Hei, igjen
Da fungerer Webasto'n =)
Fikk god hjelp av Norseman i går med å finne ut hvor kontakt A23 sitter i min 2005mod LC120 VX uten navi.
I bilen min er ikke AC ECU plassert på samme sted som i installasjonsmanualen.
I manualen skal hjernen være under høyre A-stolpe ved siden av motorhjerne. I bilen min
er dette plassert i midtkonsoll - plugget rett inn i klimakontrollen. Kontakt A23 er den kontakten som er lengst til venstre
om man ser mot fronten av klimakontrollen. Her skal man koble seg mot pinne 1 - lederen er grå/blå. Denne lederen gir +12v til AC ECU når tenning er påslått. Koblet den siste dioden mot denne ledningen, samt koblet på den siste sorte lederen
fra releet ifølge koblingsskjema. I tillegg måtte jeg koble på den blåe ledningen fra Defa hjernen mot den grå/blåe ledningen som kommer fra tenningslåsen. Dette for at Defa skal vite at tenning er påslått og Defa slår av startsignalet til Webastoen når bilen skal starte.
Nå kan jeg bruke min Defa smartstart fjernkontroll til å styre både elektrisk motorvarmer og kupevifte, samt styre webastoen når jeg ikke har tilgang til strøm. Man kan også bruke disse i kombinasjon (elektrisk og Webasto). Vet ikke om Defaen velger strøm/230v hvis jeg har koblet til Defa kabelen og Webasto om den ikke har tilgang til 230v. Det er sikkert litt skummelt å bruke denne instillingen om ovennevnte stemmer, pga Webasto start i garasje om man glemmer å plugge i 230v.
For å styre Webastoen fra Defa må jeg koble den hvite lederen fra Defa til sort leder i kabelen som går til uret/Webasto styring.
Dette er en firerkontakt med rød/brun/sort. Rød og Brun er kun +12v og jording som brukes til driftsstrøm til uret/webasto styringen.
I tillegg må Defa vite at bilen er startet. Dette løses ved at man kobler blå leder fra Defahjernen til bilens +12v via tenningsbryter.
Dette er den samme lederen som går inn på AC ECU på plugg A23 pinne 1 (grå/blå leder).
Ellers er jeg litt usikker på isolering og varme fra Webastoen i motorrommet. Har fulgt installasjonsmanualen, men har i tillegg
brukt eksosbandasje fra lyddemperen og ned til enderør gjennom skiplaten under motoren.
- På eksosrør fra brenneren til lyddemperen har jeg tredd på medfølgende isolasjonsstrømpe. Har også satt på rød gummi avstandsstykke på selve eksosrøret og ca 5 cm isolasjonsstrømpe etter dette før lyddemperen. Jeg ser at denne røde sirkulære gummisaken blir varm og ryker litt (lukter litt svidd). Til dere som har montert samme kit - Har dere tredd den røde gummisaken over isolasjonsstrømpen, eller rett mot eksosrør?
- Ser også at kabelstrømpe for +12v fra batteriet på venstre side går veldig tett mot brenneren. Har testkjørt i ca 20 min og det var ingen tegn til at kabelstrømpen/røret smeltet. Har dere flyttet litt på dette røret, eller er det greit at det ligger slik?
- Ser i installasjonsmanualen at webastoen med tilhørende deler skal tektyleres. Vet ikke om jeg har så lyst til å grise dette til med
tektyl. Har dere tektylert delene, eller har dere bare latt det være sånn det kom fra produsent?
Takker for alle svar.
Legger med litt bilder fra ferdig installasjon;
Pluggoversikt/pin nummer.
Oversikt hvor pluggene sitter i bilen;
Batterirør som går inntil brenneren;
Den røde gummisaken;
Ferdig installert;
Ferdig installert;