Nytt medlem og ny bil

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Nytt medlem og ny bil

Innlegg av edan »

Hei :)

Som eier av en 2013 LC 200 ser jeg at det kan være nyttig å "vise ansikt" her inne.

Cruiseren har vært drømmebil i noen år, og nå fikk jeg muligheten til å realisere det, og registrerte den i mars, kun uker før Staten stengte muligheten for denne bilen på grønne skilt.

Bilen er grom så det holder, men umiddelbart opplevde jeg tre større irritasjonsmomenter:

1. Girkasseprogrammering på dinosaur-nivå: Lockup slår ikke inn på 5. gir før nærmere 100 kmt, og 6. gir legges ikke inn før i ca 102 kmt. Konstant slurende momentomvandler gir strikkfølelse så det holder og alt for høyt dieselforbruk. Så vidt jeg vet har ingen andre biler på markedet så dårlig bruk av lockup.

2. Skjevt førersete: Setet i min bil heller litt innover mot midtkonstollen. Det gir klart assymetrisk lår- og ryggstøtte, noe som er ganske slitsomt på langkjøring. Andre som har erfart dette?

3. Dødgang i rattet: Styringen er så ullen at jeg lurer på om noe er galt. Har også en 2001 Pajero som er gått 200 000 km, og den er ultrapresis i forhold. I Cruiseren må jeg konstant jobbe med rattet for å holde stø kurs, selv uten spesielt mye spor i veien.

Alt utenom dette er fantastisk ved bilen :) Men jeg har fryktelig lyst til å få løst disse tre problemene så bilen blir komplett...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av beaas »

Gratulerer med ny bil!

Trodde at girkassen skulle være bedre på 2013 modellen, sørgelig at den ikke er det. Og godt noen tar dette opp med Toyota. Kan virke som alle som har denne bilen syns det er konge bra og at det er slik det skal være. Har riktignok i det siste kommet opp noen på forumet her som tydeligvis har andre meninger. Jeg følger ihvertfall med på automatdiskusjonen - men blir nok aldri aktuelt med 200 for meg (hadde vært interessant med man gir).

Når det gjelder styringen, har du vinterdekk, kanskje i 18", og evt testet de? På den LX470 jeg hadde her i Texas var heller ikke styringen veldig bra, ikke med standard dim 275/60-18 og værre ble det med de AT dekkene jeg etterhvert satte på i dim 285/60-18. Prøvde å justere forstilling uten at det ble bra. Min 1997 80 serie gikk mye bedre rett fram på de amerikanske veiene selv om styringen i seg selv med snekke og stiv aksling var mer upresis. LX470 måtte passes på mye mer. Nå har jeg kjørt eldre 100 serie i Norge som har vært veldig stabile med st dekk 275/70-16. Konklusjonen til min LX470 her var at noe måtte være galt men vet ikke hva. Kjøpte Ram isteden - først med automat men så rett etter med manuelt...

Så ikke akkurat noe hjelp til deg. Men du bør går videre med styringen også. Er jo ikke mye bil igjen når sittestilling, girkasse og styring ikke er på stell?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av edan »

Nei, jeg må jo ærlig talt si at jeg måpte da jeg oppdaget hvordan girkassen oppførte seg. Trodde dette var komplett umulig i 2013. Den føles som en automatkasse fra 1970-tallet.

Min forrige firmabil var en 2011 Mitsubishi L200, og der fungerte automatkassen veldig bra, med aktiv bruk av lockup. Forøvrig var både styrefølelse og retningssabilitet også betydelig bedre med den pickupen, selv med 20 tommers felger.

Og felgene på Cruiseren er også 20-tommere (standard) med 285-dekk på sommer. Vinter er 18' med 275-dekk. Retningsstabiliteten er litt bedre på sporet vei med vinterdekkene, men selve styrefølelsen er like slarkete, og jeg kan nesten ikke tro noe annet enn at her er noe galt. Sjekkes på første service.

