Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
thuerl
Innlegg: 3
Ble med: søn sep 27, 2015 6:30 pm
Lokasjon: Oslo

Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av thuerl »

Har akkurat kjøpt min første Landcruiser!
Det er en 2010 modell med 173 hk, fem seter. Jeg får den om en uke av Toyota og har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:
SKAL JEG HA PIGGDEKK ELLER IKKE? (jeg kan velge før den blir levert)
Jeg er overhodet ikke redd for å ikke komme frem: kjører Passat 4motion i dag og kommer frem alle steder jeg vil uten piggdekk.
Grunnen til at jeg spør er at bilen er veldig mye høyere (høyere tyngdepunkt) og veier ett tonn mer, og da lurer jeg på om den er så tung at den sklir ut i svingene på vanlige vinterveier eller på glatt føre der en Passat ikke ville gjort det?
Alt kan justeres med kjørestil, men jeg har ikke lyst til å oppleve at den glipper der andre biler ikke ville gluppet, eller at den skal ha lengre bremselengde enn man skulle anta feks ved hardpakket snø eller is.
Jeg trenger ikke piggdekk for å kjøre på isbane: jeg må bli vant til bilen før jeg begynner med det: jeg kommer stort sett til å kjøre på veien i og omkring Oslo, med endel turer på fjellet om vinteren.
Tusen takk på forhånd til alle som vil hjelpe meg med valget!
Hilsen
Erling

----------------------
LC 150 2010 modell
(min aller første, kjøpt oktober '15)
b4racuda
Innlegg: 83
Ble med: tir jun 21, 2011 11:30 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av b4racuda »

Piggfritt. Av alle jeg har kjørt er piggfritt null problem.
Skal ha piggfritt på min 200 ivinter og jeg bor på Oppdal. (dvs fjellet)
09 Land Cruiser V8
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X
thuerl
Innlegg: 3
Ble med: søn sep 27, 2015 6:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av thuerl »

Tusen takk! Går det bra på Oppdal går det nok bra i Oslo. :D
MEN: på Toyota i Oslo mener de fleste at jeg er litt rar dersom jeg ber dem ta av de piggdekkene som følger med for å sette på vinterdekk, og de argumenterer med det samme som jeg er redd for: tung bil, høyt tyngdepunkt og underkjølt regn i en skarp sving... Men ville piggdekk holdt bilen på veien da? Ville ikke et vinterdekk gjort det samme?

Flott om det er flere av dere som er medlem i NLCK som kan hjelpe meg med valget!
Hilsen
Erling

----------------------
LC 150 2010 modell
(min aller første, kjøpt oktober '15)
Brukeravatar
promcop
Innlegg: 219
Ble med: tir aug 16, 2011 6:01 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av promcop »

Har også en 2010 5-seter, bor i oslo.
Kjøpte piggfrie nokian dekk som jeg har kjørt en vinter med, har ikke opplevd problemer disse.
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av frode »

thuerl skrev:Tusen takk! Går det bra på Oppdal går det nok bra i Oslo. :D
MEN: på Toyota i Oslo mener de fleste at jeg er litt rar dersom jeg ber dem ta av de piggdekkene som følger med for å sette på vinterdekk, og de argumenterer med det samme som jeg er redd for: tung bil, høyt tyngdepunkt og underkjølt regn i en skarp sving... Men ville piggdekk holdt bilen på veien da? Ville ikke et vinterdekk gjort det samme?
Høyt eller lavt tyngdepunkt spiller da ingen rolle for om man skal ha pigs eller ikke.
Ved plutselig is i en skarp sving ville det nok vært bedre med pigger ja.
Hvis man avpasser farten etter forholdene, og forutser glattisen, så er det mer behagelig å kjøre piggfritt, spesielt rundt Oslo der alle veiene er bare mesteparten av tiden.
Nå har jeg kjørt piggfri kruser langs oslofjorden i 12 år, og nesten aldri savnet pigger. Men, det er stor forskjell på vinterdekk da.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
baardlie
Innlegg: 851
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av baardlie »

Så er det meg da , som aldri ville kjørt piggfritt mye pga det du sier med bremselengde tyngde osv . Kjører mye på usalta veier men også salta . Er yrkessjåfør å ser mange som seiler rundt på de piggfrie gatedekka sine både på bygda og I byen når vinteren viser seg . Blir ofte beskyldt for å være gammeldags , men jeg føler meg tryggere med pigg og om du også gjør det velger du pigg . :D
Bård - Tlf.97618988
Heiskel
Innlegg: 17
Ble med: søn jan 04, 2009 8:02 pm
Lokasjon: Nittedal

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av Heiskel »

Kjøpte min lc120 gx 2005 i 2008. Fikk nye piggfrie gode vinterdekk , men opplevde småsladding på polert asfalt som en ofte får med snø på kald asfalt . Spesielt i feil doserte svinger (har vi noe annet i Norge ) og rundkjøringer. Luftfjæring er viktig ift sving stabilitet men stiv bakaksel gjør bilen fort litt høy og klønete i sving. Byttet til conti pigg 2 år senere og føler at jeg er vesentlig tryggere i høy fart, sving og oppbremsing på blåholka. Kjører i OSLo daglig og i skog og fjell månedlig.
LIDO

lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
henrik4559
Innlegg: 39
Ble med: fre feb 13, 2015 11:24 am
Lokasjon: Buskerud

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av henrik4559 »

Pigg, uten tvil. En vanlig stasjonsvogn greier seg fint med piggfritt men disse bilene er tunge og trenger all den hjelp de kan få til å holde seg på veien. Videre er det mye glattere i Oslo enn på Oppdal pga. nullføre og all saltingen så det kan ikke sammenlignes.
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel
b4racuda
Innlegg: 83
Ble med: tir jun 21, 2011 11:30 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av b4racuda »

henrik4559 skrev:Pigg, uten tvil. En vanlig stasjonsvogn greier seg fint med piggfritt men disse bilene er tunge og trenger all den hjelp de kan få til å holde seg på veien. Videre er det mye glattere i Oslo enn på Oppdal pga. nullføre og all saltingen så det kan ikke sammenlignes.
Er det glattere med bare veier enn på vinterføre? -javell....
Den tror jeg du må lenger på landet med ;) bokstavelig talt :)
09 Land Cruiser V8
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X
Brukeravatar
ulfdob
Innlegg: 69
Ble med: tor okt 08, 2009 11:53 am
Lokasjon: Rotnes, Nittedal

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av ulfdob »

Jeg tror det blir veldig subjektivt. Er du vant med å kjøre piggfritt og legge inn litt ekstra marginer, så går det helt sikkert fint uten pigg. Bor du i by med veier hvor det saltes og er overveiende bart, eller om du kjører mest på tørt vinterføre (is/snø), trenger du heller ikke pigger. Jeg har kjørt piggfritt i 25 år på vanlige personbiler med for- og bakhjulstrekk, og aldri hatt problemer. Kjørte dog aldri mer enn 3 vintre på samme dekka.

Når det nå ble en LC100 på 2,6 tonn, så valgte jeg piggdekk. Jeg bor litt nord for Oslo og bruker ikke bil til jobb i byen. Til småkjøring lokalt og en Oslo-tur i ny og ne bruker jeg Suzukien, uten pigg. LCen går mest på helgeturer til Valdres og Hedemarken. Det er oftere og oftere at føret er is med vann oppå, også på E16 eller over Tonsåsen i Nordre Land. Da føler jeg meg litt tryggere med pigger. Og så er jeg litt roligere når mor og unga er ute på sånn føre. Det er mye bevegelsesenergi i 2,6 tonn...
Ulf

HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73

Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
thuerl
Innlegg: 3
Ble med: søn sep 27, 2015 6:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av thuerl »

Til alle som svarte på spørsmålet mitt: takk for interessen og innspillene!
Det ble piggfritt: Nokian Hakkapeliitta og de har sittet som støpt på veien. Saltet, sløsj, is og sne: Norefjell, Budor, Geilo og Hardangevidda: dekkene har sittet "som støpt" :D
Om bremsetrekningen er lengre eller kortere enn med pigg vet jeg ikke, men de bremser bra og jeg har følt meg trygg hele vinteren.
Hilsen
Erling

----------------------
LC 150 2010 modell
(min aller første, kjøpt oktober '15)
baardlie
Innlegg: 851
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av baardlie »

Hei ,
Flott med tilbakemelding på dekkvalg og kjøreopplevelser , er jo stadig utvikling på dekkfronten så det kunne sikkert vært en aha-opplevelse for en gammal stribukk som meg å valgt piggfritt og ..............
Bård - Tlf.97618988
henrik4559
Innlegg: 39
Ble med: fre feb 13, 2015 11:24 am
Lokasjon: Buskerud

Re: Pigg eller piggfritt på LC 2010 mod?

Innlegg av henrik4559 »

b4racuda skrev:
Er det glattere med bare veier enn på vinterføre? -javell....
Den tror jeg du må lenger på landet med ;) bokstavelig talt :)
Hehe, nei. Men når det saltes så vanvittig som på hovedveiene i østlandsområdet blir sideveier og mindre trafikerte veier svineglatte av alt saltet (snøen smelter og fryser til is). På Oppdal har man ordentlig vinter og forhåpentligvis mye mindre salt...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»