Tr-racing s LC AThdj80 og LC AT37 120 og 150 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Spanande !
Har sjøl løse planer om dobbelturbo på min neste 60..kun for moroskyld så vi har noe å rulle røyk over på landstreffet..
Men fortell litt om turboene da Hva kommer de fra?
Jeg tenker at turboer fra vw 1,9tdi bør være midt i blinken hvis man bruker 2, disse gir vel full pupp fra under 1500rpm i vw'r.. Eller kanskje enda bedre hvis man har turboer fra no 1,6-1,7 aktig..Opel fks, så gir de fullt trykk fra litt lavere turtall. Gjør jo ingenting om de dør ut etter 3500rpm..
Har også tenkt tanken på å gå andre veien.... er 90% sikker på at GM's 6,5td v8 har en turbo som drives av halve motoren, dvs 6,5l mates med 3,25l...med denne på en 4liter bør den gi mye trykk fra tomgang..Saab har vel samme greia på en 3- v6
Nei.. nå raljerer jeg i garasjen din...sorry
Lykke til, blir moro å følge med..
Har sjøl løse planer om dobbelturbo på min neste 60..kun for moroskyld så vi har noe å rulle røyk over på landstreffet..
Men fortell litt om turboene da Hva kommer de fra?
Jeg tenker at turboer fra vw 1,9tdi bør være midt i blinken hvis man bruker 2, disse gir vel full pupp fra under 1500rpm i vw'r.. Eller kanskje enda bedre hvis man har turboer fra no 1,6-1,7 aktig..Opel fks, så gir de fullt trykk fra litt lavere turtall. Gjør jo ingenting om de dør ut etter 3500rpm..
Har også tenkt tanken på å gå andre veien.... er 90% sikker på at GM's 6,5td v8 har en turbo som drives av halve motoren, dvs 6,5l mates med 3,25l...med denne på en 4liter bør den gi mye trykk fra tomgang..Saab har vel samme greia på en 3- v6
Nei.. nå raljerer jeg i garasjen din...sorry
Lykke til, blir moro å følge med..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Skal kjøre twin ja. Ikke bi. Dvs paralell ikke serie. Skal kjøre med 2x2" helt ut. Turboene heter srx200, og er bygd av svensk turboservice. De er bygd på Schwitzer turboer. Vet ikke hvordan 1,9tdi turboene til vw er. Men det kommer vel litt ann på hvor mye effekt du skal ut med. Men skal du ha nye, så tror jeg ikke de er billigere.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Det er nok mange forskjellige varianter av disse vw turboene... man får vel 1,9 med alt fra 90 til 160 hester, og det er vel neppe samme turbo i alle...
Nye er nok ikke aktuellt for meg når den tid kommer...koster masse penger det... da må det dumpe inn no lottokroner hvertfall..
Nye er nok ikke aktuellt for meg når den tid kommer...koster masse penger det... da må det dumpe inn no lottokroner hvertfall..

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Da var det første grenrøret ferdig. UTROLIG MYE ARBEID. Sveising, bøying, sliping, fresing, sliping, fresing, sliping, fresing. Er forresten snart ferdig med nr 2 også.
- Vedlagte filer
-
- Første grenrør.JPG (800.12 KiB) Vist 4977 ganger
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
For å få best mulig flow på eksosen inn til turboen, så tegnet jeg av pakninga på grenrør-flensen, og freset den akkurat like stor som pakninga. Deretter tegnet jeg av pakninga på turboen og slipte ut den også til nøyaktig pakning størrelse.
- Vedlagte filer
-
- Turbo porting.JPG (799.09 KiB) Vist 4974 ganger
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Da er første turbo og første grenrør på plass.
- Vedlagte filer
-
- Første turbo på.JPG (746.48 KiB) Vist 4974 ganger
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Begge grenrør er ferdig og montert ink turboer. Venter skuffende fortsatt på siste nippler og flenser før jeg kan fyre.
- Vedlagte filer
-
- Begge turboer på plass.JPG (719.19 KiB) Vist 4896 ganger
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.


Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
bra jobb,du jør her 

http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt

-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Takk for interessen
. Ble ferdi med å montere westergate klokkene i dag. Også ble jeg ferdig med 1 eksos kne, og sveiset begge rørene mellom turboene og innsuget. Mangler bare bare å porte over mellom rørene og flensene, Så skal det monteres. Fikk ikke tatt bilder i dag, men det kommer. 



Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Spennende å følge med her
Gleder meg til fortsettelsen!

Gleder meg til fortsettelsen!
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Oppsettet er vistnok utprøvd på flere biler til AT Island og Forsvaret b.l.a . Har ikke snakket noe med folk som har fått det gjort, men jeg har snakket med han som har bygd de. Han påstår at han har bremset ca 350hk og 750nm på alle. Men han er jo også selger, samt mekaninker. Så jeg får vente å se. Jeg tørr ikke å annslå noe. Det er ikke så lenge til oppstart nå, å da skal jeg få bremset. Har en kjenning som har 2 slike motorer i båt. Å de har 370hk pr.stk orginalt. Så att det er potensiale i motoren, det er det ikke tvil om. 

Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Sørg for å ha kontroll på eksostempen, da det skal ha vært litt problemer med havari på de motorene du referer til, dårlig kjøling var vist problemet. Yanmar har også ekstra opplagring på veiva på de 4.2 med mest effekt. Snakka med noen som hadde tatt ut 390hk av en slik 4.2 (340hk)Yanmar, knakk den første veiva da de ikke hadde montert den ekstra opplagringa. Trygve M. har vist samma settet som du holder på å montere, men har blitt frarådet å montere det.
Men for all del, stå på skal alltids bli med på en prøvetur
Men for all del, stå på skal alltids bli med på en prøvetur

LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Klarer den originale pumpa å levere nok diesel til å støtte så mye krefter?
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Du må ikke sammenligne å bli kvitt varmen i en båt kontra en bil. Det blir noe helt annet. Og en yanmar har singelturbo, som er mye større. Når jeg bestemte meg for disse, så sa de på svensk turbosercive att de aldri har vert borti motor havari på de utprøvde bilene. Den orginale pumpa holder ja. Kan kansje skje att jeg må ut med den for en benk kjøring.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Spennede prosjekt! Yanmar motoren er ganske lik 1HD-T, men med marineveiv etter som jeg har forstått. De kjører singelturbo...og den snilleste versjonen mener jeg er 315 Hk...så 380hk og 450...Den siste versjonen er oppsatt med 2 kg ladetrykk...wow...og det holder visst!
Er også litt skeptisk på om standard umodifisert dieselpumpe vil klare å lever mat nok her.....Er vel et par her inne som har bygd med Garrett GT 3071R singelturbo..dvs kulelagret turbo, og mener de sendte dieselpumpe inn for modifisering...Husker ikke alt sånn i farta...Det er vel kanskje andre som kan svare bedre på det enn meg...
Er også litt skeptisk på om standard umodifisert dieselpumpe vil klare å lever mat nok her.....Er vel et par her inne som har bygd med Garrett GT 3071R singelturbo..dvs kulelagret turbo, og mener de sendte dieselpumpe inn for modifisering...Husker ikke alt sånn i farta...Det er vel kanskje andre som kan svare bedre på det enn meg...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Godt at pumpa kan henge med! Vet du hvilket trykk du vil kjøre på sånn ca?
Har lest en del om justeringer av boost compensator i det siste og har noen ideer om hva det kan være lurt å gjøre. Skal prøve meg litt mer fram når jeg får på større eksos og det blir litt kaldere i været. Har du noen "oppskrift" på hva som er fornuftige justeringer? (internett er fullt av alt mulig på emnet, og ikke alt stemmer helt, blant annet oppskriften på LCOOL som svært mange refererer til)
Edit: Varmere i været!
Har lest en del om justeringer av boost compensator i det siste og har noen ideer om hva det kan være lurt å gjøre. Skal prøve meg litt mer fram når jeg får på større eksos og det blir litt kaldere i været. Har du noen "oppskrift" på hva som er fornuftige justeringer? (internett er fullt av alt mulig på emnet, og ikke alt stemmer helt, blant annet oppskriften på LCOOL som svært mange refererer til)
Edit: Varmere i været!
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Tenkte å legge meg på ca 1,5bar i første omgang.
Har ikke noe oppskrift ferdig enda nei. Men det er en smal sak og inn med pumpa en tur. Men jeg er ganske sikker på at den leverer nok. Det er iallefall ikke noe problem å oppgradere pumpa til å levere i all mass. Det er bare å bytte pumpe hode. Et eksempel er: En kjenning satte i 12mm hode i ei vanlig 2l pumpe, og den leverte 18ccm uten på-just. Ei orginal 2LT-pumpe på-justert klarer du sannsynlig vis ikke å få til å levere over 10ccm. Og på de tidligere 80ene som jeg har justert på, så har jeg ikke klart å ligge på under 2l på mila, på blandet kjøring. Dere skal få svaret snart.
Har ikke noe oppskrift ferdig enda nei. Men det er en smal sak og inn med pumpa en tur. Men jeg er ganske sikker på at den leverer nok. Det er iallefall ikke noe problem å oppgradere pumpa til å levere i all mass. Det er bare å bytte pumpe hode. Et eksempel er: En kjenning satte i 12mm hode i ei vanlig 2l pumpe, og den leverte 18ccm uten på-just. Ei orginal 2LT-pumpe på-justert klarer du sannsynlig vis ikke å få til å levere over 10ccm. Og på de tidligere 80ene som jeg har justert på, så har jeg ikke klart å ligge på under 2l på mila, på blandet kjøring. Dere skal få svaret snart.
Re: Tr-racing s hdj80 garasje.
Åpne pumper og bytte deler er ikke noe for meg, men må være kjekt å ha kunnskap og utstyr til slikt. Tror pumpa til HD-FT motoren skal levere ca 15 cc på maks (originale innstillinger).
Ellers var 2 liter på mila temmelig mye! Når det er justert på såpass, ryker det stort sett uansett da? Holdt følge med eksostemperatur? Får selv 650 grader uten altfor mye vanskeligheter, og det er nesten uten å ha justert. Håper og tror det vil hjelpe å bli kvitt det originale eksosanlegget.
Ellers var 2 liter på mila temmelig mye! Når det er justert på såpass, ryker det stort sett uansett da? Holdt følge med eksostemperatur? Får selv 650 grader uten altfor mye vanskeligheter, og det er nesten uten å ha justert. Håper og tror det vil hjelpe å bli kvitt det originale eksosanlegget.
Senest rettet af Vegard tir des 07, 2010 7:26 am, rettet i alt 1 gang.