Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

User avatar
OJM
Posts: 870
Joined: Wed Jun 22, 2005 9:59 pm
Location: stavanger

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by OJM »

Dette blir bra Pål,den fangeren din gjore susen :) Håper vi snakkes på LT
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Hadde vært trivelig å fortsette tradisjonen med LT, men må desverre stå over denne gang. Trist... håpa jeg var inne på en slags tradisjon, etter to år på rad. Men skal skåle for dere, er med i ånden!
1911
Posts: 30
Joined: Sun May 11, 2008 10:44 pm
Location: ALTA

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 1911 »

Det er et annet LT du kan delta på i år Pål..... Lapland Trophy! 13-17 Juli!

Begynner å bli klar for treffet neste helg. Har jobba litt med bilen i dag. Denne gangen blir det Ford på treffet!
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Du skal ikke se bort i fra Lapland, men tviler på at tiden strekker til. Og pengene. Ikke avgjort enda.


Vært på Rekking til JAC, Mauken. Fy flate for et område! Det byr på gjørme, steiner, berg, bratte områder og det meste en kan tenke seg å fylle en fin offroad dag med! Og ikke minst en nyydelig utsikt fra toppen!
Image

Litt mat og drikke hentes på lokale sjappa. Nydelig vær!
Image

Her har jeg forsert et snøområde, råtten snø i nordvendte hellinger.
Image

På vei opp langs veien. Standard taro på 32" AT dekk, potent potet bil, i tillegg til meg og Svein.
Image

Pose i bratt steinparti.
Image

Utsikten øker for hver høydemeter
Image

Her er vi på toppen!
Image

Image

Bratt utfor her!
Image

Er partier med enkelt og behagelig terreng
Image

Kommer flere bilder og film etterhvert, såvidt det går å laste opp...
User avatar
toddi
Posts: 1055
Joined: Thu Feb 18, 2010 7:36 am
Location: Rogaland, Sandnes
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by toddi »

KJenner det ikke en plass. Bortsett fra at lilletåa verker noe grusomt etter å ha sett bildene. Må være noe som GÅR
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

En stund siden update nå! Skjedd mye på alle fronter, og litt med bilen...
Den har hatt mange mil på veien i sommer, for det aller meste problemfritt!

Litt mer bilder fra vårtreffet:

Image

Image

Image

Per Martin gliset!
Image

CV-myra
Image

En klar gjeng!
Image

Knakk alle boltene på huben høyre bak. Blir mye juling med sperre i bratt bergterreng...
Image

Peder på toppen!
Image

Image


Så ble det rundtur på godt over 200 mil uten å åpne verktøykassa.
Lofoten, ferge til bodø, kystriksveien til den blå veien, coast to coast piteå and back home. 1.17 på mila, Knirkefritt!
Og da er det jo deilig å nyte landskap som dette:

Image
Vikten, Lofoten

Image

Lunsjpause
Image

Der ingen ferdes...
Image

Natt-tåke... hemmelig strand!
Image

ZZzzz...
Image

Snart soloppgang
Image

Fergeventing
Image

Svartisen
Image

yamyamm!
Image

Kveldsmat på svenskekysten. Taket lagde jeg på 20 minutt før avreise, utrolig praktisk både dag og natt!
Teleskopstenger, kraftig gnist-sikker presenning, noen lekter og noen bolter.
Image
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Så brant vinsjmotoren opp... smelta børstebrua. Ene tettepluggen i enden på motorhuset var borte, så der var det fult av myr og vann.

Image

Ny motor koster ca 3 slappe lakser for den som lurer.

I mellomtiden måtte vi gjøre slik: -og det funka fett!
Image

Og når man er på tur med Jeep, tenner man bål mens man skrur...
Brukte 3 timer på å få snekka på plass igjen, rev boltene gjennom ramma.
Gjengestål, pølser, litt sleggevirksomhet og kaffe, så ble jeepen som ny.
Image

Siden jeg mobba jeepen så mye, skjedde dette PÅ nytt etterpå... ARGH!
Hadde 80% av bilens vekt på høyre bak opp en skrent med godt grep. Begynner å kjenne igjen lyden nå.
Image

har fra nå av en ekstra hub med bolter og brytepinner med på hardkjøring. da er det enkelt å fikse.

Video fra Vårtreffet, bare kjapt klippet sammen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hnLfpfriPSw[/youtube]&hd=1
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QHOtVXssgCo[/youtube]&hd=1

Funker ikke embeddingen?

