Slurekontroll - Lock Up

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Kan selvfølgelig brukes, men det er vel å skyte spurv med kanon, iallefall for min del.
Men fine var de.
Med plc får eg 4 analoge inn, 4 digitale inn og 4 rele utganger til ein pris på vel 1000 kr.
Einaste måling eg vil ha (iallefall p.t.) er temp. på gearkassen, gjerne med stillbar lydalarm, så enten blir det på plc displayet eller ein separat måler.
Olav
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av shoe »

Jeg ville nok brukt denne til litt mer enn lockup styring. Hadde først tenkt på ladetrykk måling, eksostemp og oljetemp på automat. Det ser jo ganske så stilig ut å få presentert målinger fra bilen på den måten du selv ønsker, det være seg analogt eller digitalt.

Stein
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Luring skrev:Ja, om du vil ha bilen å gå så....
Dette er kabler til ein Honda, så tom. den 26 pins pluggen må kobles om.

Har bestillit ein så sjekker eg om det er kurant å koble om.
Feil plugg som skal i ECU'en (den raude delen), så denne går på konto for bomkjøp.
Olav
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av ofrovold »

Dumt.
Si i fra om du finner en som passer. :)
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Kraup til korset og kjøpte ferdig kabel fra http://autosportwiring.com/
Kjapp levering og her ligger den klar på kjøkkenbordet i lag med PLSen.
Ser proff ut og virker godt sammensatt.
Da er det kun meg det står på :)
DSC_0795.JPG
DSC_0795.JPG (128.53 KiB) Vist 13699 ganger
Olav
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av ofrovold »

Har du sjekket om den kabelen passer?

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Nei , men ser ut til å stemme med tilkoplingene i diagnostics på side 152:
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (60.11 KiB) Vist 13695 ganger
Olav
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av ofrovold »

Så bra!!! Spennende!

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Første utkast til logikk i Simens PLS'en:
Et trykk på knappen og lockup legger inn, et nytt trykk og den legger ut. Alle gearskift legger ut lockup.

Simueringa ser ok ut, men eg vil ha i tillegg at viss ein trykker to ganger innanfor eksempelvis et sekund slår på automtatisk innkobling av lockup 1 sekund etter kassen gearer .
Enkelt trykk deaktiverer autoinnkobling.
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (23.82 KiB) Vist 13644 ganger
Olav
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av ofrovold »

Høres bra ut for en test.
Har du tenkt noe på om den skal slåes av automatisk av noen årsak.
Feks. nedbremsing under et visst turtall?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Ja, tomgang/lågt turtall og låg fart uten gasspådrag på første gear samtidig med bremsing burde lagt den ut.
Men det krever litt tenking, i første omgang bør ein sørge for å få alle aktuelle signal inn, og legge inn den grunnleggende logikken, så kan dette event tas som versjon 2. Krever jo kun litt omprogrammering. Ein må sørge for breie nok hystereser for analoge signaler samtidig som det skal være funksjonelt.
Olav
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

La inn sjekk for tomgang/lågt turtall og låg fart uten gasspådrag med bremsing slik at denne legger den ut, men grenseverdier er ikkje lagt inn enda (nederst i figuren).

Resterende ser greit ut, autoinnkobling (øverste krets) foregår ved at ein holder inne på-knappen i 1 sekund, så låser den clutchen 1 sekund etter kvart gearskift.
Vedlagte filer
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (100.41 KiB) Vist 13592 ganger
Olav
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1827
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av frode »

Olav, er du på Lcool? Det er en tråd der om ettermonterte LU-greier, med litt nyttig info. Kan om ønskelig kopiere litt av tråden inn her? F.eks: "I spoke to wholesale automatics today and they advised that you need the computerized lockup as its pulse regulated and variable voltage eg starts at 12v then drops down to 6v otherwise it will blow the solenoid."
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Ikkje på lcool så langt, la inn søknad om registrering tidligere i dag.
For all del; lim inn det du vil, setter pris på det.

Dette gjelder kun A750F og nyere.

At ein PWM solenoid kan brenne med DC med samme spenning ser eg, i allefall når frekvensen ikkje er nært 0, men resitiv last gjer samme jobben som PWM for ei enkel last, så det kan nok fikses enkelt, noko som sikkert wholesale automatics gjer på den enkle Lockupen for A750F.
Noko ide om frekvensen på PWM'en?
PWM i Siemens PLS'en kan stilles opptil 1000 Hz slik eg forstår dokumentasjonen, men 50-200Hz er vel det vanligste.
Senest rettet af Luring søn mar 13, 2016 3:37 pm, rettet i alt 2 gange.
Olav
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1827
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av frode »

OK, et par sitater til fra Lcool:
1: (UZJ -06)
"I bit the bullet a few months ago and bought the kit from Richard's Auto Electrical. Easy to install and picks up the solenoid feed as well as the vehicle speed signal at the back of the ECU. Three positions - off, high (locks above 80kmh) and low (locks above 30kmh). Those speeds are adjustable if you want to change it.

Works very well and gear changes are fine, although a tad harsh at low speeds if under load, so I only use the low setting for engine braking down hill. As with all of these kits, it won't lock in first gear without mods to the box.

Cost was $675, but it works well and works automatically. Previously when towing, my box rarely locked and never stayed locked. Now, I can brag about better economy in the range of 3 to 5 l/100k as well as transmission temps around 20 - 25 degrees cooler. So, well worth it in my book, especially since we are about to hit the road full time for a year or more.

In answer to a previous query, the solenoid cannot take a constant 12 volts. I believe the unit I have uses some form of resistor to reduce the voltage - no idea what values etc though... sorry."

2: (HDJ -04)
"I think the lockup works better on a UZJ or very standard HDJ. Once you pump the Nm up on the HDJ it makes for harsh shifting [between 4-5, 1600-2000rpm] under about 87km/h, and by then it'll mostly stay in 5th. It's really only long runs I use the lockup now and have it set to come it at about 86km/h (I also have a valve body kit and some extra hp to muddy the experience). For those with HDJ's who are considering a lockup kit of any sort and also engine/tranny mods, then I'd suggest waiting until all the mods are done before spending your $."
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1827
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av frode »

Hvordan går det med LockUp-kretsen din, er den på plass i bilen?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Dessverre ikkje, har hatt for mykje å gjere i vinter med andre prosjekter,
har for mykje gamalt ræl som ikkje er i orden til begynna på noko som virkar.
Me får sjå utover året.
Olav
Svar

Tilbake til «Generelt 10x»