Sprukket stempel på 2010 mod 150

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av oborgen »

Da har jeg fått dommen fra Toyota verkstedet. Etter at min 2010 mod. 150 LC stoppet på vei hjem fra ferie pga motorhavari. Det er sprukket stempel, sågar et lite hull i det, samt ripe i sylinderveggen. Dette blir en omfattende og dyr reperasjon, nå ligger det nok rundt 125.000,-. Takstmann skal se på skadene i morgen.
Spurte de på Toyota verkstedet om hvordan dette kan skje på en såpass ny bil, som ikke har gått langt for Landcruiser å være, samt at den har fulgt serviceintervallene. Fkk ikke noe klart svar, "sånt kan skje". Spurte mye rundt dette med dyser om de mente det kunne være årsaken. Det ble først byttet dyse på den, siden den hadde feilmeldinger på dyse. Etter at det var gjort gikk den fremdeles på tre sylindere. Det kunne også være det motsatte, at spekken kom første slik at dysene overkompenserte pga mangel på trykk i sylinderen. Har lagt ved noen bilder. På det første sees hullet i stemlet i speilet.
litenAD2Q1203.jpg
litenAD2Q1203.jpg (321.92 KiB) Vist 16053 ganger
litenAD2Q1186.jpg
litenAD2Q1186.jpg (276.03 KiB) Vist 16053 ganger
LC 150VX
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av superhansen »

Hull i stemplet minner jo om endel motorer på 120 som har tatt kvelden pga dyser som har ødelagt spiss som lager en stråle istedet for tåke..Får håpe det ordner seg på en bra måte for deg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av jonwib »

Som jag skrev i din andra tråd - copy paste av mitt haveri.

Vad i huleste ska de ha 125 lakan för????????

Har du haft chip i bilen? Chip leder gärna till extra rökutveckling dvs sot dvs koksade dyser.

Om jag var i din situation hade jag letat efter alternativa sätt att få fixat motorn.

Har du snackat med Toyota centralt? Detta är ju knappast speciellt bra reklam för deras produkter.
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av oborgen »

superhansen skrev:Hull i stemplet minner jo om endel motorer på 120 som har tatt kvelden pga dyser som har ødelagt spiss som lager en stråle istedet for tåke..Får håpe det ordner seg på en bra måte for deg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har sett bilder av skadde stempler i motorer på 120, de har helt identiske skader som jeg har på stemlpet i min 150.
LC 150VX
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av oborgen »

jonwib skrev:Som jag skrev i din andra tråd - copy paste av mitt haveri.

Vad i huleste ska de ha 125 lakan för????????

Har du haft chip i bilen? Chip leder gärna till extra rökutveckling dvs sot dvs koksade dyser.

Om jag var i din situation hade jag letat efter alternativa sätt att få fixat motorn.

Har du snackat med Toyota centralt? Detta är ju knappast speciellt bra reklam för deras produkter.
Nei har ikke hatt chip i bilen min, jeg kjøpte den brukt hos Toyota med 83.000km på telleren for 2 år siden. Så hva tidligere eier har gjort vet jeg ikke.
Ikke veldig lett å flytte bilen når den står med åpen motor, jeg har ikke kunnskap nok for å gå løs på dette. Bare nye shortblokk koster jo rundt 50.000,-
Jepp tar også kontakt med de sentralt nå.
LC 150VX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av Andreas30 »

oborgen skrev:
jonwib skrev:Som jag skrev i din andra tråd - copy paste av mitt haveri.

Vad i huleste ska de ha 125 lakan för????????

Har du haft chip i bilen? Chip leder gärna till extra rökutveckling dvs sot dvs koksade dyser.

Om jag var i din situation hade jag letat efter alternativa sätt att få fixat motorn.

Har du snackat med Toyota centralt? Detta är ju knappast speciellt bra reklam för deras produkter.
Nei har ikke hatt chip i bilen min, jeg kjøpte den brukt hos Toyota med 83.000km på telleren for 2 år siden. Så hva tidligere eier har gjort vet jeg ikke.
Ikke veldig lett å flytte bilen når den står med åpen motor, jeg har ikke kunnskap nok for å gå løs på dette. Bare nye shortblokk koster jo rundt 50.000,-
Jepp tar også kontakt med de sentralt nå.
Samme som Hendte i min og jon sin dette havariet

mulig du har lest det men litt mere kjøtt på beinet når du skal prate med toyota sentralt

http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... 120-series

er samme feilen i 120 som i 150 med sprekt stempel det står litt mere om det i linken her en på 150 forumet på pradopoint

Det står også inne på 150 forumet at det er mere vanlig at LC 150 havarer på lavere km en på LC 120
Flere tilfleler på havari ved så lav km stand som 68 000 noen på 80 000 osv

legger ved full oversikt av motorhavarier på LC 150 fra pradopoint her

http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... motor-list

Det som er skremmende er jo at Det er lavere km ved havari på LC150
dem burde jo lært ifra LC 120 og utelukka disse feilene hadde jo vært bra for oss forbrukere med den gang nei .

Håper dette løser seg for deg på en ordetlig måte toyota hadde tjent på godwill i denne saken med så lav kl og bare 6 år gammel bil
så håper du får noe fornuftig ut av toyota sentralt
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av haavardm »

Veldig trist sak.

Har samme bil.

Helt konkret: Hva skal man be Toyota sjekke på service? Innspøytning? Ventiler? SCV? Kaldstart-test av innspøytning?

Og hva koster det å bytte ventiler?
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av haavardm »

Og dette gjør jo det mer aktuelt å montere en EGR-plate... Noen som vet om noen verksteder som gjør dette? Helst i Bergen, men hele Sør-Norge er aktuelt. Råd?
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av Andreas30 »

haavardm skrev:Og dette gjør jo det mer aktuelt å montere en EGR-plate... Noen som vet om noen verksteder som gjør dette? Helst i Bergen, men hele Sør-Norge er aktuelt. Råd?
Sendte deg pm så kan heller skrive om Blokking med Egr plate under topic Blanking plate EGR i respekt For O Borgen :D
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av oborgen »

Fikk nå telefon fra Toyota. De setter inn helt ny komplett motorblokk, samt en ny type dyser uten noen som helt kostnad for meg. Det har sine fordeler å kjøpe bil hos merkeforhander og følge opp med servicer etterpå. :D :D :D :D :D
LC 150VX
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av haavardm »

Fantastisk!
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av superhansen »

Gratulerer,det er godt å høre

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av folbjo »

oborgen skrev:Fikk nå telefon fra Toyota. De setter inn helt ny komplett motorblokk, samt en ny type dyser uten noen som helt kostnad for meg. Det har sine fordeler å kjøpe bil hos merkeforhander og følge opp med servicer etterpå. :D :D :D :D :D
Dette var svært gledelig å høre, i en ellers trist sak.
Gratulerer med ny motor, samt nye (oppgraderings) injektorer.

Disse injektorene er det nok flere her på forumet som kan være interessert i å høre mer om tenker jeg ?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av Andreas30 »

oborgen skrev:Fikk nå telefon fra Toyota. De setter inn helt ny komplett motorblokk, samt en ny type dyser uten noen som helt kostnad for meg. Det har sine fordeler å kjøpe bil hos merkeforhander og følge opp med servicer etterpå. :D :D :D :D :D
Gratulerer detta var hygglig og høre :D :D
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av JanK 55 »

BildeBilde
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
oborgen
Innlegg: 20
Ble med: lør mai 31, 2014 11:40 am
Lokasjon: Asker

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av oborgen »

Hentet bilen min i slutten av forrige uke. Hører at den nye motoren kakler mindre enn den gamle gjorde. Spurte om dette med forskjellen på den nye typen dyser og stempler som de har satt inn hos meg, og de gamle som stod i da motoren havarerte. Evt fra hvilken årsmodell ble de standard. Fikk da som svar: "Nøyaktig hva som er modifisert vet de ikke, da delene er helt like av utseende men mulig det er dysens sprøytebilde eller reaksjonstid i spole. Ny type har forskjellige datoer ut i fra rammenummer på de forskjellige bilene."

Når jeg hadde bilen inne på 150.000km service i vår, ble det bemerket at det var litt lite olje, kan det ha vært et forhåndsvarsel på hva som var på gang? Kan sprekken ha kommet gradvis, ref slitasjemerkene i sylinderveggen. Så ble det full stopp da det ble et hull der?" Fikk følgende svar: "Det er litt vanskelig og svare på hvor lenge sprekk har vært til stede men det er helt klart att mye olje har passert i stempelhullet da det lå mye olje i systemet."

Spurte også mere rundt dette med motorhavari på 3.0l som sitter i LC 150 og Hilux, fikk dette svaret: "LC har noen få tilfeller, men svært lite i forhold til antall biler som er i drift. På Hilux har vi ikke skiftet stempler eller hatt noen tilfeller av havari her hos oss."

Før havariet har jeg har nok også hatt litt mer "eksos" ved kraftig gasspådrag, som vel egentlig var et varsel om at den brukte litt olje. Så sånn i ettertid har jeg kan man vel si at jeg har fått et par små varsler, med kalklingen og litt mer soting i avgass, men dette har kommet gradvis så man må følge godt med, det er små nyanser. Så hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg nok tatt grep litt tidligere.
LC 150VX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Sprukket stempel på 2010 mod 150

Innlegg av jonwib »

Det du skriver om med oljeförbruk är det enda varsel man får - jag hade oxå olja som " försvann ". Dessa motorerna bruker inte olja så där skulle man ha agerat. Nu vet jag det så då hoppas jag andra som läser detta reagerar fortare än vad jag gjorde.
Svar

Tilbake til «Motor 15x»