Åsså hiluxen til en kompis... Denne skal under kniven, blir et all-pro monster.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S2-n-sfuixQ[/youtube]
Last edited by lj73jon on Thu Sep 29, 2011 9:58 am, edited 1 time in total.
Reason: embeddingen funker, men liker ikke tu.be linker og &hd=1 endelser, kommer nok en oppdatering snart :)
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Så en snutt av cherokee i bratt lende... er selvfølgelig ikke mulig å se hvor bratt det er på film..
https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink

Så cruisern i samme bakken... ;)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by offroadguru Solli »

Det er ihvertfall intet å utsette på kvaliteten på stikkakslingene bak ihvertfall :mrgreen:
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by håvard »

Hmmm. Hvorfor ryker de der? Jeg har aldri opplevd noe sånt (bank i bordet). Er det fordi du strammer de for hardt? Momentet på de boltene der skal jo være latterlig lite, 3-4 Mm eller no sånt.
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

ja, er litt crap at de smeller... er vist mer vanlig i statene på spoa og større dekk. er klar over at de skal såvidt strammes, er jo ingen horisontal belastning, er jo kun skjærkrefter på boltene.
Første gangen mangla jeg en bolt, så det kunne forklare den biffen.
Andre gangen hadde jeg sjekka med den lille 12-nøkkelen min at de var fine og ikke løse, så alt i orden.
Ser på ih8mud at noen setter i umbrakobolter med større bruddstyrke en de orginale studs, så det blir kansje løsningen.
Er lei av å borre pinnebolter! orker ikke borre opp til 4 ekstra pinnebolter, det gjør det for tungvindt ved en evt feltfiks igjen.

Her er noen løsninger... visste ikke 100serien hadde større bolter...
http://forum.ih8mud.com/40-55-series-te ... studs.html


Nå er i alle fall vinsjen overhalt og i boks. Som ny, med masse tetteguffe og en sånn fuktsugende pose i solenoidboksen.
kansje jeg skulle hatt en libresse i solenoidboksen...?
Den skal uansett flyttes til motorrommet når alt av rørgater er ferdige.

Har en orginal ac kompressor på vei, så må rutes litt annerledes med ic-rørene osv.
Rukus
Posts: 407
Joined: Wed Feb 08, 2006 7:14 pm
Location: Bardu

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by Rukus »

ARP bolter fra trail-gear Pål.....funker fett på min :) å de er nåkk sterkere enn de umbrakoboltene du nevner :)
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

ja, Peder... Va bare dumt eg ikkje la det til på den bestillinga. men får ta det på neste runde. både forran og bak!
User avatar
Gi Gass
Posts: 698
Joined: Fri Jan 21, 2005 10:01 pm
Location: Bergen
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by Gi Gass »

Klippet alle høyre bak på 75'en engang jeg og.. 37 gummi, sperrer på og en skråning på ca 45 grader i et sandtak.. Smalt rimelig greit. Problemet oppsto når bilen begynte hoppe.. Nå har jeg satt i bolter med 12.9 bruddstyrke, og borret opp til 4 brytepinner. Det burde holde 8)
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Rukus
Posts: 407
Joined: Wed Feb 08, 2006 7:14 pm
Location: Bardu

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by Rukus »

Vi får ta d når æi å skal ha mere. Må ha ARP bolter tel styrearman æi.
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
User avatar
toddi
Posts: 1055
Joined: Thu Feb 18, 2010 7:36 am
Location: Rogaland, Sandnes
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by toddi »

Bolter er en ting. Men ferien så ut til å være en fantastisk herlig ferie. Det der har ikke jeg fått rigga meg til enda, men en slik tur er oppsolutt et mål. Får virkelig lada batteria på en sånn tur, og i en 60. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Gi Gass wrote:Klippet alle høyre bak på 75'en engang jeg og.. 37 gummi, sperrer på og en skråning på ca 45 grader i et sandtak.. Smalt rimelig greit. Problemet oppsto når bilen begynte hoppe.. Nå har jeg satt i bolter med 12.9 bruddstyrke, og borret opp til 4 brytepinner. Det burde holde 8)
Ja, det blir rett å slett for svakt med de orginale... fant du bolter som passa på kragen uten å korte inn gjengene?
Høres ut som det bør holde, syntes de orginale virker slappe.
Nå er det andre gangen det skjedde på høyre side bak, vil tro det også har litt med at stikkakslingen er kortere på høyre bak, dermed mindre vridning på den.
Er iallefall nå herk å få ut boltene, de knekker liksom 3mm innafor hubben, crap!

