På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Kære Nordmænd

Vi overvejer at drage til Norge igen og denne gang i vores HJ45 Troopy. Vi har tænkt på at finde alternative ruter, gerne ruter uden asfalt. Men er det overhovedet muligt?

Hvor vil i anbefale os at tage hen?

Vi har tidligere været meget i syd/vest Norge og elsket det, men det har jo altid været på asfalt :)

Vi har en periode på ca 14 dage.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jonwib »

Tar mig friheten att svara jag Jesper :). Vad har du för navigation i bilen? De flesta gpser om dagen går ju att välja typ av väg man vill undvika/ köra på så det kan ju hjälpa lite. Ett kartprogram a la Mapsource med terrängkartor ökar träffprocenten mtp grusvägar och om man vill kan man plotta rutten på pcn och tanka över till bil gpsen. Jag tycker det är väldigt spännande att se hur väl man lyckas med vägvalet när man kör rutten.

Som jag har upplevt det så är det inget direkt sammanhängande vägnät med grusvägar här på berget och många av de fina grusvägarna är belagda med bomavgift eller avstängda men undantag förekommer. Vestlandet och nordnorge är mina klara favoriter vad gäller scenary, både med bil och till fots. Körde över sognefjellet i somras och det var magiskt! Överväg att köra till nordnorge via Sverige. Massor av grusvägar på väg upp i tidvis riktigt fina omgivelser och sen cruisar ni ner genom Norge längs kusten. Då får ni nog riktigt bra valuta för pengarna. Om ni snittar 20-30 mil per dag så har ni tid till övers på era 14 dagar.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av pilten »

Kommer jo litt an på hvor du skal kjøre, men Jotunheimvegen, slettefjellvegen og panoramavegen er fine fjellveier som kan kombineres. ligger rundt oppi Valdres. Men ha rikelig med mynt, for det koster penger på de grusveiene.
Men skal du oppleve spenning og dramatikk, så burde du holde deg på e18, der raser det broer og tunneler.
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jespervangfalkenberg »

jonwib skrev:Tar mig friheten att svara jag Jesper :). Vad har du för navigation i bilen? De flesta gpser om dagen går ju att välja typ av väg man vill undvika/ köra på så det kan ju hjälpa lite. Ett kartprogram a la Mapsource med terrängkartor ökar träffprocenten mtp grusvägar och om man vill kan man plotta rutten på pcn och tanka över till bil gpsen. Jag tycker det är väldigt spännande att se hur väl man lyckas med vägvalet när man kör rutten.

Som jag har upplevt det så är det inget direkt sammanhängande vägnät med grusvägar här på berget och många av de fina grusvägarna är belagda med bomavgift eller avstängda men undantag förekommer. Vestlandet och nordnorge är mina klara favoriter vad gäller scenary, både med bil och till fots. Körde över sognefjellet i somras och det var magiskt! Överväg att köra till nordnorge via Sverige. Massor av grusvägar på väg upp i tidvis riktigt fina omgivelser och sen cruisar ni ner genom Norge längs kusten. Då får ni nog riktigt bra valuta för pengarna. Om ni snittar 20-30 mil per dag så har ni tid till övers på era 14 dagar.
Hejsa

Jeg har bare en almindelig TomTom GPS og det kan selvfølgelig indstilles til at vælge større veje fra, men jeg tænkte mere på om nogle af de indfødte kan anbefale nogle destinationer - som måske ikke er så kendt og turist præget. Jeg har tidligere kørt op igennem sydvest Norge-helt fantastisk! og ingen myg :lol:
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jespervangfalkenberg »

pilten skrev:Kommer jo litt an på hvor du skal kjøre, men Jotunheimvegen, slettefjellvegen og panoramavegen er fine fjellveier som kan kombineres. ligger rundt oppi Valdres. Men ha rikelig med mynt, for det koster penger på de grusveiene.
Men skal du oppleve spenning og dramatikk, så burde du holde deg på e18, der raser det broer og tunneler.
Jotunheimvegen har vi prøvet - super flot og i helt suverænt vejr. 20 grader, ingen vind og fuld solskin!

