Håvard's 40 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

Da har jeg vært å tjuvlånt benken til Erling igjen :)
Nå er ikke dette festa årntli, f.eks. skal ikke nederste del festes med DucktTape :) Den delen må jeg forresten hente hos Pål Henning- (kommer plutselig Pål).

Men jeg må jo si at dette trur jeg blir bra, tight som F, veldig solid og rekti :)

Oppskriften :
• 1. stk voldsomt sjukt akselstål som er dreid til å passe i rattstammen
• Fjenre kolappskryss i rattstammen
• 3/4" DD stag fra hj60 rattstamme eller DD fra Borgeson
• Ledd fra Borgeson med innebygget vibrasjonsdemper
• en bit av nedre styrestag fra HJ60
• 1" DD bit fra HJ60 rattstamme

Osv. osv. mye rart i styringa mi :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Håvard's 40 garasje

Post by 4Springar »

nice and beefy, bra jobba!
User avatar
Thomazinho
Posts: 131
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:26 pm
Location: Kongsberg

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Thomazinho »

Fins det en sikle-smiley her???
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
User avatar
Erling W
Posts: 500
Joined: Sat Nov 20, 2004 9:41 am
Location: Gardermoen / Phillipinene

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Erling W »

Ja dette ser jo riktig ut ja :D
og du får 6 i dreiing
Classic LC FRELST
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

Jepps, holder på å montere litt. Artig med nye reine deler :)
Må nå få laget meg noen sidepaneler og et feste for panseret. Skal også sette begge batteriene inni bilen, det blir mye mer plass i motorrommet da gitt!

Slenger med et bilde av hverdagsbilen og, jævla god bil det!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
haakonbs
Posts: 327
Joined: Mon Sep 15, 2008 8:07 am
Location: Jessheim

Re: Håvard's 40 garasje

Post by haakonbs »

Du er flink :)
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

haakonbs wrote:Du er flink :)
Takker :) Du får stikke nedom any time så vi får sett på rusta på aluminiumsbilen din :)
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

Ser bra ut. Ikke lenger til den er i bruk nå, eller?
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

Håper ikke det, i prinsippet så er det :
• Radiatorfeste (da jeg fjerner batteriholderne)
• Lage aprons/sidepaneler
• Panserfeste
• Putte batteria inni bilen

Det tar vel litt tid dette.. :) Og så skal jo HiLuxen på PKK, dvs. den skulle det i september. Det sier de jo ikke noe om lenger...
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

Å putte batteria inni bilen har jeg tenkt på for forskjellige biler jeg har hatt også. Stort sett for å frigjøre plass til å rute IC-rør. Men, gjør du noe for å lufte ut knallgass som kan dannes under lading?

Er litt skeptisk, siden jeg har opplevd dette en gang:
Image
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

Har tenkt tanken du tenker ja, meeeeeen. Jeg tar liksom risken.. Har vurdert å ha lufting på kassa. Men hvis jeg bruker GEL batterier så oppstår vel ikke dette problemet!?
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

Veit ikke noe om problemet forsivnner med gel-batterier. Er vel flere biler som har batterier i bagsjerom originalt? Noen volvo og bmw?

Hvis ladinga er korrekt, og batteriene friske, så TROR jeg uansett ikke det er noe problem. Hva som var feil på mitt vet jeg ikke. Ladelampa hadde lyst tidligere, og gnister fra vinkelsliper fikk det til å gå i lufta. Da hadde panseret stått åpent en stund (motor av), og det var tydeligvis ikke nok til å få vekk gassen.
haakonbs
Posts: 327
Joined: Mon Sep 15, 2008 8:07 am
Location: Jessheim

Re: Håvard's 40 garasje

Post by haakonbs »

håvard wrote:
haakonbs wrote:Du er flink :)
Takker :) Du får stikke nedom any time så vi får sett på rusta på aluminiumsbilen din :)
Yes, det er det som er så fint at de ruster for det om :)
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
User avatar
Eivind37
Posts: 3015
Joined: Tue Jun 15, 2004 8:19 pm
Location: Mandal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Eivind37 »

Gel batterier er tørrcellebatterier, og avgir ikke knallgass
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

Eivind37 wrote:Gel batterier er tørrcellebatterier, og avgir ikke knallgass
Måtte lese litt om dette. Gel-batterier er, som enkelte andre batterier (AGM), vedlikeholdsfrie. Felles for disse batteriene er at de har ventilregulert utslipp av gass (type knall). Det må til et visst overtrykk i batteriet før gassen slipper ut, og dette gjør at mesteparten av gassen omdannes til væske og gjenbrukes. Det er derfor ikke behov for å etterfylle denne batteritypen.

Det er altså ikke "gel" som gjør at det avgis mindre gass fra gelbatterier, men transformasjonen av gass til væske. Gel-batterier inneholder også svovelsyre, men denne er bundet i "gele", og er derfor ikke flytende.

Kilder:
http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_ ... terier.pdf
http://getek.no/brosjyrer/SUNTEK_batterier.pdf

Konklusjonen jeg trekker er at gel-batterier avgir lite knallgass, gitt at ventilen er iorden.
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Håvard's 40 garasje

Post by håvard »

Men i worst case. Den lille knallgassen som evt. kommer inne i førerhuset, er det en big deal? De er jo ikke akkurat lufttette disse fjellgeitene :)
User avatar
Eivind37
Posts: 3015
Joined: Tue Jun 15, 2004 8:19 pm
Location: Mandal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Eivind37 »

Hmm...er ikke helt enig Vegard. Står å ser på et Optima RedTop batteri...det er helt tett, og ingen mulighet for noe avlufting som jeg kan se. Det samme er Sønnak exxide, som også er et tørrcellebatteri
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
User avatar
willys overland
Posts: 894
Joined: Fri Jul 01, 2005 3:11 pm
Location: Jessheim

Re: Håvard's 40 garasje

Post by willys overland »

Tror alle små sprekker og hull i disse bilene sikrer god utlufting :?
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

Eivind37 wrote:Hmm...er ikke helt enig Vegard. Står å ser på et Optima RedTop batteri...det er helt tett, og ingen mulighet for noe avlufting som jeg kan se. Det samme er Sønnak exxide, som også er et tørrcellebatteri
Jeg veit ikke. Leste bare i de to dokumentene som jeg linket til som kilder. Et vanlig syrebatteri, som slipper gass ut gjennom lufteslange og/eller små hull i korkene vil i hvertfall avgi gass.
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Håvard's 40 garasje

Post by Vegard »

willys overland wrote:Tror alle små sprekker og hull i disse bilene sikrer god utlufting :?
Spørs om det holder at bilen ikke er tett. Som sagt, så eksploderte batteriet mitt i motorrommet. Da hadde bilen vært skrudd av og panseret stått åpent en stund. Den luftinga som jeg fikk der må overgå selv den mest trekkfulle 40... Det var gnister fra vinkelsliper som antente gassen.

Det smalt forresten godt. Jeg var heldig, hadde mye beskyttelse på meg siden jeg brukte vinkelsliper. Fant plastbiter 10 meter fra bilen etterpå.

Både båter og en del biler har jo batterier "innenbords", så dette lar seg sikkert ordne på en grei måte.

Håvard, hvor plasser du batteriene? Hva er gunstigst plassmessig? Kan de kanskje henge under bilen langs ramma, f.eks i noen alu-kasser?
Last edited by Vegard on Wed Oct 06, 2010 1:39 pm, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Garasje”