Forbruk

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
darkwind
Innlegg: 3
Ble med: tir jul 24, 2018 11:21 pm

Forbruk

Innlegg av darkwind »

Har en 2013 lc med 119.000 km på telleren som har blitt betydelig dyrere i forbruk siste året. Klarte å kjøre den ned på 0.9 tidligere, nå ligger den på 1.1 med øko kjøring. Standard bil.

Bytter olje hver 10.000km og er nøye med service. Kjørte naf test på bilen for sjekk grunnet garanti utløp. Noen som har noen tips:)? Er partikkelfilter på bilen. Virker litt seig, ikke like mye futt som det har vært i bilen tidligere. Ikke feilsøkt, men nylig utført storsevice på Toyota.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Forbruk

Innlegg av Andreas30 »

Hei
Dieselfilter ble bytta ?
Tips nr 1
toyota verkstedene bruker 60 000 km intervaller på dieselfilter
og dem burde byttes på hver 10 000 km på grunn av bio fame som sakte men sikkert tetter filter
da kan bilen føles litt treig om du har gamelt filter .

Tips nr 2
Flere av oss entusiaster Bruker kun shell diesel for denne gir minst motorstøy penest gange i motor
og veldig lurt og holde seg unna små besinstasjoner typisk siste stopp før fjellet osv der det er lite omløp på diesel
og mye dieseldyr og slam kan være som ødlegger for filter og resten av drivstoff systemet i bilen og fører til høyere forbruk og andre uheldige havarier .

Tips nr 3
Kan også være for lavtluftrykk i dekkene
gjerne bruk mere en abefalt iallefall på sommer perioden

Tips nr 4

Bruk et godt addetiv tilsettning i dieselen
Kan legge en link til den jeg bruker her selv
brukte i flere år Tunap 984 .
Men gikk over til ARCHOIL AR6900-D MAX ADVANCED FUEL SYNTHESIS
For 2 år tilbake og denne er utrolig bra Mye penere gange på motor selv på vinterstid kaldstart .
mulig litt lavere forbruk dette er ikke så merkbart på min for jeg har ikke partikelfilter
Denne er spesielt god for biler med partikkelfilter for og gjøre at forbrenningen i motor blir enda mere effektiv og skal virke rensende på partikkelfilter og forebygge at det tetter seg .

https://www.powerenhancer.co.uk/archoil ... hesis.html

Lønner seg og handle 1 liters flaske
Dosering er 1 ml per liter diesel
60 liter diesel er 60 ml archoil .
Tryggheten her er at en bruker dette ved hver fylling sikkrer smøring av dieselpumpe og holder injektorene rene og fine så de jobber mest mulig effektivt .

Men før du evt begynner og bruke denne så sørg for at det er nytt dieselfilter montert
darkwind
Innlegg: 3
Ble med: tir jul 24, 2018 11:21 pm

Re: Forbruk

Innlegg av darkwind »

:D takk for svaret:)

Jeg har service på bilen hver 10.000km, dieselfilter byttes hver 20.000.

Litt usikker på dekktrykk, har BF AT 265/65 r18.

Skal teste med shell og Tunap:) Har brukt qmi sin dieselforbedrer/dyserens.

Kan det være tett dpf?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Forbruk

Innlegg av Andreas30 »

Hei

Kjører på all terrein 285 65 18 og på sommertid så funker det meget godt på mellom 2.8 - 3.0 bar

Tunap 984 er jo en bra ting i forhold til partikkel filter

Vansklig og si om det er tett mener jeg har hørt at vist du drar på toyota så kan dem kjøre en brenning der manuelt.
eller så er det jo ikke dumt og ha på en flaske med tunap 984 og kjøre litt motorvei og gjerne litt lange motbakker
og få brent reint litt ordentilig :D

Kan også legge til at luftmengde måler som sitter på toppen av luft filter boxen er veldig lurt og skru ut
og gjøre reint med crc elektro clean og en tshorte eller fint tøystykke og gjøre reint sensor hode på måleren .

vist denne sensorn er litt møkkete som den gjerne blir etter 150 000 km så holder ecu igjen på diesel og bilen blir daffere
haraldsindre
Innlegg: 6
Ble med: tir jul 05, 2016 4:49 pm

Re: Forbruk

Innlegg av haraldsindre »

Hadde samme problem som deg men fant ingen ting galt, ingen feilkoder. Men til slutt etter masse frem og tilbake hos Toyota fikk jeg dem til og tvangskjøre regenerering på DPF da viste det seg at 5 injektorer/dyse var tett. Fikk den byttet å bilen har ikke gått så billig noen gang
Helgeland
Innlegg: 35
Ble med: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Forbruk

Innlegg av Helgeland »

Andreas30 skrev: ons jul 25, 2018 11:35 am Hei
Dieselfilter ble bytta ?
Tips nr 1
toyota verkstedene bruker 60 000 km intervaller på dieselfilter
og dem burde byttes på hver 10 000 km på grunn av bio fame som sakte men sikkert tetter filter
da kan bilen føles litt treig om du har gamelt filter .

Tips nr 2
Flere av oss entusiaster Bruker kun shell diesel for denne gir minst motorstøy penest gange i motor
og veldig lurt og holde seg unna små besinstasjoner typisk siste stopp før fjellet osv der det er lite omløp på diesel
og mye dieseldyr og slam kan være som ødlegger for filter og resten av drivstoff systemet i bilen og fører til høyere forbruk og andre uheldige havarier .

Tips nr 3
Kan også være for lavtluftrykk i dekkene
gjerne bruk mere en abefalt iallefall på sommer perioden

Tips nr 4

Bruk et godt addetiv tilsettning i dieselen
Kan legge en link til den jeg bruker her selv
brukte i flere år Tunap 984 .
Men gikk over til ARCHOIL AR6900-D MAX ADVANCED FUEL SYNTHESIS
For 2 år tilbake og denne er utrolig bra Mye penere gange på motor selv på vinterstid kaldstart .
mulig litt lavere forbruk dette er ikke så merkbart på min for jeg har ikke partikelfilter
Denne er spesielt god for biler med partikkelfilter for og gjøre at forbrenningen i motor blir enda mere effektiv og skal virke rensende på partikkelfilter og forebygge at det tetter seg .

https://www.powerenhancer.co.uk/archoil ... hesis.html

Lønner seg og handle 1 liters flaske
Dosering er 1 ml per liter diesel
60 liter diesel er 60 ml archoil .
Tryggheten her er at en bruker dette ved hver fylling sikkrer smøring av dieselpumpe og holder injektorene rene og fine så de jobber mest mulig effektivt .

Men før du evt begynner og bruke denne så sørg for at det er nytt dieselfilter montert
Hvem for handlerArchoil i norge?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Forbruk

Innlegg av Andreas30 »

Hei

Får kun bestilt det over nett ingen forhandlere i norge som jeg veit om

https://www.powerenhancer.co.uk/archoil ... hesis.html

Den siden her jeg bestiller ifra og pleier og bestille i 1 liter er med dosering den flaska 8)
Svar

Tilbake til «Generelt 15x»