De andre må jeg lige søge på - tak

Den sidste sætning forstår jeg ikke helt? ironi?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jonwib »

Ironi ja. E18 har drabbats av mycket märkligt hitills i år.
Brukeravatar
toyotakp61
Innlegg: 98
Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
Lokasjon: Averøy

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av toyotakp61 »

Spørs hvor langt nord du vil. Men kan anbefale geiranger-trollstigen-atlanterhavsveien. Det er en naturlig rute som du kan gjøre på en dag om du er på vei nordover fra oslo. Bor selv i distriktet der så bare spør om du lurer på noe ;)
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av frode »

Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jørgen »

Hei
Det heftigste jeg har kjørt var på jakttur mellom alvdal og folldal. Ikke krevende kjøring men helt alene og kule veier helt opp mot traktorveier. Litt rygging for å ta de bratteste svingene og gode muligheter for feilnavigering. Jeg må bare si at jeg fant noen veier på gps en som jeg strengt talt ikke burde kjørt men det var stengt andre veier så en ommkjøring var løsningen. ommkjøringen var lengre en jeg trodde og jeg havnet helt på vidda. Men det var utenfor anbefalt område. Uansett retteste vei øst vest folldal/alvdal anbefalles. Sikkert like bra de omkringligggende veiene. Jeg synes det var litt kult å se wirebanen som var fra gruvene også. Må bare anbefalle. Jakta ble det heller dårlig med, men naturen var topp.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Tak til alle, der har kommet med inspiration til turen. Vi har dog efter det fantastiske sommervejr vurderet at vi først sejler til Sverige og derefter er turen efter humør og oplevelser... så hvor og hvornår vi ender i Norge ved vi ikke.

Men vi har pakket varmt tøj :lol:

God sommer til jer alle
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av OlaGB »

Om du er i området oppdal - molde, anbefaler jeg Aursjøveien. Grusvei i MYE natur og fjell landskap. 0-900moh.. http://www.visitmolde.com/no/AKTIVITETE ... rsjoveien=
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av JanP »

jørgen skrev:Hei
Det heftigste jeg har kjørt var på jakttur mellom alvdal og folldal. Ikke krevende kjøring men helt alene og kule veier helt opp mot traktorveier. Litt rygging for å ta de bratteste svingene og gode muligheter for feilnavigering. Jeg må bare si at jeg fant noen veier på gps en som jeg strengt talt ikke burde kjørt men det var stengt andre veier så en ommkjøring var løsningen. ommkjøringen var lengre en jeg trodde og jeg havnet helt på vidda. Men det var utenfor anbefalt område. Uansett retteste vei øst vest folldal/alvdal anbefalles. Sikkert like bra de omkringligggende veiene. Jeg synes det var litt kult å se wirebanen som var fra gruvene også. Må bare anbefalle. Jakta ble det heller dårlig med, men naturen var topp.
Jørgen
Riktig. Fra det området ha jeg flere timers video. Har kjørt der mange ganger i vår. Vi kjører opp fra Grimsbu, forbi skisenteret og vestover. Deretter svinger vi møt øst og Alvdal. Havnet etter en flott tur på traktorvei på Reinsli taubanestasjon, 1035 moh, med en fantastisk utsikt mot Rondane og Alvdal vestfjell. Noen km med dårlig østover så havner en på Plassen i Alvdal, eller man krysse en elv og kjøre vestover mot Grimsbu igjen. Eller så er det mange muligheter i området.

Har 8-10 timer video fra Dashcam fra turene. Nærmere beskrivelse kan sendes.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av OlaGB »

Min søster bor på Plassen i Alvdal. Hørtes ut som en flott liten omvei dit ;)

Send meg gjerne nærmere beskrivelser fra området!
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av JanP »

OlaGB skrev:Min søster bor på Plassen i Alvdal. Hørtes ut som en flott liten omvei dit ;)

Send meg gjerne nærmere beskrivelser fra området!
Er på ferie, har ikke med pc så det drøyer kanskje noen dager. Men kort fortalt så kjører man forbi skisenteret Stormoegga tror jeg det heter, du skal ikke ta den veien opp til senteret om du vil ha den heftigste turen. Kjør et par km nesten rett sørover mot ei seter som heterSåtålia, 1 km før den svinger du 130 gr møt sørøst og oppover. Stien kommer ned i et dypt elveleie med bro, og du kommer opp til en plass som heter Sagbekken. Deretter går det nesten rett østover mot Reinsli. Der går det østover, meget dårlig vei, noen km forbi et hytteområde. Veien går østover til en bom ved Plassen, men i østenden av Haustsjøen noen km før bommen kan en kjøre over elva og komme over på sørsiden av Haustsjøen, og så kjøre vestover via Kjemsjøsetra og Reinslisetra komme inn på veien som fører østover til Reinsli taubanestasjon. Ved sagbekken går veien ned til skisenteret, som en då får på venstre side.

