Island 2014..
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Island 2014..
Da har familierådet talt. det blir tur med "fergå" (min 80) til Island sommeren 2013!
Jeg var på island med motorsykkel sommeren 2010, og fant ut at dette måtte familien få se.
Jeg vurderer containertransport. Har noen erfaring med dette? Hva koster det kontra ferge? (mulig å fly hele familien for ca 8K t-r)
I tillegg ønsker vi jo å bruke tiden PÅ Island, ikke underveis til og fra.
Turen er satt til neste å fordi vi må rekke å spare nok til alle utgifter. (vi er en ung småbarnsfamilie)
Bilen trenger nok også en oppdatering. Hva MÅ med, og hva trenger vi ikke nødvendigvis?
Har GPS med kart fra Garmin etter forrige tur.
Har også plan om snorkel. En nesten skjebnesvanger elvekryssing opp mot Thorsmörk på motorsykkel har lært meg at jeg ikke er så flink til å lese elver! (den siste kryssingen før man er oppe for de som er lokalkjent)
Lufting på akslinger,sperremotorer, girkasse osv er også i planen.
I år blir det telttur i trollheimen:)
Edit:
Redigert tittel på tråden.
Jeg var på island med motorsykkel sommeren 2010, og fant ut at dette måtte familien få se.
Jeg vurderer containertransport. Har noen erfaring med dette? Hva koster det kontra ferge? (mulig å fly hele familien for ca 8K t-r)
I tillegg ønsker vi jo å bruke tiden PÅ Island, ikke underveis til og fra.
Turen er satt til neste å fordi vi må rekke å spare nok til alle utgifter. (vi er en ung småbarnsfamilie)
Bilen trenger nok også en oppdatering. Hva MÅ med, og hva trenger vi ikke nødvendigvis?
Har GPS med kart fra Garmin etter forrige tur.
Har også plan om snorkel. En nesten skjebnesvanger elvekryssing opp mot Thorsmörk på motorsykkel har lært meg at jeg ikke er så flink til å lese elver! (den siste kryssingen før man er oppe for de som er lokalkjent)
Lufting på akslinger,sperremotorer, girkasse osv er også i planen.
I år blir det telttur i trollheimen:)
Edit:
Redigert tittel på tråden.
Senest rettet af aukanmeister ons jul 02, 2014 7:45 am, rettet i alt 2 gange.
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Re: Island 2013!
Har også tenkt med på tur til Island med familien med min 120 nå til sommern. Vi tar ferga. Ser jo et det går endel tid med til reise, men ser på det som endel av ferien. Blir ca 14 dager med kjøring og da tror jeg fruen og barna er fornøyd. Sitter forsåvidt med samme spørsmål som deg, hva jeg trenger og hva jeg kan la ligge hjemme. Trenger man ekstra diesel, bør jeg ha gps med kart, ekstra reservehjul, verktøy, deler osv. ? Bør man tappe litt luft på dårlige "veier" slik at man trenger kompressor?
Vi satser på å ligge noe i telt (lavvo) så det blir nok en takgrind for å få med alt.
Bilen er rimelig standard med ome fjærer/dempere.
Vi satser på å ligge noe i telt (lavvo) så det blir nok en takgrind for å få med alt.
Bilen er rimelig standard med ome fjærer/dempere.
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Island 2013!
Da har jeg akkurat snakket med Samskip i Moss. De har en rate på 1510 euro(ca 11500kr) tur retur for bilen. Oslo til Reykjavik.
Jeg synes det virker veldig greit!
Da gjenstår det å snakke med Eimskip!
Jeg synes det virker veldig greit!
Da gjenstår det å snakke med Eimskip!
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Re: Island 2013!
Kult!
Vil bare nevne litt om oppgraderinger på bilen. Min venn Espen har vært på Island flere ganger. Han kjører arbeidsbilen sin. Det er en gammal ihjelrusta HiLux MK3 uten noen form for modifikasjoner. Dekka er originalhjul (225x75R15). Uten snorkel, spærrer eller vinsj Helt klin original, bensinmotor har han også. Kryssa elver hadde en fin tur.
