Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Hallo! Jeg har lurket siden 2015, og er nå på nippet til å kjøpe en 2009 LC120 som har gått over 270 000 km.
Selger bor nokså langt fra meg, så jeg har foreløpig bare sett bilder, og hatt videovisning. Jeg skal se på, og kjøpe, bilen i neste uke.
Alt ser veldig bra ut, men jeg er litt usikker på understell og rust. Bilen er nylig behandlet med Fluid Film, men jeg vet ikke hvordan bilen så ut under før det ble gjort. Jeg aner altså ikke om det som vises på vedlagte bilder er greit.
Hvis noen har erfaring med dette, er jeg veldig glad for tips. Jeg forventer ikke at en 12 år gammel bil ser ny ut, men jeg vil gjerne unngå å kjøpe en som har unormalt mye rust. Også håper jeg selvsagt at dette er "innafor".
Flere bilder på Dropbox, for de ekstra interesserte/hjelpsomme: https://www.dropbox.com/sh/0rfgy0aytjm8 ... yA75a?dl=0
Selger bor nokså langt fra meg, så jeg har foreløpig bare sett bilder, og hatt videovisning. Jeg skal se på, og kjøpe, bilen i neste uke.
Alt ser veldig bra ut, men jeg er litt usikker på understell og rust. Bilen er nylig behandlet med Fluid Film, men jeg vet ikke hvordan bilen så ut under før det ble gjort. Jeg aner altså ikke om det som vises på vedlagte bilder er greit.
Hvis noen har erfaring med dette, er jeg veldig glad for tips. Jeg forventer ikke at en 12 år gammel bil ser ny ut, men jeg vil gjerne unngå å kjøpe en som har unormalt mye rust. Også håper jeg selvsagt at dette er "innafor".
Flere bilder på Dropbox, for de ekstra interesserte/hjelpsomme: https://www.dropbox.com/sh/0rfgy0aytjm8 ... yA75a?dl=0
2009 LC120 GX
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Hei, synes det var dårligebilder, som ikke viser der hvor problemene vanligvis er, på bakaksel, innfestinger til den, og ramme og karrosseri bak bakhjulene. Det er disse partiene som er mest utsattfor sprut, ogderfor ruster mest.
Be han om å ta bilder av disse stedene, og hør om han har noen bilder før han hadde på olja. Alt ser jo flott utnår olja har kommet på. Har du opplysninger om dette er gjort regelmessig, helst en gang i året? Eller er dette første gang han oljer, i håp omå skjule div rust?
Be han om å ta bilder av disse stedene, og hør om han har noen bilder før han hadde på olja. Alt ser jo flott utnår olja har kommet på. Har du opplysninger om dette er gjort regelmessig, helst en gang i året? Eller er dette første gang han oljer, i håp omå skjule div rust?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Som Kjelleman skriver - be om lite flera bilder av ram och bakaxel. Men av det jag såg på bilderna så ser det ok ut mtp ålder. Lanolin är betydligt mer genomskinligt än Tectyl så det går ju att " se " vad som är under.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Som nevnt over,få bilder av bakaksel og eventuelt bilder før behandling om han har det.
En annen viktig ting som er verdt å undersøke er om det har vært byttet injectorer
En annen viktig ting som er verdt å undersøke er om det har vært byttet injectorer
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Takk for svar! Jeg ringte og snakket med han som hadde gjort antirustbehandlingen, og han sa det var normal overflatetrust, ingenting spesielt eller urovekkendene. Så jeg tok sjansen.
Bilen har vært hos Toyota for alkt, inkludert bytte av skiltlyspærer, og injektorer/dyser er byttet. Bilen var innom Toytota før overtagelse, og dyseverdiene er normale (+/- 1).
Jeg har sett fæle bilder av koks/sot/tjære i EGR-ventil, gasspjeld, etc. og har planer om å få renset opp der, og kanskje blendet eller deaktivert EGR.
Bilen har vært hos Toyota for alkt, inkludert bytte av skiltlyspærer, og injektorer/dyser er byttet. Bilen var innom Toytota før overtagelse, og dyseverdiene er normale (+/- 1).
Jeg har sett fæle bilder av koks/sot/tjære i EGR-ventil, gasspjeld, etc. og har planer om å få renset opp der, og kanskje blendet eller deaktivert EGR.
2009 LC120 GX
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Når var injectorer byttet? (Km/år)
Husk at feedback verdier (+/-3) bare er en liten del av bildet når det gjelder diagnose/tillstand av injectorer
Husk at feedback verdier (+/-3) bare er en liten del av bildet når det gjelder diagnose/tillstand av injectorer
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Hmmm! Nå viser det seg at injektorer/dyser IKKE er blitt byttet. Jeg sjekket mitt lokale verksted, og der det stårr "DYSE" i serviceloggen var for spyler til bakrute.
