Jøjes garasje (80!)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Jøjes garasje (80!)
Gratulerer! Med sport turbo?
Hva er planen videre?
Og følelsen er bra?
Hva er planen videre?
Og følelsen er bra?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Takker!beaas skrev:Gratulerer! Med sport turbo?
Hva er planen videre?
Og følelsen er bra?

Er byttet turbo i den ja, en litt større en. Husker ikke navn og nummer, men går godt når den først kommer!
Må jo heves 2-3 tommer og 35 dekk da. Ser jo stusslig ut orginal

Meget bra bil! Minimalt med rust og stabil og fin på veien.
Jørgen
Lurer litt på IC montering nå. Så safari leverer et sett som passer til bilen. Noen som vet pris og hvor man får kjøpt det?
Blir enten ic eller heving. Begynner å klø litt i fingrene etter å skru litt
Blir enten ic eller heving. Begynner å klø litt i fingrene etter å skru litt

Jørgen
Hei
Jeg har titta litt på safarisettet jeg også, men det ble for dyrt for meg. ca17000 tror jeg. Neowulf her på forumet har dette. Jeg fikk et garageoppsett som jeg ikke orker synet av. Det funker, men ikke med full rattutslag og det ruster. Har kjøpt vegard nå og satser på at det blir bra. Var det 13000?
Jørgen
Jeg har titta litt på safarisettet jeg også, men det ble for dyrt for meg. ca17000 tror jeg. Neowulf her på forumet har dette. Jeg fikk et garageoppsett som jeg ikke orker synet av. Det funker, men ikke med full rattutslag og det ruster. Har kjøpt vegard nå og satser på at det blir bra. Var det 13000?
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Gratulerer med 80!
Hvis det er den turboen som Bjørn Erik nevner som sitter i bilen din, så kan du kjøre en god del høyere trykk enn originalt uten å tyne turboen, det er morro! Utfordringen er å få pumpa til å "svare" på en fornuftig måte. Det gjelder å få den til å levere nok, men ikke for mye diesel til ethvert trykk og turtall. Dette får man til sjøl ved å prøve seg fram. En EGT-måler er svært nyttig for å få justert seg inn riktig. Artig skruing
Det er mulig å få bilen til å dra godt fra 1400 rpm uten å blåse masse røyk, dette gjelder også 24-ventiler!
En god IC gjør stor forskjell på hvor mye diesel som er "passe". Jeg koblet ut ICn med dagens pumpeinnstillinger, og da ble det straks veldig høye EGT, så det er åpenbart at den gjør en forskjell. Min IC er større enn den Safari leverer, og krever ikke hullsaging i karosseri. Trykkfall ved 1.4 bar har jeg målt til 0.06 bar. Kjøleeffekten er ikke målt, men den holder seg helt kald på ut-siden etter 30 minutter med trykk over 1 bar.
Hvis det er den turboen som Bjørn Erik nevner som sitter i bilen din, så kan du kjøre en god del høyere trykk enn originalt uten å tyne turboen, det er morro! Utfordringen er å få pumpa til å "svare" på en fornuftig måte. Det gjelder å få den til å levere nok, men ikke for mye diesel til ethvert trykk og turtall. Dette får man til sjøl ved å prøve seg fram. En EGT-måler er svært nyttig for å få justert seg inn riktig. Artig skruing

