Island 2014..

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Island 2014..

Innlegg av aukanmeister »

Da har familierådet talt. det blir tur med "fergå" (min 80) til Island sommeren 2013!

Jeg var på island med motorsykkel sommeren 2010, og fant ut at dette måtte familien få se.

Jeg vurderer containertransport. Har noen erfaring med dette? Hva koster det kontra ferge? (mulig å fly hele familien for ca 8K t-r)
I tillegg ønsker vi jo å bruke tiden PÅ Island, ikke underveis til og fra.

Turen er satt til neste å fordi vi må rekke å spare nok til alle utgifter. (vi er en ung småbarnsfamilie)

Bilen trenger nok også en oppdatering. Hva MÅ med, og hva trenger vi ikke nødvendigvis?
Har GPS med kart fra Garmin etter forrige tur.
Har også plan om snorkel. En nesten skjebnesvanger elvekryssing opp mot Thorsmörk på motorsykkel har lært meg at jeg ikke er så flink til å lese elver! (den siste kryssingen før man er oppe for de som er lokalkjent)
Lufting på akslinger,sperremotorer, girkasse osv er også i planen.

I år blir det telttur i trollheimen:)

Edit:
Redigert tittel på tråden.
Senest rettet af aukanmeister ons jul 02, 2014 7:45 am, rettet i alt 2 gange.
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
tezak
Innlegg: 160
Ble med: fre apr 04, 2008 3:12 pm
Lokasjon: Follo

Re: Island 2013!

Innlegg av tezak »

Har også tenkt med på tur til Island med familien med min 120 nå til sommern. Vi tar ferga. Ser jo et det går endel tid med til reise, men ser på det som endel av ferien. Blir ca 14 dager med kjøring og da tror jeg fruen og barna er fornøyd. Sitter forsåvidt med samme spørsmål som deg, hva jeg trenger og hva jeg kan la ligge hjemme. Trenger man ekstra diesel, bør jeg ha gps med kart, ekstra reservehjul, verktøy, deler osv. ? Bør man tappe litt luft på dårlige "veier" slik at man trenger kompressor?

Vi satser på å ligge noe i telt (lavvo) så det blir nok en takgrind for å få med alt.

Bilen er rimelig standard med ome fjærer/dempere.
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Island 2013!

Innlegg av aukanmeister »

Da har jeg akkurat snakket med Samskip i Moss. De har en rate på 1510 euro(ca 11500kr) tur retur for bilen. Oslo til Reykjavik.
Jeg synes det virker veldig greit!

Da gjenstår det å snakke med Eimskip!
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Island 2013!

Innlegg av håvard »

Kult!
Vil bare nevne litt om oppgraderinger på bilen. Min venn Espen har vært på Island flere ganger. Han kjører arbeidsbilen sin. Det er en gammal ihjelrusta HiLux MK3 uten noen form for modifikasjoner. Dekka er originalhjul (225x75R15). Uten snorkel, spærrer eller vinsj :) Helt klin original, bensinmotor har han også. Kryssa elver hadde en fin tur.

Nå har ikke jeg vært på Island, men det eneste viktige er vel snorkel vil jeg tro?.
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

Her er kansje nokon linkar som kan hjelpe deg, eller i det minste gi litt inspirasjon! Eg var der i vinter, men på sommeren kan du køyre det aller meste.

Anbefaler snorkel og dekkrepkitt. Med 31" dekk eller større kan du køyre det aller meste på sommeren.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=36945

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=33662

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=28629

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5293
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Island 2013!

Innlegg av aukanmeister »

Jeg har brukt mye tid i disse trådene, og jeg må si at jeg gleder meg enda mer nå!
Tusen takk for linkene!

Var på telefon med Eimskip i går, og dem skulle ha 10lapper for containerfrakt. Hver vei!
Det var i drøyeste laget! Iallefall når samskip tilbyr det samme til 11500 tur retur.

Jeg ser nå at min 80 serie iallefall trenger de skoene den har, om ikke større! 35" er ikke for stort for en såpass stor og tung bil. Det spørs om ikke en skliplate må komme på også. Er jo litt nakent under der.

En plan begynner å ta form. Investeringene ligger sånn noenlunde klart for meg.

-Snorkel
-forbedret lufting på akslinger og sperremotorer
-bytte hjullager (vet ikke hvor lagt de har gått, og momentet var feil da jeg kjøpte bilen)
-bytte olje på alt
-lodde på nye kabler på sperremotorene. isolasjonen sprekker ved bevegelse.
-skliplate under girkasse og motor
+ evt.

Kom gjerne med tips!
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

Ser ut til att du er godt på veg. Halve morra er jo planlegginga og bygginga av bilen syns eg. Du bur jo ikkje så langt unna, du kunne no tatt deg en tur og besøkt meg og highwaypatrol ei helg :wink:

Reservedekk er greit og ha, samt hiliftjekk og jekkepunkt på bilen. Ellers er bilen meir enn stor nokk med 35 dekk.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

Her er tre linker til som eg glemte og legge til.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18200

http://pirate4x4.no/forum/showthread.ph ... Bergensere

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22624

Islandstur er ett sopass stort tema att noken burde egentlig ha laga ein sticky med all info ein treng i ein tråd. Vil jo gjere det lettare for dei som har lyst å komme seg dit.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2013!

Innlegg av bergen77 »

Henger meg på tråden siden jeg vurderer tur til Island selv.
Har flere spørsmål:
-hva slags kart anbefalles?
-finnes det kart til pc med gps? Hvilke?
-vi kjører med varebil, er det noe poeng å ta med telt?
-hva med dekk og trykk? Ta med kompressor? Reparasjonsett? Holder med ett reservedekk?
-hva bør man ha med til selvberging? Slepestropp, spade eller hva? (vi er to biler)
-er det nødvendig med snorkel? Vil helst ikke ha det, LC120 skal vel tåle 70cm?
-er LC120 godt nok beskyttet under?
LC120GX 2007
jkl
Innlegg: 594
Ble med: tir nov 29, 2005 10:23 pm
Lokasjon: Sørum

Re: Island 2013!

