
Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Dette blir bra Pål,den fangeren din gjore susen
Håper vi snakkes på LT

Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Hadde vært trivelig å fortsette tradisjonen med LT, men må desverre stå over denne gang. Trist... håpa jeg var inne på en slags tradisjon, etter to år på rad. Men skal skåle for dere, er med i ånden!
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Det er et annet LT du kan delta på i år Pål..... Lapland Trophy! 13-17 Juli!
Begynner å bli klar for treffet neste helg. Har jobba litt med bilen i dag. Denne gangen blir det Ford på treffet!
Begynner å bli klar for treffet neste helg. Har jobba litt med bilen i dag. Denne gangen blir det Ford på treffet!
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Du skal ikke se bort i fra Lapland, men tviler på at tiden strekker til. Og pengene. Ikke avgjort enda.
Vært på Rekking til JAC, Mauken. Fy flate for et område! Det byr på gjørme, steiner, berg, bratte områder og det meste en kan tenke seg å fylle en fin offroad dag med! Og ikke minst en nyydelig utsikt fra toppen!

Litt mat og drikke hentes på lokale sjappa. Nydelig vær!

Her har jeg forsert et snøområde, råtten snø i nordvendte hellinger.

På vei opp langs veien. Standard taro på 32" AT dekk, potent potet bil, i tillegg til meg og Svein.

Pose i bratt steinparti.

Utsikten øker for hver høydemeter

Her er vi på toppen!


Bratt utfor her!

Er partier med enkelt og behagelig terreng

Kommer flere bilder og film etterhvert, såvidt det går å laste opp...
Vært på Rekking til JAC, Mauken. Fy flate for et område! Det byr på gjørme, steiner, berg, bratte områder og det meste en kan tenke seg å fylle en fin offroad dag med! Og ikke minst en nyydelig utsikt fra toppen!

Litt mat og drikke hentes på lokale sjappa. Nydelig vær!

Her har jeg forsert et snøområde, råtten snø i nordvendte hellinger.

På vei opp langs veien. Standard taro på 32" AT dekk, potent potet bil, i tillegg til meg og Svein.

Pose i bratt steinparti.

Utsikten øker for hver høydemeter

Her er vi på toppen!


Bratt utfor her!

Er partier med enkelt og behagelig terreng

Kommer flere bilder og film etterhvert, såvidt det går å laste opp...
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
KJenner det ikke en plass. Bortsett fra at lilletåa verker noe grusomt etter å ha sett bildene. Må være noe som GÅR
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
En stund siden update nå! Skjedd mye på alle fronter, og litt med bilen...
Den har hatt mange mil på veien i sommer, for det aller meste problemfritt!
Litt mer bilder fra vårtreffet:



Per Martin gliset!

CV-myra

En klar gjeng!

Knakk alle boltene på huben høyre bak. Blir mye juling med sperre i bratt bergterreng...

Peder på toppen!


Så ble det rundtur på godt over 200 mil uten å åpne verktøykassa.
Lofoten, ferge til bodø, kystriksveien til den blå veien, coast to coast piteå and back home. 1.17 på mila, Knirkefritt!
Og da er det jo deilig å nyte landskap som dette:

Vikten, Lofoten

Lunsjpause

Der ingen ferdes...

Natt-tåke... hemmelig strand!

ZZzzz...

Snart soloppgang

Fergeventing

Svartisen

yamyamm!

Kveldsmat på svenskekysten. Taket lagde jeg på 20 minutt før avreise, utrolig praktisk både dag og natt!
Teleskopstenger, kraftig gnist-sikker presenning, noen lekter og noen bolter.

Den har hatt mange mil på veien i sommer, for det aller meste problemfritt!
Litt mer bilder fra vårtreffet:



Per Martin gliset!

CV-myra

En klar gjeng!

Knakk alle boltene på huben høyre bak. Blir mye juling med sperre i bratt bergterreng...
Peder på toppen!


Så ble det rundtur på godt over 200 mil uten å åpne verktøykassa.
Lofoten, ferge til bodø, kystriksveien til den blå veien, coast to coast piteå and back home. 1.17 på mila, Knirkefritt!
Og da er det jo deilig å nyte landskap som dette:

Vikten, Lofoten

Lunsjpause

Der ingen ferdes...

Natt-tåke... hemmelig strand!

ZZzzz...

Snart soloppgang

Fergeventing

Svartisen

yamyamm!

Kveldsmat på svenskekysten. Taket lagde jeg på 20 minutt før avreise, utrolig praktisk både dag og natt!
Teleskopstenger, kraftig gnist-sikker presenning, noen lekter og noen bolter.