Nå har ikke jeg vært på Island, men det eneste viktige er vel snorkel vil jeg tro?.
Vil bare nevne litt om oppgraderinger på bilen. Min venn Espen har vært på Island flere ganger. Han kjører arbeidsbilen sin. Det er en gammal ihjelrusta HiLux MK3 uten noen form for modifikasjoner. Dekka er originalhjul (225x75R15). Uten snorkel, spærrer eller vinsj Helt klin original, bensinmotor har han også. Kryssa elver hadde en fin tur.
Nå har ikke jeg vært på Island, men det eneste viktige er vel snorkel vil jeg tro?.
Re: Island 2013!
Her er kansje nokon linkar som kan hjelpe deg, eller i det minste gi litt inspirasjon! Eg var der i vinter, men på sommeren kan du køyre det aller meste.
Anbefaler snorkel og dekkrepkitt. Med 31" dekk eller større kan du køyre det aller meste på sommeren.
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=36945
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=33662
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=28629
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5293
Anbefaler snorkel og dekkrepkitt. Med 31" dekk eller større kan du køyre det aller meste på sommeren.
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=36945
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=33662
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=28629
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5293
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Island 2013!
Jeg har brukt mye tid i disse trådene, og jeg må si at jeg gleder meg enda mer nå!
Tusen takk for linkene!
Var på telefon med Eimskip i går, og dem skulle ha 10lapper for containerfrakt. Hver vei!
Det var i drøyeste laget! Iallefall når samskip tilbyr det samme til 11500 tur retur.
Jeg ser nå at min 80 serie iallefall trenger de skoene den har, om ikke større! 35" er ikke for stort for en såpass stor og tung bil. Det spørs om ikke en skliplate må komme på også. Er jo litt nakent under der.
En plan begynner å ta form. Investeringene ligger sånn noenlunde klart for meg.
-Snorkel
-forbedret lufting på akslinger og sperremotorer
-bytte hjullager (vet ikke hvor lagt de har gått, og momentet var feil da jeg kjøpte bilen)
-bytte olje på alt
-lodde på nye kabler på sperremotorene. isolasjonen sprekker ved bevegelse.
-skliplate under girkasse og motor
+ evt.
Kom gjerne med tips!
Tusen takk for linkene!
Var på telefon med Eimskip i går, og dem skulle ha 10lapper for containerfrakt. Hver vei!
Det var i drøyeste laget! Iallefall når samskip tilbyr det samme til 11500 tur retur.
Jeg ser nå at min 80 serie iallefall trenger de skoene den har, om ikke større! 35" er ikke for stort for en såpass stor og tung bil. Det spørs om ikke en skliplate må komme på også. Er jo litt nakent under der.
En plan begynner å ta form. Investeringene ligger sånn noenlunde klart for meg.
-Snorkel
-forbedret lufting på akslinger og sperremotorer
-bytte hjullager (vet ikke hvor lagt de har gått, og momentet var feil da jeg kjøpte bilen)
-bytte olje på alt
-lodde på nye kabler på sperremotorene. isolasjonen sprekker ved bevegelse.
-skliplate under girkasse og motor
+ evt.
Kom gjerne med tips!
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Re: Island 2013!
Ser ut til att du er godt på veg. Halve morra er jo planlegginga og bygginga av bilen syns eg. Du bur jo ikkje så langt unna, du kunne no tatt deg en tur og besøkt meg og highwaypatrol ei helg
Reservedekk er greit og ha, samt hiliftjekk og jekkepunkt på bilen. Ellers er bilen meir enn stor nokk med 35 dekk.
Reservedekk er greit og ha, samt hiliftjekk og jekkepunkt på bilen. Ellers er bilen meir enn stor nokk med 35 dekk.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Island 2013!
Her er tre linker til som eg glemte og legge til.
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18200
http://pirate4x4.no/forum/showthread.ph ... Bergensere
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22624
Islandstur er ett sopass stort tema att noken burde egentlig ha laga ein sticky med all info ein treng i ein tråd. Vil jo gjere det lettare for dei som har lyst å komme seg dit.