Jeg har gått gjennom det jeg har skriftlig med selger, og innser at jeg ikke har fulgt dette godt nok opp, og ikke har sjekket grundig nok.
Toyota sier det ikke er noe fast interval for bytte av injektorer/dyser, og at det ikke gjøres noe før man merker at bilen fusker, ikke trekker skikkelig, eller noe annet unormalt. Det er ingen tegn til noe unormalt.
Jeg er lite lysten på en service til ca. 40 000 nå, og siden bilen har fulgt alle servicer hos Toyota (jeg har en tykk bunke med kvitteringer), håper jeg at det ikke er nødvendig.
Er det noe mer jeg burde sjekke for å være (litt mer) på den sikre siden? Bilen skal uansett til Toyota for flushing av girkasse snart, så det er sikkert mulig med litt annet samtidig.
Jeg kan jo legge til at bilen skal "bo" ved feriestedet vårt, og at årlig kjørelengde blir ca. 5000 km.
Jeg har gått gjennom det jeg har skriftlig med selger, og innser at jeg ikke har fulgt dette godt nok opp, og ikke har sjekket grundig nok.
Toyota sier det ikke er noe fast interval for bytte av injektorer/dyser, og at det ikke gjøres noe før man merker at bilen fusker, ikke trekker skikkelig, eller noe annet unormalt. Det er ingen tegn til noe unormalt.
Jeg er lite lysten på en service til ca. 40 000 nå, og siden bilen har fulgt alle servicer hos Toyota (jeg har en tykk bunke med kvitteringer), håper jeg at det ikke er nødvendig.
Er det noe mer jeg burde sjekke for å være (litt mer) på den sikre siden? Bilen skal uansett til Toyota for flushing av girkasse snart, så det er sikkert mulig med litt annet samtidig.
Jeg kan jo legge til at bilen skal "bo" ved feriestedet vårt, og at årlig kjørelengde blir ca. 5000 km.
2009 LC120 GX
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Om di ikke har vært bytta ville jeg gjort det.
i mellomtiden lån deg et diagnose apparat så kan du sjekke alle verdiene selv,fourby4diesel på youtube har flere videoer som forklarer hvilke verdier som er viktig og hvilke max/min verdier som gjelder
i mellomtiden lån deg et diagnose apparat så kan du sjekke alle verdiene selv,fourby4diesel på youtube har flere videoer som forklarer hvilke verdier som er viktig og hvilke max/min verdier som gjelder
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Ja, et diagnoseapparat er nok lurt. Jeg får se litt på Youtube, da. Og kanskje bytte.
Verdiene fra sjekken før jeg overtok bilen var:
1: -0,7
2: -1,3
3: 0,0
4: 1,4
Injection volume: 15,76
Er ikke sikker på om dette var med kald eller varm motor, men det står "Coolant temp" 21°C og "Engine Run Time" 46 s, så det er vel kald motor.
Verdiene fra sjekken før jeg overtok bilen var:
1: -0,7
2: -1,3
3: 0,0
4: 1,4
Injection volume: 15,76
Er ikke sikker på om dette var med kald eller varm motor, men det står "Coolant temp" 21°C og "Engine Run Time" 46 s, så det er vel kald motor.
2009 LC120 GX
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Ja lurt å se igjennom videoene til fourby4diesel,mye viktig og riktig info dær ang 1kd motoren.
Di 4 feedback verdiene kan se bra ut men ting trenger ikke være "ok" om du sjønner.
21 grader er nokk kald,ligger på ca 83 grader varm.
https://youtu.be/aTBY3MwidFY
Di 4 feedback verdiene kan se bra ut men ting trenger ikke være "ok" om du sjønner.
21 grader er nokk kald,ligger på ca 83 grader varm.
https://youtu.be/aTBY3MwidFY
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Hvis verdiene er normale, og motoren ikke gir tegn til ugange, kakling, røyk etc. på kald motor så skal det mye til før det er noe akutt problem. Den kan fortsatt gå langt.
men om dysene ikke er bytta enda, ville jeg nok begynt å spart opp til et skifte. Det er slitedeler det er snakk om, og motoren har som sagt gått 270 000. Spesielt vinterdiesel i Norge er tørr, og sliter hardt på dysene.
Jeg blander i 2 dl to-takts olje på min bil, på hver andre-tredje tankfylling for ekstra smørning Har gjort det i fem år.
småkjøring med disse bilene, spesielt på vinteren er hardt for motoren..
