Dynamo, regulator, og hjemmemekk
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dynamo, regulator, og hjemmemekk
Hallo.
Etter noen timers spørring hos to forskjellige toyotaforhandlere uten å få noe svar, så må jeg atter igjen vende meg til forumet.
Voltmeteret i dashbordet begynte å gynge igjen, og fant ut at det var på tide å bytte regulator.
Problemet er at den regulatoren jeg fikk ser helt anderledes ut enn den som sitter i bilen nå.
Tidligere eier har visst fikla litt på egenhånd og satt i en annen regulator, ladepære, og lodda litt nye ledninger mellom dynamo og regulator.
Litt dårlige bilder, men her er det en sort boks,som er regulatoren, den blå ledningen (som blir rød etterhvert) fra dynamoen går til en ladepære. Ladepæra teipa til det grønne stikket ,men jeg fant ut at den ikke er koblet til stikket, altså bare teipa inntill det grønne stikket så der skjer det lite. Ladelampa i dashbordet har lyst siden jeg kjøpte bilen for to år siden. "Den har alltid lyst", som forrige eier vennlig forklarte meg. Her er regulatoren fra toyota
På regulatoren som sitter i bilen nå så har jeg kun 3 ledninger å forholde meg til, på den fra toyota er det 6.
Jeg mangler med alså det orginale ledningsnettverket mellom dynamo og regulator.
Siden ledningsrakkelet mellom regulator og dynamo ikke er å få tak i hos toyota lenger så har jeg et problem.
Så det jeg lurer er:
Har jeg først og fremst riktig regulator?
Og er den noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette skal kobles?
Etter noen timers spørring hos to forskjellige toyotaforhandlere uten å få noe svar, så må jeg atter igjen vende meg til forumet.
Voltmeteret i dashbordet begynte å gynge igjen, og fant ut at det var på tide å bytte regulator.
Problemet er at den regulatoren jeg fikk ser helt anderledes ut enn den som sitter i bilen nå.
Tidligere eier har visst fikla litt på egenhånd og satt i en annen regulator, ladepære, og lodda litt nye ledninger mellom dynamo og regulator.
Litt dårlige bilder, men her er det en sort boks,som er regulatoren, den blå ledningen (som blir rød etterhvert) fra dynamoen går til en ladepære. Ladepæra teipa til det grønne stikket ,men jeg fant ut at den ikke er koblet til stikket, altså bare teipa inntill det grønne stikket så der skjer det lite. Ladelampa i dashbordet har lyst siden jeg kjøpte bilen for to år siden. "Den har alltid lyst", som forrige eier vennlig forklarte meg. Her er regulatoren fra toyota
På regulatoren som sitter i bilen nå så har jeg kun 3 ledninger å forholde meg til, på den fra toyota er det 6.
Jeg mangler med alså det orginale ledningsnettverket mellom dynamo og regulator.
Siden ledningsrakkelet mellom regulator og dynamo ikke er å få tak i hos toyota lenger så har jeg et problem.
Så det jeg lurer er:
Har jeg først og fremst riktig regulator?
Og er den noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette skal kobles?
Re: Dynamo, regulator, og hjemmemekk
Kan bekrefte at dette er rett regulator du har fått. Normalt skal den festes på innsiden av skjermen, like foran panser fjærfeste. Det finnes skjema på ftp servern til klubben vis du får noe ut av det..
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben solgt
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Okay, den er god, da veit jeg hvor den skal festes iallefall.
Jeg har både manual og koblingsskjema,så informasjonen er der,det er vel ved kunnskapen det stopper for min del.
Jeg har både manual og koblingsskjema,så informasjonen er der,det er vel ved kunnskapen det stopper for min del.
Noen som veit om den grønne koblingen på bilde, (den som er teipa med sort teip), egentlig skal være koblet til et stikk fra dynamoen?
Inn på dynamoen skal det være en plugg med 3 pinner og en enkel 6kvadrat kabel festet i kabelsko.
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Skal se om jeg får tatt noen bilder til deg i løpet av helga. Min står i en verksted lokale jeg leier...
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Legger ut noen flere bilder jeg.
Slik jeg har forstått det så skal regulatoren sitte rett under fjæra til panseret? Der det nå sitter en brakett med sort koblingsboks,ser ikke noen andre plasser hvor den kan passe med eksisterende skruehull.
Og hvis regulatoren skal sitte der,så må de jo en eller annen gang ha klippet bort 6-punktskontakten mellom dynamo og regulator. Problemet er at det ikke ser ut som at noen har rørt ledningene akkurat der. For meg så ser alt knasende sprøtt og gammalt ut. Bortsett fra de to små sorte releene som går til ekstralys.
Har lest koblingsskjema og kommet fram til følgende: (tror jeg, kanskje)
de 6 ledningene på regulatoren heter IG,N,F,E,L og B
N,F,og E skal inn til dynamoen fra regulator. Men hvordan ser jeg hva som er N,F,og E på dynamoen? Så langt henger jeg med tror jeg, men det jeg har sett av bilder på forumet så er det bare et tre-punkts stikk ut fra dynamoen. Hvor gjør vi av det resterende tre ledningene?
Slik ser det i allefall ut nå. Den blå ledningen går altså til ei ladepære som igjen har blitt forsøkt koblet til det grønne stikket. Altså det grønne stikket som jeg tror skal være koblet til dynamoen.
Noen som har noe tips?
Bilder hadde nok hjulpet en god del.
Jeg er som sagt overhodet ingen ekspert på elektronikk,men det har dere nok allerede forstått.
Slik jeg har forstått det så skal regulatoren sitte rett under fjæra til panseret? Der det nå sitter en brakett med sort koblingsboks,ser ikke noen andre plasser hvor den kan passe med eksisterende skruehull.
Og hvis regulatoren skal sitte der,så må de jo en eller annen gang ha klippet bort 6-punktskontakten mellom dynamo og regulator. Problemet er at det ikke ser ut som at noen har rørt ledningene akkurat der. For meg så ser alt knasende sprøtt og gammalt ut. Bortsett fra de to små sorte releene som går til ekstralys.
Har lest koblingsskjema og kommet fram til følgende: (tror jeg, kanskje)
de 6 ledningene på regulatoren heter IG,N,F,E,L og B
N,F,og E skal inn til dynamoen fra regulator. Men hvordan ser jeg hva som er N,F,og E på dynamoen? Så langt henger jeg med tror jeg, men det jeg har sett av bilder på forumet så er det bare et tre-punkts stikk ut fra dynamoen. Hvor gjør vi av det resterende tre ledningene?
Slik ser det i allefall ut nå. Den blå ledningen går altså til ei ladepære som igjen har blitt forsøkt koblet til det grønne stikket. Altså det grønne stikket som jeg tror skal være koblet til dynamoen.
Noen som har noe tips?
Bilder hadde nok hjulpet en god del.
Jeg er som sagt overhodet ingen ekspert på elektronikk,men det har dere nok allerede forstått.
Fikk tatt noen bilder i dag.
Som du ser på bildene går det 3 ledninger fra regulator til dynamo og 3 ledninger til cupe.

