Side 1 av 1

Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: søn aug 23, 2020 8:45 am
av bobakka
Jeg er i ferd med å importere en LC 100 som er ombygd fra luftfjærer til spiralfjærer - pga en lekkasje som ikke lot seg påvise/reparere.

Jeg lurer på om det er noe Statens Vegvesen trenger å godkjenne ifm importen, og i tilfellet hvordan prosessen er på det?

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: man aug 24, 2020 8:38 am
av beaas
Vet du hvilke fjærer som er på bilen?

Disse bilene er levert med konvensjonell fjæring og er dette orginalt toyota må det vel gå bra. Er alt av rør osv fjernet så vil man neppe kunne se det heller. Du må jo uansett vise bilen.

Er det feks OME fjærer eller andre sett som hever litt så må det nok godkjennes. OME og kanskje flere har TUV godkjenning som gjør det enkelt å få godkjent i Norge, men dette mangler da evt på din bil?

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: man aug 24, 2020 3:35 pm
av bobakka
Fikk skilt på i dag så da er alt OK

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: tir aug 25, 2020 8:58 am
av beaas
Bra!

Men hvilke fjærer har du, virker den normalt høy ift andre?

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: tor sep 03, 2020 2:33 pm
av bobakka
Jeg fikk vognkortet hvor det stod:
Luftfjæring: NEI

Så da har han sett det under visning og gjorde det riktig.

Legger ved et bilde av bilen
image1.jpeg
image1.jpeg (56.74 kiB) Vist 1148 ganger
.
Selger mente at den kanskje var noe høy og dermed understyrt - og at jeg burde få den senket litt, men jeg syns den er helt fin å kjøre.

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: tor sep 10, 2020 8:10 am
av KjellOlsen
Se på vinklene på drivakselene foran mellom differensial og hjul. Normalt står de nesten helt rett. Tipper ut i fra høyden at du har ganske krappe vinkler her. Kanskje du bør vurdere en diff drop brakett for å mildne litt på disse vinklene. Senker diffen ca 2,5 cm.

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: søn sep 13, 2020 7:32 pm
av bobakka
Slik ser det ut - og etter min vurdering burde dette være OK vinkel - eller?

Bilde

https://drive.google.com/file/d/1ogjUTj ... sp=sharing

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: ons sep 23, 2020 11:38 am
av kinke
hvordan er dette å kjøre med.

har jo hatt mine utfordringer med AHC systemet, men har kranglet det i drift, skiftet spheres, fjører bak, strammet torsjonstavene.
men nå merker jeg at etter et par år nå, så siiger fronten litt igjen.

og har jo og lyst til å heve litt, det må jeg jo bare innrømme.. :-)

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: tor sep 24, 2020 9:03 pm
av bobakka
kinke skrev:
ons sep 23, 2020 11:38 am
hvordan er dette å kjøre med.

og har jo og lyst til å heve litt, det må jeg jo bare innrømme.. :-)


Jeg syns den er god å kjøre :-)

Ser ikke noen problemer med å ha den så høy, liker utseende og så blir den ennå bedre i terrenget.

Det eneste er kommentaren over om skarp vinkel på diff'en, men jeg syns den ser bra ut - men vet egentlig ikke hva som er bra og hva som er dårlig.
kinke skrev:
ons sep 23, 2020 11:38 am
har jo hatt mine utfordringer med AHC systemet, men har kranglet det i drift, skiftet spheres, fjører bak, strammet torsjonstavene.
men nå merker jeg at etter et par år nå, så siiger fronten litt igjen.
Virker som om feil på AHC systemet er en gjenganger på LC100'en basert på forumtråder

Re: Ombygging luft til spiral fjærer, godkjenningspliktig?

Lagt inn: fre sep 25, 2020 8:55 am
av beaas
bobakka skrev:
tor sep 24, 2020 9:03 pm


Ser ikke noen problemer med å ha den så høy, liker utseende og så blir den ennå bedre i terrenget.

Det eneste er kommentaren over om skarp vinkel på diff'en, men jeg syns den ser bra ut - men vet egentlig ikke hva som er bra og hva som er dårlig.

Virker som om feil på AHC systemet er en gjenganger på LC100'en basert på forumtråder
Et problem om den er høy i tillegg til vinkel på stikkaksling og da slitasje på CV ledd er at det blir lite fjæringsvei igjen. Samtidig vil ikke det være mulig å justere forstillingen tilbake til spec om den blir for høy, med orginalarmene. Generelt ser jeg de maks anbefaler 4-5 cm heving uten å bytte armer. Diff drop er jo uansett greit så lenge man hever over 2 cm.