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18200
http://pirate4x4.no/forum/showthread.ph ... Bergensere
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22624
Islandstur er ett sopass stort tema att noken burde egentlig ha laga ein sticky med all info ein treng i ein tråd. Vil jo gjere det lettare for dei som har lyst å komme seg dit.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Island 2013!
Her har du enda litt meir snacks og kose deg med!!
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2093
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2581
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1335
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=907
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2093
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2581
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1335
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=907
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Island 2013!
Henger meg på tråden siden jeg vurderer tur til Island selv.
Har flere spørsmål:
-hva slags kart anbefalles?
-finnes det kart til pc med gps? Hvilke?
-vi kjører med varebil, er det noe poeng å ta med telt?
-hva med dekk og trykk? Ta med kompressor? Reparasjonsett? Holder med ett reservedekk?
-hva bør man ha med til selvberging? Slepestropp, spade eller hva? (vi er to biler)
-er det nødvendig med snorkel? Vil helst ikke ha det, LC120 skal vel tåle 70cm?
-er LC120 godt nok beskyttet under?
Har flere spørsmål:
-hva slags kart anbefalles?
-finnes det kart til pc med gps? Hvilke?
-vi kjører med varebil, er det noe poeng å ta med telt?
-hva med dekk og trykk? Ta med kompressor? Reparasjonsett? Holder med ett reservedekk?
-hva bør man ha med til selvberging? Slepestropp, spade eller hva? (vi er to biler)
-er det nødvendig med snorkel? Vil helst ikke ha det, LC120 skal vel tåle 70cm?
-er LC120 godt nok beskyttet under?
LC120GX 2007
Re: Island 2013!
Vedr. kart så er det mye til Garmin.
Nyere CNE NT dekker veiene på Island med autoroute og mye POI
Gratis topo kart uten autoroute her: http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html
Og så har jeg:
"gps iceland kort 3.5" har autorute, høydekurver osv......... egentlig en fin blanding av topo og veikart!
2007 TOPO ICELAND MAP WITH AUTOROUTE ROADS
Over 40.000 POI
99% Autoroute coverage
Topo lines at 20meter interval
Med Garmins "nRoute" får du navigering på PC'en når du kobler den mot f.eks. en gps 60.
Folk har krysset island med 2CV, så ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig
Nyere CNE NT dekker veiene på Island med autoroute og mye POI
Gratis topo kart uten autoroute her: http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html
Og så har jeg:
"gps iceland kort 3.5" har autorute, høydekurver osv......... egentlig en fin blanding av topo og veikart!
2007 TOPO ICELAND MAP WITH AUTOROUTE ROADS
Over 40.000 POI
99% Autoroute coverage
Topo lines at 20meter interval
Med Garmins "nRoute" får du navigering på PC'en når du kobler den mot f.eks. en gps 60.
Folk har krysset island med 2CV, så ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
Re: Island 2013!
Her er du inne på noe viktig, jeg har ingen planer om å gjøre noen endringer på bilen som er en ordinær 120GX uten tems, men jeg vil gjerne være forberedt, jeg vil anta at de fleste elver kan krysses uten problemer. Ellers er det kanskje greit å planlegge interressepunktene før man legger avgårde og der starter jeg med blanke ark.jkl skrev:Folk har krysset island med 2CV, så ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig
LC120GX 2007
Re: Island 2013!
Jeg har hengt opp et Islandskart i stua som jeg stadig kan gå og se på mens jeg leser reisebeskrivelsene som Berglid har linket til.Ellers er det kanskje greit å planlegge interressepunktene før man legger avgårde og der starter jeg med blanke ark.
Jeg skal også kjøre en standard 120 og sitter med mange av de samme spørsmålene som deg.
Re: Island 2013!
Har ikke kommet så langt at interressepunkt er planlagt, så rutene er fortsatt i det blå. Men jeg har fått låne ett veikart for Island, i tillegg har jeg lastet ned en mangde kart fra nettet som jeg etterhvert skal prøve å få inn i ett kartprogram. Han andre med Rexton har hoppet av så da er det kun LC120 vår som drar. Hvordan er det med vannstanden i elvene? Er det noe som varierer med sesongen? Utgangspunktet vårt er august. Kan man sjekke med lokale når det nærmer seg angående vannstanden? Sommerdekkene mine er heller ikke av nyere dato, hadde igrunn tenkt å vente en sesong før bytte, hvilke krav settes til dekkene der? Har sett noen youtube videoer fra veiene og det virker jo som en normal gruslagt vei de fleste steder.
