Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Er det nokon som kunne tenke seg og vere med til Tunisia neste år? Maks 8 biler. 8 biler påmeldt til nå. Under følger info fra kjentmann.

Tunisia Oktober/ November 2014?

TORSDAG : Morgen ferge fra Kr.sand/Larvik. I land ca. 12/13.00 Samles og kjører til Bilka Ålborg og handler litt mat til turen. Avgang ca. 15.00 og videre til Padborg. Ca. 19.00 Middag på Statoil Cafeen. Vi fortsetter mot Hannover og overnatter på parkplass på ett Rasthaus.

FREDAG : Vi fortsetter til Bellizona i Sveits. Overnatter på park plass Marche Bellizona North.Marché Bellinzona North

LØRDAG : Vi kjører til Gennova. Det er ca. 3 timer kjøring og vi har god tid. Vel fremme på kaien blir det mange timer å vente. Det er en del papir arbeide med bilettene. Det er mulig å gå ut av kai området til ett handle senter, HUSK FERGE BILLETT, ellers kommer man ikke inn igjen. Det bør alltid være minst en person ved bilene! Ventingen går fort, for det er mye rart å se på i ferge køen. På fergen : Her er det igjen en del papir arbeide, det gjør vi samlet. Ikke stress når du ser køene, vi slapper av til det roer seg så går det på en time. HUSK Å TA MED PASS OG VOGNKORT OPP PÅ FERGEN!!!!!! På fergen handler man med Euro. Vi pleier å sitte i en av barene som også har ute servering. Det er tax free om bord. Det er både restaurant og cafe, og maten er bra. Anbefaler ikke kylling på fergen. Fergen, Cartage, er litt slitt. Men det er rent og pent. Stort sett 4 manns lugarer, men vi pleier å ta en 4 manns til 2. Turen tar ca. 22 timer.

SØNDAG : Når man kjører ut fra fergen er det kontroll av biler. Dette har alltid gått raskt for oss. Alle stopper rett utenfor kontroll plass slik at vi blir samlet igjen. Vi går i minibank og tar ut penger, evt. veksles Euro i veksle sjapper i Toll området. Her vrimler det av folk som tilbyr veksling, men det er ulovlig og de gir dårlig kurs. Vi kjører så mot Hammamet sør for Tunis. Ca. 1 time. Her legger vi oss inn på en camping. Det er 2 avkjørsel til Hammamet, så over motorveien opp til første rundkjøring hvor den ligger. Her er det høy mur rundt og man kan forlate bilene og spasere en tur på cafe og nyte opplevelsen av Afrika! Det er også mulig å leie hotell rom her.

MANDAG : Vi kjører til Douz, Porten til Sahara. Vi kjører kysten, Trans African Highway, da det er tryggest. Det er teoretisk 5-6 timer kjøring, men hele dagen går med. For det går ikke så fort her nede. Trafikken er OK å kjøre i, men vær obs på biler som er parkert på veien….

TIRSDAG : Avslapping på Dessert Camp. Her samles de fleste som er på slike turer. Eid av en italiensk dame. Her er toaletter og dusjer rene. Vi ligger da 5 minutters gåtur fra markeds plassen i Douz. Og vi blir vekket av rop fra bønnetårnet rett oppe i veien.

ONSDAG : Vi handler vann og brød. Når guiden kommer legger vi i vei ut i Sahara. Vi overnatter i sanden.

TORSDAG :
Vi kjører videre til oasen Ksar Gilliane og slår leir. Vi pleier å sove i utkanten av oasen. Det er mulig å bade her, og det er en trivelig restaurant. Man kan også spasere ned på campen og leie dusj for 4-5 kroner.

FREDAG/LØRDAG : Vi kjører og overnatter ved Tambadjin fjellet.

SØNDAG : Tilbake til Douz.

MANDAG : Ut i ørkenen og leter etter sandroser. Tilbake til camp i Douz.

