Noen som veit om dette er mulig. Sterkere bladfjører,støtdempere osv ????? veit det er
endel biler som har dette alternative.
Noen her som har prøvd og dra ca 3tonn+++ ?
Min bil
2000mod LC 90 Automat.
Omregistrering til 3,5t hengervekt
Moderators: Snekker_Andersen, baa, lj73jon
Omregistrering til 3,5t hengervekt
2000 Landcruiser 90
- knut eivind
- Posts: 1818
- Joined: Fri Sep 01, 2006 7:02 am
- Location: Gjøvik
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
da må du ringe toyota norge og spørre, men mener 90 var oppn evnt på arket jeg fikk til min hj60, og der var 90 oppskrevet med 2850kg eller noe ca. btw. 90 har spiralfjører bak og jeg tror ikke bilen er skikket til 3,5 tonn, jeg har akkurat lånt fars 90 til gravemaskin på 1700kg +hanger på 700kg og jeg er ikke imponert, men hvis du f.eks bor på hedemarken eller noe er jo ikke 3,5t noe problem uansett bil.
har prøvd litt over 4t bak en hiace av den nye typen og det går veldig dårlig på bratt grusvei, men går an ellers. så alt går an gamle hiace med 4x4 greier såvidt over6t den og men da går det sakte. men uansett er 3,5t maks lovlig uansett med påløpsbrems.
skal du kjøre 3,5t er nok en hdj80 tingen
har prøvd litt over 4t bak en hiace av den nye typen og det går veldig dårlig på bratt grusvei, men går an ellers. så alt går an gamle hiace med 4x4 greier såvidt over6t den og men da går det sakte. men uansett er 3,5t maks lovlig uansett med påløpsbrems.
skal du kjøre 3,5t er nok en hdj80 tingen
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
knut e wrote:da må du ringe toyota norge og spørre, men mener 90 var oppn evnt på arket jeg fikk til min hj60, og der var 90 oppskrevet med 2850kg eller noe ca. btw. 90 har spiralfjører bak og jeg tror ikke bilen er skikket til 3,5 tonn, jeg har akkurat lånt fars 90 til gravemaskin på 1700kg +hanger på 700kg og jeg er ikke imponert, men hvis du f.eks bor på hedemarken eller noe er jo ikke 3,5t noe problem uansett bil.
har prøvd litt over 4t bak en hiace av den nye typen og det går veldig dårlig på bratt grusvei, men går an ellers. så alt går an gamle hiace med 4x4 greier såvidt over6t den og men da går det sakte. men uansett er 3,5t maks lovlig uansett med påløpsbrems.
skal du kjøre 3,5t er nok en hdj80 tingen
Toyota går jo dårlig i utgangspungtet.Hadde 4x4 Hiace før LC. Hadde bilhenger og Saab 9-5 hengene etter Hiacen (ca 2200kg) Dette var mer en nok siden bilen begynte og kaste på rompa over 70km/t Den var selvfølgelig riktig lasta. Men med LC har jeg kun prøvd campingvogn på 1500kg.
Denne ga ingen motstand og bilen gikk som normalt, bortsett fra Diesel forbruket

Men en LC 90 fra Arctic Truck, hvor mye kan denne dra? Jeg veit ikke om Hiace AT 29 kan dra mer en vanlig Hiace. Men den er jo utstyrt med progresive fjærer og kraftigere sammenslagsputer bak. Men hva Tilatt tilhengervekt på AT 29 er veit jeg ikke. Mulig den ikke endres.
Men ved F.eks Nissan Patrol 3.3 er det vel bare bagateller som skal til for og få den godkjent til 3,5t hengervekt. Dette hadde jo vert ypelig om hadde gått på LC 90. Ikke noe er bedre en og utfordre bilen med tunge lass :=)
2000 Landcruiser 90
- knut eivind
- Posts: 1818
- Joined: Fri Sep 01, 2006 7:02 am
- Location: Gjøvik
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
at 29 hiacene vi har på jobben har de vanlige 2000kg som andre hiacer har. og dra graver med var 90 fin da det gjelder komfort og stødighet, men synes den blir noe sped, men man kommer jo fram tilslutt
av egne erfaringer er det få eller ingen ting som slår en r6 motor da det kommer til og dra henger
av egne erfaringer er det få eller ingen ting som slår en r6 motor da det kommer til og dra henger
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
knut e wrote:at 29 hiacene vi har på jobben har de vanlige 2000kg som andre hiacer har. og dra graver med var 90 fin da det gjelder komfort og stødighet, men synes den blir noe sped, men man kommer jo fram tilslutt
av egne erfaringer er det få eller ingen ting som slår en r6 motor da det kommer til og dra henger
Stødighet som teller. Motorefekt kan gjøres noe med. Enig med deg der, mer perfekt motorkombinasjon en rekkeseks turbo diesel finnes ikke. En repratør på jobben har HDJ 100 som arbeidsbil og 120 konebil. Til den store overaskelse mener han at 120 er mye bedre og dra tungt med. Den blei ikke jeg helt klok på. Det stemmer nok, men til syvende og sist er nok 100`n best på det aller tyngste.
Jeg skal undersøke dette med hengervekt grundig å legge ut konklusjonen når den klar.
2000 Landcruiser 90
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
Det er vist bilen`s *lave* egenvekt som stopper det hele. Så det må nok være som det er.
2000 Landcruiser 90
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
Beklager å åpne denne igjen nå, men hva??? Dette har vel ingenting med egenvekten å gjøre, men kun med Toyota Norge's vilje til å godkjenne bilen med 3,5t hengervekt. Det finnes land i europa der 90 er godkjent med 3,5t hengervekt. De norske forskriftene åpner for at bilen kan godkjennes:
Kjøretøyforskriften Kap 10:
Heia Norge!
Kjøretøyforskriften Kap 10:
Så får det være en helt annen sak at man ikke bør kjøre mer enn i 70 med over 2,8t bak...3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Heia Norge!
- knut eivind
- Posts: 1818
- Joined: Fri Sep 01, 2006 7:02 am
- Location: Gjøvik
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
mener det var noe prat på dette enten her eller på et annet forum, og det er faktisk den gangen kunn jeep wrangler som kunne klassifiseres som terrengbil etter den forskriften der, har man ikke importør papirer el. hjelper ingen ting uansett.
har i det senere også hørt at 90 med auTOMAT har rundt 3,1t total hengervekt, om det stemmer vet jeg ikke helt nøyaktig
har i det senere også hørt at 90 med auTOMAT har rundt 3,1t total hengervekt, om det stemmer vet jeg ikke helt nøyaktig
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: Omregistrering til 3,5t hengervekt
Jeg har 90 med automat og har 2,8t hengervekt. Toatalvekt er vel 5550kg om jeg ikke husker feil.
At det var bilens lave totalvekt som stopper det hele var svare jeg fikk hos BT.
Det er vel ikke helt umulig det da dette har stor innvirkning på lasten som henger bak.
Men også BT er fulle av meninger og ikke fakta.
At det var bilens lave totalvekt som stopper det hele var svare jeg fikk hos BT.
Det er vel ikke helt umulig det da dette har stor innvirkning på lasten som henger bak.
Men også BT er fulle av meninger og ikke fakta.
2000 Landcruiser 90