Nokian dekk synspungter

Moderatorer: baa, lj73jon, Snekker_Andersen

Svar
jørgen
Sted: Kråkstad

Nokian dekk synspungter

Legg inn av jørgen »

Hei
Jeg har brukt en del sett med nokiandekk, men er kun delvis fornøgd. Kjøremessig synes jeg de jeg har hatt er veldig bra, og supert feste på vinterføre. Men. Jeg er oppmerksom på at dekk er fersvare. Alikevel klarer jeg ikke alltid å bruke et sett opp på to tre år. Faktisk er dekkene ofte 5-6 år før de begynner å slites så jeg vurderer å bytte.( Jeg har flere biler, så det er noe av grunnen. ) Når dekkene er 5-6 år har jeg nå 4 ganger opplevd såkalt baneslipp. Dekket blir u-rundt og ikke kjørbart. Jeg ringer nokia, men de sier at dekket er for gammelt. (noe de selvfølgelig har rett i) Jeg er allikevel vant til at jeg som eier av dekket kan bruke dekket ttil det ikke er lovlig (om jeg ønsker). Burde ikke dekket holde sammen selv om det er over 5 år? Andre med erfaringer merker ol. Prøver nå continental og micheleng. Jeg ønsker å bestemme når jeg ønsker å bytte dekk selv.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Nokian dekk synspungter

Legg inn av Dag Einar »

Jeg har i mange år kjøpt ikke premium dekk som det kalles.
Men kjøpt billigdekk. Mange fabrikanter har i dag svært gode resultater selv om de er billige, og det er ofte marginale forskjeller, på denne måten har jeg mulighet til å skift oftere. Og mange de billige aktørene hermer efter de dyre i mønster og gummiblandinger og hvis man sammenligner, så er det veldig lite forskjeller på enkelte dekk.
Tror nok forskjellene var markant større tidligere enn hva som er tilfelle i dag.
Husker jeg kjøpte Nexen Rodiant for mange år siden, betalte 3954,- for 4 stk 265/70-16 sommerdekk, (bare dekkene)
Hadde de noen år og jeg syntes de var helt ok. Nevnte dette for en kamerat som på den tiden solgte en del dekk, og han kunne fortelle at han solgt masse av disse dekkene til slike biler som våre.
I dag (2021) søker Nexen å bli blant premium dekkene og de har da også gått opp betraktelig i pris.

Kanskje ikke direkte svar på ditt spørsmål Jørgen, men en betraktning fra mitt ståsted.

Men baneslipp har jeg aldri opplevet noen gang, du mener at banen slipper som om det var et regummiert dekk liksom??
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Sted: Oslo

Legg inn av Snekker_Andersen »

jørgen skrev: tor jul 01, 2021 12:48 am .... Burde ikke dekket holde sammen selv om det er over 5 år? Andre med erfaringer ....
Jeg ikke opplevd baneslipp på mine sett med Nokian dekk, og er svært tilfreds med dekk fra den fabrikanten. Slet ut et sett med "vanlige" Nokian sommerdekk på 100'n. Det tok 8 år med min kjøring. Deretter byttet jeg til Nokian Rotiiva AT plus som jeg er kjempefornøyd med. Som vinterdekk har jeg Nokian Hakka 5. De er nå modne for utskifting grunnet slitasje (9 år), men har ikke noen skader.
Jeg er som du klar over dette med ferskvare og enig i at man som eier/fører selv kan/må avgjøre når dekkene skal byttes så lenge de er lovlige.

Jeg kjører nesten utelukkende på normale asfaltveier. Kjører du mye i terreng?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
narvik

Legg inn av narvik »

Hei, har ikke hatt slike problemer. Kjøpte min 120 med eldre dekk og selv om det ikke anbefales, så kjørte jeg dekkene til de var sliten mtp mønsterdybden, altså 10 år. Har igjen kjøpt Nokian og er fornøyd. Kjører på asfalt for det meste, ellers grusveier ved skogsarbeid og en sjelden mild 4x4 tur, kvalifiserer ikke som offroad. Ellers er det vel slik at langvarig parkering sliter mye på dekkene, det har jeg hørt fra folk som ikke kjører bilen om vinteren eller uansett bare bruker den i sesongen, altså bobil eller campingvogn. Når jeg kjenner litt vibrasjoner, så har jeg en sjelden gang levert dekkene til fornyet balansering og mener det kan lønne seg. Tror på at det er lurt å kjøpe kvalitet, men tror ikke at de store merkene skiller seg mye fra hverandre. Og ved 4x4 dekk er det jo uansett slik at en må velge egenskapene nøye, mtp bremselengde elle våt asfalt, så er litt tøffere dekk ikke perfekt. Peter
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Ved nærmere eftertanke, så har jeg jo Nokian Rotiva selv på 100n.
285/75-16 skikkelige offroad hjul :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»