Problemer med å starte.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Hei,

Har en land Cruiser VX90 1998modell med manuell girkasse.

Sliter med å starte bilen når den er kald. Vrir om nøkkelen og gløder men glødelampa slokner etter 1 sekund. Når jeg da prøver å starte så kimer den lenge før den plutselig starter.

Har byttet glødeplugger samt relé/bryter i tenninga men har ikke løst problemet.

Hva kan være problemet?
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Motorgarasjen
Innlegg: 440
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av Motorgarasjen »

Av en eller annen grunn er glødelampa i dashbordet ofte i utakt med virkelig glødetid.
Når bilen blir eldre virker det som reell glødetid øker , mens glødelampas visningstid blir kortere.
Neste gang du setter deg inn i bilen, så slå av radioen og la bilen gløde til du hører gløde-relet lager en tydelig klikkelyd.
Hovedglødingen er da ferdig og bilen vil starte lettere.
Verd å prøve. :D
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Heisann,

Prøvde på det idag men hjalp desverre ikke. :/
Har du andre forslag på lur?
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
maasoey
Innlegg: 88
Ble med: ons jun 03, 2015 9:28 am
Lokasjon: Helgeland

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av maasoey »

Hadde samme problemer med en Audi jeg hadde en gang.
Måtte legge en motstand i paralell med vanntemperaturføleren, for å lure hjernen slik at den var 4-5 grader kaldere enn virkelig. Først da glødet den som den skulle.

Kanskje det er et tema her?
Min oppfører seg likt som din, må kinne i 3-4 sekunder.
Men det er sporadisk, blir ikke helt klok på det...
1999 KZJ95 / LC90.
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av espensen »

Hei!
Hadde samme problem på min. Da var det rørene oppå dieseltanken som hadde rustet slik at diesel rant tilbake i tank...
Har du prøvd å håndpumpe diesel før du starter?
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Hvordan får jeg sjekket om det er problemet? Hvordan håndpumper jeg? :D
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Brukeravatar
espensen
Innlegg: 131
Ble med: lør aug 15, 2015 8:48 am
Lokasjon: Skien

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av espensen »

Håndpumpe finner du på toppen av dieselfilteret, bare å pumpe til den blir hardere.
Prøv det før du starter når den er kald, hvis den da starter lett er det vel sannsynligvis en lekkasje.

For å sjekke tanken må du rett å slett skru ned tanken og se, (drittjobb) :mrgreen:

Lurt å sjekke for synlige lekkasjer under bilen også, om det er rustet hull i dieselrøret etc...

I mitt tilfelle var det ikke noe synlig dieselsøl...
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Idag var det minusgrader på mårran og da startet den med en gang. Så er mulig maasoey har rett. Hvordan løse det problemet? Virker som om den gløder ordentlig først når det er kaldt.
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
maasoey
Innlegg: 88
Ble med: ons jun 03, 2015 9:28 am
Lokasjon: Helgeland

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av maasoey »

Du kan jo prøve å bytte sensoren på kjølevæsken?

Men på nyere motorer, så justeres tenningen etter hvilken temperatur motoren har. Er ikke kjent med denne motoren, selv om jeg har en selv.

Du kan manipulere glødereléet til å gløde lengre. Få tak i en motstand på 1Kohm, og kobl den i serie med den sensoren som bestemmer hvor lenge den skal gløde. Vet ikke hvor den sitter. Sikkert søkbart.

Du kan også måle sensoren, den ska være mellom 4,75 og 5kOhm ved 0 grader, 2,25 - 2,5kOhm ved 15 grader.
1999 KZJ95 / LC90.
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Skal prøve å bytte sensoren, hjelper ikke det så får jeg brette opp ærmene og begynne å sjekke drivstoffrør. :D
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Nei detta er ikke godt å skjønne noe av.

Har nå prøvd å håndpumpe diesel før start men det hjelper ikke stort.

Tidligere eier sa at bilen kunne begynne å lekke litt diesel hvis tanklokket ble skrudd hardt på, kan dette ha noe med saken å gjøre? Pleier å skru det såvidt på for å slippe lekkasje.
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Brukeravatar
saw
Innlegg: 615
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av saw »

lcentusiast skrev:Nei detta er ikke godt å skjønne noe av.

Har nå prøvd å håndpumpe diesel før start men det hjelper ikke stort.

Tidligere eier sa at bilen kunne begynne å lekke litt diesel hvis tanklokket ble skrudd hardt på, kan dette ha noe med saken å gjøre? Pleier å skru det såvidt på for å slippe lekkasje.
Lekke litt, hvor? Tett lufting? Skifta diesel filter i det siste? Blir det trykk når du håndpumper?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Hvis jeg skrur diesel lokket godt fast (normalt fast) så drypper det diesel under tanken. Om dette erdieselrør eller fra tanken veit jeg ikke. Hvis jeg skrur kun lokke noen runder på så lekker den ikke.

Når jeg håndpumper så blir det trykk men jeg synes ikke den starter veldig kjapt av den grunn. Kimer vel faktsisk opptil 5-6 sekunder før den starter. Har også opplevd at den uke starter å at den går tom for strøm først.

Dieselfilter har jeg ikke byttet, det kan jeg selvsagt gjøre. Vil det løse problemet?
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Brukeravatar
saw
Innlegg: 615
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av saw »

Høres ut som om det er noe feil oppå tanken dersom det lekker der når tanklokket er skrudd til, sånn skal det ikke være! Diesel filter er det viktig å skifte regelmessig, om det løser noe problem kan jeg ikke si da fjerndiagnose er vanskelig, men værre blir det garantert ikke. Mulig en kombinasjon av de to?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av pilten »

Vedder på at det er rust som har skylda. Et eller annet sted er det rusta slik at diesel lekker og luft kommer i systemet.
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Det dieselfilteret skal jeg skifte:) det høres fornuftig ut at det kommer luft i systemet.
Må bare finne ut hvor det lekker da? Og deretter tette... Jaja, godt en har noe å gjøre! :D

Er det noen steder som er typisk at det kan bli lekkasje?
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Brukeravatar
saw
Innlegg: 615
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av saw »

Jepp, oppå diesel tanken!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Da skal jeg sjekke det!:)
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
lcentusiast
Innlegg: 43
Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
Lokasjon: Andebu, Vestfold

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av lcentusiast »

Oppdatering: nå har jeg tatt ned tanken og sett på rørene på toppen. Det så tørt og fint ut. Har også hatt bilen under bukk men heller ikke sett tegn på diesel lekkasje. Nå drar bilen veldig dårlig og stoppet senest i dag :(
Drar veldig dårlig og ender med å stoppe.

Fins det noen logisk mulig forklaring?
Kommer alltids fram

- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Problemer med å starte.

Innlegg av turbokai »

Hei
Prøv å ta av slangen som går fra motoren til diesel filteret. Fyll opp slangen og start. Når du skal fylle slangen så er det lurt å bruke en tom ketchup flaske.Går motoren som normalt da så ligger problemet i diesel tilførselen.
Jobb deg da stegvis bakover. Har vært borte i at pumpa i diesel filteret har vært defekt og da drar den luft gjennom den.
Svar

Tilbake til «Motor 9x»