Det er mulig å få bilen til å dra godt fra 1400 rpm uten å blåse masse røyk, dette gjelder også 24-ventiler!
En god IC gjør stor forskjell på hvor mye diesel som er "passe". Jeg koblet ut ICn med dagens pumpeinnstillinger, og da ble det straks veldig høye EGT, så det er åpenbart at den gjør en forskjell. Min IC er større enn den Safari leverer, og krever ikke hullsaging i karosseri. Trykkfall ved 1.4 bar har jeg målt til 0.06 bar. Kjøleeffekten er ikke målt, men den holder seg helt kald på ut-siden etter 30 minutter med trykk over 1 bar.
Vegard skrev:Gratulerer med 80!
Her var det my fin info, og inspirasjon!
Skal vi se, turbon leverer i bøttevis, og jeg merker ikke noe på tempen på bilen. Men han er litt treg, noe mange sier er standard på 24v. Bilen ryker litt ved bra pådrag.
Hvor skaffet du egt-måler? pris på sånt oppsett?
grunnen til at jeg så på safari-settet er utseende. Passer veldig bra oppi motorrommet. Hørte også med AXT-turbo i Australia. FIkk noen bilder av de på mail i dag, kan slenge ut noen. Men det er enn vann-luft kjøler da.
Jørgen
Noen bilder fra axt-turbo
- Vedlagte filer
-
- hdjic2.JPG (46.73 KiB) Vist 4503 ganger
-
- hdjic4.JPG (27.05 KiB) Vist 4503 ganger
-
- hdjic5.JPG (46.11 KiB) Vist 4503 ganger
Jørgen
Hei igjen Jørgen,
Siden jeg selger det IC-settet jeg prater om, så er jeg jo inhabil. Men kan i hvert fall si at jeg valgte det framfor Safari sitt FØR jeg selv begynte å selge. Har ikke prøvd safari, men det regnes for å være bra.
Den vannkjølte ICn på bildene der ville jeg holdt meg unna, da den er altfor liten. Har søkt veldig mye etter både luft- og vannkjølt IC før jeg bestemte meg, og de der små røra blir ikke regnet til å ha hverken nok evne til å slippe gjennom luft eller til å kjøle. Men det er mulig å få plass til en tilstrekkelig stor vannkjølt enhet, men den må spesialbygges for å få utnyttet plassen.
Det er mulig at 24-ventiler'n ikke kan komme like kvikt som 12-ventilern, men den kan i hvert fall bedres dramatisk i forhold til originalt. Blant forskjellene på motorene er en del avgasstiltak på 24-ventilern, og også forskjellig timing. Sistnevnte har jeg ikke gjort noe med på min, men de øvrige forskjellene har jeg fjernet. For mye å skrive her nå, men kan godt ta det på telefon e.l om du er interessert.
EGT-måler får du på biltema, men den har noe høy diskofaktor har jeg hørt. Bjørn Erik, Sleggemekkern, Håvard og jeg har alle en fra SPA i england. Den har både turbotrykksmåler og eksostemperatur i en enhet. Se f.eks i min garasjetråd for mer info.
P.S Husk at 24-ventilern har glødeskjerm for forvarming. Denne må komme etter IC i luftstrømmen for å ha effekt.
Siden jeg selger det IC-settet jeg prater om, så er jeg jo inhabil. Men kan i hvert fall si at jeg valgte det framfor Safari sitt FØR jeg selv begynte å selge. Har ikke prøvd safari, men det regnes for å være bra.
Den vannkjølte ICn på bildene der ville jeg holdt meg unna, da den er altfor liten. Har søkt veldig mye etter både luft- og vannkjølt IC før jeg bestemte meg, og de der små røra blir ikke regnet til å ha hverken nok evne til å slippe gjennom luft eller til å kjøle. Men det er mulig å få plass til en tilstrekkelig stor vannkjølt enhet, men den må spesialbygges for å få utnyttet plassen.
Det er mulig at 24-ventiler'n ikke kan komme like kvikt som 12-ventilern, men den kan i hvert fall bedres dramatisk i forhold til originalt. Blant forskjellene på motorene er en del avgasstiltak på 24-ventilern, og også forskjellig timing. Sistnevnte har jeg ikke gjort noe med på min, men de øvrige forskjellene har jeg fjernet. For mye å skrive her nå, men kan godt ta det på telefon e.l om du er interessert.
EGT-måler får du på biltema, men den har noe høy diskofaktor har jeg hørt. Bjørn Erik, Sleggemekkern, Håvard og jeg har alle en fra SPA i england. Den har både turbotrykksmåler og eksostemperatur i en enhet. Se f.eks i min garasjetråd for mer info.
P.S Husk at 24-ventilern har glødeskjerm for forvarming. Denne må komme etter IC i luftstrømmen for å ha effekt.
Senest rettet af Vegard tir okt 18, 2011 6:48 pm, rettet i alt 1 gang.
- StianHdj80
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Komplett ic sett selger de på Island. Fin str og bra passform.
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
LC 70 x2
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Lite nytt på gang. Fått byttet stereo og litt lys. Avventer eventuell IC og annet stæsj til våren. Men har en plan om å få tatt service og bygget om eksosen før vinteren. Må bare få tid til det 

- Vedlagte filer
-
- Kenwood 2DIN spiller
- Foto035.jpg (78.64 KiB) Vist 4392 ganger
-
- Nye blinklys
- Foto036.jpg (109.37 KiB) Vist 4392 ganger
-
- Ny baklys
- Foto037.jpg (124.07 KiB) Vist 4392 ganger
Jørgen
Lite info om min bil, men hadde et fintfint besøk fredagskvelden. Fikk en sms utpå kvelden og møtte Toyole på den lokale bensinstasjonen litt senere. Han var på vei nordover og stoppet innom slik at jeg fikk det plastikkhjørnet som er bulket på bilen min.
Utrolig bra service, og enda mer utrolig morsomt å se bilen hans og få inspirasjon! Sto vel en times tid ut i kulda, før han måtte kjøre videre. Så takk igjen Ole!
Utrolig bra service, og enda mer utrolig morsomt å se bilen hans og få inspirasjon! Sto vel en times tid ut i kulda, før han måtte kjøre videre. Så takk igjen Ole!
- Vedlagte filer
-
- bilde.JPG (780.52 KiB) Vist 4317 ganger
Jørgen
Må bare hive ut et bilde av cruiser'n jeg kjører av og til. 

- Vedlagte filer
-
- bilde.JPG (124.84 KiB) Vist 4230 ganger
Jørgen
artig at du har gjort som planen min når æ får lappen, jobb osv
bortsætt fra 70'n din
æ har no hilux, tenkt å kjøpe hj60 intill æ får råa til HDJ80

''TODAY, TOMORROW, TOYOTA''
Viking-jobben er egentlig bare en hobby. Er bakvakt der ei uke i måneden. Men artig er det! ;D
Slenger ut et bilde fra helga. Var en snartur til Storlia for å kjøre scooter, og måtte da selvfølgelig ha en skikkelig henger!
Slenger ut et bilde fra helga. Var en snartur til Storlia for å kjøre scooter, og måtte da selvfølgelig ha en skikkelig henger!

- Vedlagte filer
-
- henger.JPG (123.56 KiB) Vist 4065 ganger
Jørgen
Lite nytt her egentlig. Har gått forferdelig mye tid på scooter, Viking og annet drit. Har mange planer, og det virker som det forblir sånn.
Men fikk påmontert noe stæsj forrige uke. Vindavvisere og panserbeskyttelse har jeg hatt liggende ei stund nå, men nå er de på!
Men fikk påmontert noe stæsj forrige uke. Vindavvisere og panserbeskyttelse har jeg hatt liggende ei stund nå, men nå er de på!
- Vedlagte filer
-
- bilde.JPG (134.83 KiB) Vist 3970 ganger
Jørgen
- StianHdj80
Jøss å blank an va! polerer du min øu?? 

Stian
Hdj80
LC 70 x2
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
LC 70 x2
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
- StianHdj80
Han så så jækla blank ut
Stian
Hdj80
LC 70 x2
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
LC 70 x2
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....