Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima?

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

veltepetter

Re: Noen som har montert webasto på 120 med automatisk klima

Post by veltepetter »

diodene er innkapslet i plast, men det vet du kanskje.
eksosen er 2 rør, en før og etter potta, potta skrus fast i venstre vange, i ex skruehull til et rør der nede.
enden stikker du rett på utsiden av et nå plugget hull i bånnplata.
ta på thermotape el så røret ikke smelter plasten på radiator dekselet, den kommer velig nær.
hvis det var thermotop P så må den monteres ved sikringsboksen, men det vet du vel også :D
det gir absolutt det estetisk peneste utseende også.
har sett Toyota sin montering ved torpedo på høyre side, den ser malplassert ut.
det var forresten å en AT, mulig det gjorde ting litt værre.
den henta diesel ved tanken, med en slange som dyttes nedi.
Når tilførselen kan hentes mye nærmere, så er det tungvint.
OddgeirL

Post by OddgeirL »

veltepetter wrote:diodene er innkapslet i plast, men det vet du kanskje.
eksosen er 2 rør, en før og etter potta, potta skrus fast i venstre vange, i ex skruehull til et rør der nede.
enden stikker du rett på utsiden av et nå plugget hull i bånnplata.
ta på thermotape el så røret ikke smelter plasten på radiator dekselet, den kommer velig nær.
hvis det var thermotop P så må den monteres ved sikringsboksen, men det vet du vel også :D
det gir absolutt det estetisk peneste utseende også.
har sett Toyota sin montering ved torpedo på høyre side, den ser malplassert ut.
det var forresten å en AT, mulig det gjorde ting litt værre.
den henta diesel ved tanken, med en slange som dyttes nedi.
Når tilførselen kan hentes mye nærmere, så er det tungvint.
Hei igjen.

Har sett hvordan diodene ser ut via installasjonsmanualen og de følger ikke med.
Alle deler ligger mer eller mindre i egne poser med artikkelnummer, men ikke noe nummer
som diodene skal ha ifølge tellelisten fra leverandøren.

Da skal jeg forsøke å isolere eksosavgassrøret fra brenneren.

Ellers fant jeg et feilsøkingsdokument på nettet for Thermo Top P.
Dette forklarte hvor jeg skal ha 12v styre/startspenning for å tenne/slukke brenneren.
Dette er på den sorte ledningen på 4-kontakta som skal til urstyringen.
OddgeirL

Post by OddgeirL »

Har begynt å montere nå.

Ferdig med sikringsboksen, dette var en skikkelig nervepirrende jobb.... Hehe

Men ift AC hjernen og det ingrepet man skal gjøre i kupen ved høyre A-stolpe
så ser ikke tilkoblingene like ut ift installasjonsmanual.

Her blir jeg veldig usikker.

Bilde (dårlig mobilkvalitet) av bilens motorhjerne under A-stolpe (innenfor hanskerommet);

Image

Bilde fra installasjonsmanual;

Image

Som dere ser så har jeg 1 stk hjerne, resten er bare koblingspunkter. På bildet fra manualen er det 3 stk hjerner/koblingspunkter.
Jeg har VX med klima. TTE boksen er plugget mot hjernen til høyre fra mobilbildet.
Info i manualen tilsier at jeg skal koble meg på den 3. hjernen/koblingspunktet fra venstre til høyre, og
dra ut den nederste kontakten. På denne kontakten skal man finne en grå/blå ledning på øvre høyre hjørne.
Ut ifra det jeg har forstått er dette signalet fra tenningsnøkkelbryteren.

Noen som vet hvilken kontakt, pinne jeg skal koble meg på ut ifra det øverste bildet??
Eller sitter AC hjernen på min bil et annet sted.

Hvordan løste dere dette - dere som har allerede montert?
OddgeirL

Post by OddgeirL »

Hei

Har nå montert alt bortsett fra en diode som skal kobles til AC ECU i kupen.
Problemet er at min AC ECU ikke er på samme sted som i manualen...

Vet noen hvor hjernen til AC befinner seg på min 05 vx med klima?

På forhånd takk :)
veltepetter

Post by veltepetter »

OddgeirL wrote:Hei

har du ikke navi, så sitter den i midtkonsollen tenker jeg.
OddgeirL

Post by OddgeirL »

veltepetter wrote:

har du ikke navi, så sitter den i midtkonsollen tenker jeg.
Hei igjen...

