LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Hvordan det så ut før start av ombygging av LC 150 2010 modell- 5 seter.
Brukt innertak handlet inn på Finn.
I gang med ombyggingen.
Det ser litt annerledes ut på LC 150 etter demontering, enn hva jeg har sett på LC 120. Det var ingen isopordeler som skulle monteres.
Greit å ha litt dokumentasjon tilgjengelig før man setter i gang
Tar med det bildet her- under førersetet- i og med at jeg og kjøpte skinnseter foran og bak. Originale stoffseter foran var med manuell justering, og skinnsetene med elektrisk justering. Det var bare å plugge i på skinnseter, og elektrisk justering fungerer perfekt. Til info for de som vurderer det samme.
Litt på vei av ombygging.
Dørkarm førerdør.
Litt improvisert verktøy, i og med at jeg hadde glemt å kjøpe demonteringsjern av plast/ verktøy for panelklips.
Underveis i demontering av høyre side.
Holder for solskjerm. Vri 45º, og dra ut.
Innertak demontert. Jeg syntes lys og kontrollboks framme var så vanskelig å få løs, at jeg skar rundt og tok ned innertak. Den sitter kun i fire klips, og hadde jeg tatt i litt mer ville den nok ha løsnet.
Lys og kontrollboks framme- 4 klips.
De to kontaktene til elkabler for innertak. Sitter under deksel på venstre A-stolpe.
Maks demontering.
Bak metalldekselet sitter "dummy" som må tas ut og deretter skal gardinairbagsystemet aktiveres. Jeg monterte inn frontsete og reiste til Toyota for å få utført denne jobben. Dokumentasjon på utført jobb ble kvitteringen.
Innertak med matter på plass inne i bilen. Mattene legges i henhold til markering på innertak.
Fremre del av innertak før montering.
Innertak montert. Fram til nå klarte jeg meg alene, men for monteringen av innertaket må man være to. Dette for å unngå at det knekker/ deformeres. Taket settes fast ved å montere håndtakene. Metallramme for det bakre taklyset må monteres med popnagler før innertak monteres.
Skinnseter montert framme.
Skinnseter montert bak.
Bagasjerom.
Rammenummer sitter på ramma innenfor høyre framhjul. Kontrollant på Biltilsynet drev på en god stund før han fikk sjekket nummeret. Kan være greit å fjerne tectyl etc før visning, slik at det går litt raskere. En annen ting er å ha "Oblat" kvittering på innbetalt omregistreringsavgift. Jeg hadde med utskrift fra nettbanken, men det ble ikke godkjent, og kontrollant ble sittende en stund på tlf med Skatt Øst for å få bekreftet innbetalingen.
Jeg kjøpte inn noen ekstra plastklips hos Toyota for å erstatte de som eventuelt ble ødelagt. Det er to typer av plastklips, en noe kortere enn den andre. Annet som ble kjøpt inn var demonteringsjern av plast, verktøy for panelklips og popnagletang med korte og halvlange 4.8mm nagler. Strømuttaket på høyre deksel bak i bagasjerommet klarte jeg å knekke, men det var kun fordi det gikk litt fort, og jeg glemte å demontere ordentlig. Ellers kun standardverktøy.
En ting jeg burde tenkt på var å montere DAB+ antenne når taket var demontert. Vurderer sterkt å montere en ekstern antenne for å få best mulig dekning. Det får bli neste prosjekt, i og med at jeg atter en gang er ute på havet...
Det er i grunn det hele. Lykke til med ombygging
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Hei, hvor fant du guiden ? skal bygge min om til helgen nå
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Sendt svar på PM vedrørende pdf-dokumenter, samt info fra en annen tråd: Søk på google: "2010 land cruiser n1 conversion kit", så finner du diverse manualer for å bygge om LC150 2009/2010 til varebil. Så er det vel å kjøpe tak og starte på siste side i manualen.
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Hei.
Hvor kjøpte du taktrekk? Og evt pris på det?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hvor kjøpte du taktrekk? Og evt pris på det?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kristoffer
____________________________________________
10 Lc 150 gx
06 Lc 120 gx
____________________________________________
10 Lc 150 gx
06 Lc 120 gx
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Taktrekk kjøper du på Finn. Jakub pleier å ha noen for salg. Det bare å finne emailen hans på annonser for LC deler, og høre om han kan skaffe. Han holder til på Frogner, mellom Lillestrøm og Kløfta. 9000.- for taktrekket. Det er to farger, Light Gray eller Beige. Alt etter fargen på interiør.
