Sluber sin lj73 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Ble med: lør des 17, 2011 9:50 am
Re: Sluber sin lj73 garasje
Tusen takk for svar og bilder. Da får jeg komme meg på Biltema å handle litt i morgen. Den bilen din blir rå. Skal følge med i garasjen din. 

Fargen mener jeg heter 1a8
Lykke til med eksosen.
Jeg valgte å sette sammen alt først for så og punkte alle skjøter som skulle sveises, demonterte deretter anlegget for å helsveise å lakke anlegget. Men det er sikkert mange måter å gjøre dette på....
Jeg valgte å sette sammen alt først for så og punkte alle skjøter som skulle sveises, demonterte deretter anlegget for å helsveise å lakke anlegget. Men det er sikkert mange måter å gjøre dette på....

helt utrolig hva du fikk til med den bilen,utgangspunktet tatt i betraktning.
Artig å følge med i prosjektet ditt. takk for detaljert beskrivelse av eksosen. : )
Artig å følge med i prosjektet ditt. takk for detaljert beskrivelse av eksosen. : )
Dette har du gjort før ser jeg! Flott arbeid!! Dette blir en fin bil...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Ble ny bil dette
Utrolig morro.

xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Da har jeg fått tak i bakdører Jippii !!
En stor takk til Knut E
Ellers skjer det bare vasking av gammel møkk før montering samt lakkering av de delene som trenger oppfriskning.
Knut E hadde felger og dekk til salg også... akkuratt min størrelse til og med
En stor takk til Knut E

Ellers skjer det bare vasking av gammel møkk før montering samt lakkering av de delene som trenger oppfriskning.
Knut E hadde felger og dekk til salg også... akkuratt min størrelse til og med

Er faktisk den første bilen jeg har gjort av dette omfanget, men litt rust har jeg da sett førEivind37 skrev:Dette har du gjort før ser jeg! Flott arbeid!! Dette blir en fin bil...

Da er det vel på tide med en oppdatering.
Fikk tak i bakdører, disse var det en drøm å sette i stand mot for de som jeg hadde i utgangspunktet.
Eneste som måtte utbedres var nedre vindusramme feste på den lille døra.
Fikk knekkt profil så da var det bare å sette i gang med rep.
Fikk samtidig slipt å lakket bakdørene. JEG TROR SNART DET BLIR BIL IGJEN
Fikk tak i bakdører, disse var det en drøm å sette i stand mot for de som jeg hadde i utgangspunktet.
Eneste som måtte utbedres var nedre vindusramme feste på den lille døra.
Fikk knekkt profil så da var det bare å sette i gang med rep.
Fikk samtidig slipt å lakket bakdørene. JEG TROR SNART DET BLIR BIL IGJEN

Ble faktisk ikke så værst når jeg fikk montert dørene igjen.
Skulle sette på plass delene som sitter på skjermene da dette dukket frem. Hmmm...
Slik skal det ikke være. er vel kansje ikke så rart glødinga var tullete
Da var det bare å bytte alle kablene i samme slengen. Utrolig at dette ikke har tatt fyr, Sikkring ????? Tror det er ukjent for tidligere eier .....
Har et annet problem.!
Glødereleet står aktivt i 87 sekunder. Det er vel litt mye skulle jeg tro.
Finnes det en temp. sensor i dette gløde systemet evt. hvor. ?
(slik som måler temp i motor for å kunne avgjøre hvor lenge glødingen skal vare)
Slik skal det ikke være. er vel kansje ikke så rart glødinga var tullete

Da var det bare å bytte alle kablene i samme slengen. Utrolig at dette ikke har tatt fyr, Sikkring ????? Tror det er ukjent for tidligere eier .....

Har et annet problem.!
(slik som måler temp i motor for å kunne avgjøre hvor lenge glødingen skal vare)
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
har du fått prøvd felgen du fikk med deg?
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Ja felgen passer perfekt, nå må jeg bare ha resten også 

