Rumänien och Svarta Havet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Enig med Jon. Guide eller kjentmann er gull. Får mye mer ut av turen med en som vet hvor og hvordan man finner det som er verdt å oppleve. Har erfart dette flere ganger.
Det har ikke bare med sikkerhet å gjøre. Spennende reisemål som er innenfor rekkevidde.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
kav
Innlegg: 4
Ble med: tir apr 22, 2014 3:40 pm

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av kav »

Ikke helt enig med å dra på en guide hele tiden, hvis du planlegger hva du vil se hjemme får du sett ganske mye selv også.

Bruker du vett så klarer du fint å "unngå" ulykker, defensiv kjøring kun på dagtid, planlegg og se langt fremover (selv om det er ganske mange idioter på veien (der og 8) ).
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av jonwib »

Inte helt enig. Guiden ska på ingen måte hålla oss i handen hela turen - min tanke var nog guide öster ut genom Turkiet ( som är ett gigantiskt land ) för att sedan cruisa västeröver med egen hjälp. Som exempel kan vi dra paralellen med våran Rysslandsresa - vi hade garanterat hittat mängder med fin offroad men kanske inte lika sammanhängande och med samma flyt. Dessutom hade vi inte fått med oss allt festligt av fakta på de platserna vi besökte. Om man har rest flera gånger till en destination så är kanske inte behovet av guide där men som förstareis är det nästan lite arrogant att tro att man kan läsa sig till det folk på plats tillbringar mängder med tid för att optimalisera och tillrättalägga för andra.

En annan ting med guide är att denne " leder " expeditionen och håller sig till avtalade raster och stopp anpassade till sin planerade rutt. Det är, av egen erfarenhet , ett så kallat oumkullrunkeligt argument för att ha guide. I ett resesällskap av denna typen brukar det vara gott om starka viljor och att få dessa viljor att göra halt syncront är, av egen erfarenhet, inte alltid lika lätt.

Mina 20 dollars,
kav
Innlegg: 4
Ble med: tir apr 22, 2014 3:40 pm

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av kav »

Joda Wiberg,
Jeg er jo litt enig med deg. Min erfaring er solo på mc, ikke helt sammenlignbart.
Jeg er ikke vant med verken guide eller pakketurer. Forøvrig har jeg vært guide selv på tur/ekspedisjon så jeg er ikke helt ukjent med konseptet;)
Noe annet er at mange ikke "gidder" å planlegge selv, de er bare med på turen, og guiden gjør mesteparten.
Jeg mener at planleggingen er en veldig stor del av turen, og for meg er ikke guide i 50% av tiden det samme. Det er noe med å gjøre egne feil etc :)
Mestringsfølelse :)
Forøvrig har jeg kun kjørt (fra Norge), i området Ankara og østover (Iran og). Veldig mye og se, gled dere :)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Guide = Charter
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Selvfølgelig en smaksak. Har reist på bilturer rundt omkring i mange år. Første turen til sydlige Europa med div kromspring var i 1979, og siden har det blitt mange. Men har erfart at det er umulig å få med seg lokale skikker, og små perler uten en kjentmann. Det du stort sett finner på forhånd er typiske turist-ting, men vi er jo ute etter noe annet enn det?
Jon refererer til Russlandturen. Der hadde vi en fantastisk mann som hadde gjort leksene sine. Han øste av sin egen erfaring gjennom 12 år som 4x4 guide. Hadde ikke vært i nærheten av en så vellykket tur på egenhånd. Han fortalte alt fra tekniske ting til historie og politikk over radioen gjennom hele turen. Sånne ting må bare oppleves. Synes nok det blir på kanten å sammenligne dette med "charter".
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av erwin »

Helt enig med Kjell. En god guide er gull verdt.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av pilten »

Kunne vært moro, når tenker dere det er best å ta en slik tur? Sommer eller vinterstid?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av jonwib »

För min del må det bli på sommaren. Har barn i skola då.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Temperaturmessig hadde vel vår eller høst vært mer komfortabelt. Er det muligheter på våren før skolen begynner, Jon?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av aukanmeister »

