Havari!!

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

tlc90
Ble med: tir des 12, 2006 11:29 am
Lokasjon: Bergen

Havari!!

Innlegg av tlc90 »

Hei

Kjørte opp på hytten i helgen ca 16 mil bilen gikk som den pleier.

Startet opp på søndagen alt virket som normalt kjørte 400meter og stoppet bilen.

Startet opp 10 min senere bilen gikk fint men klarte ikke å løse bilen det var ingen motorkraft selv ikke i lavgir.

Bilen går på tomgang men kan ikke ruse bilen, vist jeg pumper på gasspedalen går turtallet litt opp.

Måtte tilslutt krype til korset å ringe Naf, de kom og tok med seg bilen kjørte den til verksted i Eidfjord.

Er det noen som vet hva som kan være galt? Har lest noe tidligere om gassensor kan være problemet.

Venter i spenning på tilbakemelding fra verkstedet.

Bilen er en d4d 02 modell 108000km

Mvh

Gudmund
Brukeravatar
thsver
Ble med: tir jul 07, 2009 8:18 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Havari!!

Innlegg av thsver »

Lyste motorlampa?
Mulig feilkode 78(2) Feilkode i dieseltrykksystemet.
Kan være "heng" i SCV-ventiler på dieselpumpa (de som regulerer dieselmengden inn til pumpa)
Ellers er det ikke mye som pleier å være feil på D4D. Kan seff være noe annet og, men SCV-ventiler er det
som pleier å være gjenganger når slikt oppstår...
For å forebygge dette, så anbefaler jeg deg å kjøre litt totaktsolje på dieseltanken når du fyller den opp.
Diesel har en tendens til å være litt "tørr" dermed får ikke komponenter i drivstoffsystemet tilstrekkelig smøring av diesel.

Håper dette hjelper deg litt på vei :)
"Always a better way"
tlc90

Innlegg av tlc90 »

Takker for raskt svar

Motorlampen lyste ikke.
Brukeravatar
blåmann
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

På min var det fukt i noen kontakter etter kjøring i våte omgivelser. Spraya lit 556 i alle kontakter jeg fant i tilknytning til pumpa og problemet forsvant. Ikke d4d motoren jeg har da men..
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

Godt tips, Blåmann!
Har vært borti kontakten til gasspjeldsensoren på KZ-motoren at den kan være følsom for fukt etter motorvask etc..
Smart at du gikk over alle kontaktene. Du kan spare deg mange kroner mtp feilsøking etc...
:P
"Always a better way"
Rukus
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Innlegg av Rukus »

d4d motoren har jo et problem med oljesilen å bunnpanna....som kan resultere i totalhavari... :O
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

Ja det stemmer, men det gjelder pussig nok LC 120
Hadde ute dysene på en kompis sin 90 D4D for å kontrollere dette. Den var runda 200.000 km.
Ikke ANTYDNING til lekkasje mellom dyse og tetting...
"Always a better way"
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Diesel filter???
Men da skal du få melding om dette via dashbordet.
Min far hadde en Sharan som aldri var på service, og dette resulterte i at luftfilter gikk tett, og luftmengde måleren streiket, ingen drakraft i det hele tatt.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
sognis
Ble med: tor apr 29, 2010 12:45 pm

Innlegg av sognis »

er nok ventilene til dieselpumpen som er gått i fistel. byttet på en rav 4 d4d da den fusket på aksellerasjonen og man opplevde å miste motorkraften. en jobb på ca 1,5 time om du står på selv:) Du finner ikke ventilene i delekatalogen men spør fint hos toyota så har de fremskaffet kun ventilene på eget delenummer. ( ihvertfall i BERGEN DA PROBLEMET ER VELKJENT)

Ville sjekket historikk på dysene hos Toyota så de kan avkrefte samme problematikk som på 120 serien. bad things can happend!!

betalte 3000,- for ventilen om jeg ikke husker feil ( bergenspriser er dyrere enn Oslo:( )

Alt ordner seg!!!!!!!!

Roar
tlc90

Innlegg av tlc90 »

Hei

Da er bilen på veien igjen, det var dårlig kontakt i en ledning som hadde med diesel pumpen og gjøre vet ikke hvilken
siden mekanikkeren var ikke tilstede da jeg hentet bilen.

Da jeg var på vei hjemmover blid og fornøyd skulle jeg ta en forbikjøring girte ned i 2 og full gass da jeg var på siden av den andre bilen
begynte bilen miste kraft i rykk og napp girte til 3 bilen gikk fint så lenge jeg ikke hadde full gass.