Ja det er en tempsensor som føler kjølevæsketemp.Hvis jeg ikke husker feil er den føleren like ved eller på termostathuset. Men husk at det er 2 kretser. Den første skal være aktiv alt fra 1 til 15 sek (alt etter temp på kjølevann), men den andre kretsen (ettergløding) kan være aktivt opp til flere minutter etter at motor er startet. Legger ved et skjema jeg fant i verkstedhånboka og tilpasset min 73. Hvis du lurer på noe i forbindelse med dette skjemaet er det bare å spørre.sluber skrev: Har et annet problem.!
Finner temp sensor (sitter ca 2cm under kjøleslangen på termostathuset) den måler ca 720 ohm v/ 18 grader så det tror jeg er ok.
Glødepluggen som skal sitte i innsuget finner jeg ikke ei heller noen kabel/kontkt som kan kobles til noe sted. Er du sikker på at det skal være glødeplugg i innsuget på denne motoren ? 2L-T.
Releet som sitter inne i innerskjermen er det som er aktiv i ca 87 sek. Releet(rundt) som sitter v/ batteri har jeg ikke merket om slår inn i det hele tatt (ja jeg har sjekket at det virker
)
Kan det være Pre-Heating Timer som er tullete tro ?
Glødepluggen som skal sitte i innsuget finner jeg ikke ei heller noen kabel/kontkt som kan kobles til noe sted. Er du sikker på at det skal være glødeplugg i innsuget på denne motoren ? 2L-T.
Releet som sitter inne i innerskjermen er det som er aktiv i ca 87 sek. Releet(rundt) som sitter v/ batteri har jeg ikke merket om slår inn i det hele tatt (ja jeg har sjekket at det virker

Ja, det skal være en glødeplugg på innsuget, men den sitter på undersiden og bak leamikken til gassoverføringa. Er veldig vanskelig å finne, om du ikke vet av den. Letteste er å skru av overføringa for å komme til. Tror det var 1 wire, 3 skruer og et kuleledd. Har ikke 73 lenger, så har desverre ikke mulighet til å ta bilde. Det releet du snakker om som står i innerskjermen er det som sørger for ettergløding, så at det står på i 87 sek er nok riktig. Det runde nede ved batteriet er det som sørger for guffe på "hovedglødepluggene". Hvis du ser på skjemaet og følger den røde linja, ser du at når rele 1 (rundt ved batteri) er innkoblet, får de 4 pluggene i topplokket 12 volt, for å forberede starten. Etter noen sekunder slår denne ut og du får istedet spenning over rele 2 (det i innerskjermen) som gir spenning til den store glødepluggen i innsuget. Blå strek. Men merk at jordsiden av denne går gjennom de 4 pluggene i toppen. Det gjør at du får redusert spenning på både den store og de 4 små pluggene, som da gir litt oppvarming av innsugslufta inntil motoren er såpass varm at den klarer seg selv.sluber skrev:Finner temp sensor (sitter ca 2cm under kjøleslangen på termostathuset) den måler ca 720 ohm v/ 18 grader så det tror jeg er ok.
Releet som sitter inne i innerskjermen er det som er aktiv i ca 87 sek. Releet(rundt) som sitter v/ batteri har jeg ikke merket om slår inn i det hele tatt (ja jeg har sjekket at det virker)
Hvis du ikke har problemer med start av motoren når det er kaldt (kan ikke huske å ha sett noen innlegg om det) tror jeg alt er i orden, og ville ikke fundert mer over det.

- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
det får vi tilsluber skrev:Ja felgen passer perfekt, nå må jeg bare ha resten også
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Hmmm.... Her er det noe merkelig.
På min bil så slår releet som sitter i skjermen inn når tenningen blir slått på.
I følge skjemaet ditt og info skulle dette releet ha slått inn etter at motor har startet da dette skulle være ettergløding.
Det runde releet er ikke aktivt når tenning er på.
Finner heller ikke noe sted som tilsier at det er koblet om på noen måte.
Jeg får finne igjen styrestrømmen fra timerrelay for ånse hva som er koblet hvor
Ps! Det var koblet in en egen(manuel) bryter da jeg kjøpte bilen, sikkert en grunn til det
På min bil så slår releet som sitter i skjermen inn når tenningen blir slått på.
I følge skjemaet ditt og info skulle dette releet ha slått inn etter at motor har startet da dette skulle være ettergløding.
Jeg får finne igjen styrestrømmen fra timerrelay for ånse hva som er koblet hvor

Ps! Det var koblet in en egen(manuel) bryter da jeg kjøpte bilen, sikkert en grunn til det

Det er mulig at rele 1 og 2 slår inn samtidig når du slår på tenninga, men at rele 1 slår ut først, for så å bli fulgt av rele 2 87 sek senere. Skal ikke ha noe å si for funksjonen. Kan virke som det er noe feil hos deg hvis rele 1 aldri slår inn. Men det trenger ikke nødvendigvis være noe alvorlig.sluber skrev:Hmmm.... Her er det noe merkelig.
Etter et lite opphold i Lc prosjektet er jeg nå i gang igjen
(måtte bygge en russebil i mellomtiden)
Har fått understellsbehandlet karosseri og ramme.
Da er jeg kansje kvitt rusta for en stund

(måtte bygge en russebil i mellomtiden)
Har fått understellsbehandlet karosseri og ramme.
Da er jeg kansje kvitt rusta for en stund