Blåst motor

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Blåst motor

Innlegg av oborgen »

Etter mange år som trofast MB G-wageneier, ble det en 2010 mod 150 på meg for to år siden. Kjører ganske mye så den har rundet 150.000km nå, fulgt servicer. På onsdag var jeg på vei sørover på E6, hadde nettopp passert Lillehammer, hvor vi også stoppet litt for en matbit. Etter at vi hadde kjørt et stykke startet det å vibrere litt i rattet, første tanke som slo meg var om noen av hjula var løse. Hadde også tilhenger på bilen, ganske kjapt mistet den motorkraft og så kom det mye røyk etter oss. Heldigvis kom det en p-lomme i veien så fikk kastet bilen inn der. Ingen varsellamper lyste. Fryktet at det var turboen som hadde tatt kvelden. Bilen ble fraktet av Viking til Toyota på Lillehammer. Dette var rett før stengetid, dagen etter leste de av diagnosene på bilen. Fikk feilmelding på dyse. Den ble fikset i dag. Det viser seg da at dysefeilen har forårsaket større skader i sylinder på evt stempl, veiv osv pga overtrykk. Hvor alvorlig det er vet de ikke før man har tatt motoren opp. Må si at dette var ikke noe jeg forventet skulle skje med en såpass ny bil, som har et ganske godt rykte på seg. Så nå må vi vente å se.
LC 150VX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Blåst motor

Innlegg av jonwib »

Till att börja med: Jävligt tråkigt på ren svenska.

Det påminner om exakt det samma Andreas och jag har upplevt med våra 120.

På min var det en dyse som hade koksat igen på utsidan ( evt hade den fel verdier oxå ) som i sin tur ledde till att den inte förstövade dieseln - den blev en skärbrännare i stället och brände ett stort hull i min ena stempel.

Efter att ha plockat av toppen etc så visar det sig att det enda jag behöver göra är att byta stempel så är motorn helt ok ( hade kunnigt folk med mig - ligger bildet i mitt garage ).

Så som du beskriver det - faktiskt exakt så som du beskriver det - upplevde jag mitt haveri. Det jag vill fram till är att du kanske kommer undan med ett byte av stempel + diverse packningar och vätskor.

Nästa spörsmål är om Toyota kommer att ta sitt ansvar i frågan - en 6 år gammal bil som knappt är inkörd och som får motorhaveri??? Tror att du har ett case där alltså.

Blir lite irriterad på Toyotaverkstaden som - om du har beskrivit händelseförloppet lika ingående för dem som i ditt inlägg - tror att det räcker med att byta dyse! Var i helvete lär de sig att skruva?

Om du inte redan har gett go till verkstaden där bilen står till att fixa den så hade jag ringt runt till ett par verkstäder för att kolla vad de tar för att fixa din motor. Om det är som på 90 & 120 så måste dessvärre hela motorn ut för att kunna byta stempel.

Lycka till, jag håller alla tummar jag har!
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Blåst motor

Innlegg av JanP »

Veldig kjedelig på en så ny bil. Men du skriver ikke noe om kjørte kilometer, er den høy så er det kanskje en del av årsaken til havariet.
På 120 er det oppgraderte stempler, og om det ikke er det på 150 så må alle 4 byttes. Men det får du nok vite av ditt verksted. Om de har kunnskapen da.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Blåst motor

Innlegg av oborgen »

Står at den har passert 150.000km:) , så den er såvidt innkjørt.
LC 150VX
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Blåst motor

Innlegg av harenj12gx »

Dette blir for mye for en stakkar :shock: Nå skal jeg få dysene byttet, forstyrrer faktisk nattesøvnen dette her :?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Blåst motor

Innlegg av Andreas30 »

På tide at toyota verkstedene våkner snart skal dem ha noe sjans til og bevare rykte til Land crusier
Det at dem ikke har gjort noe med diselfilter bytte intervallene er et godt eksempel 60 000 km på et diselfiler er overhode ikke
noe trygghet for SCV ventil og injektorer folk som kjører 10 000 km i året kjører 6 år på et diselfilter i verste tilfelle
og det er flere som burde tatt en titt og sett hvordan det så ut i det filteret da etter kondens fra vinterkjøring år etter år
dette går utover injektorer og hele dieselsystemet det er ikke til og komme unna .
Min anbefalling er bytt dieselfilter gjerne 2 ganger i året iallefall en gang før hver høst

En annen ting verkstedene burde starte med for og redusere antall biler som havarerer
er og måle verdier på SCV ventil og verdier på injektorer på hver 60 000 km
Dette hadde vært gull Verdt for oss Landcrusier eiere .

Men om verkstedene her i norge noen gang kommer til og våkne har jeg mine tvil på
så egen intresse og studering er et faktum om man skal få høy km ut av en LC motor er slik det ligger ann nå
så enda godt vi har forumet her er det mye nyttig info :D

Ønsker deg lykke til Borgen og håper dem får bilen opp og gå igjen etterhvert
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Blåst motor

Innlegg av oborgen »

Fikk nå telefon fra Toyota. De setter inn helt ny komplett motorblokk, samt en ny type dyser uten noen som helt kostnad for meg. Det har sine fordeler å kjøpe bil hos merkeforhander og følge opp med servicer etterpå. :D :D :D :D :D
LC 150VX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Blåst motor

Innlegg av jonwib »

Fantastiskt! Stort grattis!