Jeg har ikke navi.. Midtkonsollen, vil det si bak CD spiller?
Eller under deksel ved girspakene?
veltepetter

Post by veltepetter »

ja sånn cirka bak cd spiller tror jeg. bak der hvor navi skulle vært.
OddgeirL

Post by OddgeirL »

veltepetter wrote:ja sånn cirka bak cd spiller tror jeg. bak der hvor navi skulle vært.

OK.

Da tar jeg ut spilleren i morgen og ser om jeg finner kontakten...
OddgeirL

Post by OddgeirL »

Hei, igjen

Da fungerer Webasto'n =)

Fikk god hjelp av Norseman i går med å finne ut hvor kontakt A23 sitter i min 2005mod LC120 VX uten navi.
I bilen min er ikke AC ECU plassert på samme sted som i installasjonsmanualen.
I manualen skal hjernen være under høyre A-stolpe ved siden av motorhjerne. I bilen min
er dette plassert i midtkonsoll - plugget rett inn i klimakontrollen. Kontakt A23 er den kontakten som er lengst til venstre
om man ser mot fronten av klimakontrollen. Her skal man koble seg mot pinne 1 - lederen er grå/blå. Denne lederen gir +12v til AC ECU når tenning er påslått. Koblet den siste dioden mot denne ledningen, samt koblet på den siste sorte lederen
fra releet ifølge koblingsskjema. I tillegg måtte jeg koble på den blåe ledningen fra Defa hjernen mot den grå/blåe ledningen som kommer fra tenningslåsen. Dette for at Defa skal vite at tenning er påslått og Defa slår av startsignalet til Webastoen når bilen skal starte.

Nå kan jeg bruke min Defa smartstart fjernkontroll til å styre både elektrisk motorvarmer og kupevifte, samt styre webastoen når jeg ikke har tilgang til strøm. Man kan også bruke disse i kombinasjon (elektrisk og Webasto). Vet ikke om Defaen velger strøm/230v hvis jeg har koblet til Defa kabelen og Webasto om den ikke har tilgang til 230v. Det er sikkert litt skummelt å bruke denne instillingen om ovennevnte stemmer, pga Webasto start i garasje om man glemmer å plugge i 230v.

For å styre Webastoen fra Defa må jeg koble den hvite lederen fra Defa til sort leder i kabelen som går til uret/Webasto styring.
Dette er en firerkontakt med rød/brun/sort. Rød og Brun er kun +12v og jording som brukes til driftsstrøm til uret/webasto styringen.
I tillegg må Defa vite at bilen er startet. Dette løses ved at man kobler blå leder fra Defahjernen til bilens +12v via tenningsbryter.
Dette er den samme lederen som går inn på AC ECU på plugg A23 pinne 1 (grå/blå leder).

Ellers er jeg litt usikker på isolering og varme fra Webastoen i motorrommet. Har fulgt installasjonsmanualen, men har i tillegg
brukt eksosbandasje fra lyddemperen og ned til enderør gjennom skiplaten under motoren.

- På eksosrør fra brenneren til lyddemperen har jeg tredd på medfølgende isolasjonsstrømpe. Har også satt på rød gummi avstandsstykke på selve eksosrøret og ca 5 cm isolasjonsstrømpe etter dette før lyddemperen. Jeg ser at denne røde sirkulære gummisaken blir varm og ryker litt (lukter litt svidd). Til dere som har montert samme kit - Har dere tredd den røde gummisaken over isolasjonsstrømpen, eller rett mot eksosrør?

- Ser også at kabelstrømpe for +12v fra batteriet på venstre side går veldig tett mot brenneren. Har testkjørt i ca 20 min og det var ingen tegn til at kabelstrømpen/røret smeltet. Har dere flyttet litt på dette røret, eller er det greit at det ligger slik?

- Ser i installasjonsmanualen at webastoen med tilhørende deler skal tektyleres. Vet ikke om jeg har så lyst til å grise dette til med
tektyl. Har dere tektylert delene, eller har dere bare latt det være sånn det kom fra produsent?

