Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
a_nilsen
Ble med: tor nov 01, 2012 10:19 pm
Lokasjon: Nes på Romerike

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av a_nilsen »

Hvilket materiale er det i staget?
Er ikke mulig å få sveiset eller loddet det?
Hadde vært artig å sett litt på det.
Til den prisen er det fort lønnsomt å få fikset en knekt for å ha på lager, eller evnt selge til de som plutselig trenger eller vil ha i reserve...
Om ingen har undersøkt dette tidligere kan jeg gjerne få en knekt en for å se litt på det, om noen har.?.
05 LC 120 GX
wheels
Ble med: fre okt 28, 2011 11:48 am

Innlegg av wheels »

Man kan tydligt se ett gjutfel (luftblåsa) i brottytan på axeln.
Noen tydelige bilder av en alvorlig (produksjons)feil > http://toyota4x4.se/topic/3316-rattlas-lc120-03/
sierra
Ble med: man des 16, 2013 5:09 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av sierra »

Da var min 120 vx 05 levert hos Toyota med samme problem, satt nøkkelen i og der var det pent lite motstand

så nå er det bare å glede seg til Toyota har tid til å se på bilen og håpe på at julen ikke blir helt ødelagt.
kjedelig å se at så mange har slitt med samme problem, men da er vi ihvertfall en til i båten.
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Innlegg av Andreas30 »

Syntes toyota norge burde gå på og gjøre dette til en reklamasjon sak med innkalling
når såpass mange har fått knekt dette staget så burde det jo dukke opp et lys hos dem .

kjedlig og sitte og vente på at dette kommer til og ryke
spes når mange av oss kjører på områder langt unna alfervei og uten mobil dekning
litt kjedlig og bli stående langt inn i marka og skal hjem for helga så står vi der med skjegg i postkassa .
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Er dette den samme låsen, eller er det nederste for høyrerattet:

Først det som er avbildet på toyota4x4.se:
Svensk_lås.jpg
Svensk_lås.jpg (71.11 KiB) Vist 10058 ganger

Så et bilder fra Quickparter (som jeg linket til i går:
Quickparter.jpg
Quickparter.jpg (62.75 KiB) Vist 10058 ganger

På det første bildet er den halvsirkelen i godset (nærmeste ende) buet nedover, mens det ser ut til å være buet oppover på det nederste bildet. Om det er forståelig det jeg skriver; stemmer det at det er forskjell på disse?
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP

Innlegg av JanP »

Suplerer meg selv her, fant noe mere her på denne siden:

https://partsouq.com/en/catalog/toyota/ ... group=4501

så er det følgende partnr for H-og Venstre side (Manuell og automat):

4528060550 er for LHD MTM (manuell Transmission)
4528060560 er for LHD ATM (automatic Transmission)
4528060570 er for RHD..MTM (manuell Transmission)

Noen som er uenige?

Og kan noen som har skiftet dette skrammelet, og har det liggende, ringe meg på:
fire fem fire en sju fem null sju i løpet av kvelden eller i morgen så er jeg takknemlig. :D
bolt
Ble med: søn okt 02, 2011 9:16 pm
Lokasjon: Sandefjord

Innlegg av bolt »

a_nilsen skrev:Hvilket materiale er det i staget?
Er ikke mulig å få sveiset eller loddet det?
Hadde vært artig å sett litt på det.
Til den prisen er det fort lønnsomt å få fikset en knekt for å ha på lager, eller evnt selge til de som plutselig trenger eller vil ha i reserve...
Om ingen har undersøkt dette tidligere kan jeg gjerne få en knekt en for å se litt på det, om noen har.?.
Jeg tror det er laget (støpt?) av en eller annen form for dårlig aluminium med luft porer i.
Jeg vet ikke helt om sveising eller lodding vil funke. Uten at jeg kan så mye om det slike ting.
Jeg tror kanskje noen med en dreiebenk og fres kunne klart å lagd et i stål? Men det tar kanskje så lang tid at det er like billig å kjøpe et nytt.