Frågan är vad du/ vi bör - enligt Toyota - göra för att slippa fler haverier?
per f
Innlegg: 58
Ble med: tir nov 17, 2009 8:22 pm
Lokasjon: Ås i Akershus

Re: Blåst motor

Innlegg av per f »

Har akkurat forhørt meg rundt ang dette med injektorene på min 120. Dette kan de veldig lite om er min erfaring. Jeg har fått beskjed om at det behøver jeg ikke å tenke på før jeg begynner å merke forskjell på bilen.
Dette dere beskriver er jo uten forvarsel.

Min bil er en 2008 120 med 185.000 km på telleren

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Blåst motor

Innlegg av oborgen »

Hentet bilen min i slutten av forrige uke. Hører at den nye motoren kakler mindre enn den gamle gjorde. Spurte om dette med forskjellen på den nye typen dyser og stempler som de har satt inn hos meg, og de gamle som stod i da motoren havarerte. Evt fra hvilken årsmodell ble de standard. Fikk da som svar: "Nøyaktig hva som er modifisert vet de ikke, da delene er helt like av utseende men mulig det er dysens sprøytebilde eller reaksjonstid i spole. Ny type har forskjellige datoer ut i fra rammenummer på de forskjellige bilene."

Når jeg hadde bilen inne på 150.000km service i vår, ble det bemerket at det var litt lite olje, kan det ha vært et forhåndsvarsel på hva som var på gang? Kan sprekken ha kommet gradvis, ref slitasjemerkene i sylinderveggen. Så ble det full stopp da det ble et hull der?" Fikk følgende svar: "Det er litt vanskelig og svare på hvor lenge sprekk har vært til stede men det er helt klart att mye olje har passert i stempelhullet da det lå mye olje i systemet."

Spurte også mere rundt dette med motorhavari på 3.0l som sitter i LC 150 og Hilux, fikk dette svaret: "LC har noen få tilfeller, men svært lite i forhold til antall biler som er i drift. På Hilux har vi ikke skiftet stempler eller hatt noen tilfeller av havari her hos oss."

Før havariet har jeg har nok også hatt litt mer "eksos" ved kraftig gasspådrag, som vel egentlig var et varsel om at den brukte litt olje. Så sånn i ettertid har jeg kan man vel si at jeg har fått et par små varsler, med kalklingen og litt mer soting i avgass, men dette har kommet gradvis så man må følge godt med, det er små nyanser. Så hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg nok tatt grep litt tidligere.
LC 150VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Blåst motor

Innlegg av JanP »

oborgen skrev:

Så hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg nok tatt grep litt tidligere.
Tja, kanskje du skal være glad for at du ikke gjorde det når utfallet ble som det ble?
Nye stempler og dyser uten kostnad er ikke å forakte det. Men opplevelsen av motorhavari er vel ikke noe man lever lenge på kanskje. :(

Ta godt vare på bilen fremover, du har vært heldig tross alt. Jeg brukte nesten 40' sent i fjor, nettopp for å unngå havari. Nå går bilen som ei klokke, og med anstendig forbruk på tyske motorveier. Med 2t campingvogn rundt 85-90 km/t ble forbruket i går fra Koblenz og mot Bremen, ca 30 mil, rundt 1,25. I fjor var det nok ca 2 dl mere i Sverige. Tror også at god rens av luftmengdemåler har en del å si.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Blåst motor

Innlegg av oborgen »

JanP skrev:
oborgen skrev:

Så hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg nok tatt grep litt tidligere.
Tja, kanskje du skal være glad for at du ikke gjorde det når utfallet ble som det ble?
Nye stempler og dyser uten kostnad er ikke å forakte det. Men opplevelsen av motorhavari er vel ikke noe man lever lenge på kanskje. :(

Ta godt vare på bilen fremover, du har vært heldig tross alt. Jeg brukte nesten 40' sent i fjor, nettopp for å unngå havari. Nå går bilen som ei klokke, og med anstendig forbruk på tyske motorveier. Med 2t campingvogn rundt 85-90 km/t ble forbruket i går fra Koblenz og mot Bremen, ca 30 mil, rundt 1,25. I fjor var det nok ca 2 dl mere i Sverige. Tror også at god rens av luftmengdemåler har en del å si.
Hehe:) jeg kunne vel egentlig ikke ha kommet bedre ut av dette, med helt ny komlpett motorblokk, pluss dysene, samt at de tok olje og filterbytte på automaten:) Det var også litt flaks at jeg endte opp med å kjøpe en norsk, uchippet bil hos en Toyotaforhandler, som også har tatt alle servicene på bilen. Samt at jeg fikk fraket bilen dit da jeg skjønte hvor alvorlige skader motoren min hadde fått. Så all honnør til Toyota som tok ansvar her.
Av og til er det muligens like godt å være lykkelig uvitende...

