Lasse's HJ60 Garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, lj73jon, baa, Snekker_Andersen

User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Da er bilen EU godkjent, skilta er satt på og 35" seipa og pigga BFG All Terrain er satt på :)

Nå er jeg overlykkelig :mrgreen:
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
Johnny Fredriksen
Posts: 615
Joined: Thu Jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by Johnny Fredriksen »

Grattis. kjenner til den følelsen. 60 er god bil.
User avatar
JanK 55
Posts: 2448
Joined: Sat Aug 21, 2004 3:13 am
Location: Fetsund

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by JanK 55 »

Grattis. Vet om en som får ei kjempefin Jul.
Ble vel litt stødigere å kjøre nå tenker jeg.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Fant ut idag at jeg kan låse opp alle låsene på Land Cruiseren med MR2 nøkkelen min, heldigvis funka den ikke i tenninga :P

Er låsene min veldig slitene eller sliter dere og med det samme ?

God Jul og godt Nytt År alle sammen :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Tommyhj60
Posts: 468
Joined: Sun Sep 13, 2009 7:36 pm
Location: Byneset

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by Tommyhj60 »

låste opp min 60 med en hengelås nøkkel så enten er de slitne eller veldig lite kresne.
Må Kanskje vurdere alarm... :roll:
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt :(
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Ting skjer, men sliter forsatt med en lei clutch så har bestilt helt ny clutch mastersylinder, funker ikke det er det kun selve clutchen jeg ikke har byttet så da blir det neste :P
14012012281.jpg
14012012281.jpg (445.87 KiB) Viewed 6078 times
15012012284.jpg
15012012284.jpg (448.69 KiB) Viewed 6078 times
15012012285.jpg
15012012285.jpg (446.13 KiB) Viewed 6078 times
18012012287.jpg
18012012287.jpg (590.91 KiB) Viewed 6078 times
Intercooler kommer senere da det forsatt er litt å gjøre før ting funker som det skal.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Var ute å kjøpte ved litt tidligere i vinter og hadde med på henger, blei vel til at jeg dro på 2 tonn inkl. hengeren. Opp til meg så er det en lang og bratt bakke der bilen liker å bli varm og med 2 tonn ekstra på kroken blei det litt for mye for den.
ALB_7508.jpg
ALB_7508.jpg (363.71 KiB) Viewed 5980 times
Kanskje på tide å få på plass den intercooleren og et varmeskjold over eksosen/turboen ?

Har også bestilt meg 2stk ARB luftsperrer idag fra England, eneste som mangler da er en god vinsj og en kompressor.

Noen forslag på en billig og god 24v kompressor?
Trenger absolutt ikke å være av merket ARB :P
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by offroadguru Solli »

Hvor bestilte du ARB sperrer?
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Fra Devon4x4.com

Skulle du hatt noen billige sperrer selv?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
veilederen
Posts: 23
Joined: Fri Nov 13, 2009 12:26 pm
Location: Fetsund

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by veilederen »

lassebb wrote:Da er bilen EU godkjent, skilta er satt på og 35" seipa og pigga BFG All Terrain er satt på :)

Nå er jeg overlykkelig :mrgreen:

Er du fornøyd med dekkene? Jeg vurderer slike, men er redd gummien ikke egner seg på vinteren?
Vel og merke skal de på min 120 i 265/70R17.
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Har funka helt greit de til tross for at gummien er gammal, morken og sprektopp over hele, men merker jo at jeg ikke har like godt grep som med gode vinterdekk. Om de er brukbare for deg kommer helt an på kjørestilen din, veit at bestemora min hadde krasja bilen for lengst om hun hadde kjørt den :P (Ja hun er den som viser finger'n idet hun kjører forbi 8) )

Men skal du kjøre med den så bruk pigg og gi dem en omgang med seiping!
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Noen som er med på gruppekjøp av hydraulisk vinsj?

Er i snakk med flere leverandører nå.

Regner sånn ca. 3500-4000,- stk for 20000lbs vinsj inkl. frakt og moms ...
Last edited by lassebb on Wed Feb 29, 2012 12:49 pm, edited 2 times in total.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
Johnny Fredriksen
Posts: 615
Joined: Thu Jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by Johnny Fredriksen »

Hei Lasse. ser du etterlyser bilder av vinsjmont. Jeg har selv en lignende vinsj på 60 min . Har modda orginalfangern litt. sjekk garasjen
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Takker for tipset, var akkurat noe sånn jeg selv tenkte ...