Vi (min familie) har tenkt mye på Iran som reisemål. Da med to voksne og to barn.
Det kunne vært aktuelt å reise sammen med flere likesinnede, iallefall på deler av turen. Vi er glad i friheten når vi er på tur :wink:
Den politiske situasjonen i Tyrkia gjør det utfordrende. Iran er vel for tiden mer stabilt. Mener det er grunn til å ta forhåndsregler mot å reise sør i Tyrkia/nær grensen til Syria, og holde oss til Svartehavskysten så mye som mulig. Det er heller ikke nødvendig å ferdes i risikoutsatte områder, med unntak av Istanbul og om man velger å reise via Ankara.

Vi har også innsett at å få med seg alt Iran har å by på, er urealistisk. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å konsentrere oss nord i landet, mellom Teheran og Kaspihavet/fjellområdene i nord. Mulig kortere utflukter sørover. Visum er begrenset til 30 dager.

Vi hadde også sett for oss å søke permisjon fra jobb og skole for å gjennomføre dette, og dermed ha bedre tid til å roe ned tempoet.
Ser dette som en viktig del av den sosiale kompetansen til våre barn, og derfor prioriterer vi dette.

Har de edle reisende noen tanker om sikkerhetssituasjonen? Jeg innser min kompetanse er særdeles begrenset på dette området.
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

Jeg har litt kjennskap til området og har hentet reiseråd fra "noen" som kan litt mer.
- Iran har stått på lista mi, dvs, stod på lista å kjøre til helt frem til 2011/12.
- Jeg ble anbefalt: skal du til Iran: Fly, lei deg bil lokalt.
- Hele grenseområdet Tyrkia er unødvendig risikabelt (det kan hende at det har blitt litt trøblete mellom Georgia og Tyrkia også, vet ikke)
- Halveis gjennom Armenia beginner det å bli unødvendig risikabelt.
- Azerbadjan, har reiseråd mot ferdsel i okkuperte områder, og Armenia, er nevnt.
- Et alternative er å ta ferge fra Russland til Iran via enten Kasahkstan, Turkmenistan eller Azerbadjan. Da slipper du øde landevei.
- Du kan ta ferge fra Romania til Georgia, helt uproblematisk.
- Fra Georgia til Baku (Azerbadjan) skal vel gå greit.
- Har ikke sjekket om det går ferge direkte fra Baku til Iran, det hadde vært fint.

Alle steder (kanskje med unntak av Iran og Russland) kan du kjapt bli rundstjælt, tenk på det før du rigger bilen din for flere hundre tusen.
Visum.
Du kan pålegges å ha med følge I Iran.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av macivar »

Kaster ut en brannfakkel her :D Og ja, vet det ikke er hverken Tyrkia eller Iran...

Men hva med Romania, og de Transilvanske alpene?

Føler personlig ikke noe stort ønske for hverken Tyrkia, som er varmt som F... forestiller jeg meg på sommeren, ei heller Iran som jo er enda lengre unna.
Slår derfor et slag for Romania. Kortere kjøring til = gir mer tid til utforskning = kan korte ned turen til 3 uker, og fortsatt ha godt med tid til utforskning av høye fjell, vide utsyn og horisonter, frodige daler og skummende elvekryssinger, langt fra folk og også litt oppi høyden, som kanskje gir en svalere temperatur midt på sommeren, kontra Tyrkia og Iran... ??