Jeg må nevne at bilen forøvrig er et fantastisk stykke arbeid, men det er desto mer synd at Toyota ikke klarer å fikse småting som kunne gjøre bilen komplett. Men vi får se: De skal jo få en sjanse, også med meg ;)

Forøvrig diskuteres girkassen til denne bilen i annen tråd her på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=19873&start=0
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av jes »

edan skrev:Hei :)

Som eier av en 2013 LC 200 ser jeg at det kan være nyttig å "vise ansikt" her inne.

Cruiseren har vært drømmebil i noen år, og nå fikk jeg muligheten til å realisere det, og registrerte den i mars, kun uker før Staten stengte muligheten for denne bilen på grønne skilt.

Bilen er grom så det holder, men umiddelbart opplevde jeg tre større irritasjonsmomenter:

1. Girkasseprogrammering på dinosaur-nivå: Lockup slår ikke inn på 5. gir før nærmere 100 kmt, og 6. gir legges ikke inn før i ca 102 kmt. Konstant slurende momentomvandler gir strikkfølelse så det holder og alt for høyt dieselforbruk. Så vidt jeg vet har ingen andre biler på markedet så dårlig bruk av lockup.

2. Skjevt førersete: Setet i min bil heller litt innover mot midtkonstollen. Det gir klart assymetrisk lår- og ryggstøtte, noe som er ganske slitsomt på langkjøring. Andre som har erfart dette?

3. Dødgang i rattet: Styringen er så ullen at jeg lurer på om noe er galt. Har også en 2001 Pajero som er gått 200 000 km, og den er ultrapresis i forhold. I Cruiseren må jeg konstant jobbe med rattet for å holde stø kurs, selv uten spesielt mye spor i veien.

Alt utenom dette er fantastisk ved bilen :) Men jeg har fryktelig lyst til å få løst disse tre problemene så bilen blir komplett...
Hej Egill , gratulere til din nye bil.

Jeg skulle anbefale dig at å justere forstilling på dine hjul , jeg ved at det kan være et problem. Men det skal være et værksted som kan dette og gør dette med stor omhu. En ven til mig som også har en LC200 fik gjort denne indstilning 2 gange før det blev bra/godt. 20" hjulene er ganske følsomme overfor spor i veien.
mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
ola r
Innlegg: 5
Ble med: tir apr 08, 2014 1:13 am

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av ola r »

Hei - henger meg på denne!

Gikk "gravid" med ny LC200 fra sommeren 2013 til februar 2014, mens Iversen på Hønefoss kjørte "ungen" som demobil. Prøvekjørte en 5-6 år gammal V8 som var gått rundt 90 000 km, og fikk smaken på bilen. Men med den bruktbilprisen :shock: som var, fant jeg ut at jeg burde ta spranget opp til ny/demo da jeg fikk tilbud på den.
Har sett på brukte 6- og 8-sylindra LC forut for de siste 2-3 bilbyttene mine, men det ble ikke alvor før denne gangen. Og når en ikke har Hamar-penger eller er skipsreder, så måtte det bli nå mens en kunne få 200 på grønne skilt. Skal en ha V8 må en handle nå mens det er lovlig å kjøpe, og mens det ennå er noen som selger noe så politisk ukorrekt. Om noen år har alle SVere sikkert fått utstedt generell fellingstillatelse på folk som kjører stor SUV, så en får kjøre og kose seg mens en kan… :wink:

Har lest litt på forumet her om girkassemodifisering og turtall/lockup. Dersom jeg ville hatt ei direkte girkasse, hadde jeg vel kjøpt Folkevogn med noe DSG-greier. For meg er det slurekasse som gjelder - har kjørt automat siden 1994, og prøvd mange typer siden jeg er "merkenomade". Livet er for kort til å kjøpe samme bil flere ganger!