Så i 1 2 og 3 gir ved full gass går bilen fint i ca 2 sekunder så begynner den å nykke virker som den ikke får nok diesel.

Jeg får gå over alle kontakter i kveld med 556 og håpe at det hjelper, eller er det noe form for spray el. lign. som funker bedre?

Har spurt Toyota (Åsane) tidligere angående dysene fikk da beskjed at dette ikke gjalt min bil men bare 120 serien.
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

virker som scv ventiler, ikke alltid feilkode på disse. Kan være egr ventil også....
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
tlc90

Innlegg av tlc90 »

Hei

Helte i går kveld 5dl. to taktsolje og full tank, kjørte 25 km parkerte å ventet i en halvtime kjørte 10km til da ble bilen bedre og bedre
da jeg parkerte for kvelden gikk den helt fint.

Men i morres var det påan igjen men ikke så ille som det var.

Var innom Toyota Åsane de tok en diagnose med fikk ingen feilmelding, Men de mente det kanskje var svc ventilen det var noe galt med.
Det var ikke ett helt ukjent problem, ca 4500,- for bytte.

Er det noe annet jeg kan prøve før jeg må bestille time?

Vil det hjelpe å kjøre noen dager til med olje på tanken?

-Gudmund
Brukeravatar
andersw
Ble med: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Lokasjon: Haugesund

Innlegg av andersw »

litt olje på tanken er alltid bra om du kjører på statoil diesel. men alltid greit uansett. hverfall i norge hvor dieselen er så tørr.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

De SCV ventilene de bytter til er forbedret i forhold til det som står på bilen nå. De tåler mer av den "tørre" diesel'n som er her i landet.
Vil fremdeles anbefale deg å kjøre totaktsolje på tanken. Et par dl på full tank er nok for å forebygge dette.
Du vil og oppleve mindre arbeidslyd fra motoren etter dette da det i stor grad er dieselpumpa som lager den typiske "diesellyden" på dieselmotorer.
Med oljeinnblanding, så får pumpa og smøring derfor vil lyden avta litt.
For mye olje vil gå ut over dysespisser og glødeplugger, så det er greit å moderere seg litt.
Alternativt kan du kjøre PRO-TEC sin Diesel fuel cleaner direkte i dieselpumpa og starte bilen på dette (renseprosess)
Fås kjøpt hos bilmateriell.no blandt annet. Veldig god erfaring med dette.
En rens av systemet annenhvert år er bare sunt og godt for motoren.
Har testet en del avgasser ifbm dette stoffet.
Har hatt biler med over 7 i røyktall på røykgasstest.
Etter rens, så ligger de på rundt 1. Så det stoffet der VIRKER!
8)
"Always a better way"
tlc90

Innlegg av tlc90 »

Hei

Etter jeg fylte olje på tanken har bilen blitt bedre for hver dag nå går bilen normalt.

Disse csv ventilene er tydligvis en svakhet, hvis man fyller litt olje ett par ganger i året
ville det være nok til å holde de i "sjakk" eller bør man bytte til nye for å slippe disse problemene?
Det er jo ikke alltid vi står parkert ved siden av trafikkert riksvei når dette kan skje.

-Gudmund
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

Det vil kunne oppstå, men hvis du gir en liten lakk med snøkosten i bakkant av pumpa eller lar bilen stå en stund når problemet inntreffer, så skal du kunne berge deg. Pris for bytte ca 4500,-
"Always a better way"
ivar
Ble med: lør mar 10, 2007 11:30 pm
Lokasjon: brandbu1949

Innlegg av ivar »

Hei tenker å prøve protec,men hvilken type det er jo iallefall 2 typer til disel. Mvh Ivar
Brukeravatar
SverreS
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av SverreS »

Hei...
Hadde dette problemet på en Hi-Ace 4 wd med d4d motor.Hadde på sånn middel fra PROLONG å alt ordnet seg..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

ProTEC sin (oransje flaske)
Heter diesel system cleaner
http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=704&z=0
"Always a better way"
Brukeravatar
thsver

Innlegg av thsver »

Koble fra slangen på dieselfilteret og koble boksen til slangen. La motoren gå på dette stoffet til flaska boksen er tom.
Gjør dette på varm motor. Rus den opp støtvis og la motoren bakke litt før du ruser den opp igjen.
8)
"Always a better way"
Svar

Tilbake til «Motor 9x»