Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av jonwib »

Jag är väl inte i någon speciellt unik situation med ett gäng med ytterst unga arvingar och en extrem lust att fortfarande få ut och lufta mig och bilen. Detta måste dock ske med min förnuftigare och bättre halvdels gillande - helst i hennes sällskap.

Kan inte vi som vill ut och resa med våra små arvingar försöka att göra det gemensamt? Jag tänker på möjligheten att sälja in det till våra bättre hälfter, det blir plötsligt så mycket enklare. Jag tänker inte på extrema resemål utan väldigt enkla sådan till en början, barn i fokus helt enkelt. Givetvis med en önskan om att få til en socialt fungerande grupp som på sikt ökar sin horisont med mer krävande resmål - Kroatien etc. Krotaien borde appelera till vilket fruntimmer som helst ( nu är jag stereotypisk, jag vet ).

Bara det att få med sina små arvingar på en lokal träff och även den bättre hälften. Någon måste ju börja jobba med detta menar jag.

Kanske vi ska arrangera " Småbarnspappeträffen-med-hon-som-bestämmer-möteplikt " ?

Drömmen vore ett väl sammansvetsat gäng som reser runt med arvingarna, på deras premisser, men fortfarande på spännande turer.

Är jag helt off eller finns det fler som tänker som jag?

Ni som eventuellt knäckt koden men inte delat med er - snälla gör det här :).
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av StianHdj80 »

Har aldeles ikke knekt koden, he he.
Men lysten er der! Problemet ligger vel i å få med hon-som-bestemmer-alt, barna er ingen problem å få med!
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av pilten »

Det er vell bare å legge turene innom div kjøpesenter;)
For noen år siden så hadde vi en biltur rundt i Europa, så da var jo disneyland et must, så hvis man kombinerer litt med serverdigheter og hotellopphold, er det nok lettere å få med sjefen.
Kjørte også rundt i Marokko i et par uker, det var jo en tur jeg digga stort, men frua var ikke så begeistra over den turen. Var greit så lenge vi holdt oss til kysten så vi fikk bade, men oppover i fjellene ble det fort litt for kjedeligt for dem.
Men om du planlegger turen godt, å ikke det blir for mange timer i bilen per dag, så trur jeg nok det er litt enklere. Men jeg trur gresk øyhopping er mere salgbart enn en tur rundt i et skummelt afrikansk land. Og kombinert med hotell og noen netter i boksen;)
Audun_HDJ80
Innlegg: 13
Ble med: ons feb 22, 2012 7:36 pm
Lokasjon: Songdalen. Vest-Agder

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av Audun_HDJ80 »

God forslag dette Jon

Det høres ihvertfall morsomt ut å få til et treff/tur som går litt på ungenes premisser.
Er selvfølgelig letter og komme seg avgårde på treff/tur hvis man sier at man tar med seg de små på tur.
Muligens ho mor i huset finner ut at ho og har lyst til å være med på tur når ungene forteller å gøy de har hatt det :-)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av jonwib »

Tror du är inne på något där Audun. Knepet är nog att börja dra med de små till en början och sen låta dem berätta hur fantastiskt det var. Och man behöver ju inte taktältscampa vid ett myggvatten det första man gör heller om man får med den skeptiska delen av familjen. En fin men enkel hytte och värsta insatsen i LC-köket borde ju sörja för en önskan om repetition tänker jag.

Det blir alltså stinn bracka m kidz på 2014's Landsträff? :)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av casevac »

