Turbo på B
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Turbo på B
Jeg har en Bj40 med B motor.
Er det mulig å sette turbo på den?
Hva må til og har noen ca pris på hva dette kan koste?
Litt mer futt i motoren hadde ikke vært å forakte.
Er det mulig å sette turbo på den?
Hva må til og har noen ca pris på hva dette kan koste?
Litt mer futt i motoren hadde ikke vært å forakte.
BJ40
Re: Turbo på B
Hvis du selv kan gøre lidt?, da kan det jo laves til meget få penge...
Jeg købte en brugt, men ok turbo fra saab 9000/volvo 2 liter benzin, denne kostede mig vel 1000,- d.kr, og så 2 stk. 90 grader svejsebøjninger i 2" til montagen via original eksos manifold, og lidt hydraulik fittings samt hydraulik slange, og lidt rustfrit rør til... byggede dette på min gamle 3b motor på en helg, og på kostede vel 2000,- alt inkl.! Dette kørte jeg med i 6 år (inden 12ht skift) uden problemer, med 0,7 bar turbo tryk. Ved om flere 3b motorer i dk hvor der er bygget turbo fra 1kz motor på, disse turbo'er har jøkers autoophug i dk på lager brugt, og de fungere helt fint på 3b'eren, og det vil også være fint til din 3 liters B motor.
Evt se starten af min garage tråd, der er bilder fra turbo bygge, og kan godt gå på motor lageret og tage bilder af min gamle 3b motor, hvor det sidder monteret stadig
.
Jeg købte en brugt, men ok turbo fra saab 9000/volvo 2 liter benzin, denne kostede mig vel 1000,- d.kr, og så 2 stk. 90 grader svejsebøjninger i 2" til montagen via original eksos manifold, og lidt hydraulik fittings samt hydraulik slange, og lidt rustfrit rør til... byggede dette på min gamle 3b motor på en helg, og på kostede vel 2000,- alt inkl.! Dette kørte jeg med i 6 år (inden 12ht skift) uden problemer, med 0,7 bar turbo tryk. Ved om flere 3b motorer i dk hvor der er bygget turbo fra 1kz motor på, disse turbo'er har jøkers autoophug i dk på lager brugt, og de fungere helt fint på 3b'eren, og det vil også være fint til din 3 liters B motor.
Evt se starten af min garage tråd, der er bilder fra turbo bygge, og kan godt gå på motor lageret og tage bilder af min gamle 3b motor, hvor det sidder monteret stadig
.
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Re: Turbo på B
Takk for svar.
Det hadde vært supert om du kan ta noen bilder.
Hadde vært spennende å få dette til.
Det hadde vært supert om du kan ta noen bilder.
Hadde vært spennende å få dette til.
BJ40
Re: Turbo på B
I morgen... I morgen...
Re: Turbo på B
-
- Innlegg: 729
- Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
- Lokasjon: Danmark
Re: Turbo på B
Hvordan sikrer i jer den det "korrekte" blandingsforhold imellem diesel og luft? Kan den originale rækkepumpe følge med ved 0.6-0.8 bars tryk?
Overvejer et ligende projekt på en motor, der kunne trænge til lidt liv
Overvejer et ligende projekt på en motor, der kunne trænge til lidt liv
Re: Turbo på B
Dette ser jo veldig bra ut, men det er sikker en del å passe på.
Er det noen som har en fremgangsmåte som det er lurt å følge?
Hvor får en tak i de forskjellige delene, turbo manifold for eksempel.
Er dette et alternativ: http://www.axtturbo.com.au/toy3B.html
Hva med vognkortet når jobben er gjort, må det enders noe der?
Er det noen som har en fremgangsmåte som det er lurt å følge?
Hvor får en tak i de forskjellige delene, turbo manifold for eksempel.
Er dette et alternativ: http://www.axtturbo.com.au/toy3B.html
Hva med vognkortet når jobben er gjort, må det enders noe der?
BJ40
Re: Turbo på B
Pumpen kan sagtens føde turbo drift med lidt justering Jesper, ingen problem, måske lige montere ny membran i pumpen samtidig. på H motoren skal du nok ikke gå højere en absolut max 0,5 bar, men det finder man jo kun ud af ved at prøve det
og som Håvard siger, det er så vældigt enkelt, og du trænger netop ikke vandkølet turbo, jeg havde ej koblet vandkølingen på min, det var der blot på saab turbo'en, jeg vil dog mene den originale manifold er ok at bygge videre på, og så lave montage med rør bøjninger som på foto, den skal ikke kun hænge i manifold self, men ha beslag ført fra turbo og til f.eks gearkassebolt, og topdæksel evt...
