Side 1 av 1

Regreim 2011 modell.

Lagt inn: ons okt 13, 2021 2:12 pm
av nordlys
Det står i manualen at regreim skal skiftes ved 150k km. Jeg er ikke helt der ennå, kjører ikke så mye om dagen og kunne gjerne ventet til våren, selv om jeg da muligens har rundet 150k. En kompis mener at LC150 nevnte årsmodell har både kjede og regreim og at et brudd i regreima ikke har annen virkning enn at bilen stopper, dvs at ikke motoren raser som på enkelte bilmodeller.

Stemmer dette, er det kun en motorstopp som vil være resultat, eller er det katastrofalt hvis reima ikke byttes i tide. Nyere modeller har jo kun kjede, men denne modellen skal etter sigende ha reim.

Re: Regreim 2011 modell.

Lagt inn: ons okt 13, 2021 8:44 pm
av nordlys
Mener jeg postet denne i motor, det er vel der den hører hjemme? Har den blitt flyttet, eller har jeg vært svimmel?

Re: Regreim 2011 modell.

Lagt inn: tor okt 14, 2021 10:03 am
av ozzy
Hei,
Det er rektig at motor kun vil stoppe om registerreima ryker. Denne reima går kun fra kamaksel og drifter dieselpumpa. På den annen side så er det 30-40 minutter å skifte reim slik at det er lite å spare ved å kjøre lengre enn intervall.

Re: Regreim 2011 modell.

Lagt inn: tor okt 14, 2021 10:23 am
av nordlys
Takk for svar Ozzy. Ja, jeg har hørt at det ikke er store jobben og er derfor overrasket over at verkstedene forlanger kr. 7000,- for dette. Bekreftelse på at den ikke kan skade motor er veldig bra for meg, da jeg kommer til å skifte den selv. Problemet mitt nå er diverse helseplager jeg håper er bedret til våren når lyset og varmen er tilbake. Har ingen plass å stå innendørs.

Re: Regreim 2011 modell.

Lagt inn: tor okt 14, 2021 11:37 am
av beaas
Kjenner ikke helt til den 3 literen men vil tro ventilene får kontakt med stemplene om reg reim ryker.

For samme prinsipp som på 1HD motorene, der går også reima fra pumpa og opp til kamaksel. Men pumpa blir drevet med drev, så ikke noe forbindelse til kamaksling om reima ryker -resultat blir knasing og ihvertfall bytte av topp.