Høydejustering av hovedlys xenon.

Moderatorer: baa, lj73jon, Snekker_Andersen

Svar
nordlys

Høydejustering av hovedlys xenon.

Legg inn av nordlys »

Har fått mangellapp på EU kontroll fordi jeg har for høye hovedlys. Vanskelig å se hvor disse kan justeres, men trodde egentlig de skulle justere seg etter lasten. Er en 2011 modell så én mulighet er selvsagt at denne delen er rustet eller defekt. Spørsmålet er derfor avhengig av hvilken løsning som er enklest å utføre selv for å få den godkjent.

Hadde jeg funnet den sensoren som eventuelt skal justere høyden etter last, hadde jeg kunnet forsøkt med en dusj CRC, eventuelt sett om det var kontakt som hadde røket, men kan ikke se den og har ikke tilgang til bukk så jeg kunne tatt et skikkelig dypdykk under bilen. Hadde vært enklere hvis jeg vet noenlunde hvor jeg skal lete.

Alternativet hadde vært å justere selve lykten, men der er oversikten meget begrenset. Har sett på nettet hvor eventuelle skruer skal befinne seg, men tror dette dreier seg om andre innsatser enn de for xenon, antagelig eldre innsatser, for ligner ikke helt de jeg har.
narvik

Re: Høydejustering av hovedlys xenon.

Legg inn av narvik »

Hei, pleier alltid å bytte ut 120 eller 150 med Prado, da få en alle svar fra USA og Australia via Google. Alltid nyskjerrig, et kort søk gir to tipps, først kan du sjekke om xenon lampene gjør sine små justeringer når du starter bilen, litt opp og ned og sideveis. Da er lampene i hvert fall intakt. Det andre er at sensoren skal være i nærheten av bakaksling, det er vel der høyden sjekkes. Kan angivelig justeres, men har ikke sjekket noe mer siden jeg ikke har xenon og 120. Lykke til, Peter
nordlys

Legg inn av nordlys »

Takk for tips Peter. Har fått litt forskjellige tips vedrørende sensor, ett var at den muligens befant seg i hjulbuen foran og fungerte nærmest som vater. Blir litt forvirret av alle opplysningene som finnes på nett. Søker også på Prado. Har sett rundt bakaksel, men kan ikke finne noe der.

Ja, lyset beveger seg sideveis og opp/ned ved oppstart, så noe fungerer. Må tillegge at det hender høyre lampe faller ut, men har ikke funnet noen grunnn, annet enn at noen sier det er når den nærmer seg enden på levetid. Bilen ble påkjørt og det ble skiftet høyre lampe for 3 år siden, så rart det er denne som eventuelt nærmer seg skifte. Funderte på om verkstedet som fikset bilen etter påkjørsel hadde glemt en kobling, men har fått godkjent EU kontroll etter dette. Er også kun i det siste jeg har merket at noen har blinket til meg i tunnel og som antagelig henspeiles til høye lys.

Håper på flere tips da det er en mengde ting ved disse xenonlampene, også en type computere som styrer hver lampe etter som jeg forstår. Har sjekket sikringer, for på nettet fant jeg en betegnelse for sikringer høyre og venstre headlight low beam, hvor den høyre sikringen også hadde påtegnelsen headlight beam level. Sjekket denne for sikkerhets skyl, men var hel. Uansett, i dekselet for sikring nr. 65, hvor dette skulle være skrevet, manglet denne teksten. Mulig det derfor er en annen sikring annet sted som styrer denne funksjonen.
Brukeravatar
espensen
Sted: Skien

Legg inn av espensen »

Hei!
Helt sikker på at det ikke er en høydesensor på høyre fremside side bakaksel? Ifm stabstaget...
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
nordlys

Legg inn av nordlys »

Hei espensen. Nei, det er jeg ikke, eller for å si det sånn, takket være ditt innlegg, så fant jeg det der du nevnte. Jeg kan ikke se at noe er feil rent visuelt, ser det er en type justering mht høyde, men den satt rimelig godt festet, så tror ikke det er noe spesielt galt der. Selve enheten er antagelig en type potmeter, som overfører mekanisk bevegelse til strømimpulser, den kan jeg neppe foreta meg noe med uten å evntuelt bytte. Ga hele enheten uansett en dæsj CRC, så får vi se om det er vidundermedidin her også.

Jeg har ikke sjekket om det skjer noe mht forskjellig last og lyskjegle, det skal jeg forsøke med til helgen. Da vil jeg formodentlig se om det i det hele tatt er noen reaksjon fra denne enheten, om lyskjeglen er noenlunde stabil med mye/lite last. Ellers skulle jeg gjerne ha sjekket et skjema for å se om det finnes noen punkter på veien fra enheten og frem til lampene, som f.eks sikringen jeg savner, eventuelt løse forbindelser. Skjemaveldet på nettet er ganske kaotisk. Har dessverre få muligheter for optimalt sted å kontrollere høyden på lysene selv, det er veldig kuppert her jeg bor. Skal forsøke å få tilgang til en garasje med flatt gulv, så jeg enklere kan sjekke lysstrålen, evntuelt om det skjer noe ved last/uten last.

Søker fremdeles tips om regulering av høyde på selve lampen, som eventuelt er siste mulighet, så jeg får litt bedre tid mht EU frist om 3 uker.
nordlys

Legg inn av nordlys »

Med kona på støtfanger bak, avmerket jeg lyskjegle på vegg 3 meter foran. Lyskjeglen senket seg ca 2 cm når hun gikk av. Dette indikerer vel at reguleringen ikke virker som den skal. Legger også merke til at lyset fra Xenonlampene, som tidligere brukte 2-3-4 sekunder på å gjennomgå "startmeny" ved å bevege lampene opp/ned og frem og tilbake nå gjør dette veldig kort og raskt ca 1 sekund. Virker som det er noe som hemmer bevegelsene.

Noen som kjenner til dette?
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 15x»