TIRSDAG :
Vi kjører Rommel Piste, en fantastisk tur i fjellet. Resten av uken kjører vi litt rundt og ser. Besøk i Matmata hvor folk bor i grotter. Her er Star Wars og Life of Brian spilt inn. Siste natten tar vi på campen i Hammamet, så har vi ca. en time opp til fergen. Det går stort sett raskere å komme om bord i Tunis. Men samme papir arbeide.

ANNEN INFO : Passet bør ikke ha stempel fra Israel! Om mulig så dekk til GPS & walkie talkie og fjern antenne før du kjører om bord. Det er ulovlig men ingen bryr seg. Ikke fotografer politi, militære eller militære installasjoner. Ignorer alle selgerne som fyker rundt i toll området i Tunis. Det er ikke tillatt å ha diesel/bensin i kanner på fergen! Det blir kontrollert. Når tolleren kommer for kontroll, ha alle dører opp låst og åpne når de ber om det. Smil og le så går det greit. Har man dinarer igjen veksles de til Euro her. HUSK Å FJERNE EVT. AFRIKA SPERRE PÅ MINI BANK KORT! I Tunisia er de stort sett vandt med turister, men vi ferdes en del utenfor det normale. Vis respekt for tro og tradisjoner. Er det damer med bør de kle seg anstendig når vi er i byer og på cafe osv. Det selges øl og vin på camping plasser. Vi pleier å ha med en kasse slik at man kan ta en eller to på kvelden. FYLL ER IKKE AKSEPTERT!!! ( av meg) Skjer det ett eller annet må alle kunne hjelpe til. OBS!!!! En person i hver bil får bilen registrert i sin innreise tillatelse. Det betyr at den personen IKKE får forlate Tunisia uten bil! (Hvis det skjer noe hjemme og man fx. må fly hjem). VI HAR EN REGEL PÅ TUREN: ALLE INN-ALLE UT! Alle hjelper alle-uansett hva det er. Programmet er bare en rettledning. Ingen skal bli sure om en bil går i stykker og vi må vente i ett par dager. Det er jo det som er litt av konseptet. Ta med en bok og slapp av innimellom. 2-3 uker i samme bil for 2-3 personer kan slite på humøret Skal man ligge i telt på bakken, kjøp ett tett slik at ikke skorpioner overnatter i soveposen…. Tunisia er fantastisk. Har vært der 3 turer. Jeg kan organisere alt. (Det som kan organiseres, dette er jo Afrika….) Guiden koster 40 Euro per dag. Uansett hvor mange vi er. Men vi spanderer selvsagt mat og drikke ol. til ham. Jeg ordner med ett reisebyrå i Tyskland som ordner ferge billetter. Så bestiller alle selv der og henviser til ett bookingnr. jeg får, slik at vi får lugarer nær hverandre. Ferge til Danmark ordnes også av hver deltaker selv. OBS! Vi bestiller IKKE tur retur, vi bestiller retur på vei hjem. Ellers blir det bare stress mot klokka. Har du åpen mobil telefon kan man kjøpe kontant kort i Tunisia. Ellers er det billigst å ringe fra telefon kiosker. Turene har for meg ligget på ca. 15 000 kr når jeg kjørte alene, og ca. 22000 kr med 2 i bilen.

Biler som er med til nå 9/8
- TLC 60 Jan Terje. + en bil til, ikkje bestemt kva bil enda.
- TLC 90 AT35 Thomas
- TLC 120 AT42/44 Robin
- TLC 120 31" Carl
- TLC HZJ79 Odd Joar
- TLC 120 33" Martin. Reservert plass. Han bekrefter når han kan.
- TLC 90 33" Bjerke
- TLC 60 Kjell og Tone
- TLC BJ42 Jan Erik
Senest rettet af berglid tir okt 08, 2013 8:27 pm, rettet i alt 11 gange.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av jonwib »

Självklart vill jag vara med men det kommer att kräva sjuk lobbyverksamhet på hemmaplan så jag lovar inget.
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Senest rettet af berglid søn sep 15, 2013 10:06 pm, rettet i alt 1 gang.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av KjellOlsen »