Så denne forrige dagen, og kjente jeg ikke fikk noe mindre lyst til å oppleve fjellene i Romania, som vi ikke rakk på sommerens road-trip.
https://www.youtube.com/watch?v=aPlYWE1V-N4

Kjenner også denne gjengen litt, og de kan ikke få fullrost hvor flott det er å kjøre rundt i fjellene i Romania med 4x4, selv med små-kids
http://4-wheel-nomads.de/?page_id=454
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Har så vidt begynt å planlegge tur til Karpatene i Romania neste sommer. Folk fra Swes er interessert i å bli med også. Ser for meg august - september? Jo senere desto bedre. Har snakket med flere som har vært der, og alle ønsker å ta en tur til dit. Drømmen hadde vært å rekke ned til Istanbul, men vi får se hvor langt man kommer. Hadde vært en flott avslutning å kjøre Albania og Croatia hjem. Spørsmålet er hvor lenge vi kan være borte.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av casevac »

macivar skrev: Men hva med Romania, og de Transilvanske alpene?
Det tror jeg er et fint reisemål, jeg kunne godt tenkt meg dit, gjerne ned via Italia, Albania, Montenegro, Serbia med alternativ retur :-)
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av KjellOlsen »

Problemet med Armenia og Iran er at du må legge i pant bilens verdi før du kjører inn i landene. Har akkurat snakket med flere som hadde tenkt å kjøre gjennom Armenia, men måtte velge annen rute, da "panten" er forsikringen på bilen, og den må ordnes før du kan passere. Dette er jo dyrt, og hvis du er uheldig å komme ut for et uhell, er det ikke sikkert at du får igjen hverken bil eller pant.
Dette satte en demper for disse landene for min del i alle fall.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
ms sejersen
Innlegg: 977
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2

Innlegg av ms sejersen »

Rumænien har jeg osse på tur(ønske) listen. Mange fine youtube videoer derfra.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Till Iran via Turkiet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av jonwib »

Jag har döpt om tråden då Iran och Turkiet har utgått som resmål med höga knälyft.

Nytt resmål blir Rumänien/ Karpaterna med Svartahavet som slutmål.

Tidpunkt blir fortfarande 2017 då logistik skall på plats samt hur jag ska kunna smita iväg 2-3 uker från familjen/ barnen eller hur jag ska kunna ta dem med på delar av resan. Dvs var hämtar jag dem/ lämnar dem etc.

Resrutt ner ser jag för mig blir via Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern. Hemvägen sånn ca samma. Vägen ner och hem önskar jag lägga marginellt med tid på då jag vill tillbringa mest tid med att luffa runt i Rumänien ( denna inställning kan komma att ändras beroende på inhämtning av information ). Har jag först tagit mig till Svarta Havet vill jag gärna softa där en dag eller två oxå ( kall pilsner vid stranden där måste ju bli Selfie of the century eller ;)? Givetvis med en Snövit i bakgrunden.

Jag tänker inte stressa när jag först är på vägen, dvs vanligt motorvägstempo eller softare beroende på resesällskapets bilar ( inte Autobahntempo i 140 blås alltså ). Ser för mig 6-8 timmar i bilen/ dag vid transport och eventuellt lite mindre vid ankomst Rumänien.

Intresserad? - Släng dig på i tråden.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Rumänien och Svarta Havet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av jonwib »

Det är ju rätt dålig respons på denna tråden...

Kolla följande filmer och känn lite på om du/ ni ska bli med...

https://www.youtube.com/watch?v=RuQOUUHq2yg

https://www.youtube.com/watch?v=QYux8DNtqnM

https://www.youtube.com/watch?v=-PxfEwS5dkw

https://www.youtube.com/watch?v=aPlYWE1V-N4

Kolla valet av bilar - guiden kör ombyggt, resten kör ca orginal.

Jag önskar att lägga upp det så att familjemedlemmar kan komma inflygande eller utflygande beroende på hur tidsschemat ser ut för den enkelte.

Jag är i dialog med Gekotours för att få ett pris på " Svarta Havet mot Norge ". Jag är helt säker på att turen till Svarta Havet ska gå fint utan guide men turen hem ska njutas av " erfaret fjellfolk ". Tänk att gå miste om dessa Yoghurtvägar för att man vägrar guide?!?!

So, who´s commin´?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Rumänien och Svarta Havet - intresseförfrågan och tidigast 2017

Innlegg av jonwib »

EDIT: Japp, han kan jobba lite med musikvalet.... :oops: Men det borde knappast vara påverkande om man ska till Rumänien eller inte ;).
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»