Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

All info av dette tema er god info selv om jeg Har lc 120 selv
så fant jeg tråden til Blokking av egr på lc 150 kan være lurt og sette av litt tid og lese om dette for de som ønsker mest mulig problemfrie km ut
av motoren .

http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... r-restrict

Bare kok en kanne kaffe og les :D
Vedlagte filer
egr blanking.jpg
egr blanking.jpg (158.84 KiB) Vist 20307 ganger
1kd-egr.jpg
1kd-egr.jpg (120.96 KiB) Vist 20307 ganger
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

Flott at du tar tak i dette Andreas.
Har lest til øyet ble stort å vått :(

Blir helt klart å ta tak i dette onde for min del
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

Bare trivlig det :D
Ja er mange sider og lese der men mye nyttig lykke til .
Brukeravatar
kantor
Innlegg: 22
Ble med: fre apr 29, 2016 2:09 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av kantor »

Skal prøve å vekke tråden til liv igjen.

Noen som har gjennomført blending av EGR på sin 150 her?

Hørte med Tuningservice og fikk følgende svar|

Hei! :) Ja vi har mulighet å koble bort egr i softwaren :)
Dette påvirker ikke noe til eller fra kontra å ha den der :)
Prisen på en slik operasjon er 3900,- Dette inkluderer også tuning, da det er den samme prosessen :)

Best regards
Johnny Bremvaag
Tuningservice Mobil-Team AS

Noen som har noe tanker om dette? Er det lurt å ta det? Holder det med bare å koble den ut i softwaren eller er det større inngrep som må til?
Nå LC120 2009 GX. Tidligere LC 150 VX, skinn, uten TEMS, 2010. Tidligere Mitsubishi Outlander 2009.
crazym
Innlegg: 20
Ble med: lør apr 23, 2016 1:47 am

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av crazym »

Følger, dette lurer jeg også på om er mulig..
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av jonwib »

Jag har fått EGRen bländad elektroniskt av Tuningservice på min 120. Önskar att installera blankning plate oxå för att vara 100% säker på att avgaserna inte hittar in i insuget. Problemet med de nyare motorerna på 120 och 150 är att det är så sykt mye som må fjernes för att komma åt att sätta dit platen. Tänker att det får bli i samband med dysebyte/ rens av insug. Fram till dess slår jag mig till ro med att EGRen är bländad via elektroniken.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

Har gjort det på min 150.
Foreløpig ingen feilkoder med EGR plate og 8 millimeter hull. "Homemade" plate etter pakning fra Toyota i 1 millimeter rustfritt.

Vi tok raskt en "sjefs avgjørelse" med å demontere rør fra intercooler, samt ta av termostathuset.
Dette for å få plass til å komme til. Tok også av kontakten til rail pressure. Da ble det straks enklere det hele :wink:
Lagde meg plate tilsvarende bildet.

Av med mutrene på EGR røret. (Pinnebolter med mutter !).
Bente litt på EGR røret og gjorde plass slik at EGR plata kunne tres opp under ifra.
Så var det bare og skru ting på plass igjen.

Etterpå var det å helle på frostvæske og vann.
Satte varmeapparatet på full varme, og vifta på 1. Tok en liten kjøretur for å få temperatur i motor.
Behøvde ikke å etterfylle kjølevæske/vann.

Catch tanken tømt, og olje service på Toyota til uka.
Skal bli spennende å følge med på fargen på olja.
Vedlagte filer
20160623_185940 (2448 x 1377).jpg
20160623_185940 (2448 x 1377).jpg (742.81 KiB) Vist 19738 ganger
20160623_190651 (2448 x 1377).jpg
20160623_190651 (2448 x 1377).jpg (904.23 KiB) Vist 19738 ganger
7mm_blanking.jpg
7mm_blanking.jpg (15.18 KiB) Vist 19738 ganger
crazym
Innlegg: 20
Ble med: lør apr 23, 2016 1:47 am

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av crazym »

Noen som utfører dette på Østlandet for en tro? Har en lc 150-2014 mod jeg ikke ønsker skal puste inn all skiten. Men slikt som dette blir for avansert for meg er jeg redd.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

crazym skrev:Noen som utfører dette på Østlandet for en tro? Har en lc 150-2014 mod jeg ikke ønsker skal puste inn all skiten. Men slikt som dette blir for avansert for meg er jeg redd.
Om du fikser plata selv, så kan jeg alltids høre med min kompis vedr. montering ?
Han er verksmester på ett verksted her i Tønsberg, og hjalp meg med jobben på min bil.

Send meg en PM så ser vi på det :wink:
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

folbjo skrev:Har gjort det på min 150.
Foreløpig ingen feilkoder med EGR plate og 8 millimeter hull. "Homemade" plate etter pakning fra Toyota i 1 millimeter rustfritt.