Jeg har også funnet flere forum med folk som har opplevd det samme med andre toyota/lexus modeller. Mener jeg leste at det er samme delenr på akslingen på noen av disse modellene. Selovm akslingen ikke selges for seg.

http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... ion-2.html
http://tlcfaq.com/main/2012/08/100-seri ... ft-repair/
http://www.clublexus.com/forums/lx470-a ... ement.html
LC 120 GX 05
sierra

Innlegg av sierra »

Da var bilen hentet, 7500kr endte jeg på og total rattlås måtte byttes.
Fikk med delen da jeg ønsket dette.
Utrolig kjipt at denne delen aleine ikke kan byttes, tipper den ville kosta 600-800kr og ikke i overkant av 4000.
20131218_140113.jpg
20131218_140113.jpg (101.37 KiB) Vist 9978 ganger
20131218_140051.jpg
20131218_140051.jpg (201.85 KiB) Vist 9978 ganger
20131218_140129.jpg
20131218_140129.jpg (411.52 KiB) Vist 9978 ganger
wheels

Innlegg av wheels »

Dette er en fabrikasjons\material defekt, ikke et resultat av normal bruk\slitasje. & en svært viktig del, på tide med en recall fra Toyota? Utover å bli stående fast på en planovergang etc, har jo også forbindelser til rattlåsmekanismen...

For å si det mildt, totalt utilgivelig dårlig kvalitet, & antagelig livsfarlig under visse forhold.
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Det där menar jag att man borde kunna göra en lite större sak av. När ( orkar inte räkna efter ) flera brukere i löpet av kort tid - tänk då på hur många som inte är på forumet - upplever det samma, exakt samma I mind you, felet så är det inte snack om något annat än en allmän reklamation. Sannolikheten att den knäcker under körning är väl moderat - jag brukar inte plötsligt få för mig att under färd framåt slå av tändningen iallafall - men risken, den finns där.

Oavsett. 7500 spänn för en fleproducerad metallbit. Icke sa Nicke. Bara att sända efter en ny batch det, herrar Toyota Norge, och börja sända ut inkallningar.
sierra

Innlegg av sierra »

Ikke noe bra tetthet på denne alu støpningen, mye porere og den har brutt der det vil være mest naturlig.
Konfronterte Toyota i Bergen om dette om at det var flere kun på NLCK som hadde samme problemet med mer eller mindre lik bilmodell.
De kjente såklart ikke til dette i det hele tatt.

Har tatt vare på delene, så om noen brenner såpass at de er villig til å ta dette videre kan jeg helt fint sende denne til vedkommende.
Vil sikkert ikke ha noe for min del å si men kan mann spare en stakkar eller ti i framtiden så er det vel en seier.
SteinarT
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Innlegg av SteinarT »

Ser at på tenningslåsen står det "PUSH", mao at du skal trykke nøkkelen ned når du vrir,
Kan dette ha sammenheng med at dette ikke blir gjort langt nok?
er bare en tanke siden det er flere som har har hatt feilen, ser det er raskt gjort og ikke være bevistt nok med å trykke ned nøkkelen før\mens det vris, har i hvertfall fått større fokus hos meg
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
wheels

Innlegg av wheels »

SteinarT skrev:Ser at på tenningslåsen står det "PUSH", mao at du skal trykke nøkkelen ned når du vrir, Kan dette ha sammenheng med at dette ikke blir gjort langt nok?
Knekt nøkkel kunne kanksje vært godtatt ved en eller annen uvanlig feilbruk, men ikke ødelagte deler langt inni mekanismen.
Ref. bilder, synlige luftbobler, elendig støping = produskjsonsfeil (kombinert med mulig underdimensjonering) fra Toyota sin side.

Relatert (100-series, Lexus 470 models)
http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... ition.html
Bilder: http://forum.ih8mud.com/showpost.php?p= ... stcount=23

Interessante kommentarer:

http://forum.ih8mud.com/showpost.php?p= ... tcount=112
"I just received my ignition lock cylinder ass'y from CDan and it appears there has yet been another re-design from Toyota for the intermediate shaft"

http://forum.ih8mud.com/showpost.php?p= ... tcount=145
"new shafts are considerably more substantial -\- Toyota obviously considered the original version inadequate"

Så, nye diverse typer forsterket alu deler = Toyota vet at det de opprinnelig leverte ikke holder mål.

Div:
http://www.clublexus.com/forums/6818733-post13.html
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?p=65025
wheels

Innlegg av wheels »

Forstår jeg dette riktig (se bildet) er siste 'utvekst' den som tar seg av å koble ut rattlåsen, og dette kan være det som overbelaster det svake (underdimensjonerte & feilproduserte) staget:
So, before you or your significant other starts forcing the key to turn, take some pressure off the "dead bolt" by slightly turning the steering wheel.
Fra http://forum.ih8mud.com/showpost.php?p= ... stcount=23
Kanksje noe å tenke på frem til Toyota gjør det som forventes av en seriøs produsent (sette in en ny, egnet del, uten utgifter for eieren).

