Tälttur december

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Vi är några stycken som vurderar en liten miniexpedition i december med tält/bil som övernattningsmodell. Denna gången är det inte körningen som sådan som står i fokus utan umgänge och evt något spännande utflyktsmål eller/ och sysselsättning ( fiske eller skogsbrand som exempel, tror vi tar det som det kommer ). Dessutom är det meningen att stanna på ett ställe från fredag till söndag för att bygga den ultimata decembercampen-för-idioter-med-för-mycket-fritid. Vi siktar oxå på gemensam kocking/middag med evt undantag för frukost. Jag har ett par ställen jag ska ta en närmare titt på, på svensk sida gränsen ca 2tim från Oslo. Preliminärt datum är fredag 5 december till söndag 7 december.

Vill du vara med så ge lyd i tråden. Det funkar att dyka upp på lördag till söndag oxå då vi kommer att ha en fixed position. Jag tror detta kan bli galet häftigt och fin träning för kommande turer runtomkring.
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Tälttur december

Innlegg av Carl »

Är naturligtvis med! Får väl sätta på tältet igen, alt ta TGBn med skåpet. Ska bli riktigt skoj!
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av dracan »

Jeg og junior er med! :D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av pilten »

Veit du hvor j. Kaldt det blir i et slikt taktelt i desember? Men ubehageligheter er som oftest litt gøy, så jeg skal prøve å få blitt med :D kunne jo blitt en nordlysexpedition? Eller bare stjerner og litt rødvin?
Brukeravatar
bebe
Innlegg: 754
Ble med: ons sep 28, 2005 10:27 pm
Lokasjon: Asker
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av bebe »

Notert, 83.5% sikkert med.
Børre Bratvold - 100-serie

Hør på ADV/ENT/URE OVERLAND Podcasten!
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Tälttur december

Innlegg av christianmindrebo »

Jeg er seffø med.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
bebe
Innlegg: 754
Ble med: ons sep 28, 2005 10:27 pm
Lokasjon: Asker
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av bebe »

Hmm julebord den lørdagen... Antar at jeg avlyser den for dette
Børre Bratvold - 100-serie

Hør på ADV/ENT/URE OVERLAND Podcasten!
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Grym respons :).

Jag har en viss anelse om hur galet kallt det kan bli i ett taktält i December men gud älskar inga fega :). Det är ju därför basecamp måste vara ultimat och all den där tramsiga utrustningen man har köpt på sig måste vara med i bilen ( el-aggregat, kupèvärmare etc ).

Detta har ju chans att bli decenniets fetaste Julbord Börre - tänk på det du ;).

I vanlig ordning duger orginalbilar fint, en riktigt bra sovsäck måste väl sägas vara ett måste och en rejäl portion go-gubbe/ gumma är inte fel det heller.

På fredag blir det Wibergs world famous Chili con Carne och den lär hålla värmen på gänget genom kvällen med viss risk för gas-larm mitt i natten :shock: :lol: .

Lördagens middag är lite ovisst då det beror på deltagarantalet. Men brunch med bägg och äcon ( humor - författarens anm. ) är självskriven - med bönor givetvis ;).
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av Dag Einar »

Er det hotell i nærheten?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Tälttur december

Innlegg av Carl »

Hejsan. Ingen fara att bo i taktält. Har bott i mitt när det varit -10 grader. Gäller bara att ha rätt grejer. Bra sovsäck avsedd för vinterbruk, alt en sovsäck samt typ militärfilt. Mössa o sockor är ganska bra att ha. Ett tips, koka en termos med kaffe eller te när du lägger dig så du kan få kaffe o en smörgås utan att behöva gå upp på morgonen. Gör det hela mycket lättare.
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Dag Einar skrev:Er det hotell i nærheten?
Hahaha - här är det bara att jobba för komforten Dr Dag :).
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av Dag Einar »

Carl skrev:Hejsan. Ingen fara att bo i taktält. Har bott i mitt när det varit -10 grader. Gäller bara att ha rätt grejer. Bra sovsäck avsedd för vinterbruk, alt en sovsäck samt typ militärfilt. Mössa o sockor är ganska bra att ha. Ett tips, koka en termos med kaffe eller te när du lägger dig så du kan få kaffe o en smörgås utan att behöva gå upp på morgonen. Gör det hela mycket lättare.
Ja det vil jeg tro :mrgreen:
Var på Youhurt tur i våres og det var et sted hvor det var jæ.... kaldt på natten og morgenen husker jeg....brrrr :oops:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
taa_vegen
Innlegg: 412
Ble med: søn apr 17, 2005 3:00 am
Lokasjon: Vakre,ville,Valdres.

