byttet en kalipper foran.
Understellsbehandlet da den var ny, ikke siden.
2. og 3. seterad følger med, ligger i plasten enda.
Ikke TTE chip...

Girkassen er ikke flushet, og på siste service ble bremseklossene foran anbefalt å byttes.
Jeg tenker 10 000 i rabatt for flushing og delekostnader på bremser. (Bytter de selv)

Eier har bestilt ny LC, og ble tilbudt 250 000,- i innbytte

Fikk ikke kikket under, men karosseri og ellers utvendig i meget god stand til å være 13 år gammel snart..
Han ville komme innom med den slik at jeg kan få kikket under og besiktet den i dagslys. Samt prøvekjørt.
(Har aldri sittet på eller kjørt noen ande LC enn en 90 med 455 000km på telleren)

Hva sier dere til dette?

Hva skal jeg se etter bortsett fra rust under og på ramme?

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: ons jan 13, 2021 7:31 pm
av 120gx
Sjekk om injectorer har vært bytta :)

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: ons jan 13, 2021 7:38 pm
av warmastodon
Finleste alle kvitteringene, injektorer er ikke nevnt.

Hva ca koster det å bytte de? Lurt å bytte svc(?) ventil samtidig?

Edit:

Har søkt litt rundt ang injektorer.
Hvorfor må de byttes? Prevantivt vedlikehold? Blir de slitt og kan forårsake skade på motoren?
Hvorfor gjøres ikke dette automatisk på Service?

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: ons jan 13, 2021 8:51 pm
av 120gx
Finnes 2 typer scv,om du har kort type så bytt til den lange fra toyota.

injectorer en slitedel som bør byttes preventivt ja,pakninger under injectorer har også en levetid så det er lurt å gjøre det,kjøp helt nye injectorer fra denso,styr unna ebay å nettbutikker da det er mye kopier og overhalte injectorer ute å går.

Gå inn på youtube-kanalen "fourby4diesel" å se alle videoer som omhandler injectorer/fuelpipe/diagnostic/seat til 120 serie med 1kd motor.

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: ons jan 13, 2021 10:56 pm
av warmastodon
Jeg ser hva dere skriver, og har sett noen fourby4diesel videoer. Han sier blandt annet at injektorer over 8 år må byttes uansett....

Jeg tenker at jeg får Toyota her lokalt til å lese ut verdiene på injektorene før kjøp slik at jeg har en anelse om jeg må regne en månedslønn ut på å bytte de... Var ikke en slik kostnad jeg så for meg..

Jeg bor på Gjøvik, er det noen verksteder i nærheten som gjør injektor og svc bytte skikkelig og rimelig?

Hva hvis verdiene er bra? Tunap injektorrens og utsette kostnaden et år eller tre?

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: tor jan 14, 2021 8:41 am
av 120gx
Husk å få di til å sjekke alle verdiene slik som fourby4diesel forklarer,ofte blir bare individuelle feedback verdier sjekka hos toyota,å di forteller bare en del av kaka.

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: tor jan 14, 2021 3:42 pm
av warmastodon
Ringte Toyota på Gjøvik i dag og de var svært åpne og imøtekommende ang problematiske injektorer og flushng av girkassen.

Prisene deres på jobbene:

Bytte til lang type SVC Ventil: 9000,-
Bytte alle injectorer, pakninger, rør/slanger etc: 38 000,-
Flushing, rensing og additiv til automatkassen: 5990,-

SVC ventilen klarer jeg kanskje å bytte selv?
(Er ikke bilmekaniker, men utfører alt vedlikehold og delebytter på min V50 i dag.)

Er prisen på 38 000,- normen når det gjelder bytte av Injektorer?
Finnes det andre som gjør dette like bra som Toyota selv, men til en rimeligere pris?

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: fre jan 15, 2021 7:06 am
av narvik
Hei, har akkurat funnet fram faktura fra Toyota og da er det oppført de samme prisene. Så dette virker greit. Delene trenger du original, ikke mye å spare der, og på eBay selges en del useriøse dyser. Kan hende at du finner en mekaniker som gir deg en bedre pris på jobben, men jeg valgt bevist Toyota, koster, men du har da et merkeverksted som tar ansvar og står ansvarlig. Hilsen Peter

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: fre jan 15, 2021 8:00 am
av warmastodon
Ok, jeg forstår.

Tok kontakt med en kar på jaktlaget mitt i går.

Han har en 2007 GX som nå straks bikker 300 000km.
Han har kun fulgt serviceskjemaet til Toyota...
aldri byttet annet enn det som skal byttes på service.
Han merker ikke noe unormalt med motoren....

Verksmesteren her på Toyota lokalt sa og at dysene går, som regel, ikke plutselig i stykker, de blir slitt og dårligere over tid og man merker det på motorens gange at de begynner å bli slitt...

Kjøper jeg bilen tror jeg at jeg velger jeg å la Toyota diagnosere dette ved hver service og bytte de når de mener det er på tide...

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: fre jan 15, 2021 9:52 am
av 120gx
Er det som er problemet og grunnen til at noen hær har fått havari.
Bilen vil ikke nødvendigvis stoppe eller bynne å hoste/fuske når injectorer bynner å bli utslitt,så ikke sikkert du merker at noe er galt.
Om du ikke vet om at injectorer er en slitedel å kjører 3-400.000km kan det bli veldig dyrt.
om du ikke vet hvilke symptomer som kan dukke opp i forkant,kan skaden allerede være skjedd.

Det stemmer som verksmesteren på toyota sier at di slites innvendig over tid,men det er ikke du du ser,du kan høre det i form av kakkling/hard gange,men denne lyden kommer også gradvis over tid,så kan være vanskelig å vite.

Pakningene under injectorer har også en levetid,å kan gi tett oljesil,så det er flere grunner til å følge anbefalingen å bytte injectorer som preventivt før man får problemer🙂

Sier ikke dette for å skremme deg,det er en fantastisk bil og en bra motor,men er noen råd man bør høre på.

Få tatt en grundig diagnose av alle verdiene (ikke bare feedback)
Og se alle videoene på youtube-kanalen fourby4diesel så går dette bra 🙂

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: fre jan 15, 2021 2:44 pm
av warmastodon
Takk for alle tilbakemeldinger!

Jeg kjøper nok bilen, men ikke uten å få prutet den ned 10-20k...

Kommer nok til å kjøre et år eller to, (kjører ikke mer enn 10-12k i året), så bytte dyser/injectorer samt SCV da.

Det blir Tunap rensing av det meste umiddelbart etter kjøp, rensing og avblending av EGR, samt fluidfilm understellsbehandlig...

Selger får ikke den nye bilen før i Mars/April så jeg kan undersøke mye før den tid....

Re: Kjøp av 2008 120

Lagt inn: fre jan 15, 2021 3:44 pm
av 120gx
Ok,om du har den lange typen scv trenger du ikke bytte,det er di korte som er dårlig.
sjekk i mellomtiden oljesil i bunnpanna når du bytter eller får noen til å bytte motorolje,du ser den godt om du lyser opp i hullet til tappepluggen når det er ferdig å dryppe,om den er sølvfarget er det ok,men om den bynner å bli sort/tett er det lekasje på pakninger under injectorer,å da bør du ta jobben med en gang :!:

Ligger video på fourby4diesel :)