Per Martins LJ73, (x: LJ70, HJ45 Troopie, KZJ95 AT 38, LJ70, BJ75)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

knut e wrote:selv om jeg er litt motstander må jeg også nok innrømme at det finnes noen fordeler, bla ic og også exos.
Du liker ikke bodylift? :)
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
1911
Posts: 30
Joined: Sun May 11, 2008 10:44 pm
Location: ALTA

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by 1911 »

Kommer du til Finnland i sommer med den Per M????
User avatar
knut eivind
Posts: 1818
Joined: Fri Sep 01, 2006 7:02 am
Location: Gjøvik

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by knut eivind »

Per Martin wrote:
knut e wrote:selv om jeg er litt motstander må jeg også nok innrømme at det finnes noen fordeler, bla ic og også exos.
Du liker ikke bodylift? :)
riktig, det regnes i mitt hode som juks.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

knut e wrote:
Per Martin wrote:
knut e wrote:selv om jeg er litt motstander må jeg også nok innrømme at det finnes noen fordeler, bla ic og også exos.
Du liker ikke bodylift? :)
riktig, det regnes i mitt hode som juks.
Hmmm, tja...
1911 wrote:Kommer du til Finnland i sommer med den Per M????
Halloen! Yess, er planen det! Blir vel en tur til setermoen også...
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

Hadde vel aldri trodd at jeg skulle synes 37x12,5 ble litt stusselige under skjermene på en av mine biler men... Disse hjulene er nå solgt til Narvik. Håper ny eier blir fornøyd.

Har fått kontakt med "felgur.is" som skaffer det meste av det man trenger (takk til Sunde for link) og lurer nå på om 15 eller 17" felg vil være best å satse på til sommerbruk? Hva tror dere? Har tenkt på sommerhjul i f.eks 38x14,5 x15 eller 17...
Attachments
nesten litt stusselige hjul..
nesten litt stusselige hjul..
IMAG0127.jpg (770.01 KiB) Viewed 7440 times
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
Walkabout
Posts: 745
Joined: Thu Jul 23, 2009 3:32 am
Location: Oslo

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by Walkabout »

17" felg er i mine øyne penest, hvertfall om det blir "tradisjonelle" felg som ikke er pulverlakkert eller har en spesiell/ekstraordinært tøff utforming. Gjør seg med litt felg også, så det ikke bare blir ballong :wink:
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
arcticlc
Posts: 176
Joined: Mon Apr 19, 2010 10:33 pm
Location: Tromsø

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by arcticlc »

tror du kan vurdere 17" felg. når du slipper ut max luft på 15"-38 blir trossalt bilen bra mye lavere og med så mye gummi har dekket lagt seg helt ut selv om du har 17" felg..
The Survival Of The Fittest - Charles Darwin

-03 Landcruiser 120 Arctic Truck 35"
-06 Hilux Arctic Truck35"
-97 Audi A4 2.6 Quattro
arcticlc
Posts: 176
Joined: Mon Apr 19, 2010 10:33 pm
Location: Tromsø

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by arcticlc »

tror du kan vurdere 17" felg. når du slipper ut max luft på 15"-38 blir trossalt bilen bra mye lavere og med så mye gummi har dekket lagt seg helt ut selv om du har 17" felg..
The Survival Of The Fittest - Charles Darwin

-03 Landcruiser 120 Arctic Truck 35"
-06 Hilux Arctic Truck35"
-97 Audi A4 2.6 Quattro
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

Walkabout wrote:17" felg er i mine øyne penest, hvertfall om det blir "tradisjonelle" felg som ikke er pulverlakkert eller har en spesiell/ekstraordinært tøff utforming. Gjør seg med litt felg også, så det ikke bare blir ballong :wink:
Enig! :D
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

arcticlc wrote:tror du kan vurdere 17" felg. når du slipper ut max luft på 15"-38 blir trossalt bilen bra mye lavere og med så mye gummi har dekket lagt seg helt ut selv om du har 17" felg..
Glimmers! Er det jeg også tenker! Kan da få dekket til å flyte bra ut uten å miste all høyda. Det "gyldne snittet" mellom størrelse på dekk og felg er kanskje annerledes på sommer enn på vinter?

På vinteren er det noe annet, da er nedtappede ballonghjul effektive.. da vil man gjerne ha så mye gummi som mulig, og slipper ut litt mer luft for å flyte opppå et relativt flatt underlag....

Jeg har forresten sjelden tappa helt ned på sommeren. Har som regel sluppet ut bare til dekket ble mykere (god "kul" på dekksida) uten å miste for mye høyde, -har funka veldig bra! Skulle gå bra med 38-14,5-17 det. Dekket bretter seg veldig bra rundt steiner og sånt selv om du ikke har tappa ut all lufta. Har derfor aldri kjørt dekket av felgen eller skadet dekksida heller, - gode argumenter i seg selv det..
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
andersw
Posts: 750
Joined: Fri Feb 20, 2009 10:06 pm
Location: Haugesund

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by andersw »

http://m.summitracing.com/parts/BFG-2324
eg har vurdert dette dekket for å beholde 38"
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
User avatar
sunde
Posts: 1696
Joined: Fri May 29, 2009 12:46 pm
Location: Kvinesdal

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by sunde »

er ikkje serlig og tappe for mye om sommeren.kommer jo selfølgeli anpå kordan og hvor du kjøre.men sakre seitiner osv er fort og skade dekk eller felg på.eller at dekk spinner på felg.

håper du finner en fin felg på Island da :) synd ikkje Arctic har breiere en 10" felg i 17"
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

Jepp! Hvilke dimensjoner som funker til hva blir fort en litt teoretisk diskusjon, å finne et dekk i passe størrelse er straks en mer konkret utfordring. :D AndersW: Liker BFG MT godt og kunne tenke meg slike.

