60`n vil ikke stoppe...

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
geronimo82
Innlegg: 97
Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
Lokasjon: Halden

60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av geronimo82 »

Sliter med å få stoppa bilen. Trudde først det var tenningslåsen, men etter å ha bytta den er det mye som tyder på at det ikke var den :evil: Noen som har noen tips? Lurte litt på den hvite plastkoblinga som blir vrid rundt av tenningslåsen? Andre tips? Bilen har stått sia elgjakta, men starta som om den var i daglig bruk :D
Don`t eat the yellow snow
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Er nok edic motoren eller releet som har svikta. Dette er en elektromotor som aktiveres ved start og stopp. Et stag går fra edic motoren og bort til dieselpumpa. Jeg har akkurat hatt samme problem og bygde derfor om til manuell stopp på min.
Brukeravatar
geronimo82
Innlegg: 97
Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
Lokasjon: Halden

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av geronimo82 »

Takk for svar. Er nok trolig det ja. Satt ganske godt det staget. Klarte å slå av motoren ved å dytte over hendelen som staget er festa på dieselpumpa, med flytta seg nesten ikke på edic`en. Hvor sitter det releet? Omfattende å bygge om? Klikker i noe rele med en gang jeg kobbler te batteriet(ene).
Don`t eat the yellow snow
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Releet sitter på høyre side under sparkeplate. Fjern plastdeksel som går ned mot gulv. Jeg har demontert stag og motor fra pumpa men latt releet sitte. Har ikke helt fått klart for meg hva feilen hos meg var men mistet turteller og instrumentlys hvis jeg koblet vekk releet. Du får ta deg en tur på garasjetreff hos meg i høland 2 juni så kan du se på min løsning. Morro med flere 60..
johi
Innlegg: 656
Ble med: man feb 11, 2013 10:46 pm
Lokasjon: fossvegen 25 1925 blaker
Kontakt:

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av johi »

70 min stopper ikke hvis jeg har på varmen bak :lol: rart heeh
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av lassebb »

johi skrev:70 min stopper ikke hvis jeg har på varmen bak :lol: rart heeh
Det er definitivt en EL feil :P

geronimo82:
Kan være det er motoren som har låst seg. Da hjelper det ofte å ta den fra hverandre, rense bort dritt og finrengjøring med alkohol for så å pakke alt sammen godt inn i vann resistant fett og skru det sammen igjen :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
geronimo82
Innlegg: 97
Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
Lokasjon: Halden

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av geronimo82 »

Da er edicmotoren ute uten at jeg ble noe klokere av det. Åpna den opp, men får ikke flytta dreva/ hendelen. Alt ser greit ut inni der. Kan motoren ha låst seg/ brent seg? Får forske videre på relèene i morra. Hvordan sjekker jeg om de er i orden og om motoren virker? Får prøve å skru av varmen bak :D Strøm er defenitivt ikke min sterkeste side...
Don`t eat the yellow snow
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av lassebb »

Se i Toyota sin verkstedhåndbok. Der står det hvordan du feilsøker Edic motoren og stiller en diagnose utifra resultatene du får. Står også en lik fremgangsmetode for å teste releet osv.

Lykke til :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
roko
Innlegg: 17
Ble med: tor apr 08, 2010 7:17 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av roko »

opplevde det samme og da var det rett og slett irr i kontaktstykke på Edic-motoren. trengte bare bytte to kabelsko, sjekk om kontakter og sånn er hele.
Har vært på toyota og fått beskjed om at edicen var gåen, men var altså bare dårlig kontakt. verdt å sjekke ;)
'82 LC HJ60
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"
Brukeravatar
geronimo82
Innlegg: 97
Ble med: ons okt 31, 2007 12:17 am
Lokasjon: Halden

Re: 60`n vil ikke stoppe...

Innlegg av geronimo82 »

Takker for tips. Skal sjekkes ut. Hadde vært elegant hvis det var så enkelt :D
Don`t eat the yellow snow
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»