Vi tok raskt en "sjefs avgjørelse" med å demontere rør fra intercooler, samt ta av termostathuset.
Dette for å få plass til å komme til. Tok også av kontakten til rail pressure. Da ble det straks enklere det hele :wink:
Lagde meg plate tilsvarende bildet.

Av med mutrene på EGR røret. (Pinnebolter med mutter !).
Bente litt på EGR røret og gjorde plass slik at EGR plata kunne tres opp under ifra.
Så var det bare og skru ting på plass igjen.

Etterpå var det å helle på frostvæske og vann.
Satte varmeapparatet på full varme, og vifta på 1. Tok en liten kjøretur for å få temperatur i motor.
Behøvde ikke å etterfylle kjølevæske/vann.

Catch tanken tømt, og olje service på Toyota til uka.
Skal bli spennende å følge med på fargen på olja.

Hei Dette ser veldig bra ut og er spent på og høre hvordan nyere LC oppfører seg etter dette om du merker noe positivt på
ytelse og forbruk .
og bra og høre om hvordan oljen holder seg og på min kan jeg se igjenom oljen enda etter 10 000 km blank på peilepinnen :D
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av ksi100 »

Andreas30 skrev:
folbjo skrev:Hei Dette ser veldig bra ut og er spent på og høre hvordan nyere LC oppfører seg etter dette om du merker noe positivt på ytelse og forbruk .
og bra og høre om hvordan oljen holder seg og på min kan jeg se igjenom oljen enda etter 10 000 km blank på peilepinnen :D
En olje som er blank etter 10000 km ville ikke jeg brukt på min bil. Det indikerer sterkt dårlige renseegenskaper. Jeg hadde på olje på min 100 som mekanikeren (verksmester) kommenterte var mistenkelig uforandret kun etter første prøvetur. På en gammel dieselmotor vil en godt rensende olje ta til seg urenheter umiddelbart. Jeg skiftet da olje til den typen jeg vanligvis brukte og fikk litt farging på oljen rakst. Det er ikke trivelig å se at oljen er svart når man sjekker, men det betyr ihvertfall at oljen gjør jobben sin:)
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

Ble litt klipp og lim der ser jeg :) . Det var Andreas30 og ikke folbjo som skrev sitatet.

Som du sier ksi100, så er jo en av de viktigste egenskapene til motorolje nettopp å ta opp i seg urenheter.
Additivene i oljen sørger for å dette.
På grunn av den høye kompresjonen i en diesel motor blir det også mer "blow by" i sylindrene, med det resultat at oljen blir skitten.
Nettopp DERFOR er det så viktig på en diesel motor å utføre regelmessige oljeskift/filter.

Med EGR plate får mann en kompresjon UTEN tilsats av forbrent eksos !.
Att dette reduserer forurensningen av oljen har jeg tro på. Blir spennende å følge med på i alle fall.
Får å få det korrekte svaret på dette så har jeg siden bilen var ny kjørt med Toyotas egne produkter hver 7500km.
Det skal jeg fortsette å gjøre.

Er oljen gylden ved neste oljeskift så har vi svaret på nettopp det :wink:
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

ksi100 skrev:
Andreas30 skrev:
folbjo skrev:Hei Dette ser veldig bra ut og er spent på og høre hvordan nyere LC oppfører seg etter dette om du merker noe positivt på ytelse og forbruk .
og bra og høre om hvordan oljen holder seg og på min kan jeg se igjenom oljen enda etter 10 000 km blank på peilepinnen :D
En olje som er blank etter 10000 km ville ikke jeg brukt på min bil. Det indikerer sterkt dårlige renseegenskaper. Jeg hadde på olje på min 100 som mekanikeren (verksmester) kommenterte var mistenkelig uforandret kun etter første prøvetur. På en gammel dieselmotor vil en godt rensende olje ta til seg urenheter umiddelbart. Jeg skiftet da olje til den typen jeg vanligvis brukte og fikk litt farging på oljen rakst. Det er ikke trivelig å se at oljen er svart når man sjekker, men det betyr ihvertfall at oljen gjør jobben sin:)
Mente ikke blank men gyllen sorry min skrive leif :D
Legger ved bilde av peilepinnen her tok bilde i dag kjørt 10 000 med den olja nå
Vedlagte filer
Slik ser olja ut etter 10 000 km
Slik ser olja ut etter 10 000 km
olje 10 000.jpg (279.71 KiB) Vist 19693 ganger
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

Du har kjørt samme oljen (Castrol Magnatec) en stund Andreas ? Både før og etter EGR plate ?
Da er det jo interessant at du merker en endring/forskjell i forhold til mindre sot i oljen.

