"holder igjenn" ved hard akselerasjon

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
rayman
Innlegg: 6
Ble med: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Lokasjon: Øverbygd, indre Troms

"holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av rayman »

Har nettopp merket ved hard akselerasjon at motoren ikke yter full kraft fra 3 giret og utover og når turtelleren passerer ca 3000 omdreininger. Gir kraft, holder igjenn litt, så slipper kraften til, slik går det fremover. Merker dette spesielt ved gassen i bånn, akkurat som om kreftene kommer og går, merker dette også med små rykk i bilen. Dette er meget pussig og lurer på om bilen må på verkstedbesøk? Har akselerert flere gang og dette skjer hver gang....
Bilen er gått 55 tusen km

På forhånd takk for tips og forhåpentligvis kvalifisert hjelp.
11 LC 150 GX (personbil)
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av harenj12gx »

Skift dieselfilteret :)
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av Andreas30 »

Bytt diselfilter og fyll shell disel :-)
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av Dag Einar »

Jeg vet det er forskjell på norsk og svensk diesel, men hva er det som er så mye bedre med Shell diesel?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
rayman
Innlegg: 6
Ble med: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Lokasjon: Øverbygd, indre Troms

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av rayman »

takker for svar. Men er dere skråsikker på at dieselfilteret er problemet? I så fall, er dette en del av 60 tusen km servicen og kan vente til den?
Shell diesel er det jeg fyller 90% av gangene på bilen, så det er ingen problem :)

takker for svar og tips.

For øvrig meget fornøyd med min første LC :)
11 LC 150 GX (personbil)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av jonwib »

Dag Einar skrev:Jeg vet det er forskjell på norsk og svensk diesel, men hva er det som er så mye bedre med Shell diesel?
Det är mindre bio diesel i Shells diesel enligt obekräftade uppgifter. Jag tycker mig märka att Statoils och exempelvis Uno X's diesel skummar mer. Om det beror på mängd biodiesel som är inblandad är ovisst. Det samma tycker jag mig märka när jag tankar i mitt gamla hemland.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av Andreas30 »

Veldig lett og bytte diselfilter selv på LC om du har
skrudd litt før .

kamrat av meg opplevde noe av det samme bortset fra at bilen hans hadde nesten stoppa et par ganger
han har en 2010 lc 150 som den gangen hadde gått 58 000 .
Jeg demonterte diselfilteret hans og det var fult av is i filteret så vi tok det med inn i varmen
lot det stå noen timer i en bøtte mye vann som kom ut .
han hadde fylt disel på en bensinstasjon langs skjergården og etter det hadde han merka
bilen forandre seg og dette er ikke heldig for motor og de fint følende injektorene .

monterte filtere hans igjen og bilen gikk normalt etterpå
fikk bytta til nytt filter for han helga etter igjen .
Dette er 2 år sia nå og jeg var redd han skulle få problemer med injektorene
bilen går normalt enda han har nok vært heldig .
rayman
Innlegg: 6
Ble med: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Lokasjon: Øverbygd, indre Troms

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av rayman »

Hvis det er dieselfilteret lurer jeg på en ting. Bilen jeg har er importbil, har gått i sørnorge i 2 år før jeg tok den til nordnorge nå i sommer. Merket dette på bilen etter vi har fått kuldegrader og noe snø hær jeg bor, så er dette en svakhet på disse bilene eller er det et spesielt filter jeg burde sette på eller orginalfilter? for å sleppe dette problemet i fremtiden. Bor i ganske ugjestmildt klima (derfor har jeg anskaffet slik bil) hvor temperaturen ligger under 30 minusgrader i lange perioder ila vinteren. Så for å forberede bilen min best mulig for kulden har jeg montert full defapakke, men er det flere ting som burde gjøres?
11 LC 150 GX (personbil)
toyota lc120
Innlegg: 53
Ble med: ons jan 15, 2014 8:58 pm
Lokasjon: akershus

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av toyota lc120 »

oljeskift og nytt dieselfilter bør være et must før kulda kommer,uansett hvor lite vi har kjørt siden siste bytte.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av Andreas30 »

Siden du sier du merka det etter kuldegradene kom så er det 99 % sikkert at det er diselfiltere ditt som må byttes .

Det er ingen svakhet langt ifra men 60 000 intervaler på diselfilter skift er etter min mening alt for skjeldent .
Jeg kjører mellom 20 000 og 30 000 i året og bytter diselfilter 2 - 3 ganger i løpet av et år .
Mye på grund av jeg liker og være litt føre var også ligger temp på mellom 0 til - 25 der jeg holder til .
drenerer også diselfiltre for vann ca 1 gang i måneden på vinterstid .
det er drenerings skrue under diselfiltere .

en annen lur forhåndsregel om vintern er og aldri ha under halv tank med disel iallefall ikke over lengre tid .
Har aldri hat noe tull med is og tett filter :D
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Innlegg av harenj12gx »

Andreas30 skrev:Siden du sier du merka det etter kuldegradene kom så er det 99 % sikkert at det er diselfiltere ditt som må byttes .

Det er ingen svakhet langt ifra men 60 000 intervaler på diselfilter skift er etter min mening alt for skjeldent .
Jeg kjører mellom 20 000 og 30 000 i året og bytter diselfilter 2 - 3 ganger i løpet av et år .
Mye på grund av jeg liker og være litt føre var også ligger temp på mellom 0 til - 25 der jeg holder til .
drenerer også diselfiltre for vann ca 1 gang i måneden på vinterstid .
det er drenerings skrue under diselfiltere .

en annen lur forhåndsregel om vintern er og aldri ha under halv tank med disel iallefall ikke over lengre tid .
Har aldri hat noe tull med is og tett filter :D
Exactly, :D
Svar

Tilbake til «Motor 15x»