Det er også en sti som muligens går å kjøre fra enda lenger vestfra, og da kjører du noen km, 7-8 ca, tar av ved Kolbottøya og Holen. Rett østover går den en sti/kjerrevei på sørsiden av Grimse, som ender ved Mysutjønne. Deretter er det 3-4 km nordøstoverSåtålia. Og østover derfra kommer du inn på den stien jeg beskrev over. Har kjørt deler av den i vår, men pga nordhelling og mye snø ble det stopp 2 ganger.

For å finne dette må du investere i kartet10073 i Norgesserien. Lykke til!
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av JanP »

Prøver laste opp et bilde tatt med nettbrett, håper det blir sånn nogenlunde.
DSC_0058.JPG
DSC_0058.JPG (715.79 KiB) Vist 14964 ganger
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av OlaGB »

JanP skrev:
OlaGB skrev:Min søster bor på Plassen i Alvdal. Hørtes ut som en flott liten omvei dit ;)

Send meg gjerne nærmere beskrivelser fra området!
Er på ferie, har ikke med pc så det drøyer kanskje noen dager. Men kort fortalt så kjører man forbi skisenteret Stormoegga tror jeg det heter, du skal ikke ta den veien opp til senteret om du vil ha den heftigste turen. Kjør et par km nesten rett sørover mot ei seter som heterSåtålia, 1 km før den svinger du 130 gr møt sørøst og oppover. Stien kommer ned i et dypt elveleie med bro, og du kommer opp til en plass som heter Sagbekken. Deretter går det nesten rett østover mot Reinsli. Der går det østover, meget dårlig vei, noen km forbi et hytteområde. Veien går østover til en bom ved Plassen, men i østenden av Haustsjøen noen km før bommen kan en kjøre over elva og komme over på sørsiden av Haustsjøen, og så kjøre vestover via Kjemsjøsetra og Reinslisetra komme inn på veien som fører østover til Reinsli taubanestasjon. Ved sagbekken går veien ned til skisenteret, som en då får på venstre side.

Det er også en sti som muligens går å kjøre fra enda lenger vestfra, og da kjører du noen km, 7-8 ca, tar av ved Kolbottøya og Holen. Rett østover går den en sti/kjerrevei på sørsiden av Grimse, som ender ved Mysutjønne. Deretter er det 3-4 km nordøstoverSåtålia. Og østover derfra kommer du inn på den stien jeg beskrev over. Har kjørt deler av den i vår, men pga nordhelling og mye snø ble det stopp 2 ganger.

For å finne dette må du investere i kartet10073 i Norgesserien. Lykke til!
Takker!

Er dette nasjonalpark område? Høres ut som det er på grensen til kjøring i utmark, ergo lurt å planlegge litt tidspunkt ;)
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
OlaGB
Innlegg: 34
Ble med: man mar 17, 2008 9:47 am
Lokasjon: Sunndalsøra

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av OlaGB »

JanP skrev:Prøver laste opp et bilde tatt med nettbrett, håper det blir sånn nogenlunde.
DSC_0058.JPG
Finner området i norgeskart appen også.. Men er nok nødvendig med papirkart oppi der ja.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av JanP »

Nei, det er ikke noe nasjonalparkområde. Er delvis veier til setrer og beiteområder.
Veien som går fra skianlegget og mot Sagbekken, og østover mot Reinsli taubanestasjon er merket på kart som bomvei. Er ingen betalingsautomat å se på Grimsbusiden, men på Alvdalssiden er det bom med kort og automatisk betjening. Kommer du vestfra så kan du kjøre ut av bommen uten å betale.

Det er også mulig å svinge sørvestover og kjøre 15-20 km innover. Men der var det også store fonner som stoppet meg da jeg prøvde i pinsa.

Oppsummert: store muligheter for en fra det flate Danmark til å rote seg bort, eller frivillig bli i området til mat og drikke tar slutt, og han tvinges til å returnere til sivilasjonen igjen.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av jespervangfalkenberg »

det lyder som en spændende tur 8)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: På tur til Norge sommer 2015 - tips og destinationer

Innlegg av JanP »

Ja, Jesper. Spennende og storslåtte fjell på 2000 meter, noe høyere enn de danske fjellkjeder. Men husk å ta med mat og drikke, du kan bli frelst og ikke ønske å dra til sivilisasjonen med asfalt og bilstøy på lenge.

Et opphold i Rondane og Dovrefjellområdet kan være sterkt vanedannende, og gi varige skader på sjelen. Men disse er av de godartede, og vil ikke gi andre bivirkninger enn et inderlig ønske om å vende tilbake så snart muligheten byr seg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»