Team Foslands LC-garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
User avatar
stian f
Posts: 482
Joined: Wed May 12, 2004 3:02 pm
Location: Tromsø

Post by stian f »

turbolux wrote:kor d går med motor bytte? :shock: :shock: :oops:
Er så jævlig mye stress med andre ting for tiden (les: skole) men om en uke begynner påskeferien :D :D Da blir det Toyota skruing.....

//stian
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Motorbytte LJ-70

Post by RogerFo »

Endelig skjer det noe..., ting tar tid :oops: . Vi startet i ettermiddag med motorbytte på LJ-70. 2L skal erstattes av 2LT'en som har stått i garasjen siden november. Vi bytter ikke motor hver dag så vi demonterer og noterer underveis. Bolter og mutre slipper forbausende lett på en 20 år gammel bil :) Begynner å løsne rundt clutchhuset og motorfester i morgen.
Attachments
Motorbytte LJ-70-1.jpg
Motorbytte LJ-70-1.jpg (42.19 KiB) Viewed 9209 times
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
wazzza
Posts: 150
Joined: Sun Aug 21, 2005 8:02 pm
Location: Tromsø

Post by wazzza »

Blir det noe skruing i dag? Kommer hjem i formiddag (hvis flyet mitt går)...
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Vi starter så snart Stian snubler ut av senga...
Last edited by RogerFo on Sat Apr 08, 2006 10:32 am, edited 1 time in total.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Posts: 1225
Joined: Sun Nov 14, 2004 8:17 pm
Location: Jessheim
Contact:

Post by TLC-fan »

Spennende gutter! Gleder meg veldig til å høre hvordan maskinen går etter at dere får den i. Gikk utrolig pent før vi tok den ut 170 mil lenger sør. :D Men den har jo sittet i en 60 i mellomtiden.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Ja, jeg mistenker at den har tatt skade av Frodes litt sedate kjørestil...
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Et merkelig fenomen

Post by RogerFo »

Jeg har opplevd et merkelig fenomen noen ganger og har flere ganger bevisst testet det i ettertid, men det samme skjer hver gang... Jeg drar i en hendel og vrir på en bryter og plutselig begynner jeg å smile :D

Selv på en dårlig dag, hendel og bryter - og det samme skjer. Hmm

Det skjer noe på instrumentpanelet i bilen også - kan det være en sammenheng??? :lol:

Jeg må spørre dere - kan det være skadelig???
Attachments
Img_1600-640.jpg
Img_1600-640.jpg (28.72 KiB) Viewed 9150 times
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Posts: 1225
Joined: Sun Nov 14, 2004 8:17 pm
Location: Jessheim
Contact:

Post by TLC-fan »

Har ikke alle det sånn da ??? :lol:
Attachments
3_diff_lock_170.jpg
3_diff_lock_170.jpg (17.81 KiB) Viewed 9117 times
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
User avatar
Vegard
Posts: 1923
Joined: Wed May 12, 2004 11:09 am
Location: Nittedal

Post by Vegard »

Endelig!!! Skulle gjerne jobbet sammen med dere på dette!

Lykke til, og god påske!
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Siste nytt:
2L er ute og er plassert som backup i et hjørne...
2LT'en er boltet til clutchhus, litt elektrisk er plugget i.

Mange slags takk til Per-Martin og Frode!!
Attachments
Per-Martin kom innom etter en tur på fjellet - han skiftet etter hvert til den vanlige oljeflekkete kjeledressen - den hvite "Rolls-Royce" kjeledressen ville nok blitt litt møkkete...
Per-Martin kom innom etter en tur på fjellet - han skiftet etter hvert til den vanlige oljeflekkete kjeledressen - den hvite "Rolls-Royce" kjeledressen ville nok blitt litt møkkete...
2L er ute.jpg (44.26 KiB) Viewed 9084 times
Et sneglehus :-)
Et sneglehus :-)
2LT inne-640.jpg (45.61 KiB) Viewed 9084 times
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
FrankWS
Posts: 30
Joined: Mon Jul 04, 2005 6:45 pm
Location: Tromsø

Post by FrankWS »

Jøss! Her skjer det jo ting. Hvem er det som bytter motor for dere? Ser at Frode og Stian har inntatt komunal grunnstilling nr 3 her :lol:

Frank
User avatar
Christian
Posts: 90
Joined: Wed Nov 24, 2004 10:42 pm
Location: Alta
Contact:

Post by Christian »

Æ e faktisk mæst imponert over at dokker har rødda i garasjen :lol:
Dette blir nok bra, føler mæ litt utafor nu uten turbo :cry:
Christian

Min garasje
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Vi er i mål med motorbyttet, litt problemer i innspurten, ref http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=16168#16168

Motoren starter lett og går fint. Samme oljetrykk og litt lavere driftstemperatur enn 2L.

