Sitter dårlig i gir. Econ- lock?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
beetlexxl77
Innlegg: 6
Ble med: tir feb 01, 2011 4:11 pm
Lokasjon: sokna
Kontakt:

Sitter dårlig i gir. Econ- lock?

Innlegg av beetlexxl77 »

Irriterer meg hver gang jeg er ute å kjøren bilen. Har hk og mye nm i motoren, 190+litt fra J-sport.. men girkassa roter jo bort alt med å gire ned bare det er en liten stigning. :evil:
Derfor lurer jeg på om det er noen som føler det samme?
Og om det er mulig å få (econ-lock) til lc150 og?
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Sitter dårlig i gir. Econ- lock?

Innlegg av edan »

Du peker på hovedproblemet til Toyotas automatgirkasser. De girer ned både ett og to trinn når det er helt unødvendig, og gir deg aldri muligheten til å utnytte bunndraget i motoren - heller ikke i "manuell" modus.

I min tid som biljournalist påpekte jeg dette nettopp i test av LC 150:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/d ... 12794.html

Econ lock løser ikke dette problemet ordentlig, men hjelper et stykke på vei. Econ lock finnes kun til LC200.

Viktig å være klar over at Econ lock kun direkte påvirker låsing av lockup, og ikke selve girskiftene. Lockup fungerer bedre på LC150 enn på LC200 i utgangspunktet, og derfor har ikke LC150 like stor nytte av en slik omprogrammering.

Når det gjelder girkassens generelle oppførsel tror jeg at den man bør gjøre er å klage til Toyota. Det skjer nok ingenting i første omgang, men dersom mange nok klager må ingeniørene kanskje ta hensyn til dette i fremtiden. Er vi riktig heldige kan det komme ettermarkeds-oppgraderinger, men det skal mye til for at noe sånt skjer, tror jeg.
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Sitter dårlig i gir. Econ- lock?

Innlegg av beaas »

De som vurderer en 150 har jo tross alt mulighet til å få bilen med "alt utstyr"! Det har dessverre ikke 200 kjøperene, ihvertfall ikke i Europa, USA og Australia.

(beklager, klarte bare ikke å dy meg...)
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Drivverk 15x»