StianHdj80 skrev:Har aldeles ikke knekt koden, he he.
Men lysten er der! Problemet ligger vel i å få med hon-som-bestemmer-alt, barna er ingen problem å få med!
Kjenner meg igjen.
Ungene vil gjerne ut på tur, gjerne laaangt bort, og camping er stas (viktig å finne et rolig hjørne på campingplassen,de gangene man ligger på en sånn, dårlig stemning med festing og skrål fra naboteltet).
Campingplasser i utlandet er ofte en atraksjon i seg selv, med badeland og lekeland, greit å avlaste campinglivet med et par sånne pauser. Døtre blir fort unge damer og de vil gjerne dusje og ha like fint bad som mor, greit å kunne tilby det av og til.
Kona har kanskje lyst til å ha lyst, men har det egentlig ikke. Setter seg i fornuftig-og-kjedelig-charter-hvile-lese-bok-modus. Min løsning, vil du værra me så heng på. Når hun blir med så må jeg legge opp løpet mye snillere enn om det bare er ungene og meg.
Jeg har ikke DVD eller noe baki hos ungene, de liker å høre på musikk, hvis de misliker min så har de headset.
Bord og stoler er et MUST - sitte på bakken og spise av fanget gjør man når man MÅ, aldri fordi man vil.
God kjølebag er VIKTIG!
Jeg savner tarp/awning.
lange dager på reise går fint, lange dager med kjøring er kjett, brytes det opp med fiskepause, grillpause, badepause, her-var-det-så-fint-at-vi-blir-til-i-morra-pause, ferjeovergang osv så går det kanskje bedre. Meeen ikke undervurder ungene, Noen ganger helliger målet midlene. Fra Elverum til Marielyst er det ca 10+ timer kjøring, jeg planla å kjøre 5, deretter liseberg og ovenatting, deretter 5 nye. Siden det ble kø kom vi til Gøteborg etter 6 timer, jeg spurte ungene om de gledet seg, de svarte: kan vi ikke bare kjøre, så kommer vi frem i dag!
HJ61 er SJEF!
Et bra kamera er et MUST

Edit:
I tillegg ser jeg at det å starte superenkelt med å ta ekspedisjonen til stranden eller andre steder (fotballturnering, hva som helst). Når de andre står i kø for å kjøpe seg en pølse til 30 kroner så fyrer du grillen og spiser av bord med skikkelig bestikk.
Når alle andre MÅ hjem til middag så har du fremdeles goood tid, og sier, neste gang kan vi jo bare overnatte ;-)
Neste gang overnatter du. Dra sent på stranden, når alle drar, fyr opp grillen, ta deg en øl eller litt rødvin sammen med mor, røk en cigar.
VIKTIG:
Når du skal ut på tur så kan du bli irritert over forberedelsene til mor. Det er barre småtteri i forhold til hvor irritert mor kan bli over dine ekspedisjonsforberedelser. Disse må være grundige, gjort i forkant og i det skjulte. Når behovet oppstår så har du redningen klar - overskudd gir lederskapspoeng!
Konsekvensanalyse: Hvis mor glemmer noe på hennes tur så er løsningen, gå i resepsjonen. Når campen din er etablert og dere ikke har dasspapir, du har glemt tallerker eller bestikk, du er tom for tennveske. Dette er krise (selv om det egentlig ikke er det). Til å begynne med, korte turer, mange avbruddskriterier, ikke jekk pilsen før du er sikker.
Feltsenger er KONGE, men det er iskaldt uten liggeunderlag i tillegg. Å fryse er det verste kvinner og barn gjør, de glemmer dt ALDRI!
Hengekøye (hennesy hammock) - er genialt, men i nordiske forhold er det kaldt, må ha liggeunderlag og pose. I jungelen holder det med sommerpose.
Tepper, håndklær, jerven duk er viktig, ha nok.
Lyskilder er bra, leselys og lademuligheter til dingser. Lys trekker bugs, bål og myggspiral funker, myggmelk er standardsats.
Kosebamser MÅ få være med, men ikke alle - alltid.
Sykler øker radius rundt basen, det gir trivsel - spesielt for ungene (vurder sikkerhet).
Man MÅ fyre bål, minimum grill. Ungene MÅ lære dette.
Man kan godt fiske, men det å ikke få fisk er drit kjedelig for deg etter 2 timer, for ungene etter 10 min, respekter dette.
Fotball og frisbee er alltid lurt, kun badmington er ikke lurt, spesielt i Danmark.
Gode kokeplater og mange nok er VIKTIG, biltema sine til 199 er bra, de kan du ha 2-4, lage skikkelig måltid!
Bra kjeler, oppvaskbørste, vaskefat, søppelsekker, håndsåpe, krydder, stekepanne og stekespade tørkesnor, kluter og papir, håndsåpe, ekstra undertøy, varmejakke, plaster ("auau-sats") light-stick (til barduner og latrine) spade, skikkelige stoler til alle...... osv osv. Skjem bort familien, dette er luksuscamping, dette er ikke overlevelse!