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Så brant vinsjmotoren opp... smelta børstebrua. Ene tettepluggen i enden på motorhuset var borte, så der var det fult av myr og vann.

Ny motor koster ca 3 slappe lakser for den som lurer.
I mellomtiden måtte vi gjøre slik: -og det funka fett!

Og når man er på tur med Jeep, tenner man bål mens man skrur...
Brukte 3 timer på å få snekka på plass igjen, rev boltene gjennom ramma.
Gjengestål, pølser, litt sleggevirksomhet og kaffe, så ble jeepen som ny.

Siden jeg mobba jeepen så mye, skjedde dette PÅ nytt etterpå... ARGH!
Hadde 80% av bilens vekt på høyre bak opp en skrent med godt grep. Begynner å kjenne igjen lyden nå.

har fra nå av en ekstra hub med bolter og brytepinner med på hardkjøring. da er det enkelt å fikse.
Video fra Vårtreffet, bare kjapt klippet sammen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hnLfpfriPSw[/youtube]&hd=1
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QHOtVXssgCo[/youtube]&hd=1
Funker ikke embeddingen?
Åsså hiluxen til en kompis... Denne skal under kniven, blir et all-pro monster.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S2-n-sfuixQ[/youtube]

Ny motor koster ca 3 slappe lakser for den som lurer.
I mellomtiden måtte vi gjøre slik: -og det funka fett!

Og når man er på tur med Jeep, tenner man bål mens man skrur...
Brukte 3 timer på å få snekka på plass igjen, rev boltene gjennom ramma.
Gjengestål, pølser, litt sleggevirksomhet og kaffe, så ble jeepen som ny.

Siden jeg mobba jeepen så mye, skjedde dette PÅ nytt etterpå... ARGH!
Hadde 80% av bilens vekt på høyre bak opp en skrent med godt grep. Begynner å kjenne igjen lyden nå.

har fra nå av en ekstra hub med bolter og brytepinner med på hardkjøring. da er det enkelt å fikse.
Video fra Vårtreffet, bare kjapt klippet sammen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hnLfpfriPSw[/youtube]&hd=1
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QHOtVXssgCo[/youtube]&hd=1
Funker ikke embeddingen?
Åsså hiluxen til en kompis... Denne skal under kniven, blir et all-pro monster.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S2-n-sfuixQ[/youtube]
Last edited by lj73jon on Thu Sep 29, 2011 9:58 am, edited 1 time in total.
Reason: embeddingen funker, men liker ikke tu.be linker og &hd=1 endelser, kommer nok en oppdatering snart :)
Reason: embeddingen funker, men liker ikke tu.be linker og &hd=1 endelser, kommer nok en oppdatering snart :)
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Så en snutt av cherokee i bratt lende... er selvfølgelig ikke mulig å se hvor bratt det er på film..
https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink
Så cruisern i samme bakken...
https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink
Så cruisern i samme bakken...

https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink
- offroadguru Solli
- Posts: 2371
- Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
- Location: Hauge i Dalane
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Det er ihvertfall intet å utsette på kvaliteten på stikkakslingene bak ihvertfall 

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Hmmm. Hvorfor ryker de der? Jeg har aldri opplevd noe sånt (bank i bordet). Er det fordi du strammer de for hardt? Momentet på de boltene der skal jo være latterlig lite, 3-4 Mm eller no sånt.
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
ja, er litt crap at de smeller... er vist mer vanlig i statene på spoa og større dekk. er klar over at de skal såvidt strammes, er jo ingen horisontal belastning, er jo kun skjærkrefter på boltene.
Første gangen mangla jeg en bolt, så det kunne forklare den biffen.
Andre gangen hadde jeg sjekka med den lille 12-nøkkelen min at de var fine og ikke løse, så alt i orden.
Ser på ih8mud at noen setter i umbrakobolter med større bruddstyrke en de orginale studs, så det blir kansje løsningen.
Er lei av å borre pinnebolter! orker ikke borre opp til 4 ekstra pinnebolter, det gjør det for tungvindt ved en evt feltfiks igjen.
Her er noen løsninger... visste ikke 100serien hadde større bolter...
http://forum.ih8mud.com/40-55-series-te ... studs.html
Nå er i alle fall vinsjen overhalt og i boks. Som ny, med masse tetteguffe og en sånn fuktsugende pose i solenoidboksen.
kansje jeg skulle hatt en libresse i solenoidboksen...?
Den skal uansett flyttes til motorrommet når alt av rørgater er ferdige.
Har en orginal ac kompressor på vei, så må rutes litt annerledes med ic-rørene osv.
Første gangen mangla jeg en bolt, så det kunne forklare den biffen.
Andre gangen hadde jeg sjekka med den lille 12-nøkkelen min at de var fine og ikke løse, så alt i orden.
Ser på ih8mud at noen setter i umbrakobolter med større bruddstyrke en de orginale studs, så det blir kansje løsningen.
Er lei av å borre pinnebolter! orker ikke borre opp til 4 ekstra pinnebolter, det gjør det for tungvindt ved en evt feltfiks igjen.
Her er noen løsninger... visste ikke 100serien hadde større bolter...
http://forum.ih8mud.com/40-55-series-te ... studs.html
Nå er i alle fall vinsjen overhalt og i boks. Som ny, med masse tetteguffe og en sånn fuktsugende pose i solenoidboksen.
kansje jeg skulle hatt en libresse i solenoidboksen...?
Den skal uansett flyttes til motorrommet når alt av rørgater er ferdige.
Har en orginal ac kompressor på vei, så må rutes litt annerledes med ic-rørene osv.
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
ARP bolter fra trail-gear Pål.....funker fett på min
å de er nåkk sterkere enn de umbrakoboltene du nevner 


Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
ja, Peder... Va bare dumt eg ikkje la det til på den bestillinga. men får ta det på neste runde. både forran og bak!
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Klippet alle høyre bak på 75'en engang jeg og.. 37 gummi, sperrer på og en skråning på ca 45 grader i et sandtak.. Smalt rimelig greit. Problemet oppsto når bilen begynte hoppe.. Nå har jeg satt i bolter med 12.9 bruddstyrke, og borret opp til 4 brytepinner. Det burde holde 

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Vi får ta d når æi å skal ha mere. Må ha ARP bolter tel styrearman æi.
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Bolter er en ting. Men ferien så ut til å være en fantastisk herlig ferie. Det der har ikke jeg fått rigga meg til enda, men en slik tur er oppsolutt et mål. Får virkelig lada batteria på en sånn tur, og i en 60.




Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Ja, det blir rett å slett for svakt med de orginale... fant du bolter som passa på kragen uten å korte inn gjengene?Gi Gass wrote:Klippet alle høyre bak på 75'en engang jeg og.. 37 gummi, sperrer på og en skråning på ca 45 grader i et sandtak.. Smalt rimelig greit. Problemet oppsto når bilen begynte hoppe.. Nå har jeg satt i bolter med 12.9 bruddstyrke, og borret opp til 4 brytepinner. Det burde holde
Høres ut som det bør holde, syntes de orginale virker slappe.
Nå er det andre gangen det skjedde på høyre side bak, vil tro det også har litt med at stikkakslingen er kortere på høyre bak, dermed mindre vridning på den.
Er iallefall nå herk å få ut boltene, de knekker liksom 3mm innafor hubben, crap!
Toddi, det fine med en sånn tur, er at den krever liksom ikke noe planlegging!
Stopp i skauen eller på stranda når en er sliten, og kjør til verdens ende om en har tid til det!
Nå har jeg i alle fall en tett motor, ikke fylt en dråpe olje siden siste oljeskift, 4500km siden!
Skulle bare mangle at det begynte lekke på transferen! Nå mater den all olja over i girkassa, så må nok sette en slange mellom nivåpluggene, så det renner tilbake!

Liker virkelig ikke luftingen på kassa, har alltid vann i olja etter jeg har vært på dypt vann... Noen forslag? Den luftes jo oppe ved mansjetten til girstanga!
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
en annen ting... har ute diffen med orginalsperra, ser at kragen som låser på splinene har slitemerker.
Kan bare annta at det kommer av pådrag under innkobling. dammit! Satser på å file de ned litt, så alle er jevne og fine.
Noen som har vært borti samme? Er dette starten på vridde splines på stikkakslingen??

Kan bare annta at det kommer av pådrag under innkobling. dammit! Satser på å file de ned litt, så alle er jevne og fine.
Noen som har vært borti samme? Er dette starten på vridde splines på stikkakslingen??

Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Litt oppdatering kanskje.. Mest bare brukt bilen, skrudd lite. Bank i bordet!
Kasta sammen ei skliplate, med hjelp av Peder. Den henger 7cm under ramma, men er bare en fingers avstad til tappepluggen på ptokassa. Kunne nok gjort mer utav det, men den ble sammenhengende testa i tre dager, og svært lite problemer med at den er lav bak. Den kunne nok vært knekt ca 15 fra bakkant, for å minske faren for å henge seg opp på noe. Kantene forran og bak er knekt opp 4cm, så den sklir over det meste.
Fulgte Håvard sitt tips om å ikke ha hull til tappepluggene. Null problem å skifte olje, bare løsner på de bakre boltene og lar plata henge etter de fremre boltene.
Heavy duty iallefall, 6mm plate.

