Vifte til varmeapparat virker ikke
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Vifte til varmeapparat virker ikke
Jeg har en LC VX120, 2003 mod. I vinter kuttet den ut da det ble en del minusgrader. Når bilen har blitt skikkelig varm har den begynt å virke igjen. Jeg mener å ha lokalisert feilen til sikringsboksen i motorrommet. Når det har vært kaldt, og viften ikke har fungert, har den begynt å virke etter at jeg har blåst noen minutter i sikringsboksen med hårføner.
Jeg har prøvd å skifte rele, uten at dette fungerte. Har også sjekket to sikringer som går på vifta.
Har hatt bilen tre ganger på merkeverksted, men de har ikke funnet feilen da vifta har begynt å virke igjen når de har latt bilen stå i oppvarmet hall. Jeg tenker at det var være en kobling inn på releet, eller en kobling på en av sikringene som går på vifta på undersiden av sikringsboksen som trekker seg sammen slik at vifta ikke virker ved kaldt vær. Er det noen som har noen annen formening om hvor feilen kan ligge?
Nå har jeg målt + og - på koblingspunkter til relet, en 50 ampers sikring og en 7,5 ampers sikring som alle går på vifta, samt forsøkt å bytte sikringene. Punktene og sikringene er i orden. Tror heller ikke det er motstanden i vifta da den ikke virker på noen av innstillingene. Hadde det vært motstanden skulle vel vifta virket på fullt.
/////
Mener å ha funnet feilen: Etter å ha vært hos et lokal verksted, mente de at det var selve vifta som var defekt. Denne sitter oppunder hanskerommet, tilgang ved å fjerne ett deksel. Hørte at det var ulyder i lageret, spesielt ved kaldt vær. Vifta koster rundt 4000,- hos Toyota. Skiftes enkelt selv ved at vifta sitter i tre skruer, og en kontakt. Investerte imidlertid i en kupevarmer, og siden det har vifta fungert.
Jeg har prøvd å skifte rele, uten at dette fungerte. Har også sjekket to sikringer som går på vifta.
Har hatt bilen tre ganger på merkeverksted, men de har ikke funnet feilen da vifta har begynt å virke igjen når de har latt bilen stå i oppvarmet hall. Jeg tenker at det var være en kobling inn på releet, eller en kobling på en av sikringene som går på vifta på undersiden av sikringsboksen som trekker seg sammen slik at vifta ikke virker ved kaldt vær. Er det noen som har noen annen formening om hvor feilen kan ligge?
Nå har jeg målt + og - på koblingspunkter til relet, en 50 ampers sikring og en 7,5 ampers sikring som alle går på vifta, samt forsøkt å bytte sikringene. Punktene og sikringene er i orden. Tror heller ikke det er motstanden i vifta da den ikke virker på noen av innstillingene. Hadde det vært motstanden skulle vel vifta virket på fullt.
/////
Mener å ha funnet feilen: Etter å ha vært hos et lokal verksted, mente de at det var selve vifta som var defekt. Denne sitter oppunder hanskerommet, tilgang ved å fjerne ett deksel. Hørte at det var ulyder i lageret, spesielt ved kaldt vær. Vifta koster rundt 4000,- hos Toyota. Skiftes enkelt selv ved at vifta sitter i tre skruer, og en kontakt. Investerte imidlertid i en kupevarmer, og siden det har vifta fungert.
Senest rettet af karmaus ons mai 30, 2012 12:29 pm, rettet i alt 1 gang.
Re: Vifte til varmeapparat virker ikke
Hei! Jeg har en 2003 mod 120 med akkurat samme problem. Har du funnet ut av det eller? I morges så var det ca 20 minus her, å da måtte jeg slå av å på tenninga noen ganger før jeg fikk vifta til å starte...! Jævlig irriterende..!
- Toyota LandCruiser 3.0 GX AT
- Nissan Patrol 38"
- Volvo 340
X VW Golf 1,6d
X VW Caravelle 2,4
X Ford Mondeo 2,0 GLX
X Toyota Landcruiser HJ60 4,0
X Nissan Patrol 3,3td
X Audi A6 1,9tdi
X Toyota MR2 Turbo
X Mercedes Benz 200
X08 Toyota Avensis
- Nissan Patrol 38"
- Volvo 340
X VW Golf 1,6d
X VW Caravelle 2,4
X Ford Mondeo 2,0 GLX
X Toyota Landcruiser HJ60 4,0
X Nissan Patrol 3,3td
X Audi A6 1,9tdi
X Toyota MR2 Turbo
X Mercedes Benz 200
X08 Toyota Avensis
Ikke bra i vinterkulden:)
Studere vedlagte pdf.doc over klima anlegget, kanskje finner dere ut hvor feilen kan ligge.
Studere vedlagte pdf.doc over klima anlegget, kanskje finner dere ut hvor feilen kan ligge.
- Vedlagte filer
-
- Klima-anlegg lc 120gx.pdf
- (57.69 KiB) Downloadet 674 gange
(KDJ120GX)
Når du skriver at den begynner å virke når du setter varmluft på sikringsboksen ville jeg sjekket loddinger på printkort e.l. Denne type feilsøking er veldig vanlig for å finne/framprovosere loddefeil på printkort i radio/tv. Vet ikke hvordan baksiden av sikringsboksen ser ut, men det du beskriver er typisk feil på loddefeil.
LandCruiser 2006GX
Har akkurat oppdaget samme problem. Har en vx 2003 modell. Varmaapparatet virket plutselig i minus ti grader. Toyota finner ikke feilen. Har noen noe tips til hva jeg kan foreslå for toyotas mekaniker.
Hei,
vifta på varmeapparatet mitt virket heller ikke i går morges i -16C.
Kjørte direkte til Hell bil, som ytet god service og tok inn bilen for en sjekk.
Tilbakemelding var at vifta til varmeapparatet var kaputt. Dette var ikke lagervare og prisen var ca 5400,- (om jeg husker rett).
Det snodige var at da jeg hentet bilen så startet jo vifta med en gang(!?). Senere på kvelden virket den også.
I morges var det igjen -16C og bilen stod ute denne natta også.
Denne gangen virket ikke vifta heller. I løpet av dagen steg tempereturen og sola varmet. Temperaturen var blitt -5C. Ved start virket vifta.
Er det noen ide å drive å gå over loddinger? Eller er det bare å kjøpe nytt?
Nå har jeg time på verksted rett før påske til å skifte vifta, da jeg bør ha dette klart før familien skal til fjells.
Jeg undres på hvorfor den streiker når temperaturen går ned mot -15 og lavere, slik andre her også har rapportert om?
Om noen har tips mottas det med takk.
vifta på varmeapparatet mitt virket heller ikke i går morges i -16C.
Kjørte direkte til Hell bil, som ytet god service og tok inn bilen for en sjekk.
Tilbakemelding var at vifta til varmeapparatet var kaputt. Dette var ikke lagervare og prisen var ca 5400,- (om jeg husker rett).
Det snodige var at da jeg hentet bilen så startet jo vifta med en gang(!?). Senere på kvelden virket den også.
I morges var det igjen -16C og bilen stod ute denne natta også.
Denne gangen virket ikke vifta heller. I løpet av dagen steg tempereturen og sola varmet. Temperaturen var blitt -5C. Ved start virket vifta.
Er det noen ide å drive å gå over loddinger? Eller er det bare å kjøpe nytt?
Nå har jeg time på verksted rett før påske til å skifte vifta, da jeg bør ha dette klart før familien skal til fjells.
Jeg undres på hvorfor den streiker når temperaturen går ned mot -15 og lavere, slik andre her også har rapportert om?
Om noen har tips mottas det med takk.
'07 LC120 GX
Har du satt viftehastighet manuelt?
Står vifta på automat går den ikke på før kjølevannet har "passe høy" temperatur.
Dvs den starter ikke om bilen står på tomgang aldri så lenge
Står vifta på automat går den ikke på før kjølevannet har "passe høy" temperatur.
Dvs den starter ikke om bilen står på tomgang aldri så lenge
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
Jeg har latt vifta stått i ACC/DUAL (on og off) og forandret viftehastigheten manuelt mellom laveste og høyeste effekt, uten noe reaksjon som helst (helt stille). Vifta er styrt via touch skjermen/Nav skjermen. Jeg fikk spørsmål fra verksted om den iallefall virket på maks hastighet da den da ville unngå en motstand (var vistnok et kjent problem på HiAce), det gjør den altså ikke heller.
Jeg tenkte om problemet var noen loddinger, så har jeg en snill kollega som er en kløpper på slike ting. Om det beste og raskeste alternativet er å bare kjøpe nytt, så må jeg evt. gjøre det da ting bør være i orden før påske.
Jeg tenkte om problemet var noen loddinger, så har jeg en snill kollega som er en kløpper på slike ting. Om det beste og raskeste alternativet er å bare kjøpe nytt, så må jeg evt. gjøre det da ting bør være i orden før påske.
'07 LC120 GX
- Snekker_Andersen
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Ser at karmaus skriver:
Sjekke om vifta går bra med å koble strøm direkte på den. Eventuelt putte vifta i fryseren og så sjekke om den går i minusgrader.
Hvis det er enkelt å få ut selve vifta, så kanskje det er noe å prøve? Sjekke om den kan renses/smøres?karmaus skrev:Skiftes enkelt selv ved at vifta sitter i tre skruer, og en kontakt.
Sjekke om vifta går bra med å koble strøm direkte på den. Eventuelt putte vifta i fryseren og så sjekke om den går i minusgrader.
Hilux GR 2024
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ex. HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Ex. HDJ 100 2006
Hei takker for feedback.
Fant denne linken på ebay, regner med det er dette settet jeg evt. trenger.
http://www.ebay.com/itm/2004-TOYOTA-LAN ... 2a264f9143
Problemet mitt er tid: jeg skal bort i tre dager, så det blir vel til å betale overpris på verksted, selv med LC rabatt
Fant denne linken på ebay, regner med det er dette settet jeg evt. trenger.
http://www.ebay.com/itm/2004-TOYOTA-LAN ... 2a264f9143
Problemet mitt er tid: jeg skal bort i tre dager, så det blir vel til å betale overpris på verksted, selv med LC rabatt

'07 LC120 GX
-
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Nå ser det jaggu ut til at jeg er rammet av dette også.2 dager på rad har ikke vifta startet når tenning skrus på,eller bilen startes.Ca -5 grader i dag.Forsøkte flere ganger av og på med tenning uten at det hjalp,så i dag begynte jeg bare å skrape vinduene for så og ta en vurdering om jeg skulle kjøre til bussen eller ikke.Da vinduene var ferdig skrapt og jeg satt meg inn i bilen så gikk vifta plutselig.
I går når jeg opplevde det samme så gikk jeg inn for å kle meg bedre for feilsøking,kom ut igjen og startet bilen så funket vifta plutselig igjen.Er det bare å se seg om etter ei ny vifte tro?Når den ikke fungerer så er det på alle hastigheter,justering av spjeld til å blåse de forskjellige stedene fungerer slik det skal.
Har gjort litt research på ny viftemotor i dag,og ser jeg kan få en ny "original Toyota"fra utlandet for ca 2200 ink frakt og mva.Men også interessant er at det også er og få tak i fra flere som lager ettermarkedsmotorer.Bland annet en stor fabrikant som heter TYC.En tur på hjemmesiden deres viser at motoren som sitter i min modell også passer en hel haug andre fabrikanter og modeller.
Og da plutselig blir det mye mer å velge i.Legger ved ett bilde der jeg har gulet ut det originale Toyota nummeret,samt at man også ser henvisningen til andre delenummer som er interchangable parts..
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

I går når jeg opplevde det samme så gikk jeg inn for å kle meg bedre for feilsøking,kom ut igjen og startet bilen så funket vifta plutselig igjen.Er det bare å se seg om etter ei ny vifte tro?Når den ikke fungerer så er det på alle hastigheter,justering av spjeld til å blåse de forskjellige stedene fungerer slik det skal.
Har gjort litt research på ny viftemotor i dag,og ser jeg kan få en ny "original Toyota"fra utlandet for ca 2200 ink frakt og mva.Men også interessant er at det også er og få tak i fra flere som lager ettermarkedsmotorer.Bland annet en stor fabrikant som heter TYC.En tur på hjemmesiden deres viser at motoren som sitter i min modell også passer en hel haug andre fabrikanter og modeller.
Og da plutselig blir det mye mer å velge i.Legger ved ett bilde der jeg har gulet ut det originale Toyota nummeret,samt at man også ser henvisningen til andre delenummer som er interchangable parts..
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
Det blåser hverken varmt eller kaldt ut av tak-dysene over hodet på baksetepassasjerene på min GX 7-seter, men fremme og helt bakerst blåser det full storm, om man vil. Bilen har varebil-tak. Kan dette være relatert til viftemotor?
Mvh Morten
Mvh Morten
Mvh Morten
Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.
Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.