Edit # 2:
Taktelt er sikkert bra, men man kan jo ikke sitte oppi der å gnu på regnversdagen og i vinden. Et stort telt på bakken er bra. Jeg mener STORT! Jeg og ungene har det greit i en Lavvu til 8-12 personer, her er det plass til 4 som luksuscamper eller 12 som overlever.
Jeg anbefaler ikke lavvu - midtstang og dårlig utnyttelse av sidene. Kunne jeg velge ville jeg valgt et familietelt med 3 alkover (1 til barn, et til voksne og siste til utstyr. Det må være plass i senter til å plassere ut stoler og bord på regnværsdagen). Teltopsett må drilles! Riving av telt må drilles, jeg gjentar: Teltopsett må drilles! Riving av telt må drilles. Gjør dette på de småturene, selv om det ikke er planen å overnatte - fotballturnering, himmelen åpner seg: Du er en helt!

Edit # 3: Soveposer, det er bare mennesker med avvik som egentlig og virkelig liker å ligge i sovepose. Nå har en rekke produsenter skjønt dette og produsert TEPPEPOSER i bra kvalitet. Du kan til og med få dem ned til 15 minus. Tar større plass og er litt tyngre enn soveposen, men søvnkvalitet er VIKTIG. Jeg har sikkert 1000 netter i sovepose, jeg SKAL HA teppepose!
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av StianHdj80 »

casevac skrev:
StianHdj80 skrev:Har aldeles ikke knekt koden, he he.
Men lysten er der! Problemet ligger vel i å få med hon-som-bestemmer-alt, barna er ingen problem å få med!
Kjenner meg igjen.
Ungene vil gjerne ut på tur, gjerne laaangt bort, og camping er stas (viktig å finne et rolig hjørne på campingplassen,de gangene man ligger på en sånn, dårlig stemning med festing og skrål fra naboteltet).
Campingplasser i utlandet er ofte en atraksjon i seg selv, med badeland og lekeland, greit å avlaste campinglivet med et par sånne pauser. Døtre blir fort unge damer og de vil gjerne dusje og ha like fint bad som mor, greit å kunne tilby det av og til.
Kona har kanskje lyst til å ha lyst, men har det egentlig ikke. Setter seg i fornuftig-og-kjedelig-charter-hvile-lese-bok-modus. Min løsning, vil du værra me så heng på. Når hun blir med så må jeg legge opp løpet mye snillere enn om det bare er ungene og meg.
Jeg har ikke DVD eller noe baki hos ungene, de liker å høre på musikk, hvis de misliker min så har de headset.
Bord og stoler er et MUST - sitte på bakken og spise av fanget gjør man når man MÅ, aldri fordi man vil.
God kjølebag er VIKTIG!
Jeg savner tarp/awning.
lange dager på reise går fint, lange dager med kjøring er kjett, brytes det opp med fiskepause, grillpause, badepause, her-var-det-så-fint-at-vi-blir-til-i-morra-pause, ferjeovergang osv så går det kanskje bedre. Meeen ikke undervurder ungene, Noen ganger helliger målet midlene. Fra Elverum til Marielyst er det ca 10+ timer kjøring, jeg planla å kjøre 5, deretter liseberg og ovenatting, deretter 5 nye. Siden det ble kø kom vi til Gøteborg etter 6 timer, jeg spurte ungene om de gledet seg, de svarte: kan vi ikke bare kjøre, så kommer vi frem i dag!
HJ61 er SJEF!
Et bra kamera er et MUST