Kan se ut som om det er litt mer å velge mellom i 17" hos de ulike produsentene?
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

Yes! Ble invitert med på en tur i et grustak (avtale med eier, veldig ok kar) og fikk dermed prøvd bilen litt. Litt jomfrutur egentlig, -og gjorde flere hyggelige erfaringer:

1: AT -bygg fungerer veldig bra i terrenget. Jeg har kjørt mye offroad i mange år, bla.a. i forsvarets kjørefelt i innlandet og i Finnland og tror jeg kan si at jeg har har sett og prøvd mye. LC er en god bil og AT vet hva de gjør! :D

2: AT -eiere er hyggelige bilinteresserte skrue-skaller på akkurat samme måte som 40-60-70 og 80 eiere jeg kjenner, og de bruker bilene sine til det de er ment til. Mye frisk og fin kjøring i grustaket i går! :D Knall tur og hyggelige folk!

Fin oppstillig! 37+38+38+35+38 (186 tilsammen!)
AT treff 2.jpg
AT treff 2.jpg (732.7 KiB) Viewed 7199 times
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins LC KZJ95 AT 38 (LJ73,HJ45 Troopie)

Post by per_martin »

For søren, er sløv å oppdatere, har vært på treff både på innlandet og i finnland siden sist... Bilen funka bra i noen av myrhullene og iaffal EN finne mente at "the fancy Cruiser" ikke var så verst.. jaja
Her er at par bilder fra et Røde Kors- oppdrag i Kit-dalen. Det er slikt bilen brukes mest til...
Attachments
kit-dalen 1.jpg
kit-dalen 1.jpg (571.27 KiB) Viewed 7072 times
kit-dalen 2.jpg
kit-dalen 2.jpg (896.06 KiB) Viewed 7072 times
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Re: Per Martins ? (x: LC KZJ95 AT 38, HJ45 Troopie, LJ73)

Post by per_martin »

90 er solgt. Knall bil men litt for fin og dyr til mitt bruk!

Vil heller ha noe mer heavy duty og som ikke er så fin i lakken, -må ha en bil som kan brukes både til beredskapsarbeid, offroadtreff og til hverdags...

Hva skal man velge tro, det er jo så mange fine der ute!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Per Martins ? (x: LC KZJ95 AT 38, HJ45 Troopie, LJ73)

Post by Vegard »

Hva er ca budjsett da Per Martin? Må du ha bakseter?
User avatar
andersw
Posts: 750
Joined: Fri Feb 20, 2009 10:06 pm
Location: Haugesund

Re: Per Martins ? (x: LC KZJ95 AT 38, HJ45 Troopie, LJ73)

Post by andersw »

hilux? hvor havna bilen din henn?
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Re: Per Martins ? (x: LC KZJ95 AT 38, HJ45 Troopie, LJ73)

Post by RogerFo »

Gratulerer/kondolerer med salg!

Svaret er en litt matt-i-lakken HDJ-80 :D

beredskapsarbeid => HDJ-80 har sterk motor for tunge og store Røde-Kors tilhengere og har god laste- og passasjerkapasitet.

offroadtreff => HDJ-80 har overraskende, etter egen erfaring, framkommelighet så lenge det ikke er myr... Den er stor når det er trangt og krever STORE hjul for de finske myrene. Leter du finner du kanskje en med originale sperrer :D

til hverdags er HDJ-80 er stasbil! Den er stor med et tidløst design, med 33 eller 35" blir proporsjonene riktig.

Ulemper:
En mer komplisert bil enn andre gamle LC. Har mer som kan feile i forhold til LJ-70/73 og Hilux.
En tung bil, sliter mer på drivverk enn lettere biler
Har noen svakheter, girkassesynk, servopumpe, noen ruster, (BEB på 12-ventileren)...

Det er mulig det finnes alternativer, men ikke... som jeg kan se i HDJ-80 rus...
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
User avatar
Frode S
Posts: 1088
Joined: Wed May 12, 2004 2:07 pm
Location: Tromsø

Re: Per Martins ? (x: LC KZJ95 AT 38, HJ45 Troopie, LJ73)

Post by Frode S »

RogerFo wrote: Det er mulig det finnes alternativer, men ikke... som jeg kan se i HDJ-80 rus...
Seksti? Ikke like femi i fasongen som åtti. Åttier passer best for mannlige frisører og fotball-mammaer 8)
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Post Reply

Return to “Garasje”