LC120GX 2007
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Island 2013!
Kan jo legge ut link til videoene fra turen jeg var på i 2010 Jeg er han som snakker rart
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7qKUIr7dJDs[/youtube]
Og del 2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xR-odvW4-Hs[/youtube]
Når det gjelder veier, hvordan tilstanden og egentlig alt du kan forvente å få vite, ligger på nett på vegagerdin:
http://www.vegagerdin.is/english/road-c ... d-weather/
Denne er uvurderlig! Brukte denne mye i forberedelsene. Den Islandske versjonen er mer detaljert, så å lære bittelitt islandsk er en fordel
Elvene er det veldig forskjell på. det spørs hvor de kommer fra! Er det smeltevann, stiger og synker elva MYE iløpet av veldig kort tid. På en varm sommerdag med sol kan elva stige veldig mye til kvelden. Den synker vanligvis til morgenen igjen. En kjapp måte å finne ut om det er smeltvannselv eller overvannselv, er å se på fargen. Skittent vann:smeltevann. Rent vann: overvann. (regel med unntak, selvfølgelig) -langt unna breen/ sakteflytende elv=renere elv.
Som det har kommet fram tidligere i tråden, er dekk valgfritt. Jeg bruker mine 35" mud terrain.Fordi det er de jeg har
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7qKUIr7dJDs[/youtube]
Og del 2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xR-odvW4-Hs[/youtube]
Når det gjelder veier, hvordan tilstanden og egentlig alt du kan forvente å få vite, ligger på nett på vegagerdin:
http://www.vegagerdin.is/english/road-c ... d-weather/
Denne er uvurderlig! Brukte denne mye i forberedelsene. Den Islandske versjonen er mer detaljert, så å lære bittelitt islandsk er en fordel
Elvene er det veldig forskjell på. det spørs hvor de kommer fra! Er det smeltevann, stiger og synker elva MYE iløpet av veldig kort tid. På en varm sommerdag med sol kan elva stige veldig mye til kvelden. Den synker vanligvis til morgenen igjen. En kjapp måte å finne ut om det er smeltvannselv eller overvannselv, er å se på fargen. Skittent vann:smeltevann. Rent vann: overvann. (regel med unntak, selvfølgelig) -langt unna breen/ sakteflytende elv=renere elv.
Som det har kommet fram tidligere i tråden, er dekk valgfritt. Jeg bruker mine 35" mud terrain.Fordi det er de jeg har
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Re: Island 2013!
for dei som lurer litt meir på korleis vegane er så er det eit fint klipp her http://www.youtube.com/watch?v=zREoC6Ih ... ure=relmfu
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Island 2013!
korleis går det med planlegginga av denne turen?
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Re: Island 2013!
For min del ble det ikke noe tur i år, trøsten ble 4 uker på sjøen istedet. Men får se neste år om ikke det blir tur.
LC120GX 2007
Re: Island 2013!
fantastisk fine filmklipp! fin underholdning vart gira på islandstur sjøl
kalibreringsvertøyet er alltids med! (slegge)
Re: Island 2013!
Var med på den bergenser turen det er linket til her og det er bare å komme seg til Islandberglid skrev:Her har du enda litt meir snacks og kose deg med!!
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2093
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2581
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1335
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=907
Etter et bilhavari(jeep:-) rett før avreise ble turen gjennomført i en orginal Taho, vi holdt oss mellom reykjarvik og fergekaien liksom og mest oppi fjellet.
Savnet litt hjul innimellom men det gikk overaskende fint, og det er gode muligheter for hjelp underveis.
Eneste som kan være gull er en Vhf for å kunne komme i kontakt med "veihjelpen"
Ellers så kommer du langt med lappesaker og en jekk
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5
Patrol og en Cj-5