frityrolje

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
User avatar
gizzmo82
Posts: 55
Joined: Fri Nov 12, 2010 11:19 am
Location: Lofoten

frityrolje

Post by gizzmo82 »

Er det noen som har prøvd å kjøre med frityrolje på 1KZ-TE?
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
User avatar
andersw
Posts: 750
Joined: Fri Feb 20, 2009 10:06 pm
Location: Haugesund

Re: frityrolje

Post by andersw »

Det tror jeg går veldig bra da. har vurdert å prøve på min også men gidder ikke begynne på noe prosjekt før jeg få en plass å stå og jobbe med saken.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
User avatar
gizzmo82
Posts: 55
Joined: Fri Nov 12, 2010 11:19 am
Location: Lofoten

Re: frityrolje

Post by gizzmo82 »

Har hørt at dette ikke er gjennomførbart på commonrail.
Jeg tenker bare kun på å filtrere olja, ingen tilsetninger...
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
User avatar
Ronny123
Posts: 301
Joined: Tue May 13, 2008 10:40 pm
Location: Horten

Re: frityrolje

Post by Ronny123 »

Ville nå holdt det langt unna alt annet en helt primitive gamle diesel motorer som det ikke gjør noe at går istykker.

Har sett noen bilder av dieselpumper som har vært utsatt for detta, å det ville ikke jeg hatt i pumpa mi i hvertfall!
Organisk slam som gror rundt i systemet..
ace
Posts: 3
Joined: Wed May 15, 2013 3:12 pm

Re: frityrolje

Post by ace »

1KZ-TE motoren kan fint kjøres på frityr. Men ikke D4D.
http://www.youtube.com/watch?v=H57BCemxYf4

Beste er å kjøre med 2tank system. Starte og stoppe på diesel. Å så ha en bryter i bilen til å velge diesel/frityr. Da blir motoren "flushet" før den stoppes og du slipper møkk i systemet.
Man lager en ekstra tank bak som man strekker kjøleslanger gjennom slik at de varmer opp oljen. Å så en varmeveksler foran som det også går kjølevann gjennom.
Disse har det meste du trenger.
http://www.wvodesigns.com


Anders
pilten
Posts: 699
Joined: Wed May 04, 2011 10:19 pm
Location: Larvik
Contact:

Re: frityrolje

Post by pilten »

Dette så litt kult ut, men er det slikt at man kjører direkte på frityrolje uten å gjøre den om til biodiesel ?
User avatar
gizzmo82
Posts: 55
Joined: Fri Nov 12, 2010 11:19 am
Location: Lofoten

Re: frityrolje

Post by gizzmo82 »

Trenger bare å filtrere den igjennom 3 filter av forskjellig tetthet. varmes opp før den går i filterene, så når den kommer ut av siste, skal det strengt tatt bare være å kjøre på.
blir jo veldig billig drivstoff visst man har plasser å hente bruk olje, samt at man gidder å ta seg jobben med å rense den
ingen ting er umulig, det tar bare litt lengre tid
ace
Posts: 3
Joined: Wed May 15, 2013 3:12 pm

Re: frityrolje

Post by ace »

pilten wrote:Dette så litt kult ut, men er det slikt at man kjører direkte på frityrolje uten å gjøre den om til biodiesel ?
Jepp. Så lenge du varmer den opp og filtrerer. Ved 80 grader er frityr like tynt som diesel mener jeg de sier på frityr forumene.
pilten
Posts: 699
Joined: Wed May 04, 2011 10:19 pm
Location: Larvik
Contact:

Re: frityrolje

Post by pilten »

Har lest litt om det her nå, å funnet ut at 1kz-te motoren går veldig godt på biodiesel/frityr olje. MEN diesel pumpa tåler det ikke i lengden, det er en pakning/simring av gummi som blir ødelagt og som igjen resulterer i at du får biodiesel i motorolja(sånn kort forklart). Så hvis du skal kjøre på biodiesel så må den pakningen byttes.
ace
Posts: 3
Joined: Wed May 15, 2013 3:12 pm

Re: frityrolje

Post by ace »

Dette mener jeg gjelder kun ved bruk av prossessert biodiesel vel ? Biodiesel og frityrolje er ikke det samme. Mulig jeg tar feil. Men det trengs ihvertfall ikke på VAG og Chevy/Ford V8 diesel.

Kjører du rein oppvarmet frityr så smører den også pumpa mye bedre enn diesel. Er vel mange som har oppi litt 2taktsolje for å få litt ekstra smøring av pumpa når de kjører diesel.
Post Reply

Return to “Motor 9x”