Dette må vi få med oss! Høres veldig bra ut med ferdig oppsett. Greit å være med noen som har vært der før, og kjenner forholdene. Hvordan er temperaturen der vanligvis på denne årstiden?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Fra kjentmann: "Det skiller ca. 20 grader på natt og dag. I april var vi nede i 8 grader på natten. (i ørken). August målte vi 60 grader mitt på dagen, så jeg reiser aldri på sommeren igjen.... september/oktober tipper jeg er fint. 30 grader+ på dagen. Men luften er knusktørr så det føles ikke så galt. Her hjemme sliter jeg i 20+, men har aldri hatt problemer der nede"

Ja kjempe flott om du blir med Kjell! Eg har satt 8 biler som maks utfra erfaring fra tidligere turer. Merka godt i Russland att ting tar tid, og da var vi berre 6 biler. Så det blir første mann til mølla.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av pilten »

Kan dere ikke legge turene til jan - mars istedenfor, da hadde jeg kunne vært med.
Men det høres ut som en kjempe tur:)
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

I utgangspunktet er det i oktober eller november som blir valgt som reisedato. Dette kjem også ann på når vi har guide. Forhåpentligvis blir det i oktober. Så ein ikkje har presset av juletiden hengande over seg når ein kjem tilbake. Om det skal bli januar må dette eventuelt diskuterast om det er slik att det er fleire som vil vere med, som heller ønsker og dra ned da.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Frister ikkje dette folkens?
tunisia.jpg
tunisia.jpg (128.91 KiB) Vist 17007 ganger
Vi er allerede oppi 4 biler. Da er kjentmann inkludert. Ellers så treng en ikkje visa for og komme inn i Tunisia. Alle må også ha vaksiner før vi reiser nedover. Dette må kvar enkelt sjekke med fastlegen sin. Det finst to typer vaksiner. Vi skal ikkje ha den typiske "turist" vaksina. Men dette veit legen alt om. Kan vere lurt og sjekke kor lenge i forvegen du må ta den.
Senest rettet af berglid tir sep 17, 2013 9:32 pm, rettet i alt 1 gang.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Tommyhj60
Innlegg: 466
Ble med: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Lokasjon: Byneset

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av Tommyhj60 »

Frister som f... detta berglid, men en bil som er langt fra klar for 2014 og små barn tilsier nok at det ikke blir denne gang heller.
Men skal garantert henge meg på en av de fremtidige turene som blir planglagt i 2015 eller senere
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt :(
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

hehe det er leeenge til oktober 2014 enda :wink:
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Tommyhj60
Innlegg: 466
Ble med: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Lokasjon: Byneset

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av Tommyhj60 »

og det er myyyyyyyyyyye og gjøre på min godt rustne bil også, men størte utfordinga kan muligens være og få nok fri fra familien til en sånn tur i 2014. Må overføre ferie fra i år og litt på forskudd da, men som du sier, det er lenge igjen enda ;)
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt :(
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

veel viss du tar 60en til ørkenen og det blir sandstorm så kansje du slepper og sandblåse understellet på bilen din :mrgreen:
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av Ulv »

Dette høyrest spennede ut! Skal skal legge det ut til høring i "Stortinget"
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av ole_kristian »

Høres artig ut - men jeg driver med sånn "Jobbing".
Ikke begynn med det - det legger beslag på immari mye fritid.
:?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Jobb overtid da vettu så kan du ta det ut i avspassering. Det gjer eg :wink:

Nå er vi oppe i 5 sikre biler og 1 som er ganske sikker. Dette går unna folkens! To ledige plasser! Endelig påmeldingsfrist er 2 måneder før avreise. Så da må en vere 100% sikker. Dersom det blir slik att det blir folk som havner på venteliste vil dei få plass om det er nokon som melder seg av da.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
Bjerke
Innlegg: 643
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av Bjerke »

Er det noe must hva en bil må ha a utstyr? eller er det greit uansett?
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av ole_kristian »

berglid skrev:Jobb overtid da vettu så kan du ta det ut i avspassering. Det gjer eg :wink:

Nå er vi oppe i 5 sikre biler og 1 som er ganske sikker. Dette går unna folkens! To ledige plasser! Endelig påmeldingsfrist er 2 måneder før avreise. Så da må en vere 100% sikker. Dersom det blir slik att det blir folk som havner på venteliste vil dei få plass om det er nokon som melder seg av da.
Det høres artig ut - men tror jeg melder pass i denne omgang. Vil heller prøve å få til en islandstur med familie og egen bil i løpet av etpar år.
Men jeg tror det er enklere og billigere å ta seg til Nord Afrika faktisk?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Bjerke skrev:Er det noe must hva en bil må ha a utstyr? eller er det greit uansett?
Hei. Inget must nei. Er jo litt for og vise att uansett kor stor eller liten bil du har så kan du dra på tur. Veldig flott om det er 31" eller større på bilen.

Anbefaler taktelt, ekstra jerrykanne og eit godt kjøkken:)
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av berglid »

Da er det enda en bil som er med. En ledig plass!! Men folk må gjerne melde seg på fordi! Kansje det går ann og dele oss i to grupper og ha felles overnattingsplass. Eventuelt om det er nokon som vil sitte på i ein av bilane. Mykje kan skje enda.

Litt meir info:

Jeg har sandstiger så det trenger ingen å kjøpe. Man bør ha ca. 110-120 liter diesel så ett par jerry kanner må man ha. Slepetau. Ski briller. Blir det mye vind er det ett must. Reserve hjul. Diesel, olje & luftfilter. Dynamo/servo reimer. 40 liter vann kapasitet. CB radio. SPADE! Her er det bedre med 2 små enn 1 stor. Første hjelps utstyr. Mage stabiliserende tabletter. "hestekur" tabletter om magen skulle slå seg helt vrang. Bred bremmet hatt. Solkrem.

Det er ikke nødvendig at alle har med alt mulig. Jeg kommer til å ha med fult verktøysett, drill, borer, teip, vulke teip, ståltråd, strips, div. el. rep. utstyr, + div.+++ Men mangler kompressor men det har sikkert noen andre. Av erfaring drasser alle med alt for mye-tenk vekt!

For de som ikke har taktelt eller ikke ligger i bil bør teltet være tett slik at ikke krypdyr kommer inn.

For meg er det viktig at INGEN må kjøpe noe utstyr før turen. En slik tur skal være team-building. All in-all out!

Drikkevann kjøper vi i Tunisia. Det samme med brød. Frukt og grønnsaker er helt fantastisk på markeder og butikker. Av erfaring har vi alltid kjøpt for mye mat med oss. Vi har på denne turen 12 dager i Tunisia. Ha med mat til 6-7 dager, det holder for vi spiser på cafeer og restauranter de andre dagene.

Torsdager er markeds dag i Douz, så det prøver vi å få med oss. Da er det dyremarked ved siden av Dessert Camp. Her bør en være obs på kultursjokk! Oppe på torget og i tilstøtende gater bugner det av salgsboder med alt mulig. Dette er ikke ett turist marked men ett ekte lokal marked. Anbefaler alle å ikke kjøpe alt mulig av suvenirer, det meste av det de selger skal vi ut og finne selv.

Oppførsel: I Tunisia er de mange steder godt vant med turister. Men siden vi skal litt utenfor turist stedene skal vi tilpasse oss dem. Jenter & damer skal ha lange bukser, evt. si kjole og lange ermer når vi er i byer. Hår trenger ikke tildekkes, men de som har med fruer eller kjærester kommer til å synes at de passer sjal på hodet:) Når vi er på campen eller ute med guiden er ikke dette så nøye. Vi gutter har også lange bukser og lange ermer hvis vi går utenfor turist steder.

Jeg tar alltid kopi av pass, biletter, sertefikat, vognkort og gjemmer en plass i bilen om en skulle miste noe.

Kommer jeg på noe mere så kommer jeg tilbake med det.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
Bjerke
Innlegg: 643
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Tunisia Oktober/ November 2014. Bli med!

Innlegg av Bjerke »

Litt langt frem i tid tenker jeg. Men dette må jeg ha med meg ser kjempe artig ut.
Lite eventyr. Jeg er med :mrgreen:
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»