Som du ser på bildene går det 3 ledninger fra regulator til dynamo og 3 ledninger til cupe.

2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Nice takker.
Tok vekk deksel til tenningslås og instrumentpanelet ,for det skal jo gå ledning til tenning og ladelampe, dæven der var det litt for mye ledninger gitt. Det går helt i surr.
Mulig jeg er helt på bærtur ,men kan det være slik at det orginalt har vært en dynamo med innebygd regulator?
Det er en 86-modell.
Delenummeret på dynamoen som sitter i nå slutter med 84, og slik jeg har skjønt det så er det da en bytte-dynamo.
Hvis dere ser på bildene under fjøra til panseret der regulatoren tydeligvis skal sitte, så sitter det en brakett og sort koblingsboks som ser ganske orginal ut. Jeg finner ingen tegn til at noen har fjernet noe eller fiklet med ledningene der.
Kan regulatoren vært montert et annet sted?
Problemet er at jeg ikke finner noen klippte orginale ledninger noe sted verken ved tenningslås eller ladepære. Og jeg ser for meg at hvis jeg da skal legge nye ledninger dit så må det bli surr et eller annet sted.
Mulig jeg er helt på bærtur ,men kan det være slik at det orginalt har vært en dynamo med innebygd regulator?
Det er en 86-modell.
Delenummeret på dynamoen som sitter i nå slutter med 84, og slik jeg har skjønt det så er det da en bytte-dynamo.
Hvis dere ser på bildene under fjøra til panseret der regulatoren tydeligvis skal sitte, så sitter det en brakett og sort koblingsboks som ser ganske orginal ut. Jeg finner ingen tegn til at noen har fjernet noe eller fiklet med ledningene der.
Kan regulatoren vært montert et annet sted?
Problemet er at jeg ikke finner noen klippte orginale ledninger noe sted verken ved tenningslås eller ladepære. Og jeg ser for meg at hvis jeg da skal legge nye ledninger dit så må det bli surr et eller annet sted.
Ps. 1984 model jeg har...
2007/2008 120 AT37
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært

1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt
Støgt men stært
Etter hva jeg kan skjønne, så er det biler produsert etter 10/85 som har regulator innebygd i dynamo, IC Regulator. Pre 10/85 har ekstern.
Bildene kommer fra http://www.toyota4wd.dk/Teknik/2H-12HT/8-CH.pdf
Bildene kommer fra http://www.toyota4wd.dk/Teknik/2H-12HT/8-CH.pdf
- Vedlagte filer
-
- woIC24.JPG (56.75 KiB) Vist 23777 ganger
-
- wIC24.JPG (55.14 KiB) Vist 23777 ganger
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
Ja,bluesman, tror du har helt rett. Siden vi iallefall har likt ledningsnettverk, og heller ikke fant noen ekstern regulator i din bil, så tror jeg at jeg har finni ut hvordan dette henger sammen.
Delenummeret på dynamoen min er: 27020-68150-84
Har kommet fram til at det er denne dynamoen. Men jeg har ingen innebygd regulator.
Jeg ser også at børsteholderen jeg har er forbausende lik den som sitter i en dynamo med ekstern regulator.
Har jeg rett hvis jeg sier at de kan ha satt i en børsteholder fra en dynamo med ekstern regulator, i en dynamo med integrert regulator?
Deretter sette i en "hjemmelaget" ekstern regulator.
Passer børsteholderne om hverandre?
Tror jeg faktisk har rett denne gangen.
Siden det ikke er mulig å få tak i børsteholder med ledningskobling hos toyota, så ser det ut til at jeg må bestille en splitter ny dynamo med ic-regulator.
Delenummeret på dynamoen min er: 27020-68150-84
Har kommet fram til at det er denne dynamoen. Men jeg har ingen innebygd regulator.
Jeg ser også at børsteholderen jeg har er forbausende lik den som sitter i en dynamo med ekstern regulator.
Har jeg rett hvis jeg sier at de kan ha satt i en børsteholder fra en dynamo med ekstern regulator, i en dynamo med integrert regulator?
Deretter sette i en "hjemmelaget" ekstern regulator.
Passer børsteholderne om hverandre?
Tror jeg faktisk har rett denne gangen.
Siden det ikke er mulig å få tak i børsteholder med ledningskobling hos toyota, så ser det ut til at jeg må bestille en splitter ny dynamo med ic-regulator.
Kanskje dette er værd å undersøke?
IC-regulator for 113.50 euro.
http://www.landcruiser-teile.de/toyota_ ... m#Elektrik
Han her holder til helt syd i Sverige tror jeg:
http://www.landcruiser.dinstudio.se/gallery1_3.html
IC-regulator for 113.50 euro.
http://www.landcruiser-teile.de/toyota_ ... m#Elektrik
Han her holder til helt syd i Sverige tror jeg:
http://www.landcruiser.dinstudio.se/gallery1_3.html
Senest rettet af Bluesman tir nov 13, 2012 11:43 am, rettet i alt 1 gang.
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996
Sjekk med Sven Aas Elektro på kjeller http://mobil.gulesider.no/h/#companyDet ... 0002225163
De er flinke, hjalp meg med dynamo i Hilux'n fiksa den. Mulig de kan skaffe deler også. Eller byttedynamo.
Lykke til uansett.
De er flinke, hjalp meg med dynamo i Hilux'n fiksa den. Mulig de kan skaffe deler også. Eller byttedynamo.
Lykke til uansett.
Senest rettet af JanK 55 tir nov 13, 2012 4:45 pm, rettet i alt 1 gang.
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
- ole_kristian
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Jeg har opplevd dette firmaet som et sant oppkomme av god gammeldags bilelektrisk kompetanse.
http://www.triconor.no/triconor.aspx
http://www.triconor.no/triconor.aspx
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Klassisk HJ60 problem.. hehe Tenk de har træla med dette pga en defekt dynamo og feil deler osv osv..
Også kommer du og bare "ødelegger"
Respekt for at du ikke gir deg, og graver til bunns i saken !
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt meg dum som et brød i møte med bilens el.system

Respekt for at du ikke gir deg, og graver til bunns i saken !

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt meg dum som et brød i møte med bilens el.system

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Hallo igjen.
Da begynner vi vikelig å nærme oss slutten på dette her.
Takk for alle innspill og hjelp til diverse elektrikere ,og forhandlere. Synd at jeg allerede hadde bestillt ny dynamo før jeg sjekket forumet. Syntes ikke dynamoen var så dyr som jeg først trodde,også manglet jeg jo også den ledningssumpen. Og det blir jo ikke noe verre med en ny dynamo heller. Det må sies at jeg ble litt skuffa da den nye dynamoen ankom og jeg fant ut at ic-regulatoren måtte bestilles tillegg. Men nok om det, nå har vi iallefall en helt splitter ny dynamo og en rykende fersk ic-regulator.
Det eneste problemet jeg har nå,og forhåpentligvis det siste, er hvor ledningene skal kobles på dynamoen. Noen som kan si meg hvor herr blå,herr hvit, og herr rød skal sitte?
Da begynner vi vikelig å nærme oss slutten på dette her.
Takk for alle innspill og hjelp til diverse elektrikere ,og forhandlere. Synd at jeg allerede hadde bestillt ny dynamo før jeg sjekket forumet. Syntes ikke dynamoen var så dyr som jeg først trodde,også manglet jeg jo også den ledningssumpen. Og det blir jo ikke noe verre med en ny dynamo heller. Det må sies at jeg ble litt skuffa da den nye dynamoen ankom og jeg fant ut at ic-regulatoren måtte bestilles tillegg. Men nok om det, nå har vi iallefall en helt splitter ny dynamo og en rykende fersk ic-regulator.
Det eneste problemet jeg har nå,og forhåpentligvis det siste, er hvor ledningene skal kobles på dynamoen. Noen som kan si meg hvor herr blå,herr hvit, og herr rød skal sitte?