Sveising/montering av rustfritt stål på vanlig svartstål

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Aman
Ble med: tir jul 03, 2007 7:59 am
Lokasjon: Bodø

Sveising/montering av rustfritt stål på vanlig svartstål

Innlegg av Aman »

HighwayPatrol skrev:Splittet frå annen tråd i Land Cruiser selges. Bilen som var omdiskutert var denne http://www.dba.dk/toyota-land-cruiser-4x4/id-76490008/

Frøktelig synd at ei i utgangspunkte grundig restaurering som det dær e totalt bortkasta i å me at han har bruka rustfrie bolta å skrua, samt faktisk sveisa inn rustfrie dela i ramma!!!! :evil:
Senest rettet af HighwayPatrol fre aug 26, 2011 10:29 pm, rettet i alt 2 gange.
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: BJ42 LX i topstand sælges i DK

Innlegg av marting »

Aman skrev:Frøktelig synd at ei i utgangspunkte grundig restaurering som det dær e totalt bortkasta i å me at han har bruka rustfrie bolta å skrua, samt faktisk sveisa inn rustfrie dela i ramma!!!! :evil:

Forklar !
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

marting skrev:
Aman skrev:Frøktelig synd at ei i utgangspunkte grundig restaurering som det dær e totalt bortkasta i å me at han har bruka rustfrie bolta å skrua, samt faktisk sveisa inn rustfrie dela i ramma!!!! :evil:

Forklar !
Jeg vil tro at spenningskorrosjon er nøkkelordet her. Rustfrie bolter og skruer er greit nok i karrosseriet det, hvis du baker de inn med kobberpasta før du skrur de inn. Men over tid vil de rustfrie boltene "spise" av materialet rundt seg.

Men om det er sveist inn syrefast stål i ramma - ja da kan man nok regne med at det vil begynne å tære kraftig på det vanlige stålet det er sveist imot.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Aman

Innlegg av Aman »

Nøyaktig det som ole_kristian skrev! Spesiellt det me å sveise inn rustfritt i ei ramme av svartstål.
Brukeravatar
ms sejersen
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Innlegg av ms sejersen »

Han skriver at skrå vangerne i bag er udført i rustfrit stål, og de er vel boltet sammen med rammen, så ingen svejsning.
Problemet med rustfri skruer i sort stål, er det ikke teoretisk at det kan give problemer. ?

Har aldrig selv set det gi problemer.
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

ms sejersen skrev:Han skriver at skrå vangerne i bag er udført i rustfrit stål, og de er vel boltet sammen med rammen, så ingen svejsning.
Problemet med rustfri skruer i sort stål, er det ikke teoretisk at det kan give problemer. ?

Har aldrig selv set det gi problemer.
Bolting/nagling er bedre enn sveising, men rustfritt mot vanlig "svartstål" vil på sikt gi korrosjonsskader uansett.
Er flatene som er montert mot hverandre lakkert eller på annen måte "coated" - så kan du bremse utviklingen, men ikke stoppe den. Som alt annet så forverres spenningskorrosjonen ved eksponering mot salt.

Teoretisk kan man faktisk montere anoder på utvalgte plasser for å bremse korrosjonen også.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Det her er i overkant overdrevet problem altså.
• Jeg har masser av syrefaste skruer i bilen min, skrudd rett i svart stål (men ikke i ramma).
• Jeg har t.o.m. en del hvor jeg har sveist rustfritt sammen med svartstål. Dette er en ubetydelig del, men som har vært utsatt for vær og vind i 3 år, ink. saltvinter i oslo.
• Jeg har aluminium skrudd rett i stål og vise versa.

Jeg vet selvsagt at alle disse tingene i teorien er feil, meeeen. Jeg vil teste og jeg vil si at dette er ikke er noe problem. Nesten alle bolter i min bil er syrefaste. Det er null problem- jeg veit for jeg har prøvd/prøver.