Innlegg av jkl »

Vedr. kart så er det mye til Garmin.

Nyere CNE NT dekker veiene på Island med autoroute og mye POI

Gratis topo kart uten autoroute her: http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html

Og så har jeg:
"gps iceland kort 3.5" har autorute, høydekurver osv......... egentlig en fin blanding av topo og veikart!

2007 TOPO ICELAND MAP WITH AUTOROUTE ROADS
Over 40.000 POI
99% Autoroute coverage
Topo lines at 20meter interval

Med Garmins "nRoute" får du navigering på PC'en når du kobler den mot f.eks. en gps 60.

Folk har krysset island med 2CV, så ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig :wink:
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2013!

Innlegg av bergen77 »

jkl skrev:Folk har krysset island med 2CV, så ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig :wink:
Her er du inne på noe viktig, jeg har ingen planer om å gjøre noen endringer på bilen som er en ordinær 120GX uten tems, men jeg vil gjerne være forberedt, jeg vil anta at de fleste elver kan krysses uten problemer. Ellers er det kanskje greit å planlegge interressepunktene før man legger avgårde og der starter jeg med blanke ark.
LC120GX 2007
tezak
Innlegg: 160
Ble med: fre apr 04, 2008 3:12 pm
Lokasjon: Follo

Re: Island 2013!

Innlegg av tezak »

Ellers er det kanskje greit å planlegge interressepunktene før man legger avgårde og der starter jeg med blanke ark.
Jeg har hengt opp et Islandskart i stua som jeg stadig kan gå og se på mens jeg leser reisebeskrivelsene som Berglid har linket til.

Jeg skal også kjøre en standard 120 og sitter med mange av de samme spørsmålene som deg.
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2013!

Innlegg av bergen77 »

Har ikke kommet så langt at interressepunkt er planlagt, så rutene er fortsatt i det blå. Men jeg har fått låne ett veikart for Island, i tillegg har jeg lastet ned en mangde kart fra nettet som jeg etterhvert skal prøve å få inn i ett kartprogram. Han andre med Rexton har hoppet av så da er det kun LC120 vår som drar. Hvordan er det med vannstanden i elvene? Er det noe som varierer med sesongen? Utgangspunktet vårt er august. Kan man sjekke med lokale når det nærmer seg angående vannstanden? Sommerdekkene mine er heller ikke av nyere dato, hadde igrunn tenkt å vente en sesong før bytte, hvilke krav settes til dekkene der? Har sett noen youtube videoer fra veiene og det virker jo som en normal gruslagt vei de fleste steder.
LC120GX 2007
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Island 2013!

Innlegg av aukanmeister »

Kan jo legge ut link til videoene fra turen jeg var på i 2010 :D Jeg er han som snakker rart :oops:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7qKUIr7dJDs[/youtube]

Og del 2

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xR-odvW4-Hs[/youtube]

Når det gjelder veier, hvordan tilstanden og egentlig alt du kan forvente å få vite, ligger på nett på vegagerdin:
http://www.vegagerdin.is/english/road-c ... d-weather/

Denne er uvurderlig! Brukte denne mye i forberedelsene. Den Islandske versjonen er mer detaljert, så å lære bittelitt islandsk er en fordel :)
Elvene er det veldig forskjell på. det spørs hvor de kommer fra! Er det smeltevann, stiger og synker elva MYE iløpet av veldig kort tid. På en varm sommerdag med sol kan elva stige veldig mye til kvelden. Den synker vanligvis til morgenen igjen. En kjapp måte å finne ut om det er smeltvannselv eller overvannselv, er å se på fargen. Skittent vann:smeltevann. Rent vann: overvann. (regel med unntak, selvfølgelig) -langt unna breen/ sakteflytende elv=renere elv.

Som det har kommet fram tidligere i tråden, er dekk valgfritt. Jeg bruker mine 35" mud terrain.Fordi det er de jeg har :D
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

for dei som lurer litt meir på korleis vegane er så er det eit fint klipp her http://www.youtube.com/watch?v=zREoC6Ih ... ure=relmfu
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Island 2013!

Innlegg av berglid »

korleis går det med planlegginga av denne turen?
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2013!

Innlegg av bergen77 »

For min del ble det ikke noe tur i år, trøsten ble 4 uker på sjøen istedet. Men får se neste år om ikke det blir tur.
LC120GX 2007
torsty
Innlegg: 140
Ble med: tir jul 19, 2005 1:55 am
Lokasjon: Stranda, Møre og Romsdal

Re: Island 2013!

Innlegg av torsty »

fantastisk fine filmklipp! fin underholdning :D vart gira på islandstur sjøl :D
kalibreringsvertøyet er alltids med! (slegge)
Bernt S
Innlegg: 38
Ble med: ons jan 07, 2009 1:18 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Island 2013!

Innlegg av Bernt S »

Var med på den bergenser turen det er linket til her og det er bare å komme seg til Island :-)
Etter et bilhavari(jeep:-) rett før avreise ble turen gjennomført i en orginal Taho, vi holdt oss mellom reykjarvik og fergekaien liksom og mest oppi fjellet.
Savnet litt hjul innimellom men det gikk overaskende fint, og det er gode muligheter for hjelp underveis.
Eneste som kan være gull er en Vhf for å kunne komme i kontakt med "veihjelpen"
Ellers så kommer du langt med lappesaker og en jekk :-)
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»