Om du skal købe turbo sæt på nettet er vel op til egen pengepung at bestemme, jeg syntes ikke det er pengene værd i forhold til hvad man selv kan lave med brugte dele
Forøvrigt har vi en 42 med patrol 3,3 turbo monteret på 3b motoren, denne passer også fint
Se bort fra at wastegaten er frakoblet på fotoet, min 3b havde et hårdt liv til sidst
edit! så kom der flere bilder...
og som Håvard siger, det er så vældigt enkelt, og du trænger netop ikke vandkølet turbo, jeg havde ej koblet vandkølingen på min, det var der blot på saab turbo'en, jeg vil dog mene den originale manifold er ok at bygge videre på, og så lave montage med rør bøjninger som på foto, den skal ikke kun hænge i manifold self, men ha beslag ført fra turbo og til f.eks gearkassebolt, og topdæksel evt...
Om du skal købe turbo sæt på nettet er vel op til egen pengepung at bestemme, jeg syntes ikke det er pengene værd i forhold til hvad man selv kan lave med brugte dele
Forøvrigt har vi en 42 med patrol 3,3 turbo monteret på 3b motoren, denne passer også fint
Se bort fra at wastegaten er frakoblet på fotoet, min 3b havde et hårdt liv til sidst
edit! så kom der flere bilder...
- Vedlagte filer
-
- image.jpg (546.97 KiB) Vist 14876 ganger
-
- 20140202_184709.jpg (464.46 KiB) Vist 14868 ganger
-
- 20140202_184727.jpg (340.1 KiB) Vist 14868 ganger
-
- 20140202_184757.jpg (343.51 KiB) Vist 14868 ganger
-
- 20140202_184836.jpg (453.31 KiB) Vist 14868 ganger
-
- 20140202_184915.jpg (447.49 KiB) Vist 14868 ganger
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Re: Turbo på B
Skal du kjøpe KIT så kan jeg anbefale Turboglide sitt kit.
Blandingsforhold mellom luft og diesel tar du på feelingen, dvs. du kan jo bare justere dieselen. Du justerer til det ryker som faen, så justerer du ned til det ryker litt akkurat ved gasspådrag, du kan justere lenger ned om du vil også. Det er ikke mulig å gi den for lite diesel, slik som på bensinbiler.
Jeg kjørte på ca 0,7-0,8 bar, peak på 1,1 eller no, men det der bestemmer du selv. Skal du kjøre mye diesel og høytt trykk. Dvs. prøve å tyne litt ekstra ut av den så anbefaler jeg EGT måler (eksostemp måler).
Rekkepumpa tåler fint turbo den, ikke noe problem.
Blandingsforhold mellom luft og diesel tar du på feelingen, dvs. du kan jo bare justere dieselen. Du justerer til det ryker som faen, så justerer du ned til det ryker litt akkurat ved gasspådrag, du kan justere lenger ned om du vil også. Det er ikke mulig å gi den for lite diesel, slik som på bensinbiler.
Jeg kjørte på ca 0,7-0,8 bar, peak på 1,1 eller no, men det der bestemmer du selv. Skal du kjøre mye diesel og høytt trykk. Dvs. prøve å tyne litt ekstra ut av den så anbefaler jeg EGT måler (eksostemp måler).
Rekkepumpa tåler fint turbo den, ikke noe problem.
Re: Turbo på B
Hei, her var det mange gode råd.
Ser at turbo KIT blir ganske dyre, så jeg får høre med høggeren om han har en turbo liggende.
Hva må jeg passe på når jeg kjøper brukt turbo?
Hva skal være med?
Ser at turbo KIT blir ganske dyre, så jeg får høre med høggeren om han har en turbo liggende.
Hva må jeg passe på når jeg kjøper brukt turbo?
Hva skal være med?
BJ40
Re: Turbo på B
Nytt er nytt, brukt er brukt. Derfor er ny turbo dyr. Dessuten følger det med manifold og alle koblinger du trenger, bortsett fra resten av eksosanlegget.
Du må ihvertfall kjenne på akselen i turboen, om det er no slark, og at den går fint rundt.
Det er et par ting du må lese deg opp på, eller få innspill på før du setter i gang da. Sånn som retur og oljetrykk, hva som er best og hvor på motoren liksom.
Du må ihvertfall kjenne på akselen i turboen, om det er no slark, og at den går fint rundt.
Det er et par ting du må lese deg opp på, eller få innspill på før du setter i gang da. Sånn som retur og oljetrykk, hva som er best og hvor på motoren liksom.
Re: Turbo på B
Håvard, ka et kit fra turboglide kommer på lever norge?