Toddi, det fine med en sånn tur, er at den krever liksom ikke noe planlegging!
Stopp i skauen eller på stranda når en er sliten, og kjør til verdens ende om en har tid til det!

Nå har jeg i alle fall en tett motor, ikke fylt en dråpe olje siden siste oljeskift, 4500km siden!
Skulle bare mangle at det begynte lekke på transferen! Nå mater den all olja over i girkassa, så må nok sette en slange mellom nivåpluggene, så det renner tilbake! ;)

Liker virkelig ikke luftingen på kassa, har alltid vann i olja etter jeg har vært på dypt vann... Noen forslag? Den luftes jo oppe ved mansjetten til girstanga!
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

en annen ting... har ute diffen med orginalsperra, ser at kragen som låser på splinene har slitemerker.
Kan bare annta at det kommer av pådrag under innkobling. dammit! Satser på å file de ned litt, så alle er jevne og fine.

Noen som har vært borti samme? Er dette starten på vridde splines på stikkakslingen??

Image
User avatar
4Springar
Posts: 3235
Joined: Thu Nov 27, 2008 3:17 pm
Location: Troms
Contact:

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by 4Springar »

Litt oppdatering kanskje.. Mest bare brukt bilen, skrudd lite. Bank i bordet!

Kasta sammen ei skliplate, med hjelp av Peder. Den henger 7cm under ramma, men er bare en fingers avstad til tappepluggen på ptokassa. Kunne nok gjort mer utav det, men den ble sammenhengende testa i tre dager, og svært lite problemer med at den er lav bak. Den kunne nok vært knekt ca 15 fra bakkant, for å minske faren for å henge seg opp på noe. Kantene forran og bak er knekt opp 4cm, så den sklir over det meste.
Fulgte Håvard sitt tips om å ikke ha hull til tappepluggene. Null problem å skifte olje, bare løsner på de bakre boltene og lar plata henge etter de fremre boltene.
Heavy duty iallefall, 6mm plate.

Image

Front
Image

Fikk nemlig nok av å henge fast på kassa i alskens terreng.
Sist kjørte jeg nedover ei elv, med myrvann forran meg, plumpa utti et håll, og knakk av speedo-kabelen bak på kassa.
Kjørte hjem med motorolje på transferen...
Image

Og siden simmeringen mellom hovedkassa og transferkassa lekker, pumper transferen olja over i hovedkassa. nå er det løst med en hydraulikkslange med koblinger og svivel mellom nivåpluggene og dermed renner olja tilbake til transfer.
Rensa også hovedkassa og transfer etter motorolje-episoden. Duverden så fin lyd den fikk, var nok bare godt med litt motorolje over 40 mil. ;)
Image

Nye studs til stikkakslingen bak.
Disse er 11mm fra 100serien.
Orginale er 7mm. yummy, kommer også ARP bolter forran og bak.

Image

Buret til Peder bygde vi på en kveld. Ble grisebra, og solid.
Image

Så var det en liten en som ville på tur!
Image

Litt fra høst-treffet. Noen av bildene er lånt fra andre, tok ikke så mye selv.
FØRSTE treffet der allt fungerte smertefritt, ingen skruing på egen bil.
Brukte sikkert vinsjen på meg og andre 200 ganger, men nå holdt den mål!

Image

Image

Videoer fra kjentfolk. Røde luxen ble hydrolocked... og bøyde mest sansynligvis råden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dClTy6Apj2c[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=psphR1bxSdc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XwhSAuWdLLY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g7GmDnVawVM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s4Qouj5arHo[/youtube]

Bilder i videoformat fra JAC Høst, med sykeste musikken å oppdrive.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dyiGIZQPKl0[/youtube]

Bildegalleri:
https://picasaweb.google.com/pal.sneve/ ... directlink
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Post by håvard »

Jeg tror den skid'en blir bra jeg Pål. Det er ikke sååååå farlig at den ikke er tight overlat. Fordelen med at den er flat er at den er veldig forutsigbar og stabil når du ligger på steiner med den. De aller fleste som lager skid lager de flate. Min fungerte som F på SOA, sterk som sattan!
Post Reply

Return to “Garasje”