Jeg har bl.a registrert at motoren nå går så jevn og fint på tomgang at jeg av og til lurer på om motoren har stoppet :D
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

folbjo skrev:Du har kjørt samme oljen (Castrol Magnatec) en stund Andreas ? Både før og etter EGR plate ?
Da er det jo interessant at du merker en endring/forskjell i forhold til mindre sot i oljen.

Jeg har bl.a registrert at motoren nå går så jevn og fint på tomgang at jeg av og til lurer på om motoren har stoppet :D

Jepp Samme type oljen både før og etter Castrol Magnatec 5 -30

Endringen kommer av vi har nå strupa ned exsos resirkulering til 8 mm
det vil si at dette er så lite at motoren fint kan ta seg av det uten at det lager noe sot og forurensning rundt om i insug og motor
derfor holder oljen seg reinere ,
injektorspisser holder seg også reinere nå for dem får ikke heler den kraftige exsos avgassen inn lengre igjenom insug og ventiler


Mindre sot i oljen
penere gange på motor
litt redusering i drivstoff forbruk
Litt mere trykk ifra raskere turbo spoll ups fra bunn

Bra og lese at du har fått merke lavere støynivå på motor alt :D
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av folbjo »

Etter å ha fått opp feilkode (P 0400) 2 ganger så blir det EXIT EGR plate på meg.
Motorlampen, sammen med antiskrens og blinkende 4Lo lyste på instrumentbordet.

Mulig det fungerer med større hull en 8 millimeter, men det blir det i så fall opp til andre å finne ut av ?.
Senest rettet af folbjo fre jul 01, 2016 11:53 pm, rettet i alt 1 gang.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

Det var kjedlig og høre de fleste går det bra på men noen fyrer kodene innimellom .
muligheten er og ringe http://tuningservice.no/
og få dem til og programere bort Egr slik som dem har gjort på et par LC 120 allrede her inne på forumet
Kan være verdt og ta en tlf til dem og høre

Fra tråd i tuningservice

DPF og EGR Delete

Diesel partikkelfilter (DPF) og eksosresirkuleringsventilen (EGR) er to punkt som det forekommer problemer med ofte. Som regel fører dette til høye verkstedregninger.
TuningService tilbyr software som utelukker problemer med DPF og EGR.
Kontakt din avdeling for mer informasjon og pris.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

En liten update her
Gå for 8 mm i blanking plate
da er det minimal sjanse for at du får feilkode .
Ved 7 mm er det noen som opplever feilkoder innimellom men disse kan bare slettes for dem som har obd leser
ikke noe fare med dette feilkode kastinga som hender ved 7 mm pleier ta slutt etter en periode har flere opplevd på
pradopoint .
Uansett så er dette meget positivt for dem som ønsker mest mulig km ut av motoren sin
injektorene vil få et bedre liv med blanking plate på egr
uten egr blokking så vil injektor spissene gro ned i møkk fra egr eksos resirkulering og etter en 150 000 til 200 000 km så vil du få
feil dysebilde og stor mulighet for brent hull i stempel
dette vil vi jo at minst mulig av oss inne på forumet skal oppleve .

enten du går for Blanking plate 8 mm hull om du skrur selv
eller om du tar en telefon til http://tuningservice.no/ og får dem til og stenge egr med data
så er dette meget positivt om du ønsker minst mulig feil og lengst mulig kjørelengde
kristianl
Innlegg: 32
Ble med: tor aug 24, 2017 10:01 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av kristianl »

Hei

Tar opp igjen denne; er det noen flere erfaringer som har kommet for dere som har prøvd?

Har lyst til å gjøre dette selv på en LC 150 2012 med 90`km på telleren som jeg akkurat har kjøpt. Dogg min første LC og ny her på forumet.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Egr Blanking plate med 8 mm hull for lc 150

Innlegg av Andreas30 »

Hei Grattis med ny bil

Eneste jeg veit om var en som prøvde det her inne med 7 mm hull på lc 150 han fikk feilkoden vi prata om over
om han testa 8 mm etterpå vites ikke .
Jeg kjører med 8 mm hull i plata på min lc 120 gjort det i 2 år nå og er meget godt fornøyd motor går meget stille og olja holder seg rein samme med egr og insug .

Det som er muligheten er og kontakte tuning service og få dem til og stenge egr elektronisk
dette er den safeste måten og gjøre dette på de nyere lc på grunn av skal du skru inn plata så må du av med diesel rør osv på lc nyere en 2006 mod
og skal du demontere så mye så er det viktig og ha riktig verktøy så en ikke står der med defekt diesel rør seinere .

på 05 og 06 mod lc 120 så er denne jobben med plata veldig grei da er det ikke så mye som må demonteres .

så vil anbefalle deg og stenge den elektronisk med tuning service :D

Det står mye om dette emne inne på http://www.pradopoint.com.au/forumdispl ... 50-Series)
Svar

Tilbake til «Motor 15x»