Kopler til tilhenger, får mange lyssymboler i dashboardet.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
Oddemann50
Posts: 81
Joined: Sun Jun 19, 2011 8:35 pm
Location: Rogaland

Kopler til tilhenger, får mange lyssymboler i dashboardet.

Post by Oddemann50 »

LC 120 har fungert helt tipp topp. Men - i dag da jeg skulle kjøpe en fryseboks og hadde
for en gangs skyld behov for å benytte en lånt eldre tilhenger - så skjedde følgende:

Noe tid etter at jeg koplet til hengeren (med ledning fra henger til LC for lys), så poppet det
opp fire, fem lyssymboler (ABS, o.l.) i "vinduet". Symbolene forsvant da jeg stoppet bilen
og startet opp på nytt.

Dette er første gangen slikt inntreffer. Og følgende spørsmål melder seg:

1) Kan dette skyldes tilkopling til den eldre hengeren?
2) Er feilen i LC eller i henger?
3) Kan et Toyota verksted fikse dette? Kanskje kan jeg gjøre det selv?
4) Jeg sprutet stoffet CRC (vannfordrivende / smørende) inn i "hengerfeste" for en uke siden. Kanskje var det dumt av meg?

Kom med innspill. Takk.
User avatar
blåmann
Posts: 651
Joined: Sat Mar 08, 2008 9:03 pm
Location: Åmotsdal

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by blåmann »

Jordingsfeil på henger, eller for dårlig jording mellom bil og henger. Dette skjer hver gang jeg kobler biltralla på jobb bakpå 90`n. Er borte når jeg tar av hengeren igjen. :)
User avatar
olem60
Posts: 279
Joined: Thu May 13, 2004 8:43 am
Location: Trondheim
Contact:

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by olem60 »

Jordingsfeil i hengerstøbselet, dette er helt vanlig..
Oddemann50
Posts: 81
Joined: Sun Jun 19, 2011 8:35 pm
Location: Rogaland

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by Oddemann50 »

Tusen takk for tilbakemelding, mine herrer! Hva i all verden skulle jeg gjort uten
klubbens diskusjonsforum. Tusen takk!
snikkererik
Posts: 11
Joined: Sat Jul 03, 2010 11:17 am

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by snikkererik »

Hei!

kan dette også skape feilmelding på motor?

Har tidligere spurt om feil i forbindelse med at bilen mister kraften.
Sjekka diagnose og funnet ut av gasspedalposisjonssensor er kaputt. Feilkode 19 (1) og 19(2)
Kjøpt en brukt pedal i sverige.....ikke bedring. 1000kr
Kjøpt en NY pedal hos Hell Bil Orkda....ikke bedring. 6500 kr

Hørt på råd og plukket ut EGR og renset denne(full av sotgugge)

"vasket" hengerkontakt med romfartspray(wd40)


men fortsatt powercut. i tide og utide. Veldig utrivelig i en trang forbikjøring...køkjøring...

Glad i hjelp fra noen*!!
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by Vegard »

Da jeg hadde 90 med D4D gikk svc (scv?) ventilene på dieselpumpa i stykker. I begynnelsen var dette en feil som kom og gikk. Motorlampe kunne lyse, og bilen gå i nødmodus. Verkstedet fant feilen vha diagnoseutstyr. Prisen for ny del var rundt 3 tusen hos Toyota i Norge. Montering er enkelt, men jeg lot verkstedet gjøre det pga mange kuldegrader. Tror de regnet 0.4 timer på den jobben :)

Hvis dette er ditt problem, så burde den vel være oppdaget da det ble stilt diagnose, men kanskje verdt å sjekke likevel.

Vegard

snikkererik wrote:Hei!

kan dette også skape feilmelding på motor?

Har tidligere spurt om feil i forbindelse med at bilen mister kraften.
Sjekka diagnose og funnet ut av gasspedalposisjonssensor er kaputt. Feilkode 19 (1) og 19(2)
Kjøpt en brukt pedal i sverige.....ikke bedring. 1000kr
Kjøpt en NY pedal hos Hell Bil Orkda....ikke bedring. 6500 kr

Hørt på råd og plukket ut EGR og renset denne(full av sotgugge)

"vasket" hengerkontakt med romfartspray(wd40)


men fortsatt powercut. i tide og utide. Veldig utrivelig i en trang forbikjøring...køkjøring...

Glad i hjelp fra noen*!!
User avatar
4x4
Posts: 122
Joined: Thu Aug 11, 2011 12:20 pm
Location: Vesterålen

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by 4x4 »

SCV (Suction control valve) forårsaker, som Vegard sier, motorkutt når det blir feil med dem. Sitter i bakkant av dieselpumpa og regulerer dieseltrykket i pumpa. Ventilene er festet med en unbrakoskrue på hver, og er greie å skifte på 120'en.

Når VSC, ABS lyser etter at henger har vært påkoblet, kan sikringen for bremselys være røket.
Landcruiser 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd
veilederen
Posts: 23
Joined: Fri Nov 13, 2009 12:26 pm
Location: Fetsund

Re: Noe rart skjedde i dag med min LC 120 ...

Post by veilederen »

Jeg mistet kraften av og til og byttet TTE-boksen. Da fikk jeg all kraft ++ tilbake på fast basis. Så har du en TTE-boks, bør du sjekke at den funker...
Post Reply

Return to “Chassis og elektrisk 12x”