Ulyd fra fordelerkasse

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
mad_z
Innlegg: 16
Ble med: tor apr 02, 2015 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemark

Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av mad_z »

Hei!
Har fått en voldsom kneppe/dunkelyd i bilen. Kommer ved gasspådrag/belastning. Bilen kan kjøres men det bråker og dunker fælt. Har forsket litt og er ganske sikker på at lyden kommer fra fordelerkassen. Noen som har vært borti dette før? Må hele kassen byttes eller kan det være noe inni der som kan byttes ut?
Noen som har vært borti dette? Kjent problem på disse?
1996mod VX90
taa_vegen
Innlegg: 412
Ble med: søn apr 17, 2005 3:00 am
Lokasjon: Vakre,ville,Valdres.

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av taa_vegen »

Har du sjekka drivledda dine foran ordentli?
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=

92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
mad_z
Innlegg: 16
Ble med: tor apr 02, 2015 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemark

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av mad_z »

Nei har ikke sjekka drivledda ordentlig kanskje, men kan ikke se noe på de. Har liggi under å kikka. Men har hørt gåen drivaksel på andre biler før og lyden ligner ikke synes jeg. Har liggi ved siden av bilen mens den ble kjørt frem og tilbake og synes det virker som lyden kommer fra fordelerkassa. Men holdt bremsene inne og ga på og det var ingenting som slura eller no da og lyden kommer kun når bilen er i bevegelse. Både i D og R. Har prøvd å sette bilen i lavserie også uten at det gjorde noen forskjell... Så kan ikke med hundre prosent sikkerhet si at lyden kommer fra fordelerkassa heller... Var vanskelig det her!
1996mod VX90
taa_vegen
Innlegg: 412
Ble med: søn apr 17, 2005 3:00 am
Lokasjon: Vakre,ville,Valdres.

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av taa_vegen »

Har du lyden med låst senterdiff også?
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=

92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
mad_z
Innlegg: 16
Ble med: tor apr 02, 2015 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemark

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av mad_z »

Ja lyden er der selv om jeg setter den i lavserie eller hvilken som helst posisjon.. Høres på en måte ut som noe som glipper over...
1996mod VX90
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av ole_kristian »

Nå er det vel slik at det havarerer en og annen fordelingskasse på Landcruiser 90 da, så det kan vel ha skjedd her også?
Jeg har ikke opplevd det - men etter å ha fulgt med på dette forumet noen år, så mener jeg da bestemt at det ikke er første gangen jeg leser om dette?
Mulig "Motorgarasjen i Åsen" eller "Haugen i Bø" kan komme med noen mer kvalifiserte uttalelser enn jeg kan, hvis de leser dette?
De har i hvert fall mye "hands on" erfaring med disse bilene.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
mad_z
Innlegg: 16
Ble med: tor apr 02, 2015 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemark

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av mad_z »

Hva har symptomene for havari av fordelerkasse vært tidligere da? Som har kommet her på forumet.. Har snakka med Haugen i Bø men selvfølgelig vanskelig å stille diagnose over tlf.. Det er jo forsåvidt vanskelig på Internett også Hehe.. Skal på verksted til tirsdag da.. Får håpe de kan finne ut hva som er galt i første omgang
1996mod VX90
mad_z
Innlegg: 16
Ble med: tor apr 02, 2015 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemark

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av mad_z »

Da er det konstatert at det var fordelerkassa som hadde gått fløyten. Noen som vet hvordan det er å bytte disse? Han på verkstedet mente kasse hele girkassa måtte ut for så å skru av fordelerkasse osv og bytte den og så inn igjen. Noen som vet om det er noen enklere måte å gjøre dette på?
1996mod VX90
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av superhansen »

Det var kjipt at det var kassa da.Hør med Haugen her på forumet,han har nok stålkontroll på hvordan denne skal byttes.Kanskje han har ei kasse liggende også.
120 GX 08 mod.
etang1
Innlegg: 32
Ble med: tor sep 08, 2016 8:30 pm

Re: Ulyd fra fordelerkasse

Innlegg av etang1 »

Bytta du bare fordelingskassa så ordna det seg ?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»