Edit:
I tillegg ser jeg at det å starte superenkelt med å ta ekspedisjonen til stranden eller andre steder (fotballturnering, hva som helst). Når de andre står i kø for å kjøpe seg en pølse til 30 kroner så fyrer du grillen og spiser av bord med skikkelig bestikk.
Når alle andre MÅ hjem til middag så har du fremdeles goood tid, og sier, neste gang kan vi jo bare overnatte ;-)
Neste gang overnatter du. Dra sent på stranden, når alle drar, fyr opp grillen, ta deg en øl eller litt rødvin sammen med mor, røk en cigar.
VIKTIG:
Når du skal ut på tur så kan du bli irritert over forberedelsene til mor. Det er barre småtteri i forhold til hvor irritert mor kan bli over dine ekspedisjonsforberedelser. Disse må være grundige, gjort i forkant og i det skjulte. Når behovet oppstår så har du redningen klar - overskudd gir lederskapspoeng!
Konsekvensanalyse: Hvis mor glemmer noe på hennes tur så er løsningen, gå i resepsjonen. Når campen din er etablert og dere ikke har dasspapir, du har glemt tallerker eller bestikk, du er tom for tennveske. Dette er krise (selv om det egentlig ikke er det). Til å begynne med, korte turer, mange avbruddskriterier, ikke jekk pilsen før du er sikker.
Feltsenger er KONGE, men det er iskaldt uten liggeunderlag i tillegg. Å fryse er det verste kvinner og barn gjør, de glemmer dt ALDRI!
Hengekøye (hennesy hammock) - er genialt, men i nordiske forhold er det kaldt, må ha liggeunderlag og pose. I jungelen holder det med sommerpose.
Tepper, håndklær, jerven duk er viktig, ha nok.
Lyskilder er bra, leselys og lademuligheter til dingser. Lys trekker bugs, bål og myggspiral funker, myggmelk er standardsats.
Kosebamser MÅ få være med, men ikke alle - alltid.
Sykler øker radius rundt basen, det gir trivsel - spesielt for ungene (vurder sikkerhet).
Man MÅ fyre bål, minimum grill. Ungene MÅ lære dette.
Man kan godt fiske, men det å ikke få fisk er drit kjedelig for deg etter 2 timer, for ungene etter 10 min, respekter dette.
Fotball og frisbee er alltid lurt, kun badmington er ikke lurt, spesielt i Danmark.
Gode kokeplater og mange nok er VIKTIG, biltema sine til 199 er bra, de kan du ha 2-4, lage skikkelig måltid!
Bra kjeler, oppvaskbørste, vaskefat, søppelsekker, håndsåpe, krydder, stekepanne og stekespade tørkesnor, kluter og papir, håndsåpe, ekstra undertøy, varmejakke, plaster ("auau-sats") light-stick (til barduner og latrine) spade, skikkelige stoler til alle...... osv osv. Skjem bort familien, dette er luksuscamping, dette er ikke overlevelse!

Edit # 2:
Taktelt er sikkert bra, men man kan jo ikke sitte oppi der å gnu på regnversdagen og i vinden. Et stort telt på bakken er bra. Jeg mener STORT! Jeg og ungene har det greit i en Lavvu til 8-12 personer, her er det plass til 4 som luksuscamper eller 12 som overlever.
Jeg anbefaler ikke lavvu - midtstang og dårlig utnyttelse av sidene. Kunne jeg velge ville jeg valgt et familietelt med 3 alkover (1 til barn, et til voksne og siste til utstyr. Det må være plass i senter til å plassere ut stoler og bord på regnværsdagen). Teltopsett må drilles! Riving av telt må drilles, jeg gjentar: Teltopsett må drilles! Riving av telt må drilles. Gjør dette på de småturene, selv om det ikke er planen å overnatte - fotballturnering, himmelen åpner seg: Du er en helt!

Edit # 3: Soveposer, det er bare mennesker med avvik som egentlig og virkelig liker å ligge i sovepose. Nå har en rekke produsenter skjønt dette og produsert TEPPEPOSER i bra kvalitet. Du kan til og med få dem ned til 15 minus. Tar større plass og er litt tyngre enn soveposen, men søvnkvalitet er VIKTIG. Jeg har sikkert 1000 netter i sovepose, jeg SKAL HA teppepose!
Ja å få fruen med på luksuscamping ække no prob- reiser 4 uker i året med campingvogn så det syns alle er gøy- men litt mer "offroad" og bare taktelt å bil æ litt værre.......
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av pilten »

Lavvo har den fordelen at man kan ha et lite bål i den, å pyrre litt er alltids moro på en regnværsdag(iallfall synes guttungen det) Så taktelt og lavvo er en grei kombinasjon.
Men et lite tips, er slå leir tidligt. Og spis godt.
Blir det mye kjøring, gjerne på ukjente steder,så fyll tanken ofte. Ikke moro med stressa frue som friker ut over at diesel lampa lyser. Og hvis frua er så flink å finner en campingplass på kartet som ligger nær Normandie, så ikke bli irritert når du neste dag finner ut at dere er en dagstur unna Normandie;)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av jonwib »

Läste igenom denna igen och jag smiler stort mtp vilken makt våra bättre hälfter har :).
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Småbarnsföräldrar och expeditioner?

Innlegg av ofrovold »

Hei. Jon.
Det var da noen som hadde med både barn og bedre halvdeler på landstreff 2014! :D
Hva med å blåse liv i denne igjen.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»