Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

Har tenkt å overta en Land Cruiser fra nær familie og vi må bare bli enig om en riktig fastsettelse av pris. Men det er håpløst å få noe godt svar ved å sjekke Finn.no eller bruke verdivurderingene som er der (KVD og brukpris.no). Det spriker bare så utrolig mye.

Spørsmålet er om der er noen her som kan hjelpe eller vise til noen som kan gjøre dette. Er jo bare ute etter riktig markedspris for privatsalg.

Trenger selvfølgelig flere detaljer, men lufter bare litt først.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av superhansen »

Ta noen bilder av bilen da,og få med hva slags utstyrsnivå det er.GX,VX.Er det hvite eller grønne skilt,TEMS osv.
Noen skader?Understellsbehandlet?Servicehefte?Har bytte kampanjer blitt fulgt opp?

Mest mulig info så blir det lettere å sette riktig pris

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

TLC 120, GX 2005 modell. Kjørt 176000 km. Grå metallic.
Direkteimportert i desember 2007. Bygd om til varebil ved import. Har seter så skal bygges tilbake til personbil. Dette er inkludert.
TEMS
Automat
Navigasjon (trenger kartoppdatering)
Ettermontert ryggekamera (er nå veldig dårlig bilde (grått) så sjekker mulighet for bytte av linse eller noe)
Får nye sommerdekk
Vinterdekk skal være skiftet en gang siden ny (har ikke fått sjekket tilstand, men skal være bra)
El. seter
CD veksler
Radio FM (må nok ordne noe DAB greier etterhvert)

Ble tectylbehandlet rett etter importert, men ikke siden. Får kanskje det gjort før evt. overtakelse.

Skal, etter hva jeg skjønner, være en topp spekket bil.
Kostbart å fikse tak tilbake til original så det blir trolig ikke gjort noe med. Evt. om en får tak i brukt og fikser dette etterhvert. Om ikke fikses så kan ikke takluke brukes. Vil også sjekke om takluke kassett ble kappet eller ikke ved ombygging til varebil. Om det ble gjort er det nok bare å glemme takluka.

Eier skal stå for ombygging, foreliggende storservice, nye sommerdekk og evt. tectylbehandling. Var litt rust på 2 bremseskiver bak så mulig dette blir fikset først også.

Jeg er derfor interessert i verdi for ferdig personbil hensyntatt at tak nok er som det er etter varebil ombygging. Legger gjerne litt i ekstra for at skikkelig service nå blir gjort, nye sommerdekk på plass og bilen derfor vil fremstå klarert fra verkstedutgifter for en stund.

Har ikke listet opp alt utstyr her, men regner med det viktigste er nevnt. Om noen viktige opplysninger mangler så si ifra. Har ikke bilde her og nå så det må jeg evt. få tatt etterhvert. Den er ikke stasjet med kufanger, tusenmeter eller slikt. Reservehjul ligger på undersiden (ikke bak på dør).
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av superhansen »

Har det vært byttet dysepakninger og evt dyser på kampanje?Hvis ikke må du sjekke understellsnr opp mot Toyota for å se om den motoren er innenfor produksjon som kan være rammet av dårlig dysepakninger.Søker du her inne så finner du endel informasjon om emnet.

Sjekk ramme og understell godt,gjerne pirk litt under tectylen også for å se om noe lurer der.Er det litt rust så hadde jeg skiftet til Oljebehandling tvert.

Så spørs det om du får noe nice price da??
Jeg tenker salgspris på Finn ca 230000,-

Men som alltid,bilen er verdt det noen er villig til å gi.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

Takker for svar.

Dysepakninger er skiftet i 2011/2012. Dyser er nok ikke gjort noe med, men er ikke påvist noe feil der. Har lest endel om dette på forumet her så sjekket servicehistorikken på dette:-).

Her er en som later til å være veldig lik som ligger ute på Finn nå:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... s=76894651

Vet hvem vedkommende er og spurte om hvilke bud som forelå og forventet salgsum. Bud på 260k, men flere interesserte så antok å kunne få 270k.

Største forskjellene ligger nok i:
Den annonserte har: Takboks, handsfree opplegg, kufanger, opplegg for 1000 m.

Ikke så store forskjellene altså. Fordelen med bil for hånd er: Nær familie (iallfall ikke noe som bevisst holdes skjult). Får fikset endel utestående før salg.

Jeg må ta en ekstra titt på understell. Vet ikke om 9 år mellom tectylering er for lenge? Ut ifra prislisten her så vil en ny tectylbehandling koste +/-6500,-
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av superhansen »

Så nå at forrige eier står for ombygging til personbil,og da blir mitt estimat litt lavt.Men iogmed at dere er kjentfolk så blir dere nok enige om prisen.9 år er altfor lenge mellom behandlingene..Sjekk tilstand og vurder å kjøpe deg utstyr fra Rettedal bilkontroll..Summen på utstyret er spart inn etter 1 behandling omtrent.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

Hvor mye utgjør 16-17000 km mindre i verdiforskjell når en ser bort fra alt annet? (176k vs 193k)

Hvor mye mer for personbil vs. varebil som du nevner verdi 230k for her? Det er vel i utgangspunktet ikke vesentlig da det er markedet nå for personbil som bestemmer. Men her blir også en vesentlig omregistreringskostnad (ca. 32k) som selger må ta med i regnestykket.
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

Lurte også på hva slags utstyr hos bilkontroll.no det siktes til? Og kan dette brukes etter at det er brukt tectyl eller må all tectyl fjernes? Har lite greie på dette selv...
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av superhansen »

Hos Rettedal så selger de en pakke med alt du trenger for å behandle bilen,kompressor må du ha i tillegg da.Den kan du sprøyte rett på gammel tectyl,den vil da myke den gamle tectylen opp og også krype under den vistnok..
Pakken koster ca 2000 kr.Neste gang du skal sprøyte bilen din så kjøper du bare mer olje og da kommer du en kostnad av ca 500-1000 kr,litt avhengig av hvor mye olje du bruker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
dreamcatcher
Innlegg: 36
Ble med: ons jun 15, 2016 12:55 am

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av dreamcatcher »

Og dette med Fluid Film er like/mer trygt å bruke enn tectyl? Er vel avhengig av å komme til grav da, men det tror jeg alltids skal kunne ordne seg. Kompressor har jeg allerede tilgang på. Det blir ikke mye gris da? Er vel kanskje gris med tectyl også...?

En annen ting jeg lurer på er om det har mye å si for verdi/slitasje om TLC'en er brukt mye som trekkvogn? På langkjøring er den mest brukt som trekkvogn for liten hestehenger (2 hester).
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av jonwib »

Beroende på hur flink man har varit med att låta bilen lugna sig på tomgång efter tur med belastning - läs henger. Turbo och girkasse har bra av att få komma ner i temp efter långa turer med belastning.

Bilarna är trots allt byggda för att jobba men som med allt annat så kräver de lite förnuft vid bruk och regelmässig kärlek.

Har den gått nästan 200k km med bra underhåll så bör den hålla ett tag till OM du följer med på slitdelar ( dyser hamnar i den kategorien ).
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Verdisettelse av TLC 120 GX 2005, km. 176k.

Innlegg av superhansen »

Trenger ikke bukk eller grav for å sprøyte med fluid film, men det gjør såklart jobben lettere.Jeg jekker opp og setter bilen på 4 bukker,eller jekker opp enten foran eller bak i to omganger..
Blir ikke så mye gris heller,oljen renner ikke noe særlig,den er tykk som ketchup..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Generelt»