Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av JanP »

Jon: kanskje er det bedre å ta dette før det skjer. Når det skjer deg, det Vil skje deg også, skjer det ikke hjemme når du har god tid og vackert vær. Jeg var heldig, det skjedde hjemme samme dag som staget kom i posten fra Spania. Og bilen parkert hjemme.
Tar du det för det knekker er det en ergrelse spart.

Var bare et godt råd til en uheldig svenske...
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
sindrer
Innlegg: 12
Ble med: søn jul 20, 2008 10:44 am
Lokasjon: Fredrikstad

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av sindrer »

Først: retter en takk til "Kin" og andre som har bidratt i tråden.

Min brakk idet hele bilen var ferdig pakket, hele familien hadde satt seg inn og vi var ferdig med 1 ukes ferie i Sverige og skulle hjem. Mente å ha lest om tenningsproblem som et problem på Land Cruiser og fikk bekreftet via google. Hadde et lite håp om å få startet bilen på et vis, men fikk det ikke til/turte ikke prøve for hardt. Siden det var søndag fikk vi ikke tak i leiebil, men heldigvis fikk vi hjelp av familien. Vi fikk kommet oss hjem og jeg fikk bestilt delen på e-bay fra to forskjellige steder med raskeste frakt som tok 2 dager for den ene og den andre har det nå gått over en uke. Med oppskriften til Kin printet ut og med masse verktøy fikk jeg ordnet det i dag. Veldig fornøyd med å ha fikset dette vs å betale det hvite ut av øyet for noe så bagatellmessig som kan fikses selv.

Verktøy som jeg satt ekstra pris på når jeg holdt på var:
Lang tynn lommelykt fra biltema med fleksibel hals (kveilet denne rundt rattet og kunne lyse ned i hullet hele tiden)
Led minilommelykt (til å finne de bakerste skruene som måtte løsnes)
Superlang tynn skrutrekker (brukte denne til å holde bort rattlåsen fra hullet)
Lang tynn nebbtang (til å jutere posisjonen til det nye staget)
O-ringsverktøy fra biltema (til å lirke ut den siste lille avbrekte biten)
( i tillegg til skralle/hylsesett og vanlig skrujernssett.)
LC120 2007 GX 3.0 Diesel LHD
X LC120 2005 GX 3.0 Diesel LHD
X LC90 1997 3.0 Diesel RHD
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av JanP »

Skal oppdater litt i dee tråden, etter en bistand hos Bård.

Om staget er brukket eller helt før du bytter det så må den hvite dingsen som sitter helt nederst i enden av hele huset skrues av, ellers er det umulig å få ut staget som skal byttes.
Når du bruker nøkkelen og fjerner den første delen som er ført inn i huset så merk deg nøyaktig hvordan staget sitter. Det skal etter dte jeg husker være slik at det kun går å skru det med klokka, ikke mot venstre. For å få det ut så bruk gjerne ei lang spisstang til formålet, og staget skal vries ca 180 gr med klokka for å få det ut.

PÅ bildet er det i sylinderen et lite hull noen cm, i sporet øverst kl 12. Det er der det stikkes noe for å frigjøre den første delen som må ut før det hersens staget blir sylig. jeg bøyde en 4" spiker.

Teksten her ble litt liten, men de 2 pilene med tekst peker på de 2 nevnte skruene.
Stag_elektrisk.jpg
Stag_elektrisk.jpg (1.2 MiB) Vist 8544 ganger
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
torjusr
Innlegg: 25
Ble med: søn feb 25, 2018 3:16 pm

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av torjusr »

Hei. Fått dettw problemet på min 120 2006 nå. Toyota byttet tenningslås for meg for noen uker siden grunnet stjålne bilnøkler. Jeg synes dette skjer litt for tett opp mot hverandre. Kan det ha noen sammenheng?
Land Cruiser 120 GX 2006
Kristiansand
120gx
Innlegg: 257
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av 120gx »

Er det noen som har smurt fett på ny akslig ved montering?2
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av Dag Einar »

torjusr skrev: fre aug 10, 2018 5:32 pm Hei. Fått dettw problemet på min 120 2006 nå. Toyota byttet tenningslås for meg for noen uker siden grunnet stjålne bilnøkler. Jeg synes dette skjer litt for tett opp mot hverandre. Kan det ha noen sammenheng?
Tja ikke godt å si, kan kanskje virke litt merkelig. Men det å bytte sylinder er en ellers enkel og grei jobb slik jeg kan erindre. Man trykker inn en utløser og trekker låsen ut og setter inn ny sylinder.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Lenge siden noen har skrevet noe her. Idag skjedde det med min GX120 05 modell…forsto ingenting da nøkkelen plutselig var helt løs i tenningslåsen. Et lite googlesøk senere så ser jeg jo at jeg ikke er alene:) helsigvis skjedde dette i gårdsrommet hjemme på en fridag!

Bestilte min fra England så en skulle tro at den kom ganske kjapt, men de sier at jeg har den 9. november…det blir litt lenge uten bil.

Har lest tråden, og ser at noen muligens har en reserve liggende hjemme? Gi lyd om jeg kan låne din inntil min kommer i posten🙏🙏🙏
CC1EBEFB-4914-461B-964C-60C30EBF041D.jpeg
CC1EBEFB-4914-461B-964C-60C30EBF041D.jpeg (133.05 KiB) Vist 2386 ganger
CC1EBEFB-4914-461B-964C-60C30EBF041D.jpeg
CC1EBEFB-4914-461B-964C-60C30EBF041D.jpeg (133.05 KiB) Vist 2386 ganger
Vedlagte filer
D1A54E87-3E16-430A-ABD4-F6E98C2CD2AA.jpeg
D1A54E87-3E16-430A-ABD4-F6E98C2CD2AA.jpeg (70.08 KiB) Vist 2386 ganger
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av Dag Einar »

Men kan du ikke ta ut sylinderen og bruke et skrujern da? Husker ikke helt hvordan det ser ut.
Du må muligens henge startsperredingsen i nærheten av der sylinderen skulle sittet?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Jo, jeg kunne sikkert gjort det. Har ikke satt meg inn i hvordan enda i forhold til rattlåsen, men får se om jeg får napp her først 😊
kamikaze
Innlegg: 48
Ble med: søn sep 06, 2015 11:24 pm
Lokasjon: Sola

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av kamikaze »

asgeir75 skrev: man okt 17, 2022 9:52 pm Jo, jeg kunne sikkert gjort det. Har ikke satt meg inn i hvordan enda i forhold til rattlåsen, men får se om jeg får napp her først 😊
You are in luck!

Jeg har en liggende i påvente av at min skal ryke.
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Jippi😄 kanskje du kan sende meg en pm så avtaler vi der?
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Funfact. Toyota sørvest skulle ha 15500kr for delen og jobben… de ikke selger jo som kjent ikke den lille delen som knekker, men hele greia.

Noen høyere?
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av JanP »

asgeir75 skrev: man okt 17, 2022 10:14 pm Funfact. Toyota sørvest skulle ha 15500kr for delen og jobben… de ikke selger jo som kjent ikke den lille delen som knekker, men hele greia.

Noen høyere?
For andre som leser denne tråden: MÅ man bytte dette, og det haster så kjøp hele sulamittdn ffa Toyota lokalt. Deretter trenger ikke erkstedet mer enn 1 time på å bytte biare dette staget. Resten er fullstendig å bytte. Godtar verkstedet ikke å bytte bare den ødelagte delen så skriv ut noe fra ddnne.tråden for å vise de hvordan det gjøres. Vil de ikke det så fortell de i rene ord om udugelighet/ dårlig kundebehandling. Dog på en sivilisert måte.
Når nestenamatører greier dette ved å lese denne tråden så skal en god og erfaren bilmekaniker hos Toyta også klare dette. På en time. Hele denne opersjonen med å bytte alt er tidkrevende, og denne prisen er med å bygge oppunder myten om at mange verksteder flår ukyndige kunder om de kan.
Min skodaforhandler vil ha nesten 1000 kr for å smøre opp hengerfestet på hver service. Og har varslet 4 ganger om at plugger bør byttes. Til en pris på ca 2500 hver gang. Totalt 10 lapper. Avslått hvergang! Bilen har nå gått kun 67000 km på 8 år...
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Da har jeg fått lånt meg en ny del av Kamikaze i påvente av at min skal komme i posten.

Men…jeg har fulgt oppsettet som Kin har lagt ut til punkt og prikke…det som skjer hos meg er at rattlåsen kun går på når nøkkelen står i «on», «acc» og «start» posisjon. Når jeg vrir den tilbake til «av» så får jeg løsnet rattet. Altså i «av» går ikke rattlåsen på i det hele tatt.

Rattlåsen går også på uten at jeg har satt delen på plass, altså når tenninghullet står helt tomt.

Den nye delen ser prikk lik ut som den gamle, men er jo litt røffere i kantene.

Noen tips? Kan det være fordi strømmen ikke er på?
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av asgeir75 »

Ok. Jeg fant ut av det, mulig det bare er meg…

Pkt 16. i Kin sin beskrivelse. Her må en vri akselen mot klokka 180 grader slik at det som var ned på akselen kommer opp, og den fjærbelastede braketten står på kl 11.

Da kommer den avrundede delen på akselen mot rattlåsen og holder den av når nøkkelen vris til «acc».
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av Dag Einar »

Bra du finner ut av det.
Men det er vel flere som bor i området ditt som kan hjelpe deg hvis du trenger hjelp vil jeg tro....
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av jørgen »

endelig min tur.
har startet demontering men kommer til kort. finner ikke hullet som løser ut. får ikke vekk den hvite plasten under med de to grønne ledningene. har rota bort ekstrastaget som jeg har hatt liggende lenge. gruer meg for å ta ut sikkerhetsboltene for å demoere delen rundt rattstammen. ny del er på veg men trenger litt bistand. holder til i Ski. noen som kan bistå i demontering?
Jørgen 97123000nt
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av jørgen »

Lys i tunellen. var kul umulig å se hullet, men etter konferering med Dag Einar i dag følte jeg meg frem og jammen var det et hull. Måtte spandere et par dråper låsolje for å få dytta ned knappen i hullet. Da var låssylinderen ute, og litt knot så var begge delene av det beryktede staget ute. De små skruene i bakkant var philips nr 1 og jeg brukte et lite skrallesett med forlenger og bitsadapter. Stusser litt på den store metallkula i bånn av staget. Venter på ny del og leter etter min reserve. Takk
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av Dag Einar »

Så bra Jørgen. Det ordner seg for snille gutter vettu :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Hjelp, tenningslåsen virker ikke.

Innlegg av jørgen »

Til andre som skal i gang med dette. Mye bra info her, men jeg brukte mye mer en 2 timer. tipper 4-5 timer. Mye fikkling og vanskelige arbeidstillinger. Sett av god tid og ha en stor posjon tolmodighet. Tolmodigheten min ble testet ved at den ødelagte delen la seg på tvers nede i hylsa, og innsetting av den nye delen/ treffe låsesporet. Videre fikk jeg ikke vridd delen på plass før jeg dyttet inn den fjærende plata i enden. Selvfølgelig...
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»