Kjørte Subaru bensin/automat som min forrige bil, litt ut fra slurekasse, litt ut fra sittekomfort. Meget bra firehjulstrekk til å være en såpass ukomplisert bil, men ble litt tam i forhold til bildilla. Subaruen ville gjerne ha literen pr mil, med mye småkjøring og kaldstart helst godt over literen. Kjører såpass lite privat (er sjåfør av yrke), så jeg legger ikke så stor vekt på forbruk. Når jeg bestemte meg for V8, lot jeg dette med forbruk ligge helt og fullstendig. Men jeg var jo nysgjerrig, og måler ved hver tanking - computeren bekrefter stort sett likedan; er rett og slett veldig forbausa, og MEGET godt fornøgd - bilen bruker bare rundt literen på mila (under 1,1), sjøl med mye småkjøring og kaldstarter. Jeg hadde stålsatt meg overfor rundt 1,5 iallfall, men her ble jeg gledelig overraska :D

Hvis jeg har forstått denne modifiseringa rett, så må en kjøre i manuell-modus for å få skikkelig effekt av den? I så fall vil det nok ikke være noe for meg. Her går det i drive, og ellers kun nedgiring manuelt ned bratte bakker.

Servicepris også en positiv overraskelse, har bare tatt halvservice 1-års ennå, men har sjekka priser for 2-års service også. Dette er småpenger for en som har hatt Land Rover og fulgt servicene pliktskyldigst på den :? Men bevares, Disco 2 var en god bil!

Har ellers ikke hatt så fin motor lydmessig siden min Rover 75 med liten V6-maskin. LC200 går alldeles nydelig :!: Naboen har eldre Tahoe, og når han starter tidlig vekker han halve nabolaget.

Lurer på om en burde starte en slags støttegruppe for oss som har dilla på fin motorlyd. Har tenkt på FFMFFS; Forum For Motorer med Fler enn Fire Sylindre :mrgreen:

Ser at det er mye gromme villmarksbiler ute og går på forumet her. Min bil er "plain" 200, bare litt ekstra småtterier. Lys beige interiør og standardhjul. Likevel får bilen prøvd seg i stupbratt vestlandsnatur noen ganger. Har av og til ærend oppover i lende ved et elvekraftverk, og det har gått galt med ATV der oppe. Med LC200 kjører du som en konge også her - sjøl om du føler at du henger i lause lufta.
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av edan »

Econ Lock fungerer i Drive også, men da i praksis først fra 5. gir og dermed fra 70 kmt og oppover...

Ellers er jeg veldig enig angående motorlyd, men skulle gjerne hørt hvorfor du liker slureautomaten så godt... ;-)
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av Dag Einar »

Gratulerer med fin bil, jeg kunne ikke tenkt meg å hatt sånn bil som deg..... :roll:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
ola r
Innlegg: 5
Ble med: tir apr 08, 2014 1:13 am

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av ola r »

edan skrev:Econ Lock fungerer i Drive også, men da i praksis først fra 5. gir og dermed fra 70 kmt og oppover...

Ellers er jeg veldig enig angående motorlyd, men skulle gjerne hørt hvorfor du liker slureautomaten så godt... ;-)
Den hangen til slurekasser er nok kommet litt ut fra god barneoppdragelse i oppveksten min på 70-tallet med mye Dodge i slekta, og den deilige, flytende automatkjøringa som jeg fikk med meg fra 6-årsalderen. Kikka gjennom rattet på Dart'en første gang jeg nådde ned til pedalene. Polara og Aspen var også krembiler.

Forøvrig har det de siste 10-åra bare vært en grunn til å kjøpe bil med 3 pedaler; det må være hvis bilen heter Mercedes-Benz eller noe fra USA og tredje pedalen er brekket…

I mitt yrke som turbilsjåfør (og annen kjøring, for den del) går det ut på å kjøre så mjukt og smidig som mulig. Storbiler har de siste åra fått mange varianter av elektroclutchkasser, som trur de girer så mjukt og fint. Men det er de færreste som greier å sjalte uten at du får en liten nykk i kjøretøyet. Da er ei godt justert slurekasse det beste du kan få. Og vil du ha kvassere reaksjon, så er det jo bare å være tøffere med fjøla til høyre. De som vil ha et helt presist tilslag, kan jo kjøpe bil med manuellkasse, og bruke clutchen som ei klo-kobling.

