Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Moderators: ModeratorNLCK, lj73jon, baa, Snekker_Andersen

User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Så i praksis trenger ein ikkje vise den om ein beholder ca. samme høgde og samme dekk?

Har ringt og sendt to eposter til Norsk Offroadteknikk utan å få svar, mulig det er ferie der.
Lokal BG Nor forhandler (Morvik Mekaniske A/S) er også litt i feriemodus, har iallefall ikkje fått noko hjelp der så langt, de skulle ringe opp igjen utan eg har hørt så mykje.


OME kitet til BG nor (OMEKLC100) er iallefall 30% billigere enn prisen i nettbutikken til Norsk Offroadteknikk, så eg kan vel trygt gå for BG Nor sitt?
Olav
User avatar
ketilt
Posts: 424
Joined: Sun Oct 17, 2010 10:13 am
Location: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ketilt »

Jeg handla hos Bg nor. Ble billigst. Akkurat montert på min 2004 Hdj 100


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.

Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Olav
pirken
Posts: 88
Joined: Sat Apr 14, 2012 10:35 pm
Location: Bergen

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by pirken »

Ja skulle en av de ryke er det jo tydeligvis noen i reserve her på berget.
Jeg gav med mine til Per Vigoo på Askøy når han handla demperene og fjærene mine.
Men har BG nor TUV papirer på det uten stavene ?
Her er en kopi av mine TUV papirer vist noen leser Tysk, om det nevnes noe om stavene i det hele tatt https://drive.google.com/open?id=0BwsP4 ... E1nbmJ3c2s

Betalte foresten 11.692 ink frakt med stavene fra Norsk Offro....
Last edited by pirken on Fri Aug 05, 2016 8:56 am, edited 1 time in total.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Trenger vel ikkje TUV papir på orginale Toyota torosjonsstaver? 8)

Det er ein tabell i TUV papira for både bakaksling og framaksling (med nye staver) og ein tabell for kun bakaksling, så eg trur det er ok.
Olav
pirken
Posts: 88
Joined: Sat Apr 14, 2012 10:35 pm
Location: Bergen

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by pirken »

Fjærene trenger nok TUV. Biltilsynet tok iallefall bilde av mine bak og skrev inn nr på de i vognkortet.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
User avatar
KjellOlsen
Styremedlem
Posts: 1775
Joined: Sat May 29, 2004 1:25 am
Location: Siggerud.
Contact:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by KjellOlsen »

Hei. Er det noen som har byttet til ome, som kan beskrive litt hvordan bilen ble å kjøre i forhold til orginalt?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
User avatar
ketilt
Posts: 424
Joined: Sun Oct 17, 2010 10:13 am
Location: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ketilt »

Gi meg dagen i morgen så skal jeg svare deg. Bilen er bygget om, men ikke kjørt noe særlig på grunn av at jeg er på jobb hele helga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
ofrovold
Posts: 2014
Joined: Thu Dec 02, 2004 6:49 am
Location: Eggedal
Contact:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ofrovold »

Luring wrote:Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.

Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Hei.
Syns dette høres litt rart / dumt ut.
De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Har venta på tilbud fra Norsk Offroad teknikk i 5 dager nå uten svar, har ringt og de skulle sende tilbud, så eg avventer det før eg shopper.
ofrovold wrote: De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Har vel i heile mitt liv sett kun ein bil med knekte torosjonstaver (og det var ein Renault...), så eg er ikkje så redd dei knekker, men litt anna fjæringsprofill har dei nok enn nye som er berekna på heile lasta, men eg prøver no iallefall antar eg.
Olav
per2re
Posts: 54
Joined: Wed Sep 23, 2015 9:01 pm
Location: Kongsberg

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by per2re »

En kompis byttet ut ahc med ome, prøvde først å stramme opp de originale torsjonsfjærene, men det var bare å drite i....de klarte ikke å holde bilen uten ahc.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
User avatar
KjellOlsen
Styremedlem
Posts: 1775
Joined: Sat May 29, 2004 1:25 am
Location: Siggerud.
Contact:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by KjellOlsen »

Joda, torsjonstaver knekker. Ingen tvil om det. Knakk torsjonstaven på 4Runneren min. Hadde byttet til Dobinson forsterkede torsjoner, men den ene knakk på vei til NordNorge. Kjøring på vanlig grusvei, lite hull i veien, det var nok.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Takk for gode svar, satser på å skifte staver i samme slengen da.
Olav
User avatar
ketilt
Posts: 424
Joined: Sun Oct 17, 2010 10:13 am
Location: Trondheim

Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ketilt »

Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av AHC, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn AHC, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med Ahc. Kjør på med Ome[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by ketilt on Mon Aug 15, 2016 4:28 pm, edited 1 time in total.
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
User avatar
ksi100
Posts: 372
Joined: Sun Jan 29, 2012 3:56 pm
Location: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ksi100 »

ketilt wrote:Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av ACH, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn ACH, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med ach. Kjør på med Ome
AHC/Skyhook TEMS er veldig bra i mange situasjoner, men dykking som du beskriver merkes. For ikke å snakke om hvordan frontes nærmest løftes ved akselerasjon 8) Utover det syns jeg fordelene med AHC veier tyngre, men smaken er som kjent forskjellig.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Endelig har eg fått somle meg til å skifte til OME.

Men - ingen instruksjon med så eg får lite på dere :-)

Gummiforinger og skiver oppe på demperen, korleis skal dei ligge?

1 & 3 har samme diameter som akslingen, 6 & 4 noko meir.
Begge foringer har samme.
Attachments
DSC_0056.JPG
DSC_0056.JPG (132.17 KiB) Viewed 13617 times
Olav
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Slik skal det være; fant det hos sleeoffroad:
Attachments
Untitled.png
Untitled.png (64.85 KiB) Viewed 13611 times
Olav
User avatar
ketilt
Posts: 424
Joined: Sun Oct 17, 2010 10:13 am
Location: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ketilt »

Legg inn litt oppdateringer og bilder. Dette blir bra, er fortsatt veldig fornøyd med OME oppsettet mitt. Hvilken type gikk du for?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
User avatar
Luring
Posts: 199
Joined: Thu Aug 27, 2009 7:46 am
Location: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by Luring »

Gjekk for OME standard som hever 1-2 cm bak.

Kunne nokon tatt eit mål fra framskjermen og ned i senter av hjulakslingen så eg veit ca. kva der skal være når eg skal stramme opp?
Eg fekk jo ikkje målt min før den sank sammen ute i garasjen...
Olav
User avatar
ketilt
Posts: 424
Joined: Sun Oct 17, 2010 10:13 am
Location: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Post by ketilt »

Du gjekk vell for nye torsjon staver fram også ja? Juster stavene slik at den er ca 2,5 cm høyere bak enn forran. D skal passe fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Post Reply

Return to “Chassis og elektrisk 10x”