Så jeg rett om det var en 8000lbs vinsj?

Åssen er den å bruke på en godt opplasta HJ60 ut av de værst tenklige gjørmehulla?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
marting
Posts: 3709
Joined: Wed Oct 18, 2006 12:41 pm
Location: Ringerike

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by marting »

Den er vel avhengig av at motoren går for å gi hydraulisk trykk. Da kan man egentlig like gjerne ha en orginal pto-vinsj, som bænkers drar minst like hardt.
Har ikke vært på dritmange treff, men har aldri sett noen bruke hydraulisk vinsj til offroadbruk.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Om man kobler den til servopumpa så vil den alltid ha futt da den har en intern styring som åpner seg når den får belastning for å si det på en simpel måte.

En hydraulisk vinsj vil gå sakte på original pumpe, men like sterkt og kunne gå hele dagen lang uten stopp bare hydraulikk olja får litt kjøling :)

PTO vinsj hadde vært greit det men synes det er vanskelig å få tak i og mulig dyrt.

Tenkte meg også å kjøpe 2 stk selv så kan jeg koble opp en bak på bilen og, 20000lbs vinsj foran og bak, blir uansett oppgradering av hydraulikk pumpa etterhvert om jeg går den veien ...
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Dette stod å venta på meg når jeg kom hjem fra jobb nå nettopp :D
IMG_20120229_203356small.JPG
IMG_20120229_203356small.JPG (582.88 KiB) Viewed 5808 times
4stk svære skvettlapper og 2stk ARB sperrer :D
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Frode Hultgren
Posts: 262
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:08 pm
Location: Trondheim
Contact:

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by Frode Hultgren »

marting wrote:Den er vel avhengig av at motoren går for å gi hydraulisk trykk. Da kan man egentlig like gjerne ha en orginal pto-vinsj, som bænkers drar minst like hardt.
Har ikke vært på dritmange treff, men har aldri sett noen bruke hydraulisk vinsj til offroadbruk.
Finnes vel ingen grunn til å ikke bruke hydraulikk, sterkt og pålitelig
Her kan du se en liten sammenligningsvideo av hydraulikk og en warn 8274 med dobbelmotor
http://www.youtube.com/watch?v=mfqHPVW7fDA
Ikke nødvendigvis billigere men minst like pålitelig.
Til dere som insisterer på at de ikke virker uten at motoren går, så sett på en handpumpe eller en 12v pumpe i tillegg.
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Frode Hultgren wrote:
marting wrote: Til dere som insisterer på at de ikke virker uten at motoren går, så sett på en handpumpe eller en 12v pumpe i tillegg.
Håndpumpe opp et trykk på 1500psi/100bar hørtes litt meget ut, men en sånn som amerikanerne kaller "come along" er kjekt så slipper du og å tenke på om batteriet skulle gå tomt.

En hydraulisk vinsj er også generelt mye bedre bygd da skal utnytte en oljestrøm på opp til 3000psi avhengig av motor, på industri utstyr ofte mye høyere trykk enn dette og ...
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
User avatar
lassebb
Posts: 464
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:16 pm
Location: Skien, Telemarks.

Re: Lasse's HJ60 Garasje

Post by lassebb »

Føler for å grine.
Fant tilfeldig ut av dette nå:
Hei,

Minner om at fristen for betaling av semesteravgiften var 1. februar. Vi ber deg betale semesteravgiften og bekrefte utdanningsplanen så fort som mulig. Dersom semesteravgiften ikke blir betalt innen torsdag 16. februar, vil du miste tilgang til Fronter og din studentstatus vil bli satt til "sluttet".

Ta kontakt med servicetorget/ studentkontoret dersom du har spørsmål.
De sendte meg ikke mail, sms eller ringte, de sendte ikke et brev engang, eneste de gjorde var å legge ut en liten beskjed på fronter i en nyhets spalte, er på fronter maks 6 ganger i året .....
Stikker innom service torget imorra å satser karriera på at det ordner seg:(
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Post Reply

Return to “Garasje”