Nå kjører vi kun med fremste av eksosanlegget (til midt under sidedøra, så det er en del... eksos og turbolyd. Det høres ut som om det er mindre motorlyd av 2LT enn 2L.

Til Frank WS: Nesten hele NLCK avd. Tromsø har vært innom og Jørn fra Land Rover klubben, så det har ikke stått på kompetent personell.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Posts: 1225
Joined: Sun Nov 14, 2004 8:17 pm
Location: Jessheim
Contact:

Post by TLC-fan »

Det er definitivt mindre lyd i en 2LT. Turboen er en god lyddemper i deg selv...
Last edited by TLC-fan on Mon Apr 10, 2006 8:53 pm, edited 2 times in total.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
User avatar
per_martin
Posts: 861
Joined: Fri Mar 25, 2005 2:15 pm
Location: Harstad

Post by per_martin »

Gratulerer med ny motor gutter! Ser frem til seriøs cruising i sommer! 8)
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
User avatar
Ranger
Posts: 9
Joined: Sat Aug 14, 2004 12:25 am
Location: Tromsø
Contact:

Post by Ranger »

Gratulerer med ny motor. Dere halverer vel kjøretiden mellom Tromsø og Rovaniemi nå? :lol:
Hva skjer ellers med vinsj og hydraulikk pumpe? Alt skal tilbake på plass? Jeg har et prosjekt som trenger vinsj om dere tenker elektrisk :?:
mvh
Christian
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Takk!
Kjøretia er jeg usikker på, men vi kommer i alle fall under halvminuttet fra 0-100... :oops:

Det blir trangt for ekstra pumpe, det er interessant å konvertere til elektrisk - vi snakkes!
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
User avatar
RogerFo
Posts: 402
Joined: Wed May 12, 2004 9:36 am
Location: Tromsø

Post by RogerFo »

Vi har plagdes litt med start på 2LT-motoren - her er noen erfaringer. Temaet har vært diskutert før - men aldri for mye!
Symptomet var at motoren var tungstartet når den var kald. Etter lang filing på startmotor startet den, underveis blåste den ut grå/hvit sur dieselrøyk.

Vi løsnet på et rør til en dyse og så at dysa fikk diesel. Dette bekreftes av grå/hvit røyk før start.
Vi målte spenning mellom glødeplugger og gods og fikk 12 volt. Det stemmer ikke, iflg boka skal de ha ca. 6 volt. I teorien betyr 12 volt over glødepluggene brudd i pluggene.
Alle pluggene ble tatt ut og ohmet, alle viste brudd (uendelig motstand).
I tillegg koblet vi to og to i serie og testet på 12 volt, ingen gløding, ingen strøm i kretsen.
Glødepluggene fra den gamle 2L ble tatt ut og og testet på samme måte. De målte ca. 1-2 ohm og ga gløding (ble varm) når to ble koblet i serie på 12V batteri.
Montering av plugger fra 2L i 2LT og 2 glødinger, da startet den med en gang :D

Det var to ulike glødeplugger i 2L og 2LT; 2LT var merket 7V, 2L var merket 6V.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
User avatar
hiluxturbo
Posts: 61
Joined: Sat Dec 24, 2005 9:42 pm
Location: tromsø

Post by hiluxturbo »

hmm da va d stille i garasjen i gjen.
#¤%@!"¤¤%" kofør sa du ikke at d va myr akurat hær?????#¤%@¤%#
User avatar
knixen
Posts: 2219
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:59 am
Location: Tromsø
Contact:

Post by knixen »

Siden det var litt still her får jeg legg inn noen bilder fra dagens tur... :D
Attachments
team fosland avd gjørme... merk den nye winchen! Den var tøff!!! Milemarker...
team fosland avd gjørme... merk den nye winchen! Den var tøff!!! Milemarker...
20.05.2006 078 (Medium).jpg (40.53 KiB) Viewed 8730 times
unge fosland lett rødmende etter feilnavigeringen...
unge fosland lett rødmende etter feilnavigeringen...
20.05.2006 055 (Medium).jpg (40.17 KiB) Viewed 8730 times
team fosland på bærtur... må reddes opp av undertegnede...
team fosland på bærtur... må reddes opp av undertegnede...
20.05.2006 051 (Medium).jpg (36.2 KiB) Viewed 8730 times
team fosland flex
team fosland flex
20.05.2006 050 (Medium).jpg (28.73 KiB) Viewed 8730 times
team fosland på tur opp BRATT bakke...
team fosland på tur opp BRATT bakke...
20.05.2006 049 (Medium).jpg (30.02 KiB) Viewed 8730 times
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Post Reply

Return to “Garasje”