Min manuellkasse trenger overhaling, og har også lyst på automat, hvordan er det å bygge om?
Clutch lugger noe helt j%&/ også.
Har allerede auto-akslinger, så utveksling er ok. (4.11)
Ny radiator, ny omramming til girstenger+konsolll... Er lengde lik mht mellomakslinger ?
Forbruk med vogn? ca 1,4 med manuell og 720 vogn...
Ev andre automater?
6L80E?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Jeg har automat. Har lenge holdt på at det er det beste alternativet, men begynner å tvile. Automatkasser trenger også overhaling til slutt. Er nok redd det forsvinner veldig mye kraft i automatkassen i forhold til manuell. Mye mer komplisert/tyngre girkasse. Mye dyrere når/om den havarerer. Orginal girkasse og converter er gammeldags i forhold til nyere automatkasser. slurer hele tiden og bruker mye mer drivstoff enn manuell. Jeg ligger på 16-18L/100km på dagligdags kjøring. Med egg på pedalen på langkjøring, klarer jeg nesten 10l/100km. (10,5-11) uten last. Det er ikke spesielt imponerende...
Forskjell ligger i senterkonsoll, dashbord/instrumentpanel, pedaler,ledningsnett (styring av kassen) linker og kabler mot motor, akslinger mellom fordelingskasse og for/bakaksel. (automatkassen er lenger) forskjellig plassering på girkassetraversen, osv.
Du skal være rimelig bestemt på at det er dette du vil før du setter igang
Vet Ole (toyole) har byttet til manuell fra automat. Du kan høre med han om erfaringer.
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Eg ville ikkje vurdert den ombyggingen en gang.
Har automat 80 min, å den er overhalingsklar med ulyd på 1 gir.
Og hver gang eg skall dra tunge hengere med den skulle eg ønskt eg hadde
manuell, vanskli når en ikkje kan låsen i 3, giret i bakkene.
forbruket mitt var nå på tysklands tur på snitt 1,25.
Ikke vurder det engang!
Få tak i ny manuellkasse, slik som Vegard omsatte i sin tid, så blir ting så bra det kan bli. Odd Joar kjøpte det til Arctic 38 80'n som Pål har nå, og det funker ok. Ca 25 tusen kosta vel kassen da for ca fem år sia.
4.11 utvekslinga er passe på manuell og 35", med automat måtte du på 4.3 - 4.56 for å unngå veldig tunggira bil! (Når jeg hadde 35" og fortsatt automat nådde jeg nesten aldri siste giret, og om så så gira den ned for ingenting. .)
Forbruket på automat kan en lett legge på nesten 50% kontra manuel.
Men tenk på hva det koster med ombygging til sammenligning.
Det trengs flere deler enn du tror, og hvis du ikke har donorbil, vakker det fort på seg med tusinder av koronas
Har du vurdert å overhale den kassa du har med oppgraderte deler fra F.eks Terrain tamer?
Janne på Norsk Offroad Teknikk AS er forhandler for Terrain Tamer fra Australia. De har meget god oversikt over hva som kan og ikke kan gjøres med den orginale kassa di. Samt hva som kan gjøres med clutchen din i samme slengen.
Hadde utforsket denne muligheten først, før jeg kjøpte ny kasse fra Toyota.
Du er jo en kapabel mekaniker selv, så demontering/montering av kasse skulle ikke by deg på nevneverdige utfordringer utover litt blod på knokene
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Havari avlyst!
Lyden kom jo når jeg tok av gummibelgene som de kjipe modellene har. Konsoll med skinn demper ca ikke lyd, så med belgene på plass igjen er det nesten stille Hører nok bare mekanikken i kassa, utvendig er det lite ulyd.
Så får bytte lager i ro og fred en annen gang!
Rart dette med lyder man får i hodet...
Hvordan er det gjort på andre VXer?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585