Det er spesielt 166 hesters motoren som har hatt de fleste motorhavariene. (2005-2006)
Ellers så den ikke verst ut til å være toyota Det er tjukt gods i ramma på disse bilene, og overflate rust er ikke til å unngå.
men om dysene ikke er bytta enda, ville jeg nok begynt å spart opp til et skifte. Det er slitedeler det er snakk om, og motoren har som sagt gått 270 000. Spesielt vinterdiesel i Norge er tørr, og sliter hardt på dysene.
Jeg blander i 2 dl to-takts olje på min bil, på hver andre-tredje tankfylling for ekstra smørning Har gjort det i fem år.
småkjøring med disse bilene, spesielt på vinteren er hardt for motoren..
Det er spesielt 166 hesters motoren som har hatt de fleste motorhavariene. (2005-2006)
Ellers så den ikke verst ut til å være toyota Det er tjukt gods i ramma på disse bilene, og overflate rust er ikke til å unngå.
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Jeg synes det er utrolig at det skal komme slike problemer med en slik motor, men fikk problemer da Norge begynte å blande inn grønnsaksuppe i dieselen selv.
Jeg hadde dog 163 hk modellen, noe mindre problemer med den har jeg forstått...??
Hvorfor må Norge gjøre alt det gale Sverige har gjort før tro...?
Har det med et parti jeg ikke orker å skrive navnet på en gang å gjøre eller er det bare at vi skal være så forbannet flinke her langt oppe i nord.
Leste et sted at dette med innblanding av marin totaktsolje i hver 3-4 fylling ikke var sundt for Commonrail motorer, men Alron var mer å anbefale.
Jeg hadde dog 163 hk modellen, noe mindre problemer med den har jeg forstått...??
Hvorfor må Norge gjøre alt det gale Sverige har gjort før tro...?
Har det med et parti jeg ikke orker å skrive navnet på en gang å gjøre eller er det bare at vi skal være så forbannet flinke her langt oppe i nord.
Leste et sted at dette med innblanding av marin totaktsolje i hver 3-4 fylling ikke var sundt for Commonrail motorer, men Alron var mer å anbefale.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Enig i at biodiesel ikke er heldig Dag,men det alene er nok ikke grunnen til problemer og havari som vi ser hær på forumet og på Facebook.
injectorer på 1kd motoren er en slitedel og utfordringa er
at di ikke blir bytta som forebyggende vedlikehold når ekspertisen anbefaler det.
Flere eksempler på 163 hk også men kansje mest 166hk.
Det med olje tror jeg mest er en myte,finnes tilsetninger som er beregnet på dette.
Men om du har slitte injectorer som er bynt å kakkle,å så fyller du olje å lar vær å bytte fordi det blir litt mindre kakkling,å kjører videre,så er det å be om trøbbel spør du meg.
injectorer på 1kd motoren er en slitedel og utfordringa er
at di ikke blir bytta som forebyggende vedlikehold når ekspertisen anbefaler det.
Flere eksempler på 163 hk også men kansje mest 166hk.
Det med olje tror jeg mest er en myte,finnes tilsetninger som er beregnet på dette.
Men om du har slitte injectorer som er bynt å kakkle,å så fyller du olje å lar vær å bytte fordi det blir litt mindre kakkling,å kjører videre,så er det å be om trøbbel spør du meg.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Re: Rust på 2009 LC120 med over 270 000 km: Er dette greit?
Du har sikkert rett i dine uttalelser her.
I Trøgstad er det et spesialist verksted vedr diesel ´´Minge´´og fikk vite av en der jeg snakket med, at de har store og mange flere problemer vedr diesel motorer og da spesielt Commonrail og at de fikk betydelige mer å gjøre da Norge økte innblanding av palmeolje i dieselen.
Vet ikke om dette medfører riktighet, men mener å ha hørt at de som spesielt har USA diesel biler og bor nær Russland, kjører til Russland og fyller oljediesel og har nesten ikke problemer slik som vi her nede i sørnorge har…..
Et tankekors spør du meg.
I Trøgstad er det et spesialist verksted vedr diesel ´´Minge´´og fikk vite av en der jeg snakket med, at de har store og mange flere problemer vedr diesel motorer og da spesielt Commonrail og at de fikk betydelige mer å gjøre da Norge økte innblanding av palmeolje i dieselen.
Vet ikke om dette medfører riktighet, men mener å ha hørt at de som spesielt har USA diesel biler og bor nær Russland, kjører til Russland og fyller oljediesel og har nesten ikke problemer slik som vi her nede i sørnorge har…..
Et tankekors spør du meg.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.