-
- Innlegg: 23
- Ble med: lør jan 02, 2016 7:26 pm
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Spennende tråd.
Har en 7 s m varebiltak.
Kunne tenkt meg å satt på org tak.
Hvor lang tid est du på bare taket?
Har en 7 s m varebiltak.
Kunne tenkt meg å satt på org tak.
Hvor lang tid est du på bare taket?
LC 120 2005 AT35 (solgt)
LC 150 2011 GX
LC 150 2011 GX
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Det tar fort en arbeidsdag å ordne det. Tar tid å demontere rundt for å få tilgang. Samt at dere må være to for å få på plass nytt tak, hvis ikke så er det lett å knekke innertaket før det er festet vha håndtakene. De manglende isolasjonsmattene skal være festet til varebiltaket, eller de bestilles fra Toyota, alternativt lages og tilpasses til markeringene på innertaket. Gardinairbags aktiviseres av Toyota når taket er nede, hvis det ikke allerede er gjort. Lurt å vurdere om du skal montere kombinert FM/ DAB+ antenne samtidig, for å få bedre dekning enn hva du får med vindusmontert antenne.
-
- Innlegg: 23
- Ble med: lør jan 02, 2016 7:26 pm
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Takker så mye for svaret Lars T
LC 120 2005 AT35 (solgt)
LC 150 2011 GX
LC 150 2011 GX
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Supert innlegg, skal gjøre dette er selv også etterhvert.
Lite spørsmål, når du hadde demontert så mye, tok du en titt på hvordan det så ut i fotbrønnene særlig den på førersiden under teppet. Gummimattene ned i der flytter seg litt rundt så det kommer jo noe fuktighet forbi og ned i teppet under gummimattene. Så har lurt litt på hvordan det ser ut under der:)
Lite spørsmål, når du hadde demontert så mye, tok du en titt på hvordan det så ut i fotbrønnene særlig den på førersiden under teppet. Gummimattene ned i der flytter seg litt rundt så det kommer jo noe fuktighet forbi og ned i teppet under gummimattene. Så har lurt litt på hvordan det ser ut under der:)
LC 150VX
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Jeg husker ikke helt om jeg sjekket så altfor mye i fotbrønnene. Uansett, jeg fant i hvertfall ingen problem. Jeg bruker Arctic Trucks gulvmatter, og er godt fornøyd med de. De har høyere kanter enn de originale. I bagasjerom har jeg matte fra Gytis Autek, samt jeg har nå og montert original Toyota skillevegg. Alt AT utstyr (luftslange/ luftfyller/ momentnøkkel/ dekkpluggsett/ førstehjelpsutstyr etc) får plass mellom skillevegg og bakseter, så jeg er i grunn godt fornøyd med den løsningen og. Slipper å ha ting under forseter, samt skilleveggen gir mulighet for å feste diverse, som feks poser etter handleturer eller lign.
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Hei
Var taktrekket du kjøpte beige eller light grey?
Usikker på fargen jeg trenger til min, men synes stolpene har en beige farge så da blir det vell mest riktig med beige taktrekk også.
Mvh Trond
Var taktrekket du kjøpte beige eller light grey?
Usikker på fargen jeg trenger til min, men synes stolpene har en beige farge så da blir det vell mest riktig med beige taktrekk også.
Mvh Trond
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Taktrekket mitt er Light Gray. Når taktrekket er beige, så vil hele interiøret være beige. Jeg var og litt i tvil, men sjekket med Toyota. Min bil er en typisk Dark Gray/ Light Gray. Se på annonser av forskjellige LC 150 til salgs, så ser du fort forskjellen.
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Knallbra artikkel.
Ser at du har andre seter enn orginalt. Vet du kanskje om seter fra 2017/18 (manuelle) passer i en 10/11 (både foran og bak) ?
Ser at du har andre seter enn orginalt. Vet du kanskje om seter fra 2017/18 (manuelle) passer i en 10/11 (både foran og bak) ?
