VX90, 2002 mod, D-4D, Automat.
Har fått automatgir olje i kjølevannet.
Hva gjør jeg og hva er den mest sansynlige årsaken?
Jeg skrev litt for kjapt på en annen tråd her inne om at jeg bare fylte på olje på kassa så var alt vel, men der tok jeg så grundig feil som jeg kunne. Her er det større problemer enn jeg tydeligvis var klar over.
Er det radiatoren i front eller andre ting?
Bilen skal på Verksted ASAP. Men det hadde vært greit med noen innspill først.
Mvh
Kurt
Girolje i kjølevannet.
Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon
- ole_kristian
Re: Girolje i kjølevannet.
Endel - kanskje de fleste - er så heldige at problemet lar seg løse med en ny radiator - og en gjennomspyling og etterfyling av ny kjølevæske selvfølgelig, samt en grundig gjennomspyling av automatkassa med ny automatolje.muddyman wrote:VX90, 2002 mod, D-4D, Automat.
Har fått automatgir olje i kjølevannet.
Hva gjør jeg og hva er den mest sansynlige årsaken?
Jeg skrev litt for kjapt på en annen tråd her inne om at jeg bare fylte på olje på kassa så var alt vel, men der tok jeg så grundig feil som jeg kunne. Her er det større problemer enn jeg tydeligvis var klar over.
Er det radiatoren i front eller andre ting?
Bilen skal på Verksted ASAP. Men det hadde vært greit med noen innspill først.
Mvh
Kurt
Er du uheldig må automatkassa overhales.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Takker for info.
Da blir den gamle demontert og hele kjølesystemet gjennomspylt når den nye ankommer.
Girkassa skal verksted få ta seg av. Nytt filter blir bestillt.
Snakket med radiator service. De var klar over dette problemet, og smålo litt da jeg forklarte situasjonen for dem. Så da bestillte jeg fabrikkny radiator ferdig levert Brønnøysund for kr 3500.-. Lokale Toyota skulle ha 7480.- for samme radiator.
Her er det god grunn til å sjekke opp priser før man bestiller.
Mvh
Kurt
Da blir den gamle demontert og hele kjølesystemet gjennomspylt når den nye ankommer.
Girkassa skal verksted få ta seg av. Nytt filter blir bestillt.
Snakket med radiator service. De var klar over dette problemet, og smålo litt da jeg forklarte situasjonen for dem. Så da bestillte jeg fabrikkny radiator ferdig levert Brønnøysund for kr 3500.-. Lokale Toyota skulle ha 7480.- for samme radiator.
Her er det god grunn til å sjekke opp priser før man bestiller.
Mvh
Kurt
Da var radiator skiftet og kjølesystemet gjennomspylt. Det var et makabert syn. Store mengder med gjørme kom ut da jeg spylte gjennom det hele. Slanger ble demontert og spylt. Mener jeg dekket det meste.
All gjennomspyling tok gjerne 2 timer. Lot motoren gå seg varm mellom hver gjennomspyling.
Nå står bilen på verksted. Der skal automatkassa gjennomspyles og det skal skiftes filter før ny olje igjen skal tilsettes.
Jeg valgte å ikke koble slangene fra automatkassa til radiatoren. Dette ville ha resultert i enda mere gjennomspyling. Jeg bare kobla slangene sammen via en passende rørstuss. Deretter ble den kjørt forsiktig til verksted.
Og nå. Nå krysser jeg fingrene for at kassa ikke er skadet.
Historien fortsetter....
Mvh
Kurt
All gjennomspyling tok gjerne 2 timer. Lot motoren gå seg varm mellom hver gjennomspyling.
Nå står bilen på verksted. Der skal automatkassa gjennomspyles og det skal skiftes filter før ny olje igjen skal tilsettes.
Jeg valgte å ikke koble slangene fra automatkassa til radiatoren. Dette ville ha resultert i enda mere gjennomspyling. Jeg bare kobla slangene sammen via en passende rørstuss. Deretter ble den kjørt forsiktig til verksted.
Og nå. Nå krysser jeg fingrene for at kassa ikke er skadet.
Historien fortsetter....
Mvh
Kurt
om du har flaks. så går det bra med kassa. jeg vet flere som har vaska/ spyla igjenom kassa. sett på ei trakt på den oljeslangen som går ifra radiator til kasse. den som går ifra kasse til radiator tar du opp i ei bøtte. så står du og fyller på ren ny olje. til det kommer ren utifra kassa.
Jeg fikk ikke vite dette før kassa mi gikk til helvette
Jeg har satt doningen på verksted.bransern wrote:om du har flaks. så går det bra med kassa. jeg vet flere som har vaska/ spyla igjenom kassa. sett på ei trakt på den oljeslangen som går ifra radiator til kasse. den som går ifra kasse til radiator tar du opp i ei bøtte. så står du og fyller på ren ny olje. til det kommer ren utifra kassa.
Siste jeg vet er at de har satt i gang prosessen med å rengjøre kassa. MYE guffe inni den. Er ferdig snart. Status vil foreligge ASAP.
Har små forhåpninger, men svaret vil være endelig så snart de har prøvekjørt bilen etter spyling og oljeskift og filter skift.
Mvh
KURT
Da var dommens dag over.
Girkassa er gjennomspylt, filtret skiftet og selvfølgelig ny automat olje.
Bilen går som ei klokke, og girene fungerer utmerket.
Hadde en prøvetur med bilen i dag og jeg er en meget fornøyd Landcruiser eier.
Regninga har jeg ikke fått, men det spiller ingen rolle hva den blir. Det blir uansett billigere enn ny automatkasse.
Mvh
Kurt
Girkassa er gjennomspylt, filtret skiftet og selvfølgelig ny automat olje.
Bilen går som ei klokke, og girene fungerer utmerket.

Hadde en prøvetur med bilen i dag og jeg er en meget fornøyd Landcruiser eier.
Regninga har jeg ikke fått, men det spiller ingen rolle hva den blir. Det blir uansett billigere enn ny automatkasse.
Mvh
Kurt