Men alle teorier har unntak, og mitt unntak er at jeg har en 67-modell MBenz 250 S Automatic. Dette er den første automatkassa til MBenz, og den ble kalt for "hogger'n" av drosjeeierne som kjøpte den - den hogger seg inn i neste gir ved litt godt pådrag. Men her var det motorlyden som lokka meg igjen. Den minste sekseren, 250-motoren, har en eksosresonnans som ingen annen bil. Det høres ut som om Ole Edvard Antonsen ligger i bagasjerommet og blåser trompet !!! Rein, fin tone bakfra, og så hører du den tiklende sekser-låten innunder det gedigne panseret! Som vanlig på seksere, høres det ut som om du kjører med 10 000 o/min ved 90-100 kmt. Lydorgie! - Besser gibst's nicht!!!

Men nå har jeg kjørt V8'en min litt innimellom turkjøringa i sommer, og jeg blir mer og mer glad i bilen. Veksler mellom comfort-fjæring på lokal småkjøring, og normalfjæring ved langkjøring. Fantastisk god komfort, og godt å ha et passasjersete med "alle rettigheter" - som kan justeres i alle retninger og høyder.

Naboen sleit med en fastkjørt BMW 520d etter å ha prøvd å rangere en henger med singel på omtrent nøyaktig 2 tonn. Han fikk spent for konas gamle Subaru Outback, og da fikk han hengeren dit han trudde han skulle ha den… og begynne med tunge trillebårlass opp til kjellermuren han skulle fylle singel rundt. Med veldig kvass vinkel bratt opp mot huset, gikk hengerfestet fort inn i bakken. Men så lurte jeg på om vi skulle prøve å dytte hengeren opp på plenen hans? - Ikke greier du vinkelen, og aldri om du får dytta den hengeren opp der, samme hvor mange sylindre du sier du har… ;-)
Rygga bak i bakken, stoppa og heva bilen, la inn lavserien og ga omlag halv gass. Hele ekvipasjen lirka seg lett og fint opp den knappe bakken med steinheller og plengras som underlag, og plutselig stod hengeren der singelen skulle på plass. Bare en av flere episoder der V8'en imponerer stort!

Også så lettkjørt som denne relativt digre bilen er! Enten det er trang parkering på byen, eller finmanøvrering ombord på det vesle, overfylte dekket på MS Tansøy på Sognefjorden i forrige uke - bilen kan manøvreres helt perfekt, og sensorene på hjørnene er så bra at en kan beregne helt presist. En nederlender stod på soldekket og filma da vi rygga ombord på det finstuva dekket bak på hurtigbåten. Han var imponert over hvor god sving det var på denne bilen, og det er jeg enig i.

Til de som synes bilen jager sideveis på veien, er det å bruke det gamle trikset fra de første Mercedes-lastebilene med luftfjæring: Enten ta ene handa helt vekk fra rattet, eller å ha et så lett rattgrep med ene handa, at du ikke blir sittende å kompensere hele tida. Det pleier å funke bra, og jeg føler ikke ubehag ved langkjøring med LC V8 (har Michelin-dekk). Det finnes ellers bare 3 typer dekk:
- Michelin
- Goodyear
- Andre dekk
:wink: :wink: :wink:

Fortsatt god sommer fra det sunnmørske
Ola R
tuva
Innlegg: 8
Ble med: tor jan 29, 2015 11:51 pm
Lokasjon: Sør Trøndelag

Re: Nytt medlem og ny bil

Innlegg av tuva »

Har en 2008 mod med 20" vinterhjul som er knallstabil både på ratt og mtp sporing!
Bilen har gått ca 160 000
V8 2008
Svar

Tilbake til «Generelt 20x»