Fjerne varsler.

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
nordlys
Innlegg: 12
Ble med: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Fjerne varsler.

Innlegg av nordlys »

Har en 2011 modell gått ca 150k. I fjor dukket 3 lamper opp i display, mortorsymbol, trackingcontrol og low 4wd. Tok diagnose hos Toyota og de sa at det var defekt glødeplugg. Hadde ikke merket noe problemer. De skulle ha 10-12000 kroner for jobben, noe jeg synes var drøyt. Tok med bilen til Naf, hvor de skulle gjøre samme jobb til ca kr. 3000,-. Dette viste seg å være feilkalkulert, da de ikke hadde sett hvor mye jobb det var og de skulle plutselig ha samme pris ca som Toyota, men, de sa at de ikke hadde funnet feil på glødepluggene, det ble derfor ikke foretatt bytte.

Etter diagnosen hos Toyota forsvant varsellampene, men kom tilbake noen tid senere, men ble så borte igjen. Har kjørt ca 1 år, så dukker lysene opp igjen. Har vært der lenge. største problemeter at 4 wd low ikke fungerer, antagelig heller ikke trackingcontrol. Jeg sjekket for en stund tilbake xenonpærene og i den forbindelse demonterte jeg høyre batteri. Etter denne operasjonen forsvant varsellampene, men kom tilbake dagen etter. Har senere skiftet xenonpærer begge sider og vekselvis tatt ut begge batteriene (ikke samtidig, ja jeg vet de er parallelkoblet) uten at dette hadde innvirkning på nevnte varsellamper. Jeg har byttet begge batteriene, da nabo hadde hatt lignende problem med annet bilmerke og med godt resultat. Har også byttet hengerkontakt.

Mitt spørsmål, kan jeg forsøke å resette nevnte lamper og eventuelt på hvilken måte? Diagnose hos Toyota koster friske drøye kr. 2000,-, det har jeg ikke lyst til å betale gjentagne ganger. Har overhodet ingen startproblemer. Jeg har tidligere fått varsel om trackincontroll ved bruk av henger, kan det være en sikring som har gått?

Er diagnoseverktøy kostbart, eller spesielt vanselig å bruke for en ikke alt for datakyndig pensjonist. Jeg er ikke helt amøbe, men absolutt ingen nerd.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av KjellOlsen »

Klubben har planer om å kjøpe inn diagnoseapparater for utlån til betalende medlemmer. Vi har kjøpt en hittil, som vi tester ut for å se om den dekker de fleste behov. Trenger litt mer tid på test, før medlemmer kan få tilgang.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av Dag Einar »

Har du brukt traction control systemet noen gang.
Jeg mener med rette å herje litt, sånne ting skal brukes!!!
Min tidligere 90 fra 2001 var den første bilen Toyota hadde traction control på. Du kan spørre hvem du vil her på forumet som kjenner meg, dette ble brukt maks.
Jeg solgte bilen da den hadde gått 425.000km ,en det var først de siste ukene før jeg solgte den, at slike lamper begynte å lyse.
Dette er en offroad bil og ikke en mb eller bmw.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
nordlys
Innlegg: 12
Ble med: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av nordlys »

Bilen blir brukt som befordrings og byggetraktor, så nei, det er sjelden tractionkontrollen blinker. Kan ikke forstå at det kan hjelpe å kjøre villmann, men nå lyser uansett lampene så litt sent å forsøke det stuntet. :D
varhaagen
Innlegg: 14
Ble med: fre okt 30, 2015 1:39 pm
Lokasjon: Nordsalten- Nordland

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av varhaagen »

Heia,ser du nevner at ikke 4w lav ikke virker,er det sån at du ikke får lakt inn lav gir?. Har vært ute for at aktuator som skal legge inn 4lav kan henge seg i simmeringene vist dette blir skjelden brukt. Elmotoren som driver dette er så svak, at den klarer ikke og få aksling løs vist dette har satt seg. Bare et tips.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av Dag Einar »

En kompis kjøpte seg 2012 mod 150 med alt utstyr, som f.eks crawl control, men han brukte det aldri. Det satt seg fast og Toyota skulle ha 40.000 for rep, han byttet inn bilen og kjøpte en med vesentlig mindre dill dall :D
På min 2006 mod 100, bruker jeg lavgir og traction control av og til, slik at det er i bruk
Bør ikke være annet enn å plassere bilen mellom gangvei og riksveien, slik at to hjul står i luften
Full flex og gi gass, slik at det knatrer i abs systemet.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
nordlys
Innlegg: 12
Ble med: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av nordlys »

Lavserien blir brukt nå og da. Dette har skjedd tidligere og Toyota sa at lampene indikerte glødeplugger. De resatte systemet slik at lampene slukket og lavserien kom da tilbake. Selvsagt et helt idiotisk system at lavserien kan settes ut av spill fordi en feilkode tennes, men det er mye som er merkelig på denne utgaven. Nå skal jeg uansett skifte glødeplugger, så får vi se om det bedrer seg.
nordlys
Innlegg: 12
Ble med: ons nov 28, 2012 10:49 pm

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av nordlys »

Oppdatering. Nå er glødeplugger skiftet og lamper slukket. Da virker alt frem til neste lysorgel tennes, hva nå det blir.

Mye rart som kan skje med så mye elektronikk det er i bilene nå til dags. Når bilen var nesten ny, en kald vinterdag, fikk jeg problemer med automatgiret etter å ha kjøert i tunell. Det viste seg at ved mange kuldegrader før tunell og varmegrader i tunell, så løsnet iskrystaller og blokkerte en eller annen føler, med resultat at automatgiret fusket. Toyota resatte systemet og alt virket. Neste vinter skjedde akkurat det samme, på akkurat samme sted, men da fikk jeg resatt selv ved å slå av tenning. Etter det har den gått 9 år uten slik feil, men jeg er veldig forsiktig ved mange kuldegrader og tunellkjøring.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Fjerne varsler.

Innlegg av Dag Einar »

Du får få deg en skikkelig Land Cruiser i stedet for denne diskotek raceren.... :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 15x»