Det finnes mange konstruksjoner i verden som kombinerer forskjellige ståltyper, hvis man ser bort fra millitært utstyr og luftfart så er det ikke mange av disse "tingene" som isoleres fra hverandre. Folk kjører jo med alufelger og rtustfrie hjulmuttre skrudd rett i svartstål, så- neeeei, dette har ikke noe å si.

Og hvis man leser teksten så er det ikke sveist inn noe rustfritt, det handler om de trekantene bak som holder fjørene, de er skrudd/naglet i ramma.
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

At det ikke har noe å si er vel noe drøyt Håvard? Du har tross alt bare testet i 3 år. Alu/stål-sammensetningen til Land Rover er ikke den heldigste korrosjonsmessig, og det synes jo når en begynner å se nøyere etter.

På bremsedeler ruster det jo masse! Nå tror jeg ikke det i første rekke skyldes galvanisk spenning forårsaket av ulike metaller, men det beviser i hvert fall ikke det motsatte.
Aman

Innlegg av Aman »

Håvard

I hvor stor grad ting ruster mer eller mindre ved blanding av rustfritt stål å svartsål har mye me yttre påvirkninger. I teorien vil det aldri ruste så lenge det er helt tørrt feks.

Samtidig er det ikke teori, det er en realitet!!

Jeg har også prøvd, å det skal ALDRI mere rustfrie deler eller skruer på min bil.

For å sette det litt i perspektiv, dersom du bare har svartstål på bilen din, å det er beskyttet me orntlig grunning, lakk og eller galvanisering vil det ALDRI ruste, dersom du derimot blander rustfritt og svartstål kommer det garantert til slutt å ruste, selv om det er lakkert. PUNKTUM! :mrgreen:
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Ok. Mulig jeg var litt upresis. Jeg mener ikke at det ikke skjer en rekajon der. Og alu i stål er ikke noen vinner, men alikevel ikke et kjempeproblem. Uansett, denne bilen har ikke noe alu.

Hele bilen min har blitt utsatt for alle årstider og masse salt. Jeg sier ikke at det ikke ruster, det gjør disse bilene uansett. Men det er sterkt overdrevet. Jeg har helt bevisst brukt syrefaste skruer på bilen min, og det kommer jeg til å fortsette med i evig tid :)

Bakfangeren på et par 40er på gardis har syrefast bakfangere. Ronny med 73en sin har rustfri fanger både foran og bak. Jeg skal kjøpe flere rustfrie deler til 42en min. Det florerer av Jeep'er med rustfrie speil, vindushengsler, håndtak, tanklokk, panserfester, panserlåser osv osv.

Så, jeg mener fortsatt at det som sies her i tråden er overdrevent, det er ikke slik at man ikke kan kjøpe denne bilen fordi det er noen rustfrie deler på den.
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

håvard skrev:Det her er i overkant overdrevet problem altså.
• Jeg har masser av syrefaste skruer i bilen min, skrudd rett i svart stål (men ikke i ramma).
• Jeg har t.o.m. en del hvor jeg har sveist rustfritt sammen med svartstål. Dette er en ubetydelig del, men som har vært utsatt for vær og vind i 3 år, ink. saltvinter i oslo.
• Jeg har aluminium skrudd rett i stål og vise versa.

Jeg vet selvsagt at alle disse tingene i teorien er feil, meeeen. Jeg vil teste og jeg vil si at dette er ikke er noe problem. Nesten alle bolter i min bil er syrefaste. Det er null problem- jeg veit for jeg har prøvd/prøver.

Det finnes mange konstruksjoner i verden som kombinerer forskjellige ståltyper, hvis man ser bort fra millitært utstyr og luftfart så er det ikke mange av disse "tingene" som isoleres fra hverandre. Folk kjører jo med alufelger og rtustfrie hjulmuttre skrudd rett i svartstål, så- neeeei, dette har ikke noe å si.

Og hvis man leser teksten så er det ikke sveist inn noe rustfritt, det handler om de trekantene bak som holder fjørene, de er skrudd/naglet i ramma.
OK.
Jeg utvikler, konstruerer, produserer, leverer og reparerer utstyr for bruk offshore, og jeg har også sett hva materialblanding kan føre til av spenningskorrosjon.
Men - da skal det legges til at det er utstyr som daglig eksponeres for sjøluft og sjøvann.

Jeg har også brukt syrefaste skruer enkelte plasser, men jeg passer på å bake de inn med kobberpasta før montering.

Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

:D Ja, og ja. Selvsagt er det korosjon, men dette er en bil. Sjekk clutchuset eller girkassene deres, der er det skrudd svartstålskruer rett i aluen (f.eks. slavepumpa til cluth). Dette varer i "evigheter" på en bil. Skulle det clutchuset vært dyppa i saltvann hver dag så hadde man ikke gjort det på den måten.

For min del er det fantastisk om folk ikke vil kjøpe biler med rustfrie deler, for da kan jeg kjøpe de :)
Brukeravatar
landcruiser45
Ble med: fre feb 11, 2011 2:20 pm
Lokasjon: danmark

Innlegg av landcruiser45 »

bor alle nitterne ud af rammen, derefter sandblæs det hele. og få så, det hele galvaniseret.! og giv det en god elastisk oliemalig. brug rustfrie 316 L bolte til at skrue det sammen med. det kan også godt anbefales at, galvainsere alle plade dele. det er gjort på min, og jeg har absolut ingen.! problemer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
j_hoel
Ble med: lør mai 20, 2006 6:30 pm
Lokasjon: haldenveien 115A HØNEFOSS

Re: Sveising/montering av rustfritt på vanlig stål

Innlegg av j_hoel »

skal det sveises svartstål til rustfritstål så skai dere bruke en rørtrø eller pinner som er overganstrå melom svar og rustfrit.
Ut på tur og aldri sur.
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Sveising/montering av rustfritt stål på vanlig svartstål

Innlegg av Toyole »

Nå jobber jeg i en fabrikk der omtrent nesten alt er i rustfritt, og der er det ingen tvil om at de delene i svartstål ikke trives. Nå skal jeg ikke påstå at ikke miljøet generellt er over middels hardt, men det virker som om svartstål ikke takler komboen spesielt bra ja, det rustfrie "spiser" gjenger og skjøter.
Vi bruker da litt enklere stål der ikke hygienekravene er helt nazi, men nå blir det jevnt over skifta ut til fordel for syrefast når koorosjon tar overhånd. En drivende god sveiser har vi da og på teknisk!

Generellt kurrant å smøre inn bolter med div pasta for å bremse påvirkningene hvertfall, på bil tror jeg bakdelene med rustfritt blir utslagsgivende i større omfang.
Alu kooroderer/reagerer jo etter ulike påvirkninger også mot metaller og kjemikalier, vi hadde en lastebilsåpe som tok knekken på alle skinnende aludeler rundt om..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
welder
Ble med: lør apr 07, 2007 8:54 am
Lokasjon: vestlandet

Re: Sveising/montering av rustfritt stål på vanlig svartstål

Innlegg av welder »

Hei
Spenningskorrosjon er ikkje ein stor problemstilling mellom svart og rustfritt stål.
Dersom det skal sveisast saman og sveisesona skal vere "rustfri" må sveisetilsettet vere "overlegert" dvs ha høgt innhald av crom (som gjer stålet rustfritt). Det er ikkje problem å sveise "rustfritt" mot svart med tilsatsmateriale for svart stål, men avbrening av crom vil gjere til at sveisesona rustar og må behandlast som svart stål.
Rustfritt stål skal i utgangspunktet sveisast med ein innaktiv gas (MIG/TIG), dvs min 98% argon i blandinga, eller med rustfrie pinar.
Som sagt er det innhaldet av crom (over 12%) som gjer stålet rustbestandig, og har det i tillegg eit nikkelinnhald på over 8% vert det rekna som syrefast (316 L). Personleg ser ikkje heilt vitsen med å sveise inn nokre deler som er syrefaste på eit understell. Det vert for dyrt +vanskelegar å bearbeide+ vanskelegare å få lakk/behandling til å henge på.

Welder :D
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»