Hadde bilen blitt stående på Lillehammer, hadde jeg nok blitt nødt til å bruke motorforsikringen min, med påfølgende egenandel på rundt 40.000,-. De byttet en dyse på bilen på Lillehammer, før de konstaterte at det var mere alvorlig. Det kostet 13 799,- for den jobben som ble gjort på Lillehammer. Regningen ble send til mitt forsirkingsselskap, som da ville ha egenandel av meg, som er på 8000,- Jeg måtte da minne de på at det at jeg fikk bilen flyttet dit jeg hadde kjøpt den, sparte de for en ekstra regning på minst 150.000,-. Så etter noen dager betenkningstid fikk jeg dette svaret:
Vi har vurdert saken.
Som en liten påskjønnelse for innsatsen du har lagt ned i denne saken vil vi dekke utlegget uten fratrekk av egenandel.

Så nå skal det kjøres og nytes:)
LC 150VX
Brukeravatar
kantor
Innlegg: 22
Ble med: fre apr 29, 2016 2:09 pm

Re: Blåst motor

Innlegg av kantor »

oborgen skrev:
JanP skrev:
oborgen skrev:

Så hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg nok tatt grep litt tidligere.
Tja, kanskje du skal være glad for at du ikke gjorde det når utfallet ble som det ble?
Nye stempler og dyser uten kostnad er ikke å forakte det. Men opplevelsen av motorhavari er vel ikke noe man lever lenge på kanskje. :(

Ta godt vare på bilen fremover, du har vært heldig tross alt. Jeg brukte nesten 40' sent i fjor, nettopp for å unngå havari. Nå går bilen som ei klokke, og med anstendig forbruk på tyske motorveier. Med 2t campingvogn rundt 85-90 km/t ble forbruket i går fra Koblenz og mot Bremen, ca 30 mil, rundt 1,25. I fjor var det nok ca 2 dl mere i Sverige. Tror også at god rens av luftmengdemåler har en del å si.
Hehe:) jeg kunne vel egentlig ikke ha kommet bedre ut av dette, med helt ny komlpett motorblokk, pluss dysene, samt at de tok olje og filterbytte på automaten:) Det var også litt flaks at jeg endte opp med å kjøpe en norsk, uchippet bil hos en Toyotaforhandler, som også har tatt alle servicene på bilen. Samt at jeg fikk fraket bilen dit da jeg skjønte hvor alvorlige skader motoren min hadde fått. Så all honnør til Toyota som tok ansvar her.
Av og til er det muligens like godt å være lykkelig uvitende...

Hadde bilen blitt stående på Lillehammer, hadde jeg nok blitt nødt til å bruke motorforsikringen min, med påfølgende egenandel på rundt 40.000,-. De byttet en dyse på bilen på Lillehammer, før de konstaterte at det var mere alvorlig. Det kostet 13 799,- for den jobben som ble gjort på Lillehammer. Regningen ble send til mitt forsirkingsselskap, som da ville ha egenandel av meg, som er på 8000,- Jeg måtte da minne de på at det at jeg fikk bilen flyttet dit jeg hadde kjøpt den, sparte de for en ekstra regning på minst 150.000,-. Så etter noen dager betenkningstid fikk jeg dette svaret:
Vi har vurdert saken.
Som en liten påskjønnelse for innsatsen du har lagt ned i denne saken vil vi dekke utlegget uten fratrekk av egenandel.

Så nå skal det kjøres og nytes:)
Det var høy egenandel, 40 tusen, kan du utdype litt hva slags forsikringsselskap og type forsikring du har på bilen? Den er jo under 8 år gammel, trodde ikke at det var så høy egenandel på slike ting...

Må vel si det også at jeg kjøpte bil hos Toyota forhandler og den var ikke chippet, håper at den holder noen år...
Nå LC120 2009 GX. Tidligere LC 150 VX, skinn, uten TEMS, 2010. Tidligere Mitsubishi Outlander 2009.
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Blåst motor

Innlegg av oborgen »

Jeg har superkaskoforsikring på bilen, hvor det også er innkludert maskinskade dvs en ekstra dekning for kostnader til reparasjon av mekanisk eller elektronisk skade i motor, girkasse og kraftoverføring som hindrer fortsatt fremdrift av bilen og som skjer plutselig og uforutsett.
Hvor egenandel beregnes etter kilometerstand etter følgende tabell:
Inntil 100 000 km eller 5 år er egenandel kr 4000,-
Ved passert 100 000 km eller 5 år trekkes 20% av reparasjonskostnaden, minimum 6 000.-
Ved passert 150 000 km eller 6 år trekkes 30% av reparasjonskostnaden, minimunm 8 000,-
Ved passert 200 000 km eller 7 år trekkes 40% av reparasjonskostnaden, minimum 10000,-
Ved passerte 8 år ytes ingen erstatning.
LC 150VX
Svar

Tilbake til «Motor 15x»