Front

Fikk nemlig nok av å henge fast på kassa i alskens terreng.
Sist kjørte jeg nedover ei elv, med myrvann forran meg, plumpa utti et håll, og knakk av speedo-kabelen bak på kassa.
Kjørte hjem med motorolje på transferen...

Og siden simmeringen mellom hovedkassa og transferkassa lekker, pumper transferen olja over i hovedkassa. nå er det løst med en hydraulikkslange med koblinger og svivel mellom nivåpluggene og dermed renner olja tilbake til transfer.
Rensa også hovedkassa og transfer etter motorolje-episoden. Duverden så fin lyd den fikk, var nok bare godt med litt motorolje over 40 mil.

Nye studs til stikkakslingen bak.
Disse er 11mm fra 100serien.
Orginale er 7mm. yummy, kommer også ARP bolter forran og bak.

Buret til Peder bygde vi på en kveld. Ble grisebra, og solid.

Så var det en liten en som ville på tur!

Litt fra høst-treffet. Noen av bildene er lånt fra andre, tok ikke så mye selv.
FØRSTE treffet der allt fungerte smertefritt, ingen skruing på egen bil.
Brukte sikkert vinsjen på meg og andre 200 ganger, men nå holdt den mål!


Videoer fra kjentfolk. Røde luxen ble hydrolocked... og bøyde mest sansynligvis råden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dClTy6Apj2c[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=psphR1bxSdc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XwhSAuWdLLY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g7GmDnVawVM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s4Qouj5arHo[/youtube]
Bilder i videoformat fra JAC Høst, med sykeste musikken å oppdrive.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dyiGIZQPKl0[/youtube]
Bildegalleri:
https://picasaweb.google.com/pal.sneve/ ... directlink
Kasta sammen ei skliplate, med hjelp av Peder. Den henger 7cm under ramma, men er bare en fingers avstad til tappepluggen på ptokassa. Kunne nok gjort mer utav det, men den ble sammenhengende testa i tre dager, og svært lite problemer med at den er lav bak. Den kunne nok vært knekt ca 15 fra bakkant, for å minske faren for å henge seg opp på noe. Kantene forran og bak er knekt opp 4cm, så den sklir over det meste.
Fulgte Håvard sitt tips om å ikke ha hull til tappepluggene. Null problem å skifte olje, bare løsner på de bakre boltene og lar plata henge etter de fremre boltene.
Heavy duty iallefall, 6mm plate.

Front

Fikk nemlig nok av å henge fast på kassa i alskens terreng.
Sist kjørte jeg nedover ei elv, med myrvann forran meg, plumpa utti et håll, og knakk av speedo-kabelen bak på kassa.
Kjørte hjem med motorolje på transferen...

Og siden simmeringen mellom hovedkassa og transferkassa lekker, pumper transferen olja over i hovedkassa. nå er det løst med en hydraulikkslange med koblinger og svivel mellom nivåpluggene og dermed renner olja tilbake til transfer.
Rensa også hovedkassa og transfer etter motorolje-episoden. Duverden så fin lyd den fikk, var nok bare godt med litt motorolje over 40 mil.


Nye studs til stikkakslingen bak.
Disse er 11mm fra 100serien.
Orginale er 7mm. yummy, kommer også ARP bolter forran og bak.

Buret til Peder bygde vi på en kveld. Ble grisebra, og solid.

Så var det en liten en som ville på tur!

Litt fra høst-treffet. Noen av bildene er lånt fra andre, tok ikke så mye selv.
FØRSTE treffet der allt fungerte smertefritt, ingen skruing på egen bil.
Brukte sikkert vinsjen på meg og andre 200 ganger, men nå holdt den mål!


Videoer fra kjentfolk. Røde luxen ble hydrolocked... og bøyde mest sansynligvis råden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dClTy6Apj2c[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=psphR1bxSdc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XwhSAuWdLLY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g7GmDnVawVM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s4Qouj5arHo[/youtube]
Bilder i videoformat fra JAC Høst, med sykeste musikken å oppdrive.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dyiGIZQPKl0[/youtube]
Bildegalleri:
https://picasaweb.google.com/pal.sneve/ ... directlink
Re: Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Jeg tror den skid'en blir bra jeg Pål. Det er ikke sååååå farlig at den ikke er tight overlat. Fordelen med at den er flat er at den er veldig forutsigbar og stabil når du ligger på steiner med den. De aller fleste som lager skid lager de flate. Min fungerte som F på SOA, sterk som sattan!