Annen interessant bemerkning:
But there is really no excuse for the small diameter given the torque on this piece and how much room there is inside the assembly. It could be twice as big and still fit inside the assembly.
...& dette staget, representativt for bildeler som har "den velkjente Toyota-kvaliteten med alt det har å si for drift- og trafikksikkerhet" (quote fra Toyota N).
Vedlagte filer
CIMG3233.jpg
CIMG3233.jpg (63.42 KiB) Vist 9918 ganger
JanP

Innlegg av JanP »

wheels skrev:Forstår jeg dette riktig (se bildet) er siste 'utvekst' den som tar seg av å koble ut rattlåsen, og dette kan være det som overbelaster det svake (underdimensjonerte & feilproduserte) staget.
Takk for tips, dette er verdt å passe på når en låser opp rattlåsen!
wheels

Innlegg av wheels »

passe på når en låser opp rattlåsen
Yes. Er vel ikke så ofte rattlåsen er på etter å ha parkert (aldri her ihvertfall), gikk ut og testet, satt den i rattlås = meget sterk motstand når jeg prøvde å vri switchen (turde ikke fortsette!), Toyota sin knekkebrød-legering ville blitt tungt belastet.

Kanksje viktig å smøre opp staget & alt som berøres\beveges etter bruddpunktet? & iallefall aldri prøve å overvinne rattlåsen med nøkkelen (er jo en god vane eller nødvendighet å alltid bevege rattet vedr. rattlås, på alle biler). Dette kan kanskje ha litt beroligende virkning, men den eneste varige løsningen er å få Toyota til å (vederlagsfritt) bytte ut skrotet de har valgt å montere inni der, og sette inn et stag som er produsert\dimensjonert iht til jobben det skal utføre, og som faktisk tåler normal belastning\bruk.

& interessant å oppdage at staget også knekker på tidligere LC'er & Lexus.
mrsilver
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Innlegg av mrsilver »

For snart ett år siden skjedde dette for meg og. På parkeringen utenfor Kiwi...
Ringte en kompis som kom med verktøy og kjørte kona og barn hjem. Jeg satt igjen og begynte demonteringen. Fikk ut lås og lirket begge bitene av staget ut. Hadde lest at man kunne få løs staget uten å ta hele stammen ut.
Vi har jo masse muligheter for diverse sveising og lodding på jobb, så jeg tok konas bil og kjørte på jobb og fant frem sølvlodde-utstyr.

Bilde

Men dette staget er laget av noe simpel støpealumimium eller sink eller noe skitt som smeltet på lavere temp enn sølvlodd.
Plipp og der lå litt av staget på gulvet, i dråpeform...

Bilde

Så jeg måtte krype til korset og bestille ny del. Kom på 4300,- ca mener jeg å huske, samt hjemkjøring av bilen på kranbil 500,-.
Stod hjemme, ute i gata og skrudde rattstammen ut i minusgrader. Jeg hadde prøvd å lirke staget ut av stammen for å slippe den store jobben. Fikk den ikke ut om det smalt, men idet jeg skulle montere den nye i bilen, snur jeg litt på den og der ramler staget ut av stammen. Noen stygge ord blir hvest ut gjennom jekslene mens jeg setter staget inn igjen og den nye stammen monteres...
Klarer jo da å montere staget feil, slik at rattlåsen kommer på når bilen startes og går av når nøkkelen trekkes ut. Må demontere litt igjen og snu staget og monterer igjen.
Nå bør i allefall staget holde til 325" km...
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
mr breitling
Ble med: tor des 26, 2013 2:41 pm
Lokasjon: Oppland

Innlegg av mr breitling »

Hei, ser det er flere som sliter med tenningslåsen, denne her er iallefall en del rimeligere enn her i Norge..
men det er kanskje ikke rett del??

http://www.ebay.com/itm/STEERING-WHEEL- ... 2c7acbab70
LC 120 2007 GX 8 Seter
mrsilver
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Innlegg av mrsilver »

Det er rett del ja. På bilde nr 3 kan man se enden på den biten som pleier å knekke...
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
Brukeravatar
Pirkka
Ble med: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Lokasjon: Holmestrand

Innlegg av Pirkka »

Merkelig at ikke Toyota Norge innkaller alle biler å fikser dette problemet :roll:
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»