Re: Tälttur december

Innlegg av taa_vegen »

Da er den helga satt av til tur :D
Så vist det ikke dukker opp noe anet i veien så blir eg og dama med :D
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=

92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Supert Rune :)
birjo
Innlegg: 54
Ble med: ons feb 02, 2011 7:34 am
Lokasjon: råholt

Re: Tälttur december

Innlegg av birjo »

Dette skal jeg prøve å få med meg. Må på julebord på fredag. Men på lørdag skal jeg være klar. Stiller med helt ordinær 120 med slepetau og kjetting på boks. Kanskje en liten nevø også. :wink:
birjo.


08 120 GX
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av dracan »

Dette blir gøy!
Guttungen gleder seg mer til dette en juleaften!
Drit i dissa presangene, telttur med fatter topper nisser og all verdens duppedingser pakka i glanset papir.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Jag ska lägga ut lite mer info senare idag ang turen. Har hittat perfekt ställe, datum fastställt och fixat menyn ;).
oskar
Innlegg: 34
Ble med: tir apr 12, 2011 10:32 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Tälttur december

Innlegg av oskar »

Herlig initiativ!! Skulle gjerne likt å vært med, men det var jo selvfølgelig eneste helga i desember jeg er opptatt;) god tur! Blir gjerne med på neste!
Landcruiser 150 AT 37" 2012 mod
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Tälttur december

Innlegg av jonwib »

Lovade ju att komma med mer info - bättre sent än aldrig.

Datum blir 5-7 december. Beroende på hur många och varifrån man kommer tillresande så blir det antagligen två mötesplatser. Är det rimligt att tro att vi kan mötas ca 16-1700 på den första mötesplatsen, antagligen Shell vid Mysen? Den andra mötesplatsen ca en och en halv timme senare, riktning Charlottenberg ( Kongsvingerhållet ), dvs 1730-1830? Från Charlottenberg till Basecamp är det ca 1,5 timme. Det blir sen middag men " värd att vänta på " ;).

Till fredagen har jag med mig färdig Chili Con Carne, bröd och sallad samt ägnat uppvärmningskärl - ni har med er något att äta på & med, sitta på, evt ved, riktigt bra sovsäck/ sovpose, pressenning till Basecamp och dryckesvaror och vad man nu mer kan behöva till en trevlig tälttur i början av December :). Vet att det kommer minst en lavvo men osäker på antal sängplatser ( för de som vill vara med men inte har all utrustning ).

Har snackat ihop mig med en gammal kock-kamrat som hjälper mig att förbereda lite julmat till lördagen. Det blir julbord på Svorskt sätt, dvs litt av vart :).

Senast en uke innan avresa måste jag veta antalet gubbar och gummor som kommer så jag kan förbereda riktigt.

På lördagen så blir det gott om tid till att utforska terrängen runt basecamp, med eller utan bil, vet sen tidigare att det finns bra spår där. Tur till Systembolag för bunkring finns det oxå möjlighet till.

Exakt position för basecamp avslöjas innan avresa på fredag, för de som kommer på lördag, via google maps ( så att alla kan hitta/ plocka ut position ).

Har ni spörsmål så fyr lös och skriv gärna så tidigt som möjigt om ni kommer ( vet att flera redan har tackat ja - jag tar er som självskrivna ).
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tälttur december

Innlegg av dracan »

Toppers Jon!
Jeg kan ta med en ekstra Lavo med vedovn om noen trenger.
Men da må jeg ha beskjed på forhånd.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»