Registerreim 80

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 137
Ble med: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Lokasjon: Steinkjer

Registerreim 80

Innlegg av nicolasn »

Skal skifte reg-reim på 80'n. Bør man skifte vannpumpe samtidig, eller er ikke det nødvendig?
Frode Hultgren
Innlegg: 262
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Det er unødvendig. Registerreima er fort gjort å bytte, og har lite med vannpumpen å gjøre
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Teknisk sett er det ingen sammenheng mellom registerreim og vannpumpe. Gjør man jobben på verksted kan de anbefale at man bytter vannpumpe samtidig for å redusere kostnadene med vannpumpebytte hvis den feiler senere. Demonterings- og monteringsjoben er ganske lik. At verkstedet samtidig tjener noen ekstra kroner er en annen sak...

Gjør man jobben selv trenger man ikke å tenke på det, hvis man synes det er greit å skru bil...
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 137
Ble med: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Lokasjon: Steinkjer

Innlegg av nicolasn »

ok, takker for svar.

Spurte på pris for reimsett og arbeid på Toyota verksted. Hell bil i Trondheim skulle ha 3800,- ..ikke så avskrekkende. Men Holbergs Auto på Steinkjer skulle ha 5200,- :shock:
Så det er stor prisforskjell mellom Toyota verksteder.

Men det ble til at jeg kjøpte reimsett for 1100,- fra http://www.cylmo.no.
jh4x4
Innlegg: 4
Ble med: søn mar 22, 2009 7:56 am
Lokasjon: bamble

Innlegg av jh4x4 »

di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!
Frode Hultgren
Innlegg: 262
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Tror jeg brukte bortimot en halv time når jeg byttet den.
Så det burde vel bli ei timeslønn på hvertfall 6 lapper :-)
Det er tydelig at det er noen som tjener godt på bileiere
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 137
Ble med: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Lokasjon: Steinkjer

Innlegg av nicolasn »

Føler man blir regelrett lurt når det er så stor forskjell på Toyota verkstedpriser......synd :(
Noen tips jeg må huske på når jeg skal montere selv? Får hjelp av mekaniker da(ikke toyota).
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

For de som har mulighet, ta med registerreim på landstreffet og bytt den der. Masse kunnkap og hjelp å få til dette.
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Registerreim 80

Innlegg av Toyole »

jh4x4 skrev:di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!
Har akkurat færdigstillt vannpumpe, strammehjul og regreimskifte, og det kan deffinitivt ikke gjøres i fart!

Syntes det var mye skruing jeg.
Måtte ut med batteri, kjøleveska, radiatorskjerm m vifta, toppdeksel på motor, div. slanger og rør, mer deksler og kamakseldrev m.m.
Ganske mye rengjøring og pussing som hvertfall tar en halvtime. Flere områder som må ha tetteguffe og da må det være rent først.
Fannt ut at strammefjæra til stammehjulet hadde for mye klaring i henhold til boka, samt at den var ganske tynn i ene festet, da måtte det letes i lageret etter ei anna brukt fjær, for den var jo ikke med blant de nye delene jeg hadde. Fant ok fjær og fikk sammen sullamitten.

Jeg var nok ganske hjelpesløs uten mekanikkerbistand. :P

Bamse starta jo som ingenting skulle ha skjedd. :mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re:

Innlegg av dpm »

nicolasn skrev:Føler man blir regelrett lurt når det er så stor forskjell på Toyota verkstedpriser......synd :(
Noen tips jeg må huske på når jeg skal montere selv? Får hjelp av mekaniker da(ikke toyota).
Husk på å ha reimhjulene i RETT posisjon når du legger på reimen!
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Registerreim 80

Innlegg av dpm »

Toyole skrev:
jh4x4 skrev:di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!
Har akkurat færdigstillt vannpumpe, strammehjul og regreimskifte, og det kan deffinitivt ikke gjøres i fart!

Syntes det var mye skruing jeg.
Måtte ut med batteri, kjøleveska, radiatorskjerm m vifta, toppdeksel på motor, div. slanger og rør, mer deksler og kamakseldrev m.m.
Ganske mye rengjøring og pussing som hvertfall tar en halvtime. Flere områder som må ha tetteguffe og da må det være rent først.
Fannt ut at strammefjæra til stammehjulet hadde for mye klaring i henhold til boka, samt at den var ganske tynn i ene festet, da måtte det letes i lageret etter ei anna brukt fjær, for den var jo ikke med blant de nye delene jeg hadde. Fant ok fjær og fikk sammen sullamitten.

Jeg var nok ganske hjelpesløs uten mekanikkerbistand. :P

Bamse starta jo som ingenting skulle ha skjedd. :mrgreen:
Ifht mange andre biler kan man vel nesten si at reima kan skiftes i fart.. :)
Svar

Tilbake til «Motor 8x»