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Usikker på om seter fra 2017/18 mod passer på 2010/11, men skal jeg gjette så gjør det nok det. Jeg gikk fra tøyseter med manuell justering til skinnseter med el. justering, og det var ingen problem. bare å koble kontakter og skru fast.
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Fin artikkel!
Jeg skal til vinteren bygge om min bil til personbil. Det er en 2010mod 150-serie. I denne forbindelse har jeg sett at mange har beholdt taket som var da den var varebil. Eneste ulempen jeg ser er at du ikke får tilgang til lys i taket bak. Er det andre ulemper noen kan se?
Jeg har sjekket hos vegvesenet om det er krav at man aktiverer airbagene bak når man bygger om bilen, og det er det. Stusser litt over at man da kan beholde dette "plasttaket", for ser for meg at dette vil være til hinder for at airbagene skal kunne komme ut. Når det er sagt, denne "dummy'n" som man må ta ut for å aktivere, finnes det noe manual om hvordan dette skal gjøres? Toyota sier de skal ha 5-6.000 kr for dette som jeg syntes var i det dyreste laget.
Tusen takk for tilbakemeldinger
Jeg skal til vinteren bygge om min bil til personbil. Det er en 2010mod 150-serie. I denne forbindelse har jeg sett at mange har beholdt taket som var da den var varebil. Eneste ulempen jeg ser er at du ikke får tilgang til lys i taket bak. Er det andre ulemper noen kan se?
Jeg har sjekket hos vegvesenet om det er krav at man aktiverer airbagene bak når man bygger om bilen, og det er det. Stusser litt over at man da kan beholde dette "plasttaket", for ser for meg at dette vil være til hinder for at airbagene skal kunne komme ut. Når det er sagt, denne "dummy'n" som man må ta ut for å aktivere, finnes det noe manual om hvordan dette skal gjøres? Toyota sier de skal ha 5-6.000 kr for dette som jeg syntes var i det dyreste laget.
Tusen takk for tilbakemeldinger
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Jeg funderer på å bygge om min 2013 LC150 vare til personbil og har et par spørsmål om ombygging som jeg prøver meg på i denne relativt gamle tråden;
- Var i kontakt med skatteetaten og fikk oppgitt restbeløpet på engangsavgiften som jo var som forvetet. Så antyder damen at det må betales omregistreringsavgift i tillegg, men på oppfølgingsspørsmål om dette ble hun meget usikker. Er det noen her som vet hva som kommer av kostnader utover resterende engangsavgift?
- Min bil er 'brukt' importert av RCI på Hønefoss og har da en annen skillevegg, men beholdt originalt innertak som ikke trengs å skiftes. Er det noen her som har bygd om noen av disse og kan si om det er noe spesiellt som dukker opp med denne versjonen?
Per
- Var i kontakt med skatteetaten og fikk oppgitt restbeløpet på engangsavgiften som jo var som forvetet. Så antyder damen at det må betales omregistreringsavgift i tillegg, men på oppfølgingsspørsmål om dette ble hun meget usikker. Er det noen her som vet hva som kommer av kostnader utover resterende engangsavgift?
- Min bil er 'brukt' importert av RCI på Hønefoss og har da en annen skillevegg, men beholdt originalt innertak som ikke trengs å skiftes. Er det noen her som har bygd om noen av disse og kan si om det er noe spesiellt som dukker opp med denne versjonen?
Per
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Dattern til kameraten min skal gjøre denne jobben snart.
Hun har dog det originale taket som varebil.
Er det slik at airbager i taket er koblet ut her også tro?
Mener hun har 11 mod
Hun har dog det originale taket som varebil.
Er det slik at airbager i taket er koblet ut her også tro?
Mener hun har 11 mod
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Det står vel i vognkortet om airbagene er koblet ut. Det gjorde det i mitt i alle fall.
LC 150 GX 2011
Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.
Når man omregistrerer fra varebil til personbil og dette er gratis.
Hva kreves evt av kvitteringer da?
Går dette slavisk på dato, eller er det efterslep på noen dager?
Er det slik å forstå at man innenfor 10 års regelen (2011 mod) bare trenger å bestille time hos BT ?
Hva kreves evt av kvitteringer da?
Går dette slavisk på dato, eller er det efterslep på noen dager?
Er det slik å forstå at man innenfor 10 års regelen (2011 mod) bare trenger å bestille time hos BT ?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.