Takker for alle svar.
Legger med litt bilder fra ferdig installasjon;

Pluggoversikt/pin nummer.
Image

Oversikt hvor pluggene sitter i bilen;
Image

Batterirør som går inntil brenneren;
Image

Den røde gummisaken;
Image

Ferdig installert;
Image

Ferdig installert;
Image
Image
tommya

Post by tommya »

Skal vel bare tectylere der du har borret gjennom innerskjermer,og evt drivstoffpumpa som sitter litt utsatt til under der.
2009 LC 120 GX
2013 LC 150 VX
OddgeirL

Post by OddgeirL »

tommya wrote:Skal vel bare tectylere der du har borret gjennom innerskjermer,og evt drivstoffpumpa som sitter litt utsatt til under der.

I følge installasjonsvideon til webasto så tektylerer de
selve brenneren og eksosanlegg. Dette er på en Tiguan hvor brenneren
sitter rimelig langt nede i motorrommet.
christoffer

Post by christoffer »

Jeg fikk innstalert Eberspacher D5W på Toyota Lillehammer i går og er fornøyd, men varmeren må da sitte veldig utsatt til for salt, møkk og vann når den er plassert mellom girkassse og tank rett over traversen ? Er dette en standard plasering for Eber tro ?
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer
OddgeirL

Post by OddgeirL »

christoffer wrote:Jeg fikk innstalert Eberspacher D5W på Toyota Lillehammer i går og er fornøyd, men varmeren må da sitte veldig utsatt til for salt, møkk og vann når den er plassert mellom girkassse og tank rett over traversen ? Er dette en standard plasering for Eber tro ?

Hei.

Det er flere som har montert på høyre side i motor rom mellom luftfilter og kabelinnføring til kupeen.
Syns plasseringen til webastoen på venstre side i motor rom ser veldig originalt ut. Aberet er at montasje et utrolig knotete og trang. Se bilder over...
christoffer

Post by christoffer »

Har ikke lyst til å flytte på den selv i tillegg til at da stemmer jo ikke lengden på kabler og slanger lengre heller. Lurte bare på om noen andre hadde erfaring med og ha den der nede i forhold til sprut og salt ? Kan vel ikke kreve at de flytter den heller sikkert.
En annen ting jeg lurer på er hvorfor ikke tempmåleren i bilen viser at den er varm når Eberen har stått på opptil en time ?
Defenderen jeg hadde så var motor driftsvarm etter ca en halvtime med webasto.
Når man da starter og kjører tar det tid før den begynner og bevege seg oppover. Litt rart siden de slangene jeg kjenner på i motoren er varme. Til og med den som går igjennom friksjonsvarmeren.
Kan det være koblet noe feil et sted eller er tempmåleren bare plassert på et sted som krever sirkulasjon fra bilen for og bli varm ?
Hvis man setter varmeapparatet i auto etter at man har slått av Eberen starter jo ikke viften engang før man har kjørt et stykke pga lav motortemp
Eberen er forøvrig koblet slik at viftehastigheten er konstant på et lavt trinn uansett, uavhengig av instillinger i klimamenyen. Dette gjelder også hvis man setter på Eber mens man kjører (den overstyrer da klima med lav viftehastighet).
Den funksjonen synes jeg er genial siden jeg uansett ikke hadde husket og justere viftehastigheten før jeg stoppet bilen og mens man kjører trenger man jo egentlig ikke å ha den på.
Lillehammer
OddgeirL

Post by OddgeirL »

Hei

Har ikke prøvd min så mye, men etter 10 min så blåser det lunkent på frontruta.
Tempmåler ligger på minimum. Men det er sikkert pga nedre grense på måler er relativt høyt i temperatur.
christoffer

Post by christoffer »

Tempmåler ligger på minimum. Men det er sikkert pga nedre grense på måler er relativt høyt i temperatur.
Ja det kan jo være.
Stemmer bra med at det begynner og bli en lunk etter 10 minutter, og etter 30 minutter er det jo behagelig temp i bilen :)
Lillehammer
OddgeirL

Post by OddgeirL »

christoffer wrote:

Ja det kan jo være.
Stemmer bra med at det begynner og bli en lunk etter 10 minutter, og etter 30 minutter er det jo behagelig temp i bilen :)

Hehe.. det viktigste er at bilen blir isfri og at motor svirrer lett rundt på starteren.
Har også Defa med 1850w vifte... I fjor hadde jeg garasje med stikkontakt på sameiets strømregning.

Da var bilen stort sett veldig god og varm da jeg skulle ut å kjøre =)
veltepetter

Post by veltepetter »

christoffer wrote:Har ikke lyst til å flytte på den selv i tillegg til at da stemmer jo ikke lengden på kabler og slanger lengre heller. Lurte bare på om noen andre hadde erfaring med og ha den der nede i forhold til sprut og salt ? Kan vel ikke kreve at de flytter den heller sikkert.
En annen ting jeg lurer på er hvorfor ikke tempmåleren i bilen viser at den er varm når Eberen har stått på opptil en time ?
Defenderen jeg hadde så var motor driftsvarm etter ca en halvtime med webasto.
Når man da starter og kjører tar det tid før den begynner og bevege seg oppover. Litt rart siden de slangene jeg kjenner på i motoren er varme. Til og med den som går igjennom friksjonsvarmeren.
Kan det være koblet noe feil et sted eller er tempmåleren bare plassert på et sted som krever sirkulasjon fra bilen for og bli varm ?
Hvis man setter varmeapparatet i auto etter at man har slått av Eberen starter jo ikke viften engang før man har kjørt et stykke pga lav motortemp
Eberen er forøvrig koblet slik at viftehastigheten er konstant på et lavt trinn uansett, uavhengig av instillinger i klimamenyen. Dette gjelder også hvis man setter på Eber mens man kjører (den overstyrer da klima med lav viftehastighet).
Den funksjonen synes jeg er genial siden jeg uansett ikke hadde husket og justere viftehastigheten før jeg stoppet bilen og mens man kjører trenger man jo egentlig ikke å ha den på.
det er flere steder å koble varmeren inn på kjølesystemet, så da blir det klart forskjell på virkningsgraden.
lange slanger, og sterk nedkjøling av brenner og slanger påvirker negativt.
jeg synes du skal klage hvis det ikke blir varmt, det bør begynne å blåse varmt etter 10 minutter.
det at du ikke får styrt klimakontrollen mens den brenner er heller ikke særlig smart, hva da hvis du kjører inn i en tunnel og det dugger?
eller bare ønsker raskere oppvarming av kupeen med mere guffe på vifta?
montering av brenner under bilen i en bil med så stor plass er latskap.
klart alt blir utsatt for salt, ledninger irrer uansett hvor mye du tectylerer.
beklager at jeg er negativ, men det ble vel ikke gratis for deg heller?
da bør de gjøre det som alle andre skal gjøre det, nemlig montere den i motorommet.
christoffer

Post by christoffer »

Var innom og klaget på plasseringen av varmeren i går, men det var visst der de monterte den på alle biler og det var der den ble montert på de bilene som fikk dette originalt. Brenneren var visst vantett og sikkert skuddsikker på alle måter så kommer vel ikke lengre med den diskusjonen ...
Er alikevel spent på hvordan det går etter at man har badet den gjennom en dyp dam. :shock:
De tar uansett inn igjen bilen 4 Januar for og se på klimafunksjonen og finne igjen strøm til ekstralysene som forsvant når de drev der. Finner meg ikke i at varmen går rett i gulvet med fast viftehastighet uansett hva man stiller inn på. Har jeg betalt nesten 25k skal jeg iallefall ha isfri bil om morgenen !
Lillehammer
tore

Post by tore »

Christoffer, her er plasseringen av D5SW med Eberspächer sin monterings kit for Land cruiser 120. Mellom luftfilter og vindusviskermotor. Jeg fikk denne fra Tyskland og monterte den nå rett før jul. Eber bruker en litt annen tilkobling av viftestyring, uten dioder men med to like releer.
Fungerer bra, jeg tror den bruker den viftehastighten som du setter vifta på. Har ikke studert dette nøye siden den akkurat har kommet på plass.

Beklager størrelsen og kvaliteten på bilde. Har ikke redigeringsverktøy her og nå.
Attachments
Eber.JPG
Eber.JPG (167.19 KiB) Viewed 9032 times